sobota, 11 sierpnia 2012

BMW ConnectedDrive 2012

BMW ConnectedDrive to od wielu lat wzorzec systemów łączności w branży samochodowej, a jego twórcy zdobyli sobie uznanie umiejętnością patrzenia daleko w przyszłość i tworzenia rozwiązań przynoszących maksimum korzyści użytkownikom. Przedstawiając nowe funkcje systemu nie sposób nie zauważyć, że są one kolejnym kamieniem milowym na pełnej sukcesów drodze rozwojowej BMW ConnectedDrive, pokazując wyraźnie, że BMW nie zamierza rezygnować z pozycji lidera i najskuteczniejszego promotora innowacji technicznych w tej dziedzinie.


Nowa generacja systemu nawigacyjnego BMW Professional jest potężniejsza i efektywniejsza niż kiedykolwiek, dysponując mapami i grafiką 3D, z usprawnioną koncepcją wyświetlania i sterowania, a także dysponując nowymi funkcjami nawigacyjnymi, biurowymi i multimedialnymi.
    Funkcja dyktowania z pełnym rozpoznawaniem mowy: po raz pierwszy kierowca ma możliwość tworzenia krótkich tekstów do użycia w wiadomościach SMS i mailach, wypowiadając ich tekst w czasie prowadzenia samochodu. Nowa funkcja umożliwia podzielenie się na gorąco nowym pomysłem zza kierownicy natychmiast, gdy pojawi się on w głowie kierowcy i zanim zostanie zapomniany, co jak wiadomo, nie należy w takich sytuacjach do rzadkości.
    Sterownik dotykowy BMW iDrive Touch Controller: po dodaniu wielofunkcyjnego touchpada, kierowca może nie tylko pisać na nim litery palcem, ale także w analogiczny sposób korzystać z map i stron internetowych, na przykład powiększając widoki.
    Nowy produkt: BMW LTE Car Hotspot wprowadza użytkowników do krainy mobilnego internetu nowej generacji. W ten sposób BMW Group będzie nie tylko pierwszą firmą oferującą możliwość dostępu do szybkiego internetu w samochodzie, ale też firmą wyposażającą wszystkie samochody BMW w możliwość takiego dostępu.
    Integracja innych aplikacji dla smartfonów: narzędzie programistyczne BMW Group Software Development Kit (SDK) wspomaga prace nad integracją aplikacji pochodzących z innych firm zgodnie z logiką samochodowego systemu sterowania i wyświetlania informacji, by umożliwić użytkownikom korzystanie z ulubionych aplikacji również w samochodzie.


Już w roku 1994 BMW zostało pierwszym producentem oferującym system nawigacyjny, który można było otrzymać w modelu BMW serii 7. Możliwości systemów nawigacyjnych BMW Group od tego czasu ogromnie wzrosły, a samo nawigowanie według mapy stało się tylko jedną z licznych funkcji łączących w maksymalnie inteligentny sposób kierowcę i jego samochód ze światem zewnętrznym. Najnowsza generacja systemu nawigacyjnego Professional stawia na drodze osiągnięć BMW Group w tej dziedzinie kolejny kamień milowy.

Nowa generacja systemu nawigacyjnego BMW nazwana Professional, już na pierwszy rzut oka zyskuje uznanie dzięki nowemu wyglądowi i zoptymalizowanej koncepcji działania, pozwalającej uzyskiwać na ekranie jeszcze bardziej złożone i atrakcyjniej zaprezentowane obrazy. Odczyty informacji pojawiają się na czarnym tle w oszczędnej, bardzo przejrzystej formie, natomiast starannie dobrane efekty świetlne oddające widzenie map z efektami atmosferycznymi nie pozostawia wątpliwości co do szczególnie wysokiej klasy urządzenia. Najogólniej mówiąc, nowa koncepcja przekazu informacji pozwala na jej jeszcze łatwiejszy odczyt, a dostępne funkcje stają się jeszcze prostsze w użyciu. Po raz pierwszy zawartość poszczególnych menu otrzymała wirtualną trójwymiarową strukturę tworzoną na podstawie obliczeń wykonywanych w czasie rzeczywistym. Pomijając nawet płynność przewijania i przeglądania ekranów, wysokowydajny procesor z taktowaniem 1, 3 GHz i możliwościami dedykowanymi dla grafiki 3D pozwala na uzyskiwanie najwyższej jakości animacji i dynamicznej zmiany zawartości ekranu, zmieniając korzystanie z nawigacji w prawdziwą przyjemność.

Dobrze sprawdzone menu nawigacyjne poprzedniej wersji systemu przeniesiono do nowej generacji nawigacji BMW Professional, dodając nowe funkcje zwiększające możliwości systemu i uprzyjemniające życie kierowcy. Przykładowo, wprowadzono efekty przestrzenne do sposobu wyświetlania kolejnych poziomów menu: po wyborze menu niższego rzędu, pojawia się ono dynamicznie z prawej strony, a menu wyższego rzędu wtapia się częściowo w tło po lewej stronie, pozostając wciąż widoczne. W ten sposób użytkownik nie tylko otrzymuje wizualne potwierdzenie swojej akcji, ale też może lepiej orientować się w swojej aktualnej pozycji w strukturze menu całego systemu.

Oprócz nowej grafiki menu, zmieniono również grafikę wskazówek dotyczących proponowanej trasy, zmodyfikowano i poprawiono widoki map w funkcji nawigacji, dodając do nich różne opcje interaktywne. W ten sposób, na informacyjnej części dzielonego ekranu głównego pojawiły się nowe funkcje dostępne w trybie nawigacji. Podczas gdy kierowca wprowadza cel podróży przez wybieranie kraju, miasta i ulicy, wskazany cel dodatkowo pojawia się na mapie wyświetlanej na części ekranu, ułatwiając orientację w sytuacji. Jeśli to konieczne, kierowca może użyć funkcji zoom, by zmienić fragment pokazany na mapie i sprawdzić, czy wybierany cel jest rzeczywiście tym, o który mu chodzi.

Widok z góry i trójwymiarowe miasta.
Celem precyzyjniejszego prowadzenia do celu, dobrze znane ekrany nawigacyjne ze strzałkami wskazującymi drogę zostały wzbogacone o pokazane na części dzielonego ekranu mapki przedstawiające widok z góry (High Guiding), ułatwiający szybkie zorientowanie się w szczegółach jednym rzutem oka na ekran wielofunkcyjny, centralny wyświetlacz informacyjny lub na wyświetlacz przezierny HUD. Widok z góry jest aktywowany automatycznie w określonej odległości od miejsca, które może wymagać udzielenia kierowcy precyzyjnych wskazówek: odbywa się to 300 metrów przed takim miejscem w terenie niezabudowanym i 150 metrów od takiego miejsca w terenie zabudowanym. Na wyświetlaczu widok pokazujący w uproszczeniu najbliższy wskazywany manewr zmienia się w szczegółowy obraz obszaru widziany z perspektywy lotu ptaka. Kierowca otrzymuje precyzyjne informacje potrzebne do zmiany pasa ruchu z właściwym wyprzedzeniem. Gdy samochód zbliża się do miejsca wykonania manewru, widok mapy z perspektywy lotu ptaka zmienia się w widok z góry przedstawiający sytuację drogową, pozwalając na precyzyjne zorientowanie kierowcy w sytuacji i przeprowadzenie go po wybranej trasie. Dynamiczna zmiana pozycji pojazdu pokazywana na ekranie wyliczana jest w czasie rzeczywistym i służy precyzyjnemu określeniu, w którym punkcie fragmentu trasy znajduje się samochód.

Nowa opcja wyświetlania obrazu miast w formacie modeli 3D pozwala na realistyczne przedstawienie widoków okolicznych ulic i budynków, co ułatwia kierowcy precyzyjne i natychmiastowe zorientowanie się, w którym punkcie trasy znajduje się samochód. Trójwymiarowe modele miast przechowywane są w bazie danych samochodu.

Rozszerzony pasek narzędziowy – więcej funkcji w zasięgu palca kierowcy.
W trybie nawigacji dostępny jest rozszerzony pasek narzędziowy, dzięki któremu po raz pierwszy będzie możliwe łatwe i szybkie dostosowywanie widoku map bez potrzeby wychodzenia z tego widoku. Pożądana zmiana realizowana jest natychmiast, a kierowca może bezproblemowo uzyskać taki widok, który będzie pasował do aktualnych potrzeb, dostarczając także niezbędnych informacji. W momencie wyboru ikony z paska narzędziowego za pomocą sterownika iDrive, pojawia się następny pasek narzędziowy jako rozszerzenie paska głównego. Pozwala to na dostęp do kolejnych opcji wyboru bez zmieniania widoku i bez przechodzenia do menu opcji, jak to było w poprzedniej wersji systemu. Nowe możliwości pozwalają na dostęp do informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym (RTTI) lub informacji pogodowych, do wyświetlania lokalizacji interesujących miejsc (POI), czy na szybką zamianę widoku z góry na widok z perspektywy lotu ptaka. Zależnie od potrzebnych informacji, kierowca może aktywować poszczególne funkcje, szybko dotrzeć do odpowiednich danych, a następnie wrócić do preferowanego widoku mapy.

Interaktywne mapy i menu PIE (menu kołowe).
Nowy system nawigacyjny BMW Professional dodaje również kilka funkcji do interaktywnych sposobów korzystania z map. Sterownikiem iDrive można poprzez obrót zmieniać skalę mapy, a przez przechylenie zmieniać wyświetlany rejon mapy, przesuwając się po niej nawet na ukos. Inną nową cechą interaktywnych map jest możliwość aktywowania funkcji specjalnych bezpośrednio z samej mapy. Wystarczy w tym celu wskazać punkt na interaktywnej mapie, by otworzyć menu kołowe (PIE) na tle mapy i uzyskać szybki dostęp do całego szeregu funkcji. Zależnie od zakresu dostępnych informacji, kierowca jednym kliknięciem może wywołać podgląd interesujących miejsc w okolicy, zapoznać się z bardziej szczegółowymi informacjami na ich temat (jeśli takie są dostępne), rozpocząć nawigowanie do wybranego punktu, zmienić sposób wyświetlania mapy, a także zobaczyć swoją aktualną lokalizację lub punkt docelowy podróży. Jeśli dla danej lokalizacji dostępne są dodatkowe informacje, jak numer telefonu, informacje o stronie internetowej, czy adres poczty elektronicznej, kierowca może za pomocą kliknięcia pobrać te informacje, a następnie połączyć się ze stroną internetową lub wysłać pocztę na uzyskany adres. Piękno opisywanego rozwiązania leży w prostocie, intuicyjności i szybkości działania tych funkcji.

RTTI – informacja o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym.
Podobnie, jak we wcześniejszej wersji, najnowsza generacja systemu nawigacyjnego BMW Professional korzysta z technologii RTTI przy precyzyjnym planowaniu tras i objazdów, z uwzględnieniem aktualnej sytuacji na drogach, zarówno jeśli chodzi o trasę przejazdu, jak i o czas podróży. Przy wykorzystaniu z sieci komórkowej 3G i karty SIM zainstalowanej w samochodzie, RTTI może używać szybkiej transmisji danych, co łączy się z przesyłaniem większej ilości informacji potrzebnych do obliczeń w czasie rzeczywistym. Należy podkreślić, że system nie ogranicza się do autostrad i głównych dróg, ale pokrywa także drogi lokalne oraz znaczną część tras w obszarach miejskich.

Pojawieniu się systemu nawigacyjnego BMW Professional towarzyszą nowe funkcje wprowadzone do pakietu biurowego BMW ConnectedDrive Mobile Office. Wprowadzono możliwość jednoczesnego podłączenia dwóch telefonów, przy czym listy kontaktów z obu urządzeń będą połączone razem, umożliwiając jednoczesne korzystanie z nich przy wykonywaniu połączeń i wysyłaniu poczty elektronicznej. Informacje z kalendarzy i kontakty są importowane niemal natychmiast, dzięki szybkim rozwiązaniom sprzętowym, co pozwala na bezzwłoczne korzystanie z nich w samochodzie.

Informacje pobrane z kalendarza zintegrowanego smartfonu są wyświetlane w nowym, rozszerzonym formacie. Planowane spotkania są wizualizowane w ten sam sposób, co w popularnych programach pocztowych, a widoki planów na poszczególne dni oraz nawigowanie w opcjach kalendarza uległy dalszemu uproszczeniu.

Na froncie multimediów twardy dysk o pojemności 40 GB istotnie zwiększa możliwości dostarczania rozrywki pasażerom samochodu. Dokonano także zmian w oprogramowaniu przeszukującym bibliotekę nagrań, co pozwala jeszcze szybciej dotrzeć do pożądanego utworu. Tu również zastosowano rozszerzony pasek narzędziowy umożliwiający szybszy dostęp do opcji menu niższego rzędu, zadbano także o dalsze uproszczenie i łatwość obsługi dostępnych funkcji.

Nowe funkcje odtwarzania zapewniają więcej wygody w dostępie do zgromadzonych utworów. Jeśli kierowcy spodoba się aktualnie odtwarzany utwór muzyczny i chciałby dalej słuchać podobnej muzyki, wystarczy wybrać funkcję “More like this” (więcej podobnych), by wygenerować listę odtwarzania zbliżonych gatunkowo utworów znajdujących się w bibliotece nagrań. Kolejną nowością jest funkcja zaznaczania ulubionych utworów poprzez kliknięcie w czasie odtwarzania gwiazdki oznaczającej opcję “Add to favourites” (dodaj do ulubionych). Wszystkie ulubione utwory można znaleźć zgrupowane razem na liście odtwarzania.

Radio+: widzisz, czego słuchasz.
Po raz pierwszy odbiorowi audycji radiowych w paśmie FM towarzyszy grafika na centralnym wyświetlaczu informacyjnym, podobnie jak w przypadku słuchania radia internetowego. Jeśli słuchana stacja radiowa nadaje odpowiednie informacje (poprzez radio text lub radio text+), dane wykonawcy, albumu oraz grafika ilustrująca gatunek będą wyświetlane, jak w przypadku słuchania radia w cyfrowym formacie DAB, czy też korzystania z urządzeń radiowych najwyższej klasy. Jeśli radiostacja nie przekazuje niezbędnych informacji, dla osiągnięcia zamierzonego efektu zastępczo będzie wyświetlana grafika ilustrująca gatunek muzyczny oraz nazwa stacji radiowej.

Widgety BMW Online.
Poza funkcjami online, widgety mogą być wyświetlane w trybie dzielonego ekranu. Miniaturowe wersje aplikacji przeglądarkowych BMW Online zoptymalizowano do wykorzystania w trybie dzielonego ekranu tak, by harmonijnie komponowały się z wyświetlaną na ekranie grafiką wysokiej jakości. Na początek planowane jest dołączenie zegara, a także widgetu Panoramio, z następnymi dodatkami czekającymi już na swoją kolej.

Na wprowadzenie na rynek BMW iDrive Touch pozwoliły sukcesy zespołu specjalistów BMW Group, pracującego nad zintegrowaniem panelu dotykowego z jednostką centralną systemu iDrive oraz standardowym sterownikiem iDrive. Panel o przekątnej 45 mm w technologii wielodotykowej (multi-touch) umożliwia szybszą, łatwiejszą i bardziej intuicyjną kontrolę niektórych funkcji dostępnych w systemach elektronicznych samochodu.

Włączenie panelu dotykowego do sterowania systemem iDrive wiązało się z jego ergonomicznym umieszczeniem w naturalnym zasięgu ręki kierowcy, który operując standardowym pokrętłem sterownika iDrive intuicyjnie i bez szukania trafia na panel dotykowy.

Panel dotykowy zostanie już w lipcu 2012 roku wprowadzony na rynek chiński, dodając sterownikowi systemu iDrive możliwość realizowania wielu nowych, przydatnych funkcji, w tym rozpoznawania pisma ręcznego i korzystania z map nawigacyjnych. Rok później system stanie się dostępny na niemal wszystkich rynkach, umożliwiając także łatwiejsze surfowanie w sieci na tej samej zasadzie, którą powszechnie stosuje się w urządzeniach przenośnych pozbawionych myszki.

Rozpoznawanie pisma ręcznego.
Rozpoznawanie pisma ręcznego pozwala na wczytywanie liter pisanych palcem na powierzchni panelu dotykowego. Poprzednio pisanie było możliwe za pośrednictwem funkcji “Speller” – gdzie na wyświetlaczu wybierało się litery umieszczone na obwodzie okręgu poprzez obracanie pokrętła sterownika. Obecnie litery pisane na powierzchni panelu dotykowego będą natychmiast rozpoznawane, a Speller będzie automatycznie „przeskakiwał” do rozpoznanej litery alfabetu. By jeszcze bardziej ułatwić kierowcy pisanie bez koncentrowania się na tej czynności, rozpoznana litera będzie przez system odczytana na głos.

Rozpoznawanie pisma ręcznego będzie szczególnie przydatne na rynku chińskim, stąd wybór tego kraju na miejsce debiutu systemu BMW iDrive ze sterowaniem Touch Controller. Przy kilku tysiącach znaków i aż 21 ruchach na znak, wprowadzanie pisma jest tam nieporównanie bardziej skomplikowane, niż w przypadku alfabetu łacińskiego. Z drugiej strony, programując iDrive Touch Controller można było wykorzystać to, że w piśmie chińskim sekwencja ruchów, jakimi zaczyna się pisanie znaku jest ściśle określona, dzięki czemu można od razu znacznie zawęzić ilość możliwych znaków, które trzeba rozpoznać. Każdy następny ruch palca kierowcy zawęża ten wybór jeszcze bardziej, umożliwiając na końcu natychmiastowy wybór właściwego znaku.

Nawigacja na mapach.
Oprócz rozpoznawania pisma ręcznego, panel dotykowy iDrive Touch umożliwia także swobodne poruszanie się na mapie pokazanej na wyświetlaczu, włącznie z zoomowaniem. Skalę mapy zmienia się dwoma palcami dotykającymi panelu poprzez zmianę odległości między nimi, tak jak ma to miejsce w wielu laptopach i smartfonach. Przykładowo - jeśli na trasie podróży przed samochodem tworzy się korek, kierowca może za pomocą panelu dotykowego ustawić skalę mapy i zatrzymać widok, żeby przyjrzeć się zaproponowanej przez nawigację trasie alternatywnej. Panel dotykowy pozwoli również na zaznaczenie interesujących punktów (POI) pokazanych na mapie, by następnie po zatwierdzeniu wskazanego punktu poprzez naciśnięcie pokrętła sterownika, uzyskać bardziej szczegółowe informacje na jego temat. Kolejne wersje panelu dotykowego będą umożliwiały przesuwanie wskaźnika na ekranie w czasie surfowania w sieci, tak jak ma to miejsce w komputerach domowych. Naciśnięcie pokrętła sterownika iDrive będzie wtedy odpowiadało kliknięciu myszką w typowym komputerze.

Bezprzewodowy dostęp do sieci BMW LTE Car Hotspot wprowadza nową generację mobilnego internetu do samochodów i czyni z BMW Group pierwszego producenta samochodów, który będzie w stanie zapewnić szybki internet w seryjnych samochodach już w listopadzie 2012 roku. Wszystko, czego potrzeba oprócz BMW Car Hotspot, to karta SIM kompatybilna ze standardem LTE, którą należy umieścić w odpowiednim gnieździe. Po uruchomieniu punktu dostępu w samochodzie, działa on jak każdy hotspot, czyli pasażerowie samochodu zyskują dostęp do szybkiego internetu w standardzie LTE, korzystając z dowolnych urządzeń mobilnych łączących się bezprzewodowo z internetem. Od strony sprzętowej urządzenie dostępowe wyposażone jest w baterię i antenę, co umożliwia korzystanie z niego do 30 minut poza samochodem bez żadnego zasilania zewnętrznego. Zasilanie za pomocą złącza USB umożliwia z kolei jego autonomiczne działanie bez pośrednictwa samochodu, czy wbudowanej baterii.

Użytkownik łącząc swoje urządzenie z BMW LTE Car Hotspot za pomocą WiFi, uzyskuje dostęp do sieci w najnowszym standardzie LTE (Long Term Evolution). System pozwala oczywiście na podłączenie wielu urządzeń jednocześnie, dzięki czemu każdy z pasażerów będzie dysponował łączem internetowym LTE. Połączenie przewodowe z anteną zainstalowaną w samochodzie zapewnia nie tylko lepszą jakość sygnału, ale też ogranicza promieniowanie radiowe występujące w samochodzie.

BMW LTE Car Hotspot można umieścić w konsoli centralnej z podstawką telefonu w każdym samochodzie BMW, a urządzenie może być łatwo domontowane w samochodzie bez konieczności wymiany anteny i przy stosunkowo małym nakładzie pracy koniecznym do jego instalacji. Tak więc nawet starsze samochody BMW można łatwo wyposażyć w najnowszą technologię mobilnej łączności z internetem poprzez instalację odpowiednich akcesoriów.

W rejonach, w których standard LTE nie jest jeszcze dostępny, urządzenie przełączy się na pracę w standardzie UMTS lub GSM.

LTE – ultraszybki internet.
Strumieniowe przesyłanie muzyki filmów przez internet do urządzeń mobilnych lub samochodów jest już dzisiaj codziennością realizowaną za pomocą nadajników telefonii komórkowej. Niestety, przepustowość łączy w obecnym standardzie UMTS (3G) jest ograniczona, na czym często cierpi jakość przekazu. Sygnały wideo trzeba przesyłać w niezadowalającej rozdzielczości, a niedoskonałości sieci przesyłowej w niektórych rejonach powodują zacinanie się lub przerywanie transmisji audio i wideo.

Problemy te już wkrótce przejdą do historii, wraz z pojawieniem się nowego standardu LTE (Long-Term Evolution), określanego także jako 4G, czyli standardu bezprzewodowej transmisji czwartej generacji, następcy GSM (2G) oraz UMTS/HSPA (3G). Największa zaleta standardu LTE sprowadza się do bardzo wysokiej prędkości przesyłania danych, przy bardzo małych opóźnieniach. W standardzie 3G można obecnie uzyskać teoretyczną szybkość transferu do użytkownika do 14 Mbit/s, natomiast maksymalny transfer w standardzie LTE będzie około 10 razy szybszy. . Przy szybkości transferu do użytkownika dochodzącej do 150 Mbit/s i opóźnieniach liczonych w dziesiątych milisekundy, internet mobilny oparty o LTE może osiągnąć, a nawet przekroczyć parametry uzyskiwane przez komputery stacjonarne posiadające dedykowane szerokopasmowe łącza stałe.

Najbliższa przyszłość: LTE dla karty SIM zintegrowanej z samochodem.
Nowy standard będzie bardzo przydatny dla zapewnienia usług już obecnie oferowanych w ramach systemu BMW ConnectedDrive, przyspieszając ich działanie, podwyższając ich efektywność, a nawet czyniąc je szerzej dostępnymi.

Usługi oparte o wykorzystanie serwerów zewnętrznych, jak strumieniowanie plików wideo i muzyki, staną się znacznie atrakcyjniejsze i łatwiejsze w użyciu dzięki większej szybkości transferu i mniejszym opóźnieniom, co zapewnia standard LTE. Wprowadzając tę technologię do swoich samochodów, BMW Group znajduje się w na najlepszej drodze do przeniesienia całego portofolio usług BMW ConnectedDrive na zupełnie nowy poziom.

Uruchamiając w 2001 roku portal BMW Online, BMW Group było pierwszą firmą zapewniającą dostęp do internetu z pokładu swoich samochodów. Najnowsze działania potwierdzają, że w tej dziedzinie palma pierwszeństwa do dzisiaj nie zmieniła właściciela.

Nawigacja nowej generacji BMW Professional dodaje wiele nowych funkcji do pakietu usług BMW ConnectedDrive Mobile Office, spośród których największe wrażenie robi funkcja dyktowania tekstu, która wykorzystując system rozpoznawania mowy zapisuje literami słowa wypowiadane przez kierowcę. Podyktowany tekst może być następnie wysłany w formacie SMS lub poczty elektronicznej. System posiada też funkcję zapisu dźwięku umożliwiającą nagrywanie wypowiedzi trwających do 2 minut i wysyłanie nagrania za pomocą poczty elektronicznej lub archiwizowanie dokonanego nagrania. Wprowadzono też nowe, bardziej intuicyjne sterowanie głosowe niemal wszystkimi funkcjami nawigacji BMW Professional. Sterowanie to działa prościej, łatwiej - i co najważniejsze – bezpieczniej, niż kiedykolwiek w przeszłości.

Funkcja dyktowania – pisanie mową.
Ludzie komunikują się coraz częściej za pomocą wiadomości SMS lub poczty elektronicznej, zarówno w sprawach zawodowych, jak i prywatnych. Obecnie oferowane funkcje BMW Mobile Office umożliwiają wyświetlanie i głosowy odczyt wiadomości otrzymanych przez telefon zintegrowany z samochodem poprzez łącze Bluetooth. Pojawienie się pierwszej na świecie dostępnej w samochodzie funkcji zamiany mowy na tekst pisany oznacza powstanie kompletnego samochodowego systemu rozpoznawania mowy. Po raz pierwszy kierowca otrzyma możliwość swobodnego dyktowania i tworzenia krótkich wiadomości tekstowych poprzez mówienie tego, co ma znaleźć się w tekście pisanej wiadomości.

Używanie przez kierowców urządzeń przenośnych do wprowadzania tekstu wiadomości w czasie prowadzenia samochodu powoduje na tyle istotne odwrócenie uwagi od sytuacji drogowej, że należy takie praktyki uznać za skrajnie niebezpieczne, co znalazło swój wyraz w zakazie ich stosowania w wielu krajach świata. Funkcja dyktowania tekstu zmienia tę sytuację w sposób radykalny. Tekst wiadomości przesyłanych pocztą elektroniczną lub SMS-em będzie można tworzyć w czasie prowadzenia samochodu szybko, łatwo i przede wszystkim bezpiecznie, jako że nie będzie to wymagało odrywania rąk od kierownicy, ani wzroku od sytuacji na drodze. Funkcja dyktowania będzie od początku obsługiwała sześć języków. Podobnie, jak ma to miejsce w systemach stacjonarnych, można głosowo między innymi stawiać znaki interpunkcyjne i przechodzić do nowej linii, jeśli kierowca chce nadać wysyłanej wiadomości bardziej formalny charakter.

Technologia rozpoznawania mowy dostarczana jest przez firmę Nuance pod nazwą Dragon Drive! Opracowywanie wiadomości i rozpoznawanie słów odbywa się na zewnętrznym serwerze w czasie rzeczywistym, gdy wiadomość jest dyktowana. Już sama objętość słownika umieszczonego na zdalnym serwerze przy wykorzystaniu chmury obliczeniowej jest ogromnym wsparciem dla systemu rozpoznawania mowy, pozwalając na korzystanie z milionów słów bez angażowania pamięci i mocy obliczeniowej komputerów pokładowych samochodu. Już po kilku sekundach od podyktowania wiadomości, jej obrobiona treść pojawi się na ekranie przed oczami kierowcy, na życzenie którego wiadomość może też zostać odczytana na głos. Na tym etapie kierowca ma nadal możliwość użycia licznych i łatwych w użyciu narzędzi edycyjnych, które pozwolą nadać wiadomości ostateczną formę, jakiej oczekuje nadawca.

Notatki głosowe i bardziej intuicyjne sterowanie głosem.
Zakres funkcji biurowych dostępnych w systemie BMW ConnectedDrive wzbogacił się o kolejną funkcję związaną z zapisem dźwięku. W odróżnieniu od funkcji rozpoznawania mowy, notatka głosowa umożliwia kierowcy zarejestrowanie na bieżąco wypowiedzi o długości do 2 minut i w razie potrzeby natychmiastowe wysłanie jej za pomocą poczty elektronicznej. Zaletą tej funkcji jest możliwość zapisania na gorąco pomysłu, który przyjdzie do głowy kierowcy, czy listy rzeczy do zrobienia i dodatkowo natychmiastowego podzielenia się tym zapisem z każdym, kogo może on dotyczyć, a wszystko to bez dekoncentrowania się i odrywania wzroku od drogi. W dodatku kierowca może swoje notatki zapisać na karcie pamięci USB i zabrać ze sobą do domu.

Usprawnione sterowanie głosowe, jakie oferuje nawigacja BMW Professional opracowano w sposób zapewniający bardziej intuicyjną obsługę praktycznie wszystkich funkcji, pozwalając kierowcy na formułowanie poleceń lub pytań całymi zdaniami (obecnie w języku niemieckim lub angielskim) i na wywoływanie wielu funkcji za pomocą jednego stwierdzenia, w taki sam sposób, jak docelowy punkt podróży dla nawigacji może być wprowadzony tylko pojedynczą instrukcją. Rezultatem jest system sterowania głosem, jeszcze bardziej intuicyjny, łatwy w użyciu i wygodny, co czyni go także bezpieczniejszym.

Jeśli kierowca chce do kogoś zadzwonić, wystarczy powiedzieć “Connect me with John Smith”, a system rozpozna zarówno polecenie wykonania połączenia telefonicznego, jak i osobę, której numer należy wybrać, niezależnie od kolejności zapisu imienia i nazwiska na liście kontaktów. Przed wykonaniem połączenia system upewnia się, czy znaleziony i wyświetlony numer telefonu jest tym, z którym kierowca chce się połączyć. Dalszemu uproszczeniu i przyspieszeniu poddano już wcześniej dobrze przemyślany sposób wprowadzania celu podróży. Wystarczy powiedzieć “Navigate to London, 63 Park Lane”, by system wiedział, dokąd ma prowadzić kierowcę. W nowym systemie można także rozpocząć głosowe tworzenie wiadomości pocztowej lub SMS niezależnie od tego, w jakim miejscu struktury menu system się znajduje. Można to także zrobić będąc w menu kontaktów poprzez wypowiedzenie nazwy odbiorcy wiadomości i wybranie adresu e-mailowego, który zostanie wtedy automatycznie umieszczony w polu odbiorcy wiadomości. Tytuł i treść wiadomości, jak już wiadomo, wystarczy podyktować.

Dzięki wprowadzonym zmianom komendy głosowe mogą być obecnie używane do aktywowania bądź inicjowania niemal wszystkich funkcji i działań systemu – od wyboru stacji radiowej, po modyfikowanie kryteriów wyboru zaplanowanej przez nawigację trasy. Co więcej, system bezbłędnie reaguje na pytania typu „jak mam wyregulować dźwięk?” (“How do I adjust the sound settings?”) lub – gdy system wyświetla mapę -“czy są jakieś wiadomości o ruchu drogowym?”( “Are there any traffic messages?”). Bez sensownej reakcji nie pozostanie także krótka prośba o pomoc (“Help”) lub nawet pytanie o to, czego w danym miejscu momencie można zażądać od systemu (“What can I say here?”).

Sterowanie głosowe w samochodach BMW Group.
BMW Group ma już wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu i wdrażaniu głosowego sterowania funkcjami samochodu. Po wprowadzeniu systemu rozróżniającego pojedyncze komendy w roku 2006, kamieniem milowym stał się przedstawiony przez BMW Group w roku 2009 system, który rozumiał całe adresy podawane jednym ciągiem – jak miasto, numer domu, ulica. W ten sposób BMW Group po raz kolejny ustanowiło nowy standard szybkiego i precyzyjnego wskazywania punktu docelowego podróży. Wprowadzona w roku 2009 funkcja głosowego sterowania przeszukiwaniem biblioteki nagrań zapisanych na wewnętrznym twardym dysku była rozwiązaniem unikalnym, a już w 2010 roku sterowaniem głosowym objęto także zewnętrzne odtwarzacze muzyki. Nadrzędnym celem rozbudowywania sterowania głosem jest zapewnienie szybkiego, a przede wszystkim bezpiecznego dostępu do coraz bogatszych i bardziej złożonych funkcji systemów informacyjnych i rozrywkowych, szczególnie w zakresie nawigacji, rozrywki, łączności telefonicznej i aplikacji łączących kierowcę ze światem zewnętrznym.

W 2010 roku, BMW Group jako pierwszy producent samochodów umożliwiło kompleksową, opartą o aplikacje integrację z Apple iPhone w pojazdach. Aplikacje rozszerzają zakres usług dostępnych w samochodzie za pomocą smartfonu, dzięki czemu można w samochodzie bezpiecznie i łatwo korzystać z funkcji takich jak radio internetowe, Google™ Local Search lub Facebook™. A to dopiero początek, ponieważ koncepcja oparta na aplikacjach ma na celu umożliwienie korzystania z aplikacji "zewnętrznych", torując drogę dla usług firm trzecich, które będą mogły być zintegrowane z systemami samochodów BMW i MINI. Przy takim podejściu do aplikacji firm trzecich, zakres funkcji można w zasadzie rozszerzać do woli: uaktualnienie aplikacji lub instalacja innej kompatybilnej aplikacji po prostu dodaje nowe funkcje, bez konieczności dokonywania jakichkolwiek modyfikacji w samochodzie.

Poprzez integrację aplikacji firm trzecich, BMW Group daje klientom możliwość dalszego korzystania z wybranych przez nich dostawców usług także w samochodzie. W przyszłości pozwoli to na szeroki wachlarz funkcji informacyjno-rozrywkowych, którymi kierowcy BMW będą mogli cieszyć się w domu, jak i poza domem i które będą mogli bez kłopotów przenieść również do swojego samochodu.

Software Development Kit dla aplikacji firm trzecich.
W celu zapewnienia optymalnej integracji aplikacji innych firm z samochodami, BMW Group oferuje dostawcom tych aplikacji specjalne oprogramowanie Software Development Kit (SDK). SDK zawiera platformę programistyczną i konkretne narzędzia, które mają pomóc zewnętrznym dostawcom w opracowywaniu kompatybilnych, przystosowanych do użycia w samochodzie wersji aplikacji. Po procesie zatwierdzenia, aplikacje będą certyfikowane przez BMW Group dla MINI Connected, BMW Apps lub Rolls-Royce Connect i udostępniane do instalacji na smartfonach.

Warunkiem wstępnym dla wszystkich aplikacji jest spełnienie wymogu dotyczącego pracy bez rozpraszania uwagi kierowcy. W skład SDK wchodzi platforma programistyczna, a także niezbędne narzędzia programistyczne (np. symulacja logiki sterowania iDrive w samochodzie [interfejsu człowiek-maszyna]). Platforma programistyczna bezproblemowo integruje aplikacje z wyświetlaczem i układami sterowania, co pozwala obsługiwać je za pomocą sterownika iDrive oraz przycisków na kierownicy. Aplikacja jest również w stanie korzystać z systemu audio i używać danych pojazdu. Głębokie osadzenie aplikacji w systemie wyświetlania i koncepcji sterowania użytych w samochodach BMW stanowi podstawę optymalnej użyteczności aplikacji w czasie podróży.

BMW Apps wspiera system Android.
Od lipca 2013 roku smartfony korzystające z platformy Android będą mogły również skorzystać z integracji opartej na aplikacjach. Z udziałem w rynku wynoszącym ponad 50%, Android stał się najbardziej rozpowszechnionym systemem operacyjnym dla smartfonów. BMW Group w tej sytuacji energicznie prowadzi rozwój swoich systemów pod tym kątem. Poprzez rozszerzenie integracji opartej o aplikacje dla smartfonów z systemem Android, BMW obejmuje obecnie swoimi pracami większość rynku smartfonów i otwiera BMW apps dla jeszcze szerszej grupy klientów.

Pojawiają się już pierwsze konkretne rezultaty tych prac. BMW Group nawiązało szczególnie bliską współpracę z Samsungiem, jako partnerem przy pilotażowej integracji aplikacji pracujących pod systemem Android. Firma ta jest światowym liderem we wszystkich segmentach mobilnych telefonów, w tym smartfonów z systemem Android, dzięki czemu dla BMW Group oczywistym wyborem było połączenie sił z firmą Samsung w celu opartej o aplikacje integracji z systemem Android. Integracja z Androidem będzie wdrażana stopniowo przy współpracy z kolejnymi producentami telefonów. Przy tej okazji BMW Group po raz kolejny pokazuje swoją wiodącą pozycję w dziedzinie integracji smartfonów w samochodach.

Od wielu lat w koszulce lidera.
Otwierając szeroko drzwi dla aplikacji pochodzących od zewnętrznych dostawców, BMW Group znów nie pozostawia wątpliwości, kto jest liderem w dziedzinie integracji urządzeń mobilnych i usług opartych o internet w samochodach. BMW Group było pierwszym producentem, który umożliwił integrację urządzeń Apple iPod w swoich pojazdach, a było to jeszcze w roku 2004. W roku 2007 BMW było w stanie zaprezentować pierwszą technologię pozwalającą na integrację smartfonów iPhone z systematami informacyjno-rozrywkowymi samochodu. Zbieżność tej daty z premierą rynkową iPhona nie była przypadkowa.

źródło: BMW

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz