poniedziałek, 19 marca 2012

Wszystko o nowym Audi A4

Bestseller stał się jeszcze atrakcyjniejszy: Audi zmodyfikowało serię A4. Z nowymi rozwiązaniami w dziedzinie efektywności, dynamiki jazdy i Infotainment oraz z jeszcze bardziej atrakcyjną stylistyką Audi A4 limuzyna, A4 Avant, A4 allroad quattro oraz S4 są jednoznacznym świadectwem przewagi dzięki technice.


Stylistyka
A4 jest najchętniej kupowanym Audi i to już od 39 lat. Łącznie marka sprzedała dziesięć milionów egzemplarzy tego modelu w ośmiu generacjach. A4 z eleganckim, sportowym i budzącym emocje wyglądem jest centralnym punktem w ofercie marki Audi. Stylistyka wszystkich modeli – limuzyny, Avanta, allroada quattro i S4 – jest niepowtarzalna.

Poziome linie przodu nadwozia zostały mocniej podkreślone. Maska silnika jest bardziej wysklepiona, górne narożniki osłony chłodnicy Singleframe zostały ścięte, poprzeczne żebra i pierścienie Audi sprawiają wrażenie trójwymiarowych. Osłona chłodnicy jest szara w wersjach sześciocylindrowych, a w połączeniu z pakietem S line exterieur – czarna z połyskiem. Wzrok przyciągają ostro zarysowane wloty powietrza, ich zmodyfikowane kratownice oraz płaskie reflektory przeciwmgielne w nowych zderzakach. A4 allroad quattro różni się od pozostałych wariantów osłoną chłodnicy z poziomymi, chromowanymi listwami oraz okrągłymi reflektorami przeciwmgielnymi.

Reflektory również wyglądają teraz inaczej. Ich dolna krawędź ma kształt lekkiej fali, we wnętrzu zastosowano nowy podział. Na życzenie Audi montuje reflektory ksenonowe plus, w których diodowe światła do jazdy dziennej tworzą wąski, optycznie homogeniczny pas a obszar soczewki świateł ksenonowych jest otwarty. Na życzenie można otrzymać system adaptive light z funkcją statycznego i dynamicznego doświetlania zakrętów. Tylne światła naśladują swoją formą światła przednie. W przypadku reflektorów ksenonowych plus także z tyłu zastosowano homogeniczne pasy diodowe.

Zderzak z wkładem dyfuzora otrzymał nowy kształt, a układ wydechowy zakończony jest zawsze dwoma końcówkami.

Oferta lakierów obejmuje 15 kolorów, w tym cztery zupełnie nowe. Dla limuzyny i Avant można wybrać pakiet S line exterieur, który w przypadku wersji Avant obejmuje także spojler na krawędzi dachu.

Modyfikacje spowodowały tylko niewielkie zmiany wymiarów. A4 limuzyna i Avant mają długość 4,70 m, A4 allroad quattro i S4 – 4,72 m. Rozstaw osi wynosi we wszystkich modelach 2,81 m, szerokość 1,83 lub 1,84 m. Wysokość w zależności od wersji nadwozia to 1,41 m lub 1,50 m.

Wnętrze
Funkcjonalne i przestronne – wnętrze modeli A4 jest teraz bardziej sportowe, linie są prowadzone płynnie, dominuje elegancja i czysta forma. Dobór materiałów i ich zastosowanie jednoznacznie świadczą o bezkompromisowym podejściu Audi do jakości.
Przednie fotele – obydwa z regulacją wysokości – gwarantują doskonałe trzymanie i podparcie. Jako opcja dostępna jest regulacja elektryczna, elektrycznie regulowane podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, funkcja pamięci ustawień dla fotela kierowcy, ogrzewanie siedzeń – także dla skrajnych tylnych siedzeń – oraz przesuwany do przodu i do tyłu podłokietnik środkowy ze schowkiem.

Audi oferuje do wyboru trzy warianty siedzeń. Sportowe siedzenia (seryjnie od wersji Ambition) mają mocno wyprofilowane boki, elektryczną regulacją podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa i wysuwane podparcie pod uda. W pakiecie sportowym S line Audi montuje na życzenie sportowe siedzenia S ze zintegrowanymi zagłówkami. Kolejna opcja to komfortowe siedzenia z wentylacją; w przypadku zagrożenia zbyt niską temperaturą automatycznie włącza się ogrzewanie siedzeń.

W kieszeniach drzwi, na konsoli środkowej i w rozkładanym tylnym podłokietniku znajdują się schowki i uchwyty na kubki. Jako opcję Audi oferuje kieszenie z siatki na oparciach przednich siedzeń, uchwyty na kubki przy tylnych siedzeniach oraz pakiet schowków.

Nowe kolory i materiały
W ramach modyfikacji rodziny A4 po raz kolejny udoskonalone zostało także wnętrze. Nowa, jednoczęściowa osłona wskaźników pokryta jest wysokiej jakości lakierem w szarym kolorze. Osłona konsoli środkowej pokryta jest czarnym lakierem o wysokim połysku.

W wersji wyposażenia Attraction aplikacje dekoracyjne pokryte są połyskującym, stalowo-szarym lakierem, w wersji Ambition lakier ma kolor brązowy Moor. Na życzenie Audi oferuje specjalne materiały – Aluminium Trigon (seryjne w wersji Ambiente) i drewno orzechowe ciemnobrązowe i jesionowe brązowe. Bardzo ciekawie prezentują się aplikacje z warstwowego forniru dąb Beaufort.

Styliści wnętrza Audi dobrali także nową paletę kolorów. Prawie wszystkie kolory podsufitki, wykładziny, tablicy rozdzielczej, tapicerki w drzwiach i tapicerki siedzeń są nowe, z wyjątkiem koloru czarnego. W zależności od modelu Audi oferuje odcień szary, brązowy Kastanien, srebrny Mond, brązowy Moor, beżowy Pashmina, beżowy Samt, czarny i tytanowo-szary.

Siedzenia pokryte są seryjnie tkaniną. Jako wyposażenie dodatkowe dostępna jest skóra Milano i – z oferty Audi exclusive – skóra Feinnapa, która zastąpiła skórę Valcona. W tej wersji tapicerki także podłokietniki w drzwiach obszyte są skórą. Ofertę uzupełniają pakiety skórzane Audi exclusive.

Kolejna opcja to pakiet sportowy S line, dostępny dla limuzyny i Avanta w wersji Ambition. W tym przypadku wnętrze utrzymane jest w czarnym kolorze i zaakcentowane szarymi szwami kontrastowymi na sportowych siedzeniach, dywanikach, sportowej skórzanej kierownicy i dźwigni zmiany biegów. Aplikacje dekoracyjne wykonane są z matowego, szczotkowanego aluminium. Pakiet, który można połączyć z wieloma innymi elementami opcjonalnymi, uzupełnia sportowe zawieszenie S line, obniżające nadwozie o 30 mm, 18-calowe obręcze kół oraz logo na nadwoziu i listwach progowych.
W ofercie Audi exclusive znajdują się kolejne możliwości indywidualizacji, zarówno pod względem kolorów, jak i materiałów i elementów obsługi.

Bagażnik
Wszystkie modele rodziny A4 mają duże bagażniki. W limuzynie podstawowa pojemność wynosi 480 litrów, w wersji Avant i allroad quattro – 490 litrów, zarówno z napędem na przednią oś, jak i na cztery koła. Dzięki niskiej krawędzi bagażnika i prostym bocznym ścianom przestrzeń bagażową można bardzo dobrze wykorzystać.

We wszystkich modelach seryjne, dzielone oparcie kanapy tylnej można złożyć dwoma ruchami rąk; zagłówki mogą pozostać na swoim miejscu. Po złożeniu oparć przestrzeń na bagaż wzrasta do 962 lub 1430 litrów. Zaczepy do mocowania bagażu są wykonane z masywnego metalu i chromowane.

Pokrywa bagażnika A4 Avant i A4 allroad quattro otwiera się wystarczająco wysoko, aby mogły stać pod nią nawet wysokie osoby. Siatka oddzielająca i osłona przestrzeni bagażowej, która podnosi się w górę już po lekkim dotknięciu, są umieszczone w oddzielnych kasetach. Reling dachowy i dwustronna podłoga bagażnika należą do wyposażenia standardowego obu modeli, a otwór w oparciu tylnej kanapy z pokrowcem na narty lub deskę snowboardową jest dostępny jako opcja.

Na życzenie Audi oferuje wiele praktycznych rozwiązań dla A4 Avant i A4 allroad quattro: wanienkę do bagażnika, elektromechanicznie otwieraną i zamykaną pokrywę bagażnika oraz pakiet „Bagażnik” obejmujący szyny, drążek teleskopowy i pas umożliwiające podział przestrzeni bagażowej. Hak holowniczy i bagażnik na rowery, deski snowbordowe czy narty jest przystosowany do użycia w obu modelach.

Silniki
Audi oferuje dla modeli A4 – cztery benzynowe silniki TFSI i sześć jednostek TDI, które stanowią wzorcowe połączenie sportowego charakteru i efektywności. Wszystkie jednostki napędowe odzwierciedlają filozofię downsizingu Audi: są to doładowane silniki z wtryskiem bezpośrednim o dużej sile ciągu; już podstawowa jednostka czterocylindrowa dysponuje momentem 230 Nm. System start-stop stanowi seryjne wyposażenie wszystkich silników. Emisja CO2 liczona dla wszystkich jednostek zmniejszyła się średnio o jedenaście procent, a maksymalnie nawet o 19 procent. Jednocześnie wzrosły osiągi.

Gruntownie przekonstruowany: 1.8 TFSI
Już najmniejszy pod względem pojemności skokowej silnik - 1.8 TFSI, prezentuje pełną kompetencję Audi. Inżynierowie gruntownie zmodyfikowali czterocylindrową jednostkę napędową i zastosowali nowe rozwiązania. Rezultatem tych działań jest wysoka wydajność i zdumiewająco niskie zużycie paliwa.

Ten nowoczesny silnik czterocylindrowy posiada podobną krzywą momentu obrotowego jak TDI. Swój maksymalny moment obrotowy 320 Nm osiąga już przy 1.400 1/min i utrzymuje go na stałym poziomie do 3.700 obrotów. Już przy 3.800 1/min rozwija pełną moc 125 kW (170 KM).

1.8 TFSI przyspiesza limuzynę Audi A4 od zera do 100 km/h w 8,1 sekundy, prędkość maksymalna to 230 km/h. Średnie zużycie paliwa tej jednostki napędowej wynosi tylko 5,7 litra na 100 km – emisja CO2 134 gramy na 1 km. W porównaniu z poprzednim silnikiem o mocy 118 kW (160 KM), zużycie paliwa zmniejszyło się o 18 procent.

Dużą innowację w 1.8 TFSI stanowi dodatkowy wtrysk pośredni. Jako uzupełnienie bezpośredniego wtrysku benzyny FSI, jest on aktywny w zakresie obciążeń częściowych; redukuje zużycie paliwa i obniża emisję cząstek stałych. Bezpośredni wtrysk FSI wkracza do działania podczas rozruchu silnika i przy wyższych obciążeniach. Dwa wałki są przestawiane w zależności od potrzeb; ponadto po stronie zaworów wydechowych działa system Audi valvelift, który zmienia skok zaworów aby zminimalizować straty wymiany ładunku.

Kolejną nowość stanowi innowacyjny system zarządzania temperaturą: dwa zawory suwakowo-obrotowe regulują przepływ cieczy chłodzącej. Dbają o to, aby olej silnikowy po rozruchu silnika szybko osiągał temperaturę roboczą i ustawiają temperaturę wody zależnie od fazy pracy silnika od 85 do 107 stopni Celsjusza. W ten sposób pozwalają osiągnąć, w każdych warunkach obciążenia i obrotów silnika, najlepszy kompromis między minimalnym tarciem i wysoką sprawnością termodynamiczną.

Kolektor wydechowy tego kompaktowego silnika czterocylindrowego zintegrowano z głowicą cylindrów i jest tam omywany przez wodę; rozwiązanie to obniża temperaturę spalin. Również turbosprężarka stanowi nową konstrukcję; jej najważniejszą innowacją jest elektryczny nastawnik zaworu upustowego (wastegate), który reguluje ciśnienie doładowania wyjątkowo szybko i precyzyjnie, poprawiając w ten sposób szybkość reakcji silnika.

Pomimo tych wszystkich nowych technologii i zwiększonej mocy silnika inżynierowie Audi zredukowali ciężar 1.8 TFSI ze 135 do 131,5 kilograma. Znacznie zmniejszyło się również tarcie wewnętrzne – dzięki nowemu rodzajowi powłoki płaszczy tłoków i łożyskom walcowym obu wałków wyrównoważających, które zapewniają spokojną pracę silnika. Regulowana pompa oleju potrzebuje do swojej pracy tylko niewiele energii, bardzo precyzyjny system elektryczny realizuje chłodzenie tłoków przez natrysk oleju na spód denka.

TFSI: od 88 kW (120 KM) do 200 kW (272 KM)
Jako podstawowy silnik benzynowy służy 1.8 TFSI dysponujący mocą 88 kW (120 KM) i momentem obrotowym 230 Nm. Przyspiesza on limuzynę w 10,5 sekundy do 100 km/h, maksymalna prędkość jazdy wynosi 208 km/h. Czterocylindrowa jednostka zadowala się średnim zużyciem 6,5 litrów paliwa na 100 km.

Kolejny silnik benzynowy w ofercie A4 to 2.0 TFSI – typ zwycięzcy, który w latach od 2005 do 2009 został pięć razy z rzędu wyróżniony tytułem „engine of the year“. Do jego najważniejszych cech konstrukcyjnych należą przestawialny wałek rozrządu zaworów ssących, system Audi valvelift na stronie zaworów wydechowych, dwa wałki wyrównoważające, zmniejszone tarcie wewnętrzne, turbosprężarka i regulowana pompa oleju.

2.0 TFSI – jako jedyny silnik benzynowy montowany także w A4 allroad quattro – osiąga moc 155 kW (211 KM) i moment obrotowy 350 Nm, od 1.500 do 4.200 1/min. Przyspiesza limuzynę A4 z manualną przekładnią 6-biegową i napędem quattro w 6,5 sekundy do 100km/h i dalej do prędkości maksymalnej 246 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 6,8 litra na 100 km (159 gramów CO2 na 1 km).

Trochę później pojawi się najmocniejszy silnik benzynowy – 3.0 TFSI, w którym za doładowanie odpowiada kompresor. Sprężarka, otrzymująca napęd od wału korbowego za pomocą paska wielorowkowego, umieszczona jest w 90-stopniowym rozwidleniu rzędów cylindrów. W jej wnętrzu znajdują się dwa tłoki obrotowe, które wirują w przeciwnych do siebie kierunkach z prędkością ponad 20.000 1/min, luz między nimi wynosi niewiele tysięcznych milimetra. Kompresor spręża zasysane powietrze o wartość do 0,8 bara; dwie chłodnice powietrza doładowującego schładzają rozgrzane powietrze.

Kompresor umieszczono za przepustnicą, co poprawia jego efektywność. Drogi przepływu powietrza za kompresorem są krótkie, dlatego moment obrotowy jest wytwarzany szybko i spontanicznie. Obszerny pakiet zabiegów konstrukcyjnych tłumi hałasy sprężarki; wałek wyrównoważający w kadłubie silnika ze stopu metali lekkich zwiększa kulturę pracy. Przestawialne wałki rozrządu zaworów wlotowych i klapy zawirowania w kanałach ssących zapewniają dobre napełnienie komór spalania.

Spontanicznie wchodzący na obroty, mocny i pięknie brzmiący 3.0 TFSI jest sportowym i budzącym emocje silnikiem. Osiąga moc 200 kW (272 KM) i przy obrotach od 2.250 do 4.750 1/min wytwarza moment obrotowy 400 Nm. Limuzyna A4 wykonuje standardowy sprint w 5,9 sekundy, przy 250 km/h kończy przyspieszanie z powodu elektronicznego ogranicznika. Średnie zużycie paliwa ogranicza się do 8,1 litra na 100 km – emisja CO2 190 gramów na km. Druga wersja silnika 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 KM) napędza modele S.

Mocne i bardzo efektywne: silniki TDI
Silniki TDI Audi charakteryzują się nie tylko wysoką efektywnością, lecz również właściwościami sportowymi. Ich duża moc, wysoki moment obrotowy, niskie zużycie paliwa i kultura pracy tworzą harmonijną całość.

Silnik 2.0 TDI Audi oferuje dla limuzyny i modelu Avant w pięciu odmianach. Pierwszy wariant ma moc 88 kW (120 KM) i moment obrotowy 290 Nm, przy obrotach od 1.750 do 2.500 1/min. Drugi rozwija moc 100 kW (136 KM) i 320 Nm, trzeci osiąga 105 kW (143 KM). Czwarty wariant, który został szczegółowo zmodyfikowany, ma moc 120 kW (163 KM) i maksymalny moment obrotowy 380 Nm; wersja o mocy 130 kW (177 KM) jest dostarczana opcjonalnie z napędem quattro. Jednostki 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM) i 130 kW (177 KM) są także dostępne dla A4 allroad quattro.

Wyróżnikami technicznymi czterocylindrowych diesli są niskie tarcie wewnętrzne, turbosprężarka z przestawialnymi łopatkami kierownicy i nowe wahadło odśrodkowe w dwumasowym kole zamachowym (w wersjach o mocy 100 kW, 120 kW lub 130 kW).

Dzięki swojej przemyślanej konstrukcji koło zamachowe potrzebuje tylko niewielkiej masy, aby zrównoważyć dużą część drgań powodowanych przez silnik. Praca przy niskich obrotach jest jeszcze spokojniejsza, co pozwala na wcześniejsze włączanie wyższych biegów i w ten sposób na bardziej ekonomiczną jazdę – zużycie paliwa obniża się o 0,2 litra na 100 km.

Najbardziej efektywnym wariantem w rodzinie A4 jest 2.0 TDI o mocy 100 kW (136 KM). Limuzyna zadowala się średnio 4,3 litra paliwa na 100 km/h – emisja CO2 wynosi 112 gramów na km. Osiągi są przekonywujące: od zera do 100 km/h w 9,3 sekundy i potem dalej do 215 km/h. 2.0 TDI o mocy 120 kW (163 KM) w limuzynie A4 zużywa średnio 4,4 litra oleju napędowego na 100 km (115 gramów CO2 na km). Jego pozostałe parametry: od zera do 100 km/h w 8,4 sekundy, maksymalna prędkość 225 km/h.

W przypadku czterocylindrowego diesla o mocy 88 kW (120 KM) przeciętne zużycie paliwa w limuzynie wynosi 4,5 litra na 100 km. Sprint standardowy trwa 10,5 sekundy, maksymalna prędkość jazdy wynosi 205 km/h. Również 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM) konsumuje w limuzynie średnio 4,5 litra na 100 km; sprint do setki trwa 9,2 sekundy, przy 216 km/h kończy przyspieszanie. 2.0 TDI o mocy 130 kW (177 KM) umożliwia limuzynie osiągnięcie prędkości maksymalnej 230 km/h i przyspieszenie od zera do 100 km/h w 8,2 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi 4,6 litra na 100 km.

Potężne i dopracowane: V6 TDI
Najmocniejsze silniki TDI to dwie dopracowane jednostki V6 o pojemności skokowej 3,0 litrów. Ich najważniejszymi cechami są mały ciężar nieznacznie większy niż 190 kilogramów, oszczędzający energię napęd łańcuchowy rozrządu, niewielkie tarcie wewnętrzne, regulowana pompa oleju i szczególnie starannie opracowany układ zarządzania temperaturą silnika: kadłub silnika i głowice cylindrów posiadają oddzielne obiegi płynu chłodzącego, które są ze sobą połączone zaworami.

3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) jest najbardziej efektywnym dieslem V6 jaki inżynierowie Audi kiedykolwiek zbudowali. Został zoptymalizowany pod kątem minimalnego zużycia paliwa – w obszarze faz rozrządu, przy turbosprężarce i układzie common rail, który wytwarza ciśnienie wtrysku 2.000 barów.

Od 1.250 do 3.500 1/min 3.0 TDI wytwarza moment obrotowy 400 Nm. Przyspiesza on limuzynę A4 z przekładnią multitronic w ciągu 7,1 sekundy od zera do 100 km/h i dalej do maksymalnej prędkości 235 km/h. Przeciętnie konsumuje tylko 4,9 litra paliwa na 100 km (129 gramów CO2 na km).

Najmocniejsza wersja silnika 3.0 TDI – dostępna również dla A4 allroad quattro, trochę później także w wariancie clean diesel – rozwija moc 180 kW (245 KM) oraz 500 Nm momentu obrotowego, który jest do dyspozycji od 1.400 do 3.250 1/min. Limuzyna z tym silnikiem wykonuje standardowy sprint w 5,9 sekundy, ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Średnie zużycie paliwa - 5,7 litra na 100 km, emisja CO2 149 gramów na km.

Przeniesienie napędu
Do każdego wariantu silnika w rodzinie A4 oferowana jest idealna skrzynia biegów – sześciobiegowa przekładnia manualna, bezstopniowy multitronic albo sportowa przekładnia siedmiobiegowa S tronic. W limuzynie i w wersji Avant można wybierać spośród 23 kombinacji silnika i skrzyni biegów. Wszystkie przekładnie wyróżniają się wysoką sprawnością, precyzyjną obsługą i dużą rozpiętością przełożeń: niskie biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, a wysokie długie przełożenia obniżające prędkość obrotową i zużycie paliwa.
We wszystkich skrzyniach biegów mechanizm różnicowy jest zamontowany przed sprzęgłem, dzięki temu oś przednia została przesunięta bardzo daleko do przodu. Pozytywnym rezultatem jest duży rozstaw osi 2.808 milimetrów (A4 allroad quattro: 2.805 milimetrów) i zrównoważony rozdział ciężaru.
W zmodyfikowanym Audi A4 całkowity ciężar sześciobiegowej przekładni manualnej jest mały, a łożyskowanie widełek włączających pozwoliło odizolować dźwignię zmiany biegów od drgań. Komputer pokładowy z programem efektywnej jazdy, wyposażenie seryjne w całej rodzinie A4, posiada wskaźnik rekomendujący zmianę biegów w modelach z przekładnią manualną.

Manualne skrzynie biegów współpracujące z silnikami czterocylindrowymi są włączone w innowacyjny system zarządzania temperaturą. Wężownica grzejna w wymienniku ciepła dba o to, aby olej przekładniowy po rozruchu zimnego silnika szybko osiągał temperaturę roboczą. Gdy płyn chłodzący silnika jest wystarczająco ciepły, jego część przepływa do skrzyni biegów.

Multitronic występuje w połączeniu z napędem przednim. Bezstopniowa przekładnia pozwala silnikowi prawie zawsze pracować w zakresie jego optymalnej sprawności. Dla dynamicznie jeżdżącego kierowcy w gotowości jest program sportowy i tryb manualny z ośmioma biegami; na życzenie biegi można przełączać również za pomocą dźwigienek na kierownicy.

Błyskawicznie przełączający: siedmiobiegowy S tronic
Najbardziej sportową skrzynią biegów w modelach A4 jest siedmiobiegowy S tronic; współpracuje on z permanentnym napędem na cztery koła quattro. Na początku sprzedaży należy do wyposażenia seryjnego A4 2.0 TFSI quattro, 3.0 TFSI quattro i 3.0 TDI quattro o mocy 180 kW (245 KM).

Siedmiobiegowy S tronic jest zbudowany z dwóch skrzyń częściowych, które są obsługiwane przez dwa sprzęgła. Bezpośrednie zmiany biegów następują przez zmianę stanu włączenia sprzęgieł; trwają one zaledwie kilka setnych sekundy i przebiegają bardzo komfortowo, prawie niezauważalnie. Sterowanie elektroniczne oferuje tryb całkowicie automatyczny z programami D (Drive) i S (Sport). Kierowca może sam zmieniać biegi według własnego upodobania, na życzenie również za pomocą dźwigienek na kierownicy.

Plus dla trakcji: permanentny napęd na cztery koła quattro
Permanentny napęd na cztery koła quattro jest na starcie sprzedaży dostępny opcjonalnie do niektórych silników, w A4 allroad quattro występuje jako wyposażenie standardowe. Technologia quattro pracuje czysto mechanicznie i dzięki temu całkowicie bezzwłocznie; stanowi największy plus w dziedzinie dynamiki, trakcji, bezpieczeństwa jazdy i stabilności ruchu prostoliniowego.

Centralnym komponentem napędu quattro jest samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy. Podczas normalnej jazdy przekładnia planetarna rozdziela moment silnika w sposób sportowy, z akcentem na oś tylną – do 40 procent trafia na oś przednią i do 60 procent na oś tylną. Gdy dochodzi do poślizgu jednego koła, większa część siły napędowej przenoszona jest na drugą oś – do 70 procent momentu może trafić na oś przednią, a do 85 procent na oś tylną.

W A4 inżynierowie Audi połączyli samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy z selektywnym rozdziałem momentu na poszczególne koła. Inteligentne rozwiązanie programowe podczas szybkiej jazdy na zakrętach rozpoznaje sytuacje, gdy grozi utrata przyczepności kół wewnętrznych względem zakrętu. Odpowiednio wcześniej bardzo lekko przyhamowuje koło – w ten sposób czyni prowadzenie jeszcze płynniejszym i znacznie poprawia trakcję.

W 3.0 TDI quattro, w 3.0 TFSI quattro i w modelach S możliwe jest uzupełnienie napędu quattro o sportowy mechanizm różnicowy – podczas dynamicznej jazdy rozdziela on siły napędowe w sposób aktywny między koła tylnej osi. W tym celu wykorzystuje przekładnie planetarne, które są włączane przez sprzęgła wielotarczowe. Obracają się one o dziesięć procent szybciej niż półoś napędowa, gdy sprzęgło jest zamknięte, zmusza koło zewnętrzne względem zakrętu do pracy z większymi obrotami. Dodatkowy moment, który jest konieczny do szybszych obrotów, jest przez mechanizm różnicowy odbierany kołu wewnętrznemu względem zakrętu.
Podczas szybkiej jazdy na zakrętach, sportowy mechanizm różnicowy dokładnie wpasowuje A4 w krzywiznę zakrętu. Elektroniczna regulacja systemu jest zintegrowana z systemem dynamiki jazdy Audi drive select, który pozwala na przełączanie między różnymi charakterystykami pracy. Jeśli w samochodzie zamontowany jest sportowy mechanizm, różnicowy, to selektywne sterowanie rozdziałem momentu na poszczególne koła działa tylko na koła przednie.

Podwozie
Również podwozie A4 stanowi dowód technicznej kompetencji Audi. Wszystkie modele, od A4 allroad quattro do S4, spontanicznie skręcają na zakrętach, w obszarze granicznym zachowują się stabilnie i niemal neutralnie. Suwerenny ruch prostoliniowy i wysoki komfort toczenia są dopełnieniem sportowo-zrównoważonego charakteru właściwości jezdnych. Modele A4 jeżdżą z szerokim rozstawem kół, który dla osi przedniej wynosi 1.564 (limuzyna i Avant) albo 1.583 milimetry (allroad quattro); na osi tylnej jest to 1.551 względnie 1.574 milimetry.

W celu zmniejszenia mas nieresorowanych, wiele elementów zawieszenia kół przednich wykonano z aluminium. Audi wykorzystuje lekki materiał do produkcji integralnego wspornika silnika i osi przedniej, który dla zwiększenia sztywności przykręcony jest na sztywno do przedniej części nadwozia, do kozła łożyskowego, który łączy górne wahacze z karoserią, do zwrotnicy oraz pięciu wahaczy przypadających na jedno koło. Konstrukcja pięciowahaczowa może przejmować siły wzdłużne i poprzeczne niezależnie od siebie: w kierunku poprzecznym jej łożyska są opracowane jako sztywne, co wymusza sportową precyzję, natomiast w kierunku wzdłużnym reagują komfortowo miękko. Stabilizator rurowy również przyczynia się do redukcji ciężaru.

Nowością w modelach A4 jest bardzo efektywny elektromechaniczny układ kierowniczy ze wspomaganiem, które jest dopasowywane do aktualnej prędkości jazdy. Silnik elektryczny układu, zintegrowany w przekładni kierowniczej, podczas jazdy na wprost nie wymaga żadnej energii, dzięki temu zużycie paliwa zmniejsza się, w zależności od silnika, nawet o 0,3 litra na 100 km (7 gramów CO2 na km). Koncentryczne zamontowanie listwy zębatej i napędu elektrycznego pozwala zachować małe wymiary przekładni kierowniczej.
Nowy elektromechaniczny układ kierowniczy ściśle współpracuje z opcjonalnym systemem asystującym kierowcy - Audi active lane assist. Dzięki przełożeniu 15,9:1 pracuje w sposób sportowo-bezpośredni; przekładnia kierownicza kieruje impulsy bezpośrednio do kół. Odpowiedź drogi jest spontaniczna i bardzo precyzyjna. Siły napędowe i siły zakłócające nie są praktycznie odczuwalne. Średnica zawracania Audi A4 mierzy około 11,5 metra.

Jako oś tylna służy konstrukcja korygującej zbieżność osi z wahaczami trapezowymi – łączy ona kompaktowe wymiary z doskonałymi właściwościami jezdnymi i komfortem. Charakteryzujący się dużą sztywnością skrętną i na zginanie, stalowy wspornik osi stanowi wytrzymały szkielet, łożyska hydrauliczne łączą wspornik z karoserią. Dwa puste w środku wahacze trapezowe, wsporniki kół, górne wahacze poprzeczne i drążki zbieżności są wykonane z aluminium; specjalny profil o lekkiej konstrukcji spełnia rolę stabilizatora.

Sprężyny śrubowe opierają się bezpośrednio na wspornikach kół i są umieszczone oddzielnie od dwururowych amortyzatorów hydrauliczno-gazowych – dzięki temu mogą reagować jeszcze bardziej precyzyjnie. Charakterystyka amortyzatorów i łożyskowanie wahaczy osi tylnej zostały jeszcze dokładniej dopracowane; korzystają z tego w jednakowej mierze komfort i precyzja prowadzenia.

Opcjonalnie Audi oferuje do limuzyny i modelu Avant zawieszenie sportowe; w wersji wyposażenia Ambition jest ono montowane seryjnie. Alternatywnie dostępne jest sportowe zawieszenie S line, które obniża karoserię o 30 milimetrów. Ponadto do wyboru jest także zawieszenie z adaptacyjną regulacją amortyzatorów. Tak zwane amortyzatory CDC (CDC: continuous damping control) posiadają elektromechanicznie sterowane zawory, które regulują przepływ płynu hydraulicznego między rurami amortyzatora.

Sterowanie to umożliwia zarówno sportowy sposób jazdy, jak i ustawienie komfortowe, które na przykład jest pożądane podczas długich jazd na autostradzie. Centralny sterownik oblicza prąd, w milisekundowym takcie, osobno dla każdego amortyzatora; uwzględnia on przy tym stan drogi, styl jazdy kierowcy i tryb wybrany w systemie dynamiki jazdy Audi drive select.

Technologia highend: Audi drive selekt
System dynamiki jazdy Audi drive select w pakiecie podstawowym pozwala kierowcy, przez naciśnięcie przycisku, wpływać na charakterystyki pedału przyspieszenia, punkty przełączania przekładni automatycznej i siłę wspomagania układu kierowniczego. Opcjonalnie do systemu można włączyć kolejne komponenty – sportowy mechanizm różnicowy (do silników sześciocylindrowych), regulację amortyzatorów, dynamiczny układ kierowniczy i ACC (adaptive cruise control) względnie układ regulacji prędkości jazdy.

W Audi drive select kierowca może wybierać między trybami działania: comfort, auto, dynamic i efficiency. Ten ostatni tryb stanowi nowość; uwzględnia także pracę klimatyzacji oraz opcjonalne systemy adaptive cruise control i układ regulacji prędkości. Jeżeli A4 wyposażono w system nawigacji MMI, to dodatkowo do dyspozycji jest jeszcze tryb individual – kierowca może w określonych granicach samodzielnie utworzyć swój własny, ulubiony profil.

Dynamiczny układ kierowniczy, który również pracuje elektromechanicznie, wykorzystuje przekładnię falową; za jej pomocą może zmieniać swoje przełożenie o prawie 100 procent. W ruchu miejskim pracuje bardzo bezpośrednio, podczas jazdy z dużymi prędkościami autostradowymi znacznie mniej bezpośrednie przełożenie wspiera spokojny ruch prostoliniowy. W razie konieczności, system wspiera kierowcę w fizycznym obszarze granicznym podczas jazdy na zakręcie – może zmniejszać podsterowność, tak samo jak i nadsterowność spowodowaną zmianą sił napędowych.

Oferta kół
Audi A4 zjeżdża z taśmy produkcyjnej na eleganckich kołach. W przypadku 1.8 TFSI i 2.0 TDI Attraction o mocy 88 kW (120 KM) są wykonane ze stali, we wszystkich pozostałych wersjach z metali lekkich. Wersje z silnikami czterocylindrowymi A4 Attraction i Ambiente, posiadają koła wielkości 16 cali z oponami w rozmiarze 225/55. W sportowej linii Ambition i do współpracy z silnikami V6 oferowane są seryjnie 17 calowe koła z oponami w rozmiarze 225/50.
Klienci A4 mogą wybierać z szerokiej palety kół opcjonalnych – w sumie istnieje 18 wariantów i cztery kolejne wzory przeznaczone dla A4 allroad quattro.

Za dużymi kołami umieszczone są mocne hamulce. W zależności od silnika przednie tarcze hamulcowe mają średnicę do 320 milimetrów, a tarcze tylne do 300 milimetrów. W wentylowanych od wewnątrz hamulcach kół przednich setki małych sześcianów metalowych łączą ze sobą dwie tarcze – technologia, która zapewnia doskonałe odprowadzanie ciepła. Klocki hamulcowe wytwarzają duże wartości tarcia.
W przypadku najmocniejszych silników A4 zaciski hamulcowe są konstrukcją zespoloną; aluminiowa obudowa tłoczka bardzo dobrze odprowadza ciepło. Przy niewielkim ciężarze zaciski hamulcowe są wyjątkowo sztywne; tarcze i osłony blaszane są również bardzo lekkie. We współdziałaniu z elektromechanicznym układem kierowniczym, system stabilizacji toru jazdy ESP wspomaga kierowcę podczas hamowania i kontrowania kierownicą na jednostronnie śliskiej jezdni.

ESP z elektroniczną blokadą poprzeczną jest aktywne podczas szybkiej jazdy na zakręcie. Gdy sterownik rozpoznaje, że grozi utrata przyczepności przez koło przednie wewnętrzne względem zakrętu, rozpoczyna tam niewielką ingerencję hamulcową.

Dzięki temu nadmiarowy moment obrotowy przepływa do koła zewnętrznego względem zakrętu; jednocześnie różnica sił napędowych powoduje, że auto z łatwością skręca do wewnątrz zakrętu. A4 pokonuje zakręt precyzyjnie, dynamicznie i stabilnie, samosterowność pozostaje neutralna.

Audi A4 allroad quattro oferuje specjalną technologię – tak zwana funkcja Offroad Detection (ORD) rozpoznaje rodzaj nawierzchni i odpowiednio dopasowuje charakterystykę regulacji. Podczas dodawania gazu na luźnym podłożu układ ESP toleruje większy poślizg, co poprawia własności trakcyjne.

Systemy wspierające kierowcę
Dla rodziny A4 Audi oferuje bogaty wybór systemów wspierających kierowcę. We wszystkich wersjach o mocy powyżej 88 kW montowany jest seryjnie komputer pokładowy z funkcją zalecającą przerwanie jazdy w celu odpoczynku. Funkcja ta znacznie poprawia bezpieczeństwo, trzeba bowiem pamiętać, że prawie jedna czwarta wszystkich wypadków komunikacyjnych spowodowana jest zmęczeniem kierowcy.

Komputer pokładowy z funkcją zalecającą przerwanie jazdy obserwuje w sposób ciągły ruchy kierownicy oraz używanie przez kierowcę przełączników i pedałów. Na tej podstawie wylicza i zapisuje w pamięci indywidualny profil jazdy. Gdy moduł sterujący rozpozna, iż zachowanie kierowcy odbiega od profilu, na przykład zmniejszy się częstotliwość ruchów kierownicy, wygeneruje optyczne i akustyczne ostrzeżenie. System włącza się przy prędkości powyżej 65 km/h i może być w każdej chwili dezaktywowany, jak każdy z systemów wspierających.

Nowe możliwości: adaptive cruise control
Spośród opcjonalnych systemów wspierających kierowcę, w które wyposażono rodzinę modeli A4, najbardziej kompleksowy jest system adaptive cruise control (ACC). System ten, aktywny przy prędkości od 30 do 200 km/h, współpracuje z radarem i utrzymuje A4 w żądanej odległości do jadącego z przodu pojazdu, samoczynnie przyspieszając i zwalniając. Kierowca może wybrać jeden z czterech stopni komfortowej lub sportowej pracy systemu oraz jeden z czterech stopni odległości od innego pojazdu.

ACC jest zintegrowane z Audi braking guard. Gdy czujnik radarowy A4 rozpozna grożące niebezpieczeństwo najechania na jadący z przodu pojazd, system ostrzeże kierowcę odpowiednio do sytuacji. Pierwszy stopień ostrzeżenia to sygnał dźwiękowy i czerwona dioda na wyświetlaczu komputera pokładowego. Jednocześnie napełniany jest wstępnie układ hamulcowy, a okładziny są przysuwane do tarcz. Gdy kierowca wciśnie teraz pedał hamulca, hamowanie nastąpi praktycznie natychmiast.

Jeżeli kierowca pozostanie bierny, nastąpi drugi stopień ostrzeżenia – krótkie szarpnięcie. Gdy teraz zahamuje, jednak ze zbyt małą siłą, hydrauliczny asystent hamulców zwiększy siłę hamowania. W przypadku całkowitego braku reakcji ze strony kierowcy system zainicjuje proces częściowego hamowania z siłą około 3 m/s2.
Przy prędkościach poniżej 30 km/h w krytycznym przypadku Audi A4 zahamuje z pełną siłą, niezależnie od tego, czy jadący z przodu pojazd porusza się, czy stoi. Przy prędkości mniejszej niż 20 km/h hamowanie takie pozwala z reguły całkowicie uniknąć zderzenia, w innych przypadkach prędkość zderzenia będzie znacznie mniejsza, co zmniejszy też skutki wypadku.

Opcjonalny Audi side assist ułatwia kierowcy zmianę pasa ruchu. Przy prędkości powyżej 30 km/h czujniki radarowe obserwują sytuację za A4. Gdy w martwym polu widzenia znajdzie się inny pojazd lub będzie nadjeżdżał z dużą prędkością, zapali się żółta dioda w obudowie lusterka zewnętrznego. Jeżeli mimo to kierowca włączy kierunkowskaz sygnalizując zamiar zmiany pasa ruchu, światło diody stanie się jaśniejsze i zacznie migać z dużą częstotliwością. Takiego sygnału praktycznie nie można nie zauważyć.

Nowością w serii A4 jest Audi active lane assist, aktywujący się przy prędkości 65 km/h. System obserwuje linie wzdłuż jezdni za pomocą małej kamery wbudowanej w lusterko wewnętrzne. Gdy A4 zbliży się do jednej z linii bez włączonego kierunkowskazu, system poprzez lekką ingerencję w elektromechaniczny układ kierowniczy pomoże kierowcy wrócić na prawidłowy tor jazdy. Kierowca może ustalić w systemie MMI, kiedy ma nastąpić ingerencja i czy ma być połączona z wibracjami kierownicy.

W celu ułatwienia parkowania Audi proponuje trzy różne rozwiązania. Najbardziej rozbudowana wersja - czujniki parkowania z kamerą cofania z obiektywem „rybie oko”. Obserwuje ona obszar za samochodem. Odpowiednie oprogramowanie usuwa zniekształcenia obrazu, który jest następnie wyświetlany na monitorze MMI razem z liniami i płaszczyznami pomocniczymi, ułatwiającymi kierowcy parkowanie.

Systemy multimedialne
Dla wszystkich trzech wariantów nadwozia A4 oferowany jest modułowy system multimedialny.

Montowane seryjnie radio chorus obejmuje radio, napęd CD, wzmacniacz o mocy 80 W i osiem głośników. Podwójny tuner współpracuje z dwoma antenami zapewniając zawsze optymalną jakość sygnału. Obsługa radia chorus opiera się na koncepcji MMI, a informacje wyświetlane są na 6,5-calowym wyświetlaczu monochromatycznym.
System radiowy concert obejmuje dodatkowo złącze Aux-In, czytnik kart SDHC i 6,5-calowy kolorowy wyświetlacz. Alternatywą jest radio symphony ze zmieniarką na sześć płyt CD. W MMI Navigation - najbardziej rozbudowanym systemie - napęd czyta mapy z płyty DVD. Kierowca może wprowadzić głosowo cel podróży, a system dynamicznie doprowadzi go do celu. Potrójny tuner gwarantuje niezawodny odbiór sygnału radiowego.

Centrala multimedialna: MMI Navigation Plus
MMI Navigation plus to wysokiej klasy centrala multimedialna oferowana dla modeli A4. Oprócz napędu DVD dysponuje twardym dyskiem o pojemności 60 GB, na którym można przechowywać dane nawigacji, telefonu i pliki muzyczne. Procesor graficzny Nvidia generuje obrazy 3D o doskonałej rozdzielczości. Na szczegółowym, trójwymiarowym modelu terenu służącym jako mapa przedstawione są wszystkie najważniejsze budynki i inne obiekty w wielu miastach.

Monitor MMI Navigation plus ma przekątną siedem cali i rozdzielczość 800 x 480 pikseli, dzięki temu obraz jest nadzwyczaj wyraźny i zachowana zostaje wierność kolorów. Udoskonalona funkcja obsługi głosowej pozwala kierowcy na podanie nazwy miejscowości i ulicy w jednym poleceniu oraz na sterowanie telefonem i odtwarzaniem muzyki.

Obsługa MMI Navigation plus została również znacznie zmodyfikowana. Liczba stałych przycisków menu głównego zmniejszyła się z ośmiu do czterech (telefon, nawigacja, radio i media), w regulatorze głośności zintegrowana została funkcja „skip” umożliwiająca szybkie przejście do następnego utworu. Złącze Bluetooth łączy system z telefonami komórkowymi i mobilnymi odtwarzaczami, co pozwala na słuchanie muzyki z zewnętrznych odtwarzaczy.

Na życzenie modele A4 opuszczają fabrykę z Audi sound system. Jego sercem jest 180-watowy, sześciokanałowy wzmacniacz połączony z dziesięcioma głośnikami, w tym z subwooferem i głośnikiem centralnym. Jeszcze lepszą jakość dźwięku oferuje Bang & Olufsen Sound System. Jego dziesięciokanałowy wzmacniacz o mocy 505 W przesyła sygnał do 14 wysokiej klasy głośników, których pokrywy ozdobione są aplikacjami z aluminium. W połączeniu z MMI Navigation plus system może odtwarzać płyty DVD z dźwiękiem 5.1 Surround.

Ofertę systemów infotaiment uzupełnia podwójny cyfrowy tuner radiowy (digital audio broadcasting, DAB, oraz DAB+ i DMB Audio), cyfrowy tuner TV, zmieniarka CD w schowku oraz Audi music interface umożliwiające podłączenie przenośnych odtwarzaczy lub iPhone. Komfortowe prowadzenie rozmów telefonicznych umożliwia złącze Bluetooth, które pobiera także muzykę z telefonu komórkowego.

Audi connect
Nazwą Audi connect określane jest połączenie w sieć samochodu Audi z otoczeniem. Do najwyższej klasy opcji dostępnych w zmodyfikowanej rodzinie A4 należy telefon samochodowy online z Bluetooth, łączący się przez moduł UMTS z Internetem.

Moduł UMTS wbudowany w MMI Navigation plus umożliwia dostęp do wielu usług. Na przykład pobiera specjalnie przygotowane, łatwo czytelne informacje dotyczące podróży i pogody oraz wybranych miejsc docelowych. Kierowca może zaplanować podróż na domowym komputerze, zapisać ją w specjalnym miejscu na stronie internetowej www.audi.de i pobrać do samochodu w momencie rozpoczęcia podróży. Może także korzystać z map, których tło stanowią zdjęcia lotnicze i satelitarne z Google Earth.

Hotspot WLAN – kolejna funkcja systemu, pozwala pasażerom na podłączenie do telefonu samochodowego online z Bluetooth nawet ośmiu przenośnych urządzeń, od iPhone po notebooka i swobodne surfowanie po Internecie czy wysyłanie e-maili. Audi oferuje także słuchawkę telefoniczną z funkcjami obsługi telefonu, pozwalającą na dyskretne prowadzenie rozmów.

Telefon samochodowy online z Bluetooth obsługiwany jest przy użyciu terminala MMI Navigation plus, przyciskami na kierownicy wielofunkcyjnej lub poleceniami głosowymi. Sygnał zakodowany w standardzie WPA2 wysyłany jest przez antenę dachową. Gdy A4 znajduje się poza zasięgiem sieci UMTS system przełącza się na standard EDGE.

Aby połączyć się z Internetem, kierowca musi tylko wsunąć do czytnika kartę SIM z opcją transmisji danych. Alternatywnie może podłączyć do systemu swój telefon komórkowy przez łącze Bluetooth, o ile posiada on SIM Access Profile. Dodatkowe opłaty i specjalne umowy nie są konieczne, jednak ze względu na dużą objętość danych zaleca się umowę z operatorem telefonii komórkowej przewidującą nieograniczony dostęp do Internetu.

Szczegółowe informacje drogowe Audi online
Telefon samochodowy online z Bluetooth umożliwia dostęp także do innej wysokiej klasy usługi – informacji drogowych Audi online. W ramach tej usługi na mapie nawigacji prezentowane są informacje dotyczące natężenia ruchu drogowego. Jeżeli ruch na trasie wybranej przez kierowcę odbywa się płynnie, zostanie ona zaznaczona zielonym kolorem. Przy dużym natężeniu ruchu będzie żółta, pomarańczowa – gdy ruch nie będzie odbywał się w sposób płynny i czerwona, gdy na trasie wystąpi korek. W takim przypadku funkcja informacji drogowych Audi online poda w formie tekstowej informacje o rodzaju przeszkody w ruchu i zaproponuje odpowiedni objazd.

System Audi pracuje szybciej, dokładniej i bardziej inteligentnie, niż znane systemy TMC czy TMC pro i uwzględnia także miasta oraz drogi krajowe o mniejszym znaczeniu. Jego dane zbierane są z informacji pochodzących z setek tysięcy smartfonów i urządzeń nawigacyjnych w samochodach, które z dużą częstotliwością zgłaszają swoje pozycje do operatorów sieci komórkowych. Z odpowiednio wyliczonych danych powstaje obraz zróżnicowanego obciążenia poszczególnych dróg.

Informacje drogowe Audi online są obecnie dostępne w Europie Środkowej, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoszech, wkrótce dołączą także inne kraje.

Kolejną nową usługą Connect, dostępną przez telefon samochodowy online z Bluetooth, jest funkcja wyszukiwania celów w Google z opcją sterowania przy użyciu poleceń głosowych. Wystarczy, aby kierowca wybrał miejscowość i podał interesujące go miejsce, na przykład „włoska restauracja”. Polecenie głosowe, tzw. „voice tag” zostanie przetworzone na pakiet danych i wysłane do wyszukiwarki Google. Odpowiedzi pojawiające się na monitorze są bardzo zróżnicowane, często obejmują także numery telefonów restauracji i wiele informacji dodatkowych.

Trzecią innowacyjną funkcją Connect, dostępną w A4 jest opcja wyświetlania obrazów z Google Street View, która jeszcze przed dotarciem co celu pozwala obejrzeć miejsce, do którego zmierzamy, co znacznie ułatwia orientację w terenie.

Audi S4 i S4 Avant
Audi S4 limuzyna i S4 Avant reprezentują typową dla Audi linię eleganckich i jednocześnie sportowych samochodów – są mocne, szybkie i doskonale sprawdzają się także podczas codziennej eksploatacji. Sześciokątna osłona chłodnicy Singleframe, reflektory w kształcie klina z diodowymi pasami świateł do jazdy dziennej, diodowe światła tylne i nowe zderzaki pozwalają od razu zorientować się, że mamy do czynienia ze zmodyfikowaną wersją.

S4 różni się od A4 kilkoma detalami. Kratownica osłony chłodnicy utrzymana jest w kolorze szarym Platinum i posiada starannie dopracowane, poziome chromowane listwy oraz logo S4. We wlotach powietrza znajdują się kratki w formie rombów z podwójnymi chromowanymi listwami, reflektory przeciwmgielne mają ostre krawędzie. Zmodyfikowany jest także centralny, dolny wlot powietrza. Obudowy lusterek zewnętrznych wykonane są z aluminium, listwy na progach pokryto lakierem w kolorze nadwozia, a na bokach nadwozia znajduje się logo V6 T.

Nowe modele S różnią się od pozostałych wariantów także z tyłu, na przykład wkładem dyfuzora z aluminiowym spojlerem oraz dwoma końcówkami układu wydechowego w kształcie elipsy. W S4 Avant krawędź dachowa przedłużona jest spojlerem, w limuzynie spojler umieszczono na pokrywie bagażnika. Dla modeli S zarezerwowane są dwa specjalne kolory lakieru – niebieski Estoril kryształowy i srebrny Prisma kryształowy. Z długością 4,72 metra modele S są dłuższe od modelu A4 o 15 mm (limuzyna) lub 20 mm (Avant). Są także niższe o 21 mm (wysokość 1,41 lub 1,42 metra).

Wnętrze
Styliści Audi wprowadzili pewne zmiany także do wnętrza S4. Wielofunkcyjna, sportowa kierownica skórzana z logo S4 ma nową formę, opcjonalnie jej wieniec może być spłaszczony u dołu. Wskaźniki mają popielate tarcze i białe wskazówki z elementami z aluminium. Na monitorze MMI pojawia się specjalny ekran powitalny, a nowy kluczyk ozdobiono logo S4.

Aplikacje dekoracyjne wykonano z matowego, szczotkowanego aluminium. Jako opcja dostępne są aplikacje z tworzywa Carbon, drewna brzozowego, siatki ze stali nierdzewnej lub czarnego lakieru fortepianowego. Seryjne przyciski zmiany biegów oraz pedały mają nakładki z aluminium, a listwy na progach ozdobione są logo S4.

We wnętrzu dominuje sportowa czerń, podsufitka może mieć alternatywnie kolor srebrny Mond. Seryjne siedzenia sportowe obszyte są kombinacją skóry i Alcantary, posiadają podłokietnik, ogrzewanie (przednie fotele) oraz elektryczną regulację.

Jako opcja oferowane są sportowe siedzenia S z mocno wyprofilowanymi bokami, zintegrowanymi zagłówkami i wytłoczonym logo S4 na oparciach. Także one posiadają elektryczną regulację. Tapicerka ze skóry Feinnappa dostępna jest w trzech kolorach. Kolejna alternatywa – klimatyzowane siedzenia komfortowe są pokryte perforowaną skórą Milano. Specjalne wyposażenie seryjne modeli S uzupełniają reflektory ksenonowe plus z diodowymi światłami tylnymi oraz komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem.

245 kW (333 KM): silnik V6 z kompresorem
Zarówno S4 limuzyna jak i S4 Avant mają pod maską silnik 3.0 TFSI. Doładowywana kompresorem jednostka V6 rozwija moc 245 kW (333 KM) i od 2200 do 5900 obr./min utrzymuje stały moment obrotowy 440 Nm. Konstruktorzy Audi poprawili brzmienie tego silnika – teraz pod obciążeniem wydawany przez niego dźwięk jest jeszcze potężniejszy. Do seryjnego wyposażenia S4 należy także system Start-Stop.

Modele S4 zachwycają swoimi osiągami. Limuzyna przyspiesza od zera do 100 km/h w 5,0 sekund, a jej prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Zużycie paliwa również robi wrażenie: spala średnio 8,0 l paliwa na 100 km. W obu modelach pracuje siedmiobiegowa przekładnia S tronic, która przekazuje siły na układ napędowy quattro z samoblokującym środkowym mechanizmem różnicowym z rozdziałem momentu napędowego indywidualnie dla każdego koła. Jako opcja oferowany jest sportowy mechanizm różnicowy.

Oba modele posiadają sztywne sportowe zawieszenie S, obniżające nadwozie o 30 milimetrów. Na życzenie Audi uzupełnia je o elektroniczną regulację amortyzatorów współpracującą z systemem dynamiki jazdy Audi drive select. Poszczególne opcje tego systemu pozwalają zmienić charakterystykę samochodu ze sportowej na komfortową. Nowością w tej serii modeli jest elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. W przypadku wyboru Audi drive select dostępny jest dynamiczny układ kierowniczy.

Modele S poruszają się seryjnie na 18-calowych obręczach ze stopu metali lekkich z pięcioma ramionami i oponami 245/40. Na życzenie oferowane są koła 19-calowe z oponami 255/35. Czarne zaciski hamulców, z przodu z logo S4, dociskają okładziny do dużych, wentylowanych tarcz hamulcowych.

źródło: Audi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz