sobota, 14 kwietnia 2012

Pięciodrzwiowy up!

Niebawem w salonach do trzydrzwiowego up! dołączy także wersja pięciodrzwiowa, w Polsce samochód dostępny będzie już latem. Pięciodrzwiowy up! oferowany będzie w cenie 32.350 zł (w stosunku do wersji trzydrzwiowej dopłata wyniesie 1090 zł). Będzie posiadał te same silniki (44 kW/60 KM i 55 kW/75 KM), warianty wyposażenia (take up!, move up!, high up!, black up!, white up!) i takie same wymiary (długość 3.540 mm, szerokość bez lusterek 1.641 mm, wysokość 1.478 mm), jak wersja trzydrzwiowa.


Charakterystyczna sylwetka. Dodatkowa para drzwi zmienia sylwetkę up!. W trzydrzwiowym dolna krawędź okien wznosi się w okolicy słupków C, natomiast w pięciodrzwiowym tworzy prostą linię. Dzięki temu nowy wariant karoserii ma charakterystyczny wygląd. Krótkie zwisy nadwozia, podobnie jak przód i tył, pozostaną niezmienione – także w nowej wersji nabywcy pięciodrzwiowego up! będą mogli cieszyć się pokrywą bagażnika, której zewnętrzna powłoka składa się ze szkła i przypomina stylistykę smartfonów. Za klapą znajduje się bagażnik o pojemności 251 litrów, który po złożeniu oparcia tylnej kanapy (od wersji move up! dzielonej w stosunku 60/40) można powiększyć do 951 litrów.

Wygodna podróż w cztery osoby. Tylne drzwi otwierają się szeroko i umożliwiają wygodne wsiadanie. Biorąc pod uwagę wielkość samochodu, pięciodrzwiowy up! oferuje zaskakująco dużo miejsca we wnętrzu, podobnie jak jego trzydrzwiowy brat. Z tyłu odległość między siedziskiem a podsufitką wynosi 947 mm, z przodu – 993 mm. Odległość między oparciem tylnej kanapy a oparciem przednich foteli to aż 789 mm. Dzięki podwyższonej pozycji pasażerowie siedzący na tylnej kanapie mają lepszą widoczność do przodu nad ramionami kierowcy i pasażera. Ważny jest także fakt, że pod przednimi siedzeniami jest wystarczająco dużo miejsca na stopy osób siedzących z tyłu.

Automatyczne hamowanie. Volkswagen oferuje dla trzy- i pięciodrzwiowego up! takie same, opcjonalne elementy wyposażenia. Należy do nich między innymi funkcja awaryjnego hamowania w mieście. Volkswagen up! jest pierwszym samochodem w swojej klasie, który dzięki temu systemowi jest w stanie samodzielnie zahamować przy prędkości między 5 km/h a 30 km/h.

maps+more. Nowością w Volkswagenie jest system maps+more – przenośny, wielofunkcyjny system Infotainment. Obejmuje on nawigację, zestaw głośnomówiący, wskaźniki przekazujące informacje związane z samym samochodem oraz odtwarzacz muzyki. Ponadto maps+more można przystosować do swojego własnego profilu użytkownika poprzez odpowiednie aplikacje. Moduł maps+more mocowany jest w uchwycie nad konsolą środkową i łączy się z siecią elektroniczną up!. To najbardziej konsekwentna forma integracji urządzeń przenośnych z samochodem, jaka występuje na rynku.

Seryjnie dobrze wyposażony. Maluch Volkswagena w wersji podstawowej take up! porusza się na 14-calowych obręczach kół, jego zderzaki pokryte są lakierem w kolorze nadwozia, a szyby posiadają warstwę izolującą termicznie. Jak we wszystkich modelach up! nadwozie jest częściowo ocynkowane. Wewnątrz wyposażenie obejmuje takie elementy jak składana tylna kanapa, obramowania wlotów powietrza w kontrastowym kolorze white oraz pokryta tkaniną osłona bagażnika. Do wyposażenia funkcjonalnego take up! należą między innymi wycieraczka tylnej szyby, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, kolumna kierownicy z regulacją wysokości oraz światła do jazdy w dzień. Błyszcząca czarna aplikacja na środku tablicy rozdzielczej wygląda wyjątkowo szlachetnie. O bezpieczeństwo pasażerów dbają przednie poduszki powietrzne oraz poduszki boczne chroniące głowę i klatkę piersiową, a także czujnik zapięcia pasów kierowcy i przedniego pasażera, napinacze pasów z przodu, ABS z ASR, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP, uchwyty Isofix i TOP-Tether do mocowania fotelików dziecięcych z tyłu oraz funkcja dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej (w przypadku fotelika mocowanego na przednim siedzeniu).

Silniki i przekładnie up!. Wartości zużycia paliwa i osiągi jezdne obu wersji nadwozia up! są identyczne. Auta te napędzane są trzycylindrowymi silnikami benzynowymi o mocy 44 kW/60 KM lub 55 kW/75 KM. Oba silniki spełniają normę emisji spalin Euro5 i napędzają przednie koła. Średnie zużycie paliwa wynosi 4,5 l/100 km (60 KM) i 4,7 l/100 km (75 KM). Jako alternatywę dla seryjnej, 5-biegowej przekładni manualnej Volkswagen będzie oferował w tym roku po raz pierwszy opcjonalną, 5-biegową przekładnię zautomatyzowaną. W trybie automatycznym „D” przekładnia wybiera optymalny punkt zmiany biegów, co pozwala na jeszcze większą oszczędność paliwa, niż w wersji manualnej.


Technologie up!

up! z nowymi technologiami napędu, rozwiązaniami poprawiającymi bezpieczeństwo i systemami informacyjnymi
Ekologiczny: w drugiej połowie 2012 roku zadebiutuje napęd na gaz ziemny, w 2013 roku – napęd elektryczny
Nowoczesny: pierwszy na świecie mały samochód z funkcją awaryjnego hamowania w mieście i systemem maps+more

up! jest małym samochodem, ale dzisiaj nawet małe samochody muszą być wielkie pod względem techniki. Wysokie wymagania, szczególnie dotyczące efektywności, bezpieczeństwa, komfortu i Infotainment prowadzą do tego, że małe samochody są projektowane i konstruowane z większą pieczołowitością, niż kiedykolwiek wcześniej. Dotyczy to szczególnie nowego up!, dostępnego w wersji trzy- i pięciodrzwiowej, który jest całkowicie nową konstrukcją. Wkład włożony w jego projekt widać przede wszystkim w kwestiach technicznych – w silnikach, przekładniach, zawieszeniu i modułach multimedialnych.

Nowa generacja silników EA211

Efektywne silniki benzynowe o pojemności 1 litra. W nowym up! debiutuje nowa generacja trzycylindrowych silników benzynowych (EA211). Mimo że silniki o pojemności 999 cm3 mają taki sam rozstaw cylindrów (82 mm), jak seria popularnych silników Volkswagena EA111, są całkowicie nowymi konstrukcjami. Rozwijają moc 44 kW/60 KM i 55 kW/75 KM, spełniają normę emisji spalin Euro5 i napędzają przednie koła. Średnie zużycia paliwa w wersji BlueMotion Technology (m.in. system Start-Stop, rekuperacja, opony o niewielkim oporze toczenia) wynosi 4,2 l/100 km (60 KM) i 4,3 l/100 km (75 KM). W standardowych odmianach zużycie wynosi odpowiednio 4,5 oraz 4,7 l/100 km. Silniki benzynowe mogą być połączone z seryjną 5-biegową przekładnią manualną lub opcjonalnie z nową, zautomatyzowaną 5-biegową skrzynią biegów. Wartości zużycia paliwa, emisji i osiągi jezdne trzydrzwiowych i pięciodrzwiowych up! są takie same.

Silnik zasilany gazem ziemnym z rekordowo niską emisją CO2: 79 g/km. Na tej samej bazie technicznej opiera się silnik na gaz ziemny o mocy 50 kW/68 KM. Jego średnie zużycie 2,9 kg/100 km (gazu) odpowiada wartości CO2 na poziomie 79 g/km. up! EcoFuel będzie seryjnie wyposażony w BlueMotion Technology. Na 2013 rok zaplanowane jest wprowadzenie na rynek up! z napędem elektrycznym; studyjną wersję tego up! Blue-e-Motion zaprezentowano podczas IAA, we wrześniu 2011 roku.

Zmienny wałek rozrządu zaworów dolotowych. Nowe silniki benzynowe i EcoFuel, wszystkie wykonane z aluminium, są kompaktowe, lekkie i zostały skonstruowane z uwzględnieniem możliwie minimalnego tarcia wewnętrznego. Oba wałki rozrządu napędzane są paskami zębatymi, wałek rozrządu zaworów dolotowych posiada możliwość regulacji, co zmniejsza emisję CO2 i zużycie paliwa oraz poprawia przebieg rozwoju mocy w dolnym zakresie prędkości obrotowych. Mechanizm rozrządu jest poruszany popychaczami rolkowymi z bardzo niskimi oporami tarcia. Dzięki dwuobwodowemu układowi chłodzenia oraz chłodzonemu cieczą kolektorowi wylotowemu fazy rozgrzewania silnika znacznie się skróciły i silnik szybko osiąga optymalną temperaturę roboczą. Każdy cylinder ma oddzielną cewkę zapłonową. Średnica otworu cylindra i skok tłoka we wszystkich silnikach spalinowych nowego up! to odpowiednio 74,5 i 76,4 mm. Sprężanie silnika benzynowego wynosi 10,5:1, w wariancie na gaz ziemny wynosi ono 11,5:1, za sterowanie pracą silnika odpowiedzialny jest Bosch Motronic typ ME 17.5.20.

Skrzynia korbowa z aluminium. Trzycylindrowe silniki up! mają aluminiową skrzynię korbową wykonaną jako konstrukcja „open deck” metodą odlewu ciśnieniowego. Aby także tutaj zredukować masę, większość punktów mocowania urządzeń pomocniczych umieszczona jest bezpośrednio na skrzyni korbowej. W ten sposób można było zrezygnować, ze stosowanego normalnie, dodatkowego wspornika. Tuleje cylindrów z żeliwa szarego pozwalają bezpiecznie stosować wszystkie dostępne na świecie rodzaje benzyny.

Innowacyjny układ korbowy nie wymaga wałków wyrównujących. Przy konstruowaniu układu korbowego inżynierom udało się zredukować masy ruchome oraz zminimalizować tarcie. Prowadzone dołem korbowody i tłoki są tak zoptymalizowane pod względem masy, iż bez uszczerbku dla komfortu można było zrezygnować z wałków wyrównawczych stosowanych normalnie w silnikach z trzema cylindrami. W połączeniu z niewielkimi łożyskami głównymi i korbowymi spowodowało to zmniejszenie masy silnika oraz tarcia, a tym samym dalsze obniżenie zużycia paliwa. Sześć zastosowanych przeciwciężarów wału korbowego redukuje siły wewnętrzne, zatem także obciążenie głównych łożysk. Dzięki tym rozwiązaniom silniki up! są prawdziwymi „długodystansowcami”.

Dwunastozaworowy silnik. Czterozaworowa głowica cylindrów w silnikach up! jest wykonana ze stopu aluminium. Zawory ustawione pod kątem 21 stopni (dolotowe) lub 22,4 stopni (wylotowe) poruszane są popychaczami rolkowymi. Z głowicą cylindrów zintegrowany jest kolektor wylotowy, gdyż dzięki swojej konstrukcji silniki szybciej uzyskują optymalną temperaturę roboczą. Ponieważ kanały wylotowe zbiegają się wewnątrz głowicy w centralnym kołnierzu, ciecz chłodząca podczas rozruchu na zimno szybciej się nagrzewa. Natomiast podczas normalnej pracy strumień spalin jest szybciej schładzany, dzięki czemu silniki mogą pracować z optymalnym stosunkiem mieszanki paliwa do powietrza wynoszącym  = 1. Rezultatem jest redukcja emisji spalin i zużycia paliwa.

Komfort akustyczny jak w dużym samochodzie. Temat oszczędności masy dotyczy całego układu napędowego. Wprowadzone do up! rozwiązanie z gumowo-metalowymi elementami zapewnia nie tylko dobre odseparowanie silnika od nadwozia, lecz także jest najlżejsze wśród wszystkich rozwiązań konkurencyjnych. Koncepcja tłumienia i amortyzowania pozwoliła na uzyskanie w up! wyczuwalnie niższego poziomu hałasu, w porównaniu do wielu innych samochodów tej klasy. Ponadto już w pierwszej fazie projektowania wzięta została pod uwagę możliwość zastosowania w up! zoptymalizowanego pod względem masy rozwiązania izolacji i tłumienia. Inżynierowie zadbali, aby w obrębie przegrody czołowej silnika było dosyć miejsca na izolację nie w formie stosunkowo drogiego elementu formowanego, lecz tańszego, a przede wszystkim lżejszego elementu tłoczonego. Odpowiednie dopasowanie izolacji strukturalnych w połączeniu z innymi elementami wpływającymi na akustykę gwarantuje dobrą izolację kabiny pasażerskiej. Zespół konstruktorów up! zwracał także dużą uwagę na systemowe uszczelnienie nadwozia, minimalizujące wnikanie niepożądanych odgłosów do wnętrza oraz pozwalające na ograniczenie ilości zastosowanych materiałów dźwiękochłonnych. Dzięki koncepcji izolacji i tłumienia nowy up! charakteryzuje się niższym poziomem hałasu niż wiele innych samochodów tej klasy.

1.0 MPI o mocy 44 kW/60 KM. Podstawowy silnik rozwija z pojemności 999 cm3 aż 44 kW/60 KM mocy przy 5.500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 95 Nm jest dostępny między 3.000 a 5.000 obr./min; 90 procent maksymalnego momentu obrotowego uzyskiwane jest między 2.000 a 6.000 obr./min. Rezultatem jest dobre przyspieszenie w prawie każdym zakresie prędkości obrotowych. W wersji podstawowej z 5-biegową manualną przekładnią zużycie paliwa wynosi 4,5 l/100 km, a emisja CO2 – 105 g/km. W wariancie z BlueMotion Technology jest to 4,2 l/100 km i 97 g/km. W połączeniu z montowanym w up! 35-litrowym zbiornikiem paliwa teoretyczny zasięg wynosi 833 km. up! z manualną skrzynią biegów i mocą 60 KM przyspiesza do 100 km/h w 14,4 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 160 km/h (wersja BlueMotion Technology: 14,5 sekundy, 161 km/h).

1.0 MPI o mocy 55 kW/75 KM. Mocniejszy wariant 1-litrowej jednostki ma taką samą pojemność skokową, takie same średnice cylindrów (74,5 mm) i skok (76,4 mm). Większą moc uzyskano przez modyfikacje układu sterowania silnikiem. Moc 75 KM jest dostępna przy 6.200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 95 Nm jest taki sam, jak w słabszym silniku. Wersja z manualną skrzynią biegów zużywa średnio 4,7 l paliwa na 100 km (108 g/km CO2). Wersja z BlueMotion Technology – zaledwie 4,3 l/100 km i emituje 99 g/km CO2. Mocniejszy up! z manualną przekładnią rozwija prędkość maksymalną 171 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 13,2 sekundy (wersja BlueMotion Technology: 174 km/h, 13,3 sekundy).

1.0 EcoFuel o mocy 50 kW/68 KM. Stosowane przez Volkswagena określenie EcoFuel od dawna oznacza jedne z najbardziej przyjaznych środowisku i najoszczędniejszych silników zasilanych gazem ziemnym. Dotychczas silniki EcoFuel stosowane były tylko w Touranach, Passatach i Caddy. Teraz Volkswagen wprowadzi na rynek po raz pierwszy silnik EcoFuel, także w bardzo małym samochodzie – w nowym up!. Silnik ten opiera się na nowej, jednolitrowej, trzycylindrowej jednostce. W tym przypadku moc wynosi 50 kW/68 KM (przy 6.200 obr./min), a maksymalny moment obrotowy 90 Nm (między 3.000 a 4.300 obr./min). Sprężanie zostało zwiększone z 10,5:1 do 11,5:1. Zawory i pierścienie gniazda zaworów są wzmocnione, aby sprostać wyższym obciążeniom powstającym przy spalaniu gazu ziemnego. Rura dolotowa posiada osobne punkty mocowania dla dodatkowego rozdzielacza gazu wykonanego ze stali nierdzewnej. Z takim silnikiem eco up! przyspiesza do 100 km/h w 15,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 168 km/h. Średnie zużycie paliwa przez silnik EcoFuel w połączeniu z seryjnym w tej wersji pakietem BlueMotion Technology (m.in. system Start-Stop i rekuperacja) wynosi 2,9 kg/100 km (CNG = Compressed Natural Gas). Takie zużycie gazu odpowiada emisji CO2 na poziomie 79 g/km. Koszty paliwa potrzebnego do przejechania 100 kilometrów wyniosą ok. 9 zł (wg cen w Polsce w kwietniu 2012 r.) Obecnie nie da się taniej podróżować po Europie.

Zbiorniki gazu w podłodze. Tak doskonałe wartości udało się uzyskać dzięki wysokiej energetyczności gazu ziemnego: 1 kilogram CNG jest odpowiednikiem około 1,5 litra benzyny. Gaz jest magazynowany w 2 zbiornikach podpodłogowych w okolicy tylnej osi, łączna pojemność zbiorników to 72 litry/11 kg CNG. Zbiornik 1, razem z 10-litrowym rezerwowym zbiornikiem benzyny, umieszczony jest przed osią. Zbiornik 2 wykorzystuje przestrzeń wnęki koła zapasowego. Zbiornik gazu ziemnego i rezerwowy zbiornik benzyny umożliwiają przejechanie ponad 550 kilometrów. Ponieważ system EcoFuel został włączony w strukturę samochodu, poza brakiem wnęki na koło zapasowe, kierowcy nie odczują żadnego ograniczenia wartości użytkowej.

BlueMotion Technology – system Start-Stop. up! w wersji z BlueMotion Technology jest wyposażony między innymi w systemy Start-Stop i odzyskiwania energii hamowania. Ponadto modele BlueMotion Technology posiadają dodatkowy moduł danych do rejestracji aktualnego stanu ładowania akumulatora, mocniejszy rozrusznik, przetwornik DC/DC (gwarantuje stabilność sieci elektrycznej w samochodzie) oraz akumulator wyjątkowo odporny na cykle ładowania i rozładowania. Kierowca dojeżdża do czerwonego światła, zatrzymuje samochód, zmienia bieg na luz i zdejmuje nogę ze sprzęgła (przy przekładni zautomatyzowanej wystarczy naciskać na pedał hamulca). I w tym momencie silnik natychmiast wyłącza się. Na ekranie wyświetla się informacja „Start (A) Stop”. Gdy światło sygnalizacji świetlnej zmieni się na żółte, kierowca wciska sprzęgło (w przypadku skrzyni zautomatyzowanej po prostu zwalnia hamulec), silnik uruchamia się, „Start (A) Stop” gaśnie, wystarczy włączyć bieg i ruszyć. Kierowca nie musi wykonywać żadnej dodatkowej operacji i zaoszczędza średnio w mieście ok. 6 procent paliwa.

BlueMotion Technology – rekuperacja. Rekuperacja pomaga możliwie optymalnie wykorzystać energię zużywaną podczas jazdy. Przy hamowaniu i toczeniu się, czyli zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu lub hamuje, zwiększane jest napięcie prądnicy (alternatora) i wykorzystywane do intensywnego ładowania akumulatora. Dzięki takiemu sterowaniu prądnicą w zależności od stopnia sprawności silnika i w ten sposób zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi, napięcie prądnicy – na przykład przy przyspieszaniu lub stałym utrzymywaniu żądanej prędkości – może być obniżone. Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie alternatora, co odciąża silnik i zmniejsza zużycie paliwa. Ponadto zawsze optymalnie naładowany akumulator zasila instalację elektryczną wystarczająca ilością energii także podczas fazy z silnikiem wyłączonym przez system Start-Stop (na przykład podczas zatrzymania na czerwonym świetle). Aby wykorzystywać rekuperację, potrzebne jest specjalne oprogramowanie dla systemu zarządzania energią oraz zmodyfikowane oprogramowanie modułu sterowania silnika.

Nowa przekładnia

5 biegów do przodu – manualnie. Nowe, 5-biegowe przekładnie zostały specjalnie przystosowane do trzycylindrowego silnika benzynowego. Tradycyjna wersja manualna o symbolu MQ100 waży wraz z olejem zaledwie 25 kg i jest najlżejszą na świecie przekładnią w tej klasie momentu obrotowego (seryjnie z opcją informacji o optymalnym biegu). Przekładnia o długości 341 mm i szerokości 462 mm jest niezwykle kompaktowa.

5 biegów do przodu – automatycznie. Nowością jest także wersja zautomatyzowana: z masą poniżej 30 kg, SQ100 jest najlżejszą zautomatyzowaną skrzynią biegów, jaką kiedykolwiek skonstruowano. Zautomatyzowana przekładnia manualna, oprócz stopni D, N i R pozwala kierowcy w każdej chwili przejść w tryb manualny. W trybie automatycznym D przekładnia wybiera punkt zmiany przełożenia najbardziej optymalny pod względem zużycia paliwa. Co ciekawe, konstruktorzy przekładni stwierdzili, że w wersji automatycznej podczas jazdy biegi są zmieniane dwa razy częściej, niż przy manualnej skrzyni biegów. W porównaniu z konwencjonalną przekładnią automatyczną ze sprzęgłem stanowiącym kombinację sprzęgła mechanicznego i hydrokinetycznego występują podczas pracy pewne różnice. Na przykład wyjątkowo efektywna zautomatyzowana przekładnia manualna obchodzi się bez biegu parkowania „P”, dlatego silnik up! uruchamiany jest nie w pozycji „P”, lecz „N” (bieg jałowy). Jeżeli silnik został wyłączony w pozycji „D”, automatycznie zostanie włączony pierwszy bieg.

5. bieg jako bieg Economy. Obie przekładnie są przystosowane do wejściowego momentu obrotowego 120 Nm. Zarówno w skrzyni manualnej, jak i zautomatyzowanej 5-ty bieg ma długie przełożenie. Dzięki stopniowi Economy przy dużych prędkościach jazdy obniżana jest prędkość obrotowa, a tym samym hałas i emisja spalin oraz zużycie paliwa. Skrzynia SQ100 jest oferowana do 2 silników benzynowych up!

Zwrotne i bezpieczne zawieszenie

up! z seryjnym ESP. Od momentu wprowadzenia pierwszego Polo, Golfa i Passata Volkswagen stawia na napęd na przednią oś. Przez przeszło cztery dziesięciolecia zasada napędu na przednie koła jest nieustannie udoskonalana. Od wprowadzenia elektronicznego programu kontroli stabilności jazdy połączenie napędu na przednią oś i ESP zrewolucjonizowało bezpieczeństwo czynne. Nowy up! jest oferowany seryjnie z ESP. System ten jest zintegrowany z zespołem przedniej osi z kolumnami McPhersona i tylnej osi z wahaczami zespolonymi. Celem takiego układu jest uzyskanie bardzo neutralnego, bezpiecznego i komfortowego zawieszenia bez mnożenia kosztów, które są tak istotne w przypadku małych samochodów.

Kompaktowe i lekkie osie. Napędzana oś przednia w up! łączy się z kolumnami McPhersona, amortyzatorami prowadzącymi koła i trójkątnymi wahaczami poprzecznymi. Głównym jej elementem jest rama pomocnicza, wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości, o grubości ścianek zaledwie 1,8 mm. Tylna oś z wahaczami zespolonymi również charakteryzuje się niewielką masą i wymiarami. Opcjonalnie up! jest dostępny ze sportowym zawieszeniem. W tym przypadku sprężyny i amortyzatory mają bardziej sztywne zestrojenie, a nadwozie obniżone jest o 15 mm.

Oszczędne wspomaganie układu kierowniczego. Seryjnie wszystkie wersje up! wyposażone są w elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Układy kierownicze tego rodzaju stosowane są przez Volkswagena w wielu innych modelach. Ich wielką zaletą jest fakt, że elektromechaniczne wspomaganie pracuje tylko wtedy, gdy jest potrzebne, co pozwala zaoszczędzić do 0,2 litra paliwa na 100 km. Kolejną zaletą jest możliwość programowania systemu – system można ustawić na przykład na sportowo-bezpośredni lub komfortowy. W przypadku up! wybrany stopień poprawia aktywny powrót kierownicy do pozycji środkowej, co ma nie tylko wpływ na komfort, lecz również zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Powrót do pozycji środkowej oraz siła wspomagania zależna od prędkości jazdy znacznie zwiększają precyzję kierowania. Od jednej pozycji skrajnej do drugiej w up! trzeba wykonać dokładnie 2,9 obrotu kierownicą.

Wytrzymały układ hamulcowy. Na przedniej osi up! zastosowano zupełnie nowe, 14-calowe wentylowane hamulce tarczowe. Ich masa w porównaniu z dotychczas stosowanymi przez Volkswagena tarczami tej wielkości zmniejszyła się o 1,5 kilograma (komplet). A to także pomaga obniżyć zużycie paliwa. Redukcja mas nieamortyzowanych ma również korzystny wpływ na komfort jazdy. Z tyłu Volkswagen zastosował wywodzące się z Polo hamulce bębnowe, które idealnie pasują do zakresu mocy i masy up!. 9-calowy wzmacniacz siły hamowania optymalizuje skuteczność hamulców.


Funkcja awaryjnego hamowania w mieście

Automatyczne hamowanie. Nowością techniczną w up! związaną z bezpieczeństwem jest funkcja awaryjnego hamowania w mieście. Funkcja ta załącza się automatycznie przy prędkości powyżej 5 km/h i działa do 30 km/h. Za pomocą czujnika laserowego (wbudowanego w górną część przedniej szyby) monitoruje przestrzeń o promieniu 10 m przed samochodem rozpoznając ewentualne zagrożenie kolizją. Jeżeli prawdopodobne jest zderzenie z poruszającym się w tym samym kierunku lub stojącym obiektem, a kierowca nie reaguje, układ hamulcowy zostaje wstępnie napełniony i – w drugim etapie działania – zwiększa się czułość hydraulicznego asystenta hamowania. Zależnie od sytuacji, funkcja awaryjnego hamowania w mieście może zainicjować trzeci etap – automatyczne hamowanie aż do zupełnego zatrzymania lub wspiera kierowcę generując pełną siłę hamowania, jeżeli pedał hamulca zostanie przez niego zbyt słabo wciśnięty. W przypadku krytycznego zagrożenia zderzeniem, up! zostanie przyhamowany z siłą 10 m/s2. Zależnie od prędkości jazdy i sytuacji funkcja awaryjnego hamowania może zmniejszyć siłę zderzenia, a w niektórych przypadkach pozwala uniknąć kolizji. Jednak przez cały czas odpowiedzialność za to, co się wydarzy, spoczywa na kierowcy.

Kierowca ma przez cały czas pełny dostęp do systemu. Kierowca może w każdej chwili dezaktywować funkcję awaryjnego hamowania wciskając pedał gazu, sprzęgła lub skręcając kierownicą, jeżeli jest to w danej sytuacji konieczne. Funkcję tę można wyłączyć również przyciskiem w dolnej części konsoli środkowej (na przykład przy holowaniu lub kontroli zawieszenia). W takim przypadku na wskaźniku przez 5 sekund po dezaktywacji wyświetlony będzie odpowiedni symbol z informacją „OFF”. Symbol ten będzie pojawiał się za każdym razem, gdy up! osiągnie prędkości między 5 a 30 km/h. Jeżeli funkcja awaryjnego hamowania będzie uszkodzona, symbol będzie powoli migał przez cały czas. Natomiast aktywne działanie jest sygnalizowane miganiem symbolu z dużą częstotliwością.


System wielofunkcyjny maps+more

Mobilna informacja. Nowością w Volkswagenie jest system maps+more – przenośny, wielofunkcyjny system Infotainment. Obejmuje on nawigację, zestaw głośnomówiący, wskaźniki przekazujące informacje związane z samym samochodem oraz odtwarzacz muzyki. Ponadto maps+more można przystosować do swojego własnego profilu użytkownika poprzez odpowiednie aplikacje. Moduł maps+more mocowany jest w uchwycie nad konsolą środkową i łączy się z siecią elektroniczną up!. To najbardziej konsekwentna forma integracji urządzeń przenośnych z samochodem, jaka występuje na rynku.

Dużo informacji – mały koszt. maps+more to system Infotainment i Entertainment oferowany dla nowych samochodów w cenie nienadwyrężającej portfela. Dla najtańszego Volkswagena szukano systemu, który pozwoli na niedrogie korzystanie z nawigacji, telefonu, informacji i rozrywki. System ten miał dysponować także możliwością łatwej aktualizacji. Razem z Navigon, jednym z czołowych producentów przenośnych systemów nawigacyjnych, Volkswagen opracował specjalnie dopasowane do up! rozwiązanie dostępne cenowo dla wszystkich klientów.

maps+more w szczegółach. Na polskim rynku maps+more kosztuje 1200 zł. W wersji high up! jest elementem wyposażenia. Do tego trzeba zamówić radio z odtwarzaczem RCD 215, którym alternatywnie można sterować także z maps+more. Dlaczego takie połączenie? Ponieważ odtwarzanie utworów MP3 lub komunikatów systemu nawigacji czy też rozmów telefonicznych działa prawidłowo tylko wtedy, gdy dźwięk jest emitowany przez system radiowy i głośniki samochodowe. Otrzymujemy wtedy kompletny system radia z nawigacją i funkcją sterowania głosowego, odtwarzacz CD/MP3, czytnik kart SD (32 GB) do odtwarzania muzyki i obrazów, zestaw głośnomówiący, wielofunkcyjny komputer pokładowy wraz z funkcją pomagającą zaoszczędzić paliwo podczas jazdy oraz wiele dalszych aplikacji przekraczających zakres oferowany przez inne systemy dostępne na rynku. Funkcje podstawowe podzielone są na 4 zakresy menu: „Samochód”, „Nawigacja”, „Media” i „Telefon”. Każdy z głównych punktów menu jest aktywowany przy użyciu 5-calowego kolorowego ekranu dotykowego.

Menu „Samochód”. W tym punkcie menu wyświetlane są informacje dotyczące up! oraz praktyczne aplikacje, na przykład:
• informacje komputera pokładowego (zasięg, aktualne zużycie paliwa, średnie zużycie paliwa, prędkość, czas jazdy i przebieg dzienny) wraz z generowanymi cyfrowo wskaźnikami obrotomierza oraz temperatury cieczy chłodzącej i temperatury zewnętrznej
• nadzorowanie drzwi (optyczna sygnalizacja otwartych drzwi lub pokrywy bagażnika)
• czujniki cofania (dodatkowa wizualna prezentacja opcjonalnej, akustycznej funkcji ułatwiającej parkowanie)
• funkcja notatnika „notepad” (wprowadzanie notatek pismem ręcznym przy użyciu ekranu dotykowego), do zainstalowania przez portal Navigon Fresh
• funkcja świateł jako latarki „highbeam” (na wyświetlaczu zaświecają się reflektory up!); również dostępna w Navigon Fresh
• ThinkBlue. Trainer.

ThinkBlue. Trainer. pomaga ekologicznie jeździć. Funkcja ta pomaga zaoszczędzić paliwo i ułatwia jazdę możliwie jak najmniej szkodliwą dla środowiska. System analizuje i ocenia częstotliwość używania pedału gazu, hamulca, zmiany biegów i udziela kierowcy wskazówek, jak może zmienić swój sposób jazdy by zmniejszyć zużycie paliwa.
W menu startowym „ThinkBlue. Trainer” wyświetlane są trzy okrągłe symbole „Jazda”, „Zużycie” i „Zmiana biegów”. Na podstawie tych symboli można szybko stwierdzić, w jakim stopniu ekologiczny jest dany sposób jazdy. Symbol „Jazda” ma w centrum okrąg z sylwetką up! – im większy jest ten okrąg, tym oszczędniejszy był sposób jazdy w ostatnich minutach. Symbol „Zmiana biegów” wskazuje kierowcy idealny punkt zmiany przełożenia. Symbol „Zużycie” pokazuje średnie zużycie paliwa od momentu rozpoczęcia podróży. Po dotknięciu któregoś z tych symboli otworzy się menu z dalszymi informacjami. W punkcie „Jazda” będą to wskazówki dotyczące sposobu jazdy, które można natychmiast wykorzystać, aby zmniejszyć zużycie paliwa. Punkt „Zmiana biegów” dostarcza szczegółowych informacji o optymalnych punktach zmiany przełożenia oraz pokazuje, czy w ostatnich minutach zalecenia te były odpowiednio realizowane. Po wywołaniu punktu „Zużycie” pojawia się diagram z wartościami zużycia paliwa w ciągu ostatnich 30 minut.
maps+more myśli razem z kierowcą i w przypadku aktywnej nawigacji lub włączonej prezentacji map po przekroczeniu określonego poziomu rezerwy paliwa automatycznie poszukuje najbliższej stacji benzynowej; funkcja ta nazywa się „ostrzeżenie o tankowaniu”.

Menu „Nawigacja”. Pod tym punktem menu kryje się system nawigacji z opcją sterowania głosowego i TMC. Ale niezupełnie jest to klasyczny system, bowiem maps+more oferuje znacznie więcej, niż zwykła nawigacja:
• punkt „mój samochód”: przy wygaszeniu zapłonu system automatycznie zapisuje pozycję zaparkowanego up!; w drodze powrotnej maps+more, jako przenośna nawigacja, znajdzie miejsce, w którym kierowca zaparkował; ta funkcja może być niesamowicie przydatna w obcym mieście
• maps+more znajduje parkingi w okolicy
• posiada elektroniczny rejestr przebiegu pojazdu
• ponadto adresy i trasy są importowane przez Outlook; możliwy jest również wybór różnych profili tras
• jako wygaszacz ekranu maps+more można wgrać własny motyw; standardowo ekran pokazuje zawsze datę, godzinę i temperaturę na zewnątrz
• w systemie można zapisać około 500 celów dla nawigacji jako „ulubione” (POI = Points of Interest), a mapy mogą być prezentowane w postaci 3D
• maps+more informuje także o około 2 milionach POI
• polecenie „wezwij pomoc” (wyświetlacz w takim przypadku pokazuje zawsze aktualną pozycję) maps+more dzwoni pod najbliższy telefon alarmowy.

Menu „Media”. maps+more z RCD 215 umożliwia połączenie następujących źródeł muzyki z głośnikami up!: radio, czytnik kart SD (dla kart do 32 GB) lub odtwarzacz CD/MP3 systemu RCD 215. Możliwa jest również prezentacja zdjęć i filmów z karty SD. Osoby korzystające z iPoda lub iPhona mogą odtwarzać muzykę ze swojego urządzenia poprzez Bluetooth (streaming):
• w kwestii optycznej prezentacji poszczególnych funkcji mediów maps+more oferuje nowe opcje, niespotykane dotychczas w samochodach; na przykład stacje radiowe mogą być wyświetlane tradycyjnie jako napisy z nazwami lub alternatywnie w formie logo stacji (aktualne logo stacji można pobrać w każdej chwili przez Navigon Fresh)
• podobnie jak w odtwarzaczach MP3 można wyświetlać okładki płyt odtwarzanych z karty SD
• zdjęcia mogą być prezentowane na ekranie maps+more jako pokaz slajdów
• opcje radia i dźwięku można łatwo ustawić korzystając z menu „Media” i ekranu dotykowego.

Menu „Telefon”. maps+more w połączeniu z odpowiednimi telefonami z Bluetooth pełni rolę zestawu głośnomówiącego. Po podłączeniu telefonu na ekranie dotykowym dostępna jest klawiatura, książka telefoniczna podłączonego telefonu oraz rejestr ostatnich połączeń, a telefon może być obsługiwany poleceniami głosowymi.

Aplikacje dla maps+more. Przez portal internetowy maps+more kierowcy up! będą mogli pobrać dodatkowe aplikacje dla swojego urządzenia, na przykład aplikację „Pierwsza pomoc”, katalog tablic rejestracyjnych czy leksykon techniczny. Kolejne aplikacje będą oferowane bezpośrednio przez Navigon. Będą to różne przewodniki turystyczne, 3D-City-View lub wykaz stacji benzynowych z gazem ziemnym. Za niewielką opłatą udostępniane będą aktualizacje map Europy.


Wygląd zewnętrzny up!

Stylistyka i wymiary pasujące do naszych czasów
Dwie wersje nadwozia: wariant pięciodrzwiowy rozszerza ofertę New Small Family
Przerwana spirala masy: masa obniżona o 13 procent do 929 kg


Z długością 3,54 metra i szerokością 1,64 metra (bez lusterek zewnętrznych) up! należy do najmniejszych samochodów czteroosobowych. Jego wysokość to 1,48 metra. Na długość całkowitą składają się z jednej strony zadziwiająco krótkie zwisy oraz – z drugiej strony – bardzo długi rozstaw osi (2,42 m). Taki układ nadwozia pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń.

Design nowych czasów

Przód nadwozia. Linia przedniego zderzaka sprawia, że up! zdaje się uśmiechać. I taki też był zamiar. Między reflektorami, z wbudowanymi światłami do jazdy w dzień, znajduje się wąski, czarny pas. W pasie tym umieszczone jest logo VW – jedyny chromowany element w tej części nadwozia. W up!, wyposażonym w mały silnik benzynowy lub na gaz ziemny, w przyszłym roku także elektryczny, można było zrezygnować z dużych otworów chłodzenia. Uwagę zwracają znacznie mniejsze niż u innych Volkswagenów, ale bardzo charakterystyczne reflektory. Zdaniem Klausa Bischoffa, głównego stylisty marki Volkswagen: „Przednie części nadwozia, od up! aż po Phaetona charakteryzują te same linie stylistyczne. Modele łączy między innymi podkreślenie poziomych płaszczyzn, połączenie osłony chłodnicy z reflektorami i krótkie kąty. Lecz mimo wyraźnej przynależności do marki, wszystkie Volkswageny różnią się od siebie. Decydujące są tutaj różnice w proporcjach poszczególnych elementów. Dzięki temu powstają bardzo indywidualne samochody, których spektrum sięga od sympatycznego up! do dostojnego Phaetona.”

Boki nadwozia. W sylwetce dominują nakładające się płaszczyzny i przejścia między elementami wklęsłymi i wypukłymi. Lekkie zagłębienie nad progiem stanowi interesujący akcent w całej płaszczyźnie. Koła umieszczone są pod masywnymi nadkolami, których powierzchnie boczne są bardzo duże i powiększają w ten sposób optycznie średnicę kół (14 do 16 cali).

Trzydrzwiowy up! Jednym z elementów czyniących up! niepowtarzalnym, jest grafika okien. Niewielki kąt z przodu tworzy połączenie nisko ułożonej krawędzi okien z maską silnika. Wznosząca się linia tylnej części koresponduje z tylnym kołem i słupkiem C. Taka gra linii wzmacnia optycznie słupek C, opierający się na tylnym kole. Układ ten, w połączeniu z długim rozstawem osi i krótkimi zwisami akcentuje zwarte proporcje up!.

Pięciodrzwiowy up!. Pięcioro drzwi zmienia sylwetkę up!. W trzydrzwiowym dolna krawędź okien wznosi się w okolicy słupków C, natomiast w pięciodrzwiowym tworzy prostą linię. Dzięki temu nowy wariant karoserii ma charakterystyczny wygląd. Także w wersji pięciodrzwiowej uwagę przykuwają niezwykle krótkie zwisy nadwozia.

Tył. up! ma dużą pokrywę bagażnika sięgającą aż do zderzaka i składającą się z 3 warstw. Jej zewnętrzna powłoka wykonana jest z przeźroczystego szkła, jak w nowoczesnych smartphonach. Pokrywa i pionowo umieszczone światła tylne tworzą wizualną całość. Wnętrze zbudowane jest z nośnej konstrukcji podstawowej, na której osadzona jest metodą spawania laserowego druga warstwa blachy z górnym zakończeniem. Zewnętrzny, naklejony element ze szkła rozciąga się od górnego zakończenia przez całą klapę – zatem zajmuje zarówno miejsce tradycyjnej tylnej szyby, jak i blaszanej pokrywy bagażnika. Na krawędź tylnej szyby oraz jej dolną część została nałożona od wewnątrz czarna powłoka, z którą kontrastuje chromowane logo VW oraz napis up!. Pokrywę bagażnika otwiera się przyciskiem w uchwycie poniżej znaku VW.

Niepowtarzalne tylne światła. Mimo że duże tylne światła wyglądają jak część tylnej pokrywy up!, są na stałe połączone z nadwoziem. Ich czerwona powierzchnia wygląda niepowtarzalnie, głównie dzięki wbudowanym białym elementom w kształcie litery C. Dolną jedną trzecią tyłu zdominował zderzak z szerokim polem na tablicę rejestracyjną i zagłębieniem na obwodzie. Zarówno przedni, jak i tylny zderzak są seryjnie pokryte lakierem w kolorze nadwozia.


Udoskonalenia aerodynamiczne

Niewielki opór powietrza, niewielkie zużycie paliwa. Z wartością Cw 0,32 nowy up! może pochwalić się wzorcową aerodynamiką w swojej klasie. Rezultatem jest mniej odgłosów powodowanych wiatrem i mniejsze zużycie paliwa. Pierwsze kroki w kierunku aerodynamicznej optymalizacji podejmowane są w Volkswagenie już w bardzo wczesnej fazie projektu. Jest to tak zwany proces symulacji przepływu (CFD – Computational Fluid Dynamics). Metoda ta – ze względu na niższe koszty i mniejszy nakład czasu – zastąpiła analizę i optymalizację na podstawie rzeczywistych modeli w skali 1:4. Metoda CFD pozwala na cyfrową, zbliżoną do rzeczywistości wizualizację detali samochodu i stopniową optymalizację aerodynamiki na komputerze. Dopiero po ukończeniu tego procesu następuje kolejna faza symulacji w kanale aerodynamicznym z modelem w rzeczywistych wymiarach. Zewnętrzna skorupa modelu wykonana jest z gliny, co umożliwia szybkie zmiany kształtu poszczególnych elementów. Ponadto model 1:1 posiada zbliżone do rzeczywistości formy komory silnika i podłogi. Możliwa jest zatem optymalizacja bardzo ważnych dla aerodynamiki części, jak przedni i tylny spojler lub osłony podwozia. Ostateczne formowanie elementów montowanych do nadwozia następuje w oparciu o pomiary wykonywane na pierwszych prototypach.

Walka w tunelu aerodynamicznym o każdy gram CO2. Przy obliczeniach aerodynamicznych szczególną uwagę poświęcono minimalnemu przedniemu zwisowi. Dlatego też boki przodu nadwozia up! zostały tak ukształtowane, że powietrze opływa nadkola z minimalnymi turbulencjami. W ramach walki o każdy gram emitowanego dwutlenku węgla zoptymalizowana została pozycja i wielkość przedniego spojlera. Serie pomiarów w tunelu wykazały, iż ta optymalizacja przyniosła oszczędność 1,1 g/km CO2. Może to wydawać się niewiele, ale w rezultacie wszystkich tych działań up! EcoFuel BlueMotion Technology osiągnął doskonały wynik 79 g/km CO2. Ponadto kształt przedniego spojlera ma pozytywny wpływ na docisk przedniej i tylnej osi, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

Opór aerodynamiczny osiąga wartość 0,67 m2. Również kształt tyłu nadwozia ma wpływ na aerodynamikę samochodu. W przypadku up! dzięki szczegółowym modyfikacjom udało się tak ukształtować kontury z zachowaniem zaleceń stylistycznych, aby otrzymać zdefiniowany opływ powietrza także przy bocznych strefach tylnych. W wyniku wszystkich tych działań inżynierom udało się uzyskać bardzo dobrą wartość współczynnika oporu powietrza jak na tę klasę samochodów (Cw – 0,32). W połączeniu z powierzchnią czołową up! A = 2,07 m2 całkowity opór powietrza wynosi tylko 0,67 m2.

Certyfikat ekologiczny dla up!. Biorąc pod uwagę właściwości aerodynamiczne, redukcję masy oraz efektywne technologie napędu nie dziwi, że bilans środowiskowy nowego up! wypadł bardzo pozytywnie. Volkswagen analizuje wpływ samochodów na środowisko (norma ISO 14040/44) przez cały cykl ich życia (produkcja, eksploatacja, utylizacja). Wyniki te uwzględniane są w certyfikacie ekologicznym, który nowy up! otrzymał przed wprowadzeniem na rynek. Certyfikat był sprawdzany przez niezależną instytucję – TÜV Nord. Najważniejszym wynikiem, jest zmniejszony o 21 procent (w porównaniu z poprzednikiem) wpływ up! na powstawanie gazów cieplarnianych.


Bezpieczeństwo i jakość na najwyższym poziomie

Przerwana spirala masy. Masa w dół, bezpieczeństwo zderzeniowe w górę. Dzięki nowym technologiom produkcji udało się zrealizować to pozornie niemożliwe założenie. Nadwozie up!, wyróżnione pięcioma gwiazdkami w teście zderzeniowym EuroNCAP, składa się w 8,1 % z kształtowanych termicznie, a zatem znoszących ekstremalne obciążenia elementów (np. podłoga i słupki B); już dzięki zastosowaniu blach kształtowanych termicznie udało się obniżyć masę nadwozia o 13 kg. Dzięki konsekwentnemu downsizingowi technologii napędowej, zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz poszukiwaniu możliwości zaoszczędzenia każdego kilograma udało się zmniejszyć masę nowego up!, w porównaniu z jego bezpośrednim poprzednikiem (Fox) o 140 kg, tj. o 13 procent do 929 kg. To bardzo dużo, nie tylko jak na tę klasę samochodów.

Nadwozie wykonane w większości ze specjalnej stali o wysokiej wytrzymałości. W obszarze przedniej belki wzdłużnej, progów i bocznej ramy dachu zastosowano tak zwane stale dwufazowe, które razem z blachami formowanymi termicznie stanowią podstawę bezpieczeństwa klatki kabiny pasażerskiej. Z 39,3-procentowym udziałem stali o najwyższej wytrzymałości i 17,2-procentowym stali o wysokiej wytrzymałości, nowy up! osiąga najlepszy wynik w swoim segmencie. Zaledwie 24,9 procent masy struktury nadwozia stanowią tradycyjne stale głębokotłoczne, stosowane na elementy wymagające ze względów optycznych dużej precyzji wykonania, takie jak zewnętrzne elementy boków nadwozia lub tylne nadkola.

Komfort jak w wyższej klasie samochodów. Wyjątkowo sztywna struktura nadwozia pod względem akustyki i drgań spełnia wymagania stawiane samochodom z wyższej klasy, niż up!. Udało się to uzyskać dzięki odpowiedniemu rozłożeniu tak zwanych węzłów i punktów przeniesienia sił. Będąca do dyspozycji przestrzeń została optymalnie wykorzystana przez trójwarstwową strukturę nadwozia, co w rezultacie pozwoliło na otoczenie kabiny pasażerskiej stabilnymi, odpowiednio zwymiarowanymi pod względem wytrzymałości profilami. Mimo podwyższonych wymagań odnośnie sztywności i bezpieczeństwa zderzeniowego udało się poprawić efektywność zastosowania masy o 34 procent w porównaniu z poprzednikiem up! – Lupo. Ze statyczną sztywnością skrętną 19.800 Nm/o up! wyznacza nowe standardy w swojej klasie. Wysoka sztywność skrętna przekłada się bezpośrednio na wyczuwalny przez każdego kierowcę komfort jazdy i prowadzenie. Jednocześnie dynamiczna sztywność up! jest również bardzo dobra i wynosi 49 Hz, co z kolei ma pozytywny wpływ na komfort. Volkswagen także w przypadku swojego najmniejszego modelu zastosował się w pełni do zasady, że bezpieczeństwo, jakość i komfort muszą być zawsze najwyższe, niezależnie od segmentu.

Bezpieczny jak duży samochód. Doskonałym wynikiem w teście zderzeniowym EuroNCAP up! pokazuje, że małe samochody mogą również charakteryzować się wysokim poziomem bezpieczeństwa biernego. W przypadku tego Volkswagena optymalnie chronieni są nie tylko pasażerowie, lecz również inni uczestnicy ruchu, na przykład piesi. W tym przypadku na korzyść up! przemawiają nowe, małe silniki trzycylindrowe, bezpośrednio przyłączone agregaty pomocnicze oraz bardzo kompaktowe przekładnie. Dzięki podwieszonemu układowi łożysk przekładni obok belki wzdłużnej udało się zamontować akumulator bardzo głęboko, a taka pozycja akumulatora jest niezwykle ważna dla ochrony pieszych. Jak od dawna wiadomo, strefa zgniotu między maską a kadłubem silnika może minimalizować ryzyko obrażeń pieszych. Mając to na uwadze konstruktorzy zoptymalizowali także zawiasy pokrywy komory silnika.

Czujnik Early Crash reaguje przed zderzeniem. W celu ochrony pasażerów up! struktura nadwozia w miejscach narażonych na szczególne obciążenia wykonana jest ze stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości. Dodatkowe wzmocnienia, na przykład w dolnych ramach okien w drzwiach, poprawiają bezpieczeństwo bierne przede wszystkim przy poważnych zderzeniach. Czujnik Early Crash – wbudowany bezpośrednio za przednim zderzakiem – w przypadku zderzenia czołowego aktywuje poduszki i pasy już przed właściwym uderzeniem. Działanie tego czujnika można dostrzec tylko podczas analizy zdjęć wykonanych przez kamery dużych prędkości obrazowania: w ciągu kilku milisekund naprężają się napinacze pasów, aby możliwie jak najszybciej włączyć kierowcę i pasażera w proces wytracania prędkości przez samochód. Ograniczniki siły napięcia pasów dbają o redukcję obciążeń działających na klatkę piersiową, a przednie poduszki powietrzne zatrzymują tułów. Aktywna kolumna kierownicy wnosi dalszy wkład w minimalizację ryzyka obrażeń kierowcy. W przypadku uderzenia bocznego siedzące na przednich fotelach osoby zabezpieczone są przez seryjne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową.

Sygnalizacja każdego niezapiętego pasa. Foteliki dziecięce Isofix dzięki odpowiednim mocowaniom (w tym także Top Tether) łączącym je stabilnie ze strukturą nadwozia mogą być bezpiecznie unieruchomione na tylnej kanapie. Seryjna sygnalizacja zapięcia pasów na wyświetlaczu informuje kierowcę, czy siedzące z tyłu osoby zapięły pasy bezpieczeństwa. Do zapięcia pasów na przednich siedzeniach wzywa także sygnalizacja akustyczna.


Wnętrze up!

Czysty, prosty i sympatyczny
Bezkompromisowe wykorzystanie przestrzeni
Mały olbrzym: miejsce dla 4 osób i 251 litrów bagażu
Prosta obsługa: wystarczy wsiąść, zapiąć pasy i odjechać


Jeden z najdłuższych rozstawów osi w segmencie wraz z przesuniętym daleko do przodu silnikiem oraz nową konstrukcją osi pozwalają na doskonałe wykorzystanie przestrzeni. Kierowca, pasażer siedzący obok oraz pasażerowie na tylnej kanapie mają zatem wystarczająco dużo miejsca, a nowe modułowe siedzenia, na których podstawie opierają się różne warianty dla modeli spokrewnionych z up!, gwarantują wysoki komfort podróży. W porównaniu z podobnymi koncepcjami przednie siedzenia up! są o 15 procent lżejsze. Zagłówki fotela kierowcy i pasażera są na stałe połączone z siedzeniami tak, jak w samochodach sportowych, natomiast z tyłu, ze względu na widoczność, wybrana została tradycyjna wersja z regulacją wysokości.

Ergonomia i komfort jak w samochodach z wyższych klas. Jak zwykle w Volkswagenie, zespół pod kierownictwem dr. Ulricha Hackenberga (Członek Zarządu ds. Rozwoju Technicznego) położył duży nacisk na dobrą ergonomię. „W up! – zdaniem dr. Hackenberga – jest naprawdę bardzo komfortowo, bo nie siedzi się za głęboko, podparcie nóg jest wystarczające, a przestrzeń na nogi duża. O charakterze wnętrza zdecydowało dopracowanie detali. W porównaniu na przykład z Lupo kolumnę kierownicy i samą kierownicę umieściliśmy wyżej, jednocześnie jednak kąt jej pochylenia jest bardziej płaski. Dzięki temu znacznie poprawiła się ergonomia.”

Mały cud przestrzenny. Wymiary wnętrza potwierdzają słowa dr. Hackenberga: odległość między siedziskiem a dachem wynosi z przodu aż 993 mm, z tyłu jest to 947 mm. Tak zwany „punkt H” dla powierzchni siedziska i oparcia leży na wysokości 306 mm z przodu i 378 mm z tyłu. Siedzący z tyłu pasażerowie dzięki nieco podwyższonej pozycji mogą wygodnie spoglądać do przodu ponad ramionami kierowcy i siedzącego obok niego pasażera.

Każdy milimetr wykorzystany. Niezwykle praktyczne są również schowki: obok dużego schowka na konsoli środkowej i schowka na rękawiczki, w drzwiach znajdują się kieszenie i uchwyty na butelki (do pojemności 1 litra), z tyłu 3 uchwyty na kubki (w wersji trzydrzwiowej) oraz 2 wieszaki na torby, a podłoga w bagażniku jest regulowana (od wersji move up!). Podręczny schowek posiada uchwyty na długopisy, notatnik i monety, również schowek na okulary znalazł swoje miejsce w up!. Haczyki na odzież zostały tak zamontowane na słupkach B, że są widoczne z zewnątrz przez szybę – nie trzeba ich szukać jak w innych samochodach i łatwo na nich powiesić kurtki.

Przejrzysty układ wskaźników. Zegary i elementy obsługowe w up! występują w postaci trzech zasadniczych zespołów: zegary przed kierowcą, moduł przełączników na środku pojazdu do sterowania radiem z CD i klimatyzacją oraz przenośny moduł maps+more (obsługa radia, nawigacji i aplikacji związanych z samochodem). Pierwszy zestaw zegarów składa się z jednego lub z trzech (w wersji move up! i high up!) analogowych wskaźników i cyfrowego wyświetlacza. W move up! i high up! największym z 3 okrągłych wskaźników analogowych jest umieszczony centralnie prędkościomierz z wbudowanym, jako wyposażenie dodatkowe, komputerem podkładowym MFA. MFA wyświetla także sygnały funkcji awaryjnego hamowania w mieście lub trybu pracy Start-Stop. Z lewej strony znajduje się obrotomierz, z prawej – wskaźnik poziomu paliwa.

Logiczna obsługa. Regulacja wentylacji lub klimatyzacji, system radiowy z CD, przełącznik świateł awaryjnych, sterowanie ogrzewaniem siedzeń i tylnej szyby oraz dezaktywacja systemu Start-Stop umieszczone są w centralnym module deski rozdzielczej, między kierowcą a pasażerem. Cały moduł, pokryty błyszczącym, czarnym materiałem został umieszczony wysoko i jest bardzo dobrze widoczny. Interesujący jest fakt, że każdy up! jest wyposażony w swoją „własną”, indywidualną wiązkę przewodów. Ta „sieć pokładowa” jest konfigurowana na podstawie wyposażenia danego up! i produkowana zgodnie z zasadą just-in-time. W efekcie kable, które nie są potrzebne, nie zostają zamontowane w samochodzie, co zmniejsza koszty i masę auta.

Czysta kolorystyka. Wnętrze up! jest zaprojektowane bardzo przejrzyście. Stylistyka nowego Volkswagena jest przyjemna dla oka, a jakość przewyższa poziom spotykany w tym segmencie samochodów. Szczególnie elegancko wygląda osłona kokpitu przed kierowcą i pasażerem tzw. Dash Pad. W zależności od wersji wyposażenia pokryta jest ona beżowym materiałem o wyraźnej strukturze lub czarnym lakierem, względnie lakierem w kolorze nadwozia. Górna część deski rozdzielczej zawsze ma kolor antracytowy, natomiast w wersjach move up! i high up! dolna część kokpitu może mieć kolor jasnego beżu. W tym przypadku również w kolorze beżowym będzie konsola środkowa, poszycie drzwi i boków z tyłu.

Duży bagażnik w małym up!. Pojemność 251 litrów to zdecydowanie więcej, niż w większości samochodów w tym segmencie. Po całkowitym złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność wzrasta do 951 litrów, a podłoga bagażnika jest prawie płaska. Ponieważ oparcie przedniego prawego fotela można pochylać, w małym up! można przewozić sprzęt sportowy lub inne przedmioty o długości nawet 2 m. Cały bagażnik jest wyłożony wykładziną dywanową, dotyczy to także osłony bagażnika, która otwiera się szeroko i może być w razie potrzeby szybko wymontowana. Jako opcja dostępna jest dla up! ruchoma podłoga bagażnika, którą można umieścić na 2 poziomach. Na górnym poziomie w połączeniu z niezwykle łatwo składanym oparciem tylnej kanapy otrzymujemy prawie płaską powierzchnię, poniżej można ułożyć mniejsze przedmioty. Niższa pozycję podłogi może być wykorzystywana przy transporcie dużych przedmiotów. Te detale pokazują, że up! jest wewnątrz olbrzymem wśród małych aut.


Wyposażenie up!
Mały samochód, duży wybór:
Do wyboru, do koloru: 10 różnych wersji up!
5 x up! - wersje take up!, move up! i high up!, black up! i white up!
Wszystko x 2 – każda wersja wyposażenia dostępna dla wariantu trzydrzwiowego i pięciodrzwiowego


Niezależnie od wariantu silnika, nowy Volkswagen będzie oferowany w trzech wersjach wyposażenia: take up!, move up! i high up!. Ponadto Volkswagen przygotował 2 specjalne modele na bazie high up!, oferowane w momencie wprowadzania na rynek: black up! i white up!.

Wyposażenie take up!

Korzystna cenowo wersja wyjściowa. Mały Volkswagen w tej wersji posiada 14-calowe koła, zderzaki w kolorze nadwozia oraz przyciemnione, zielone szyby termoizolacyjne. Jak we wszystkich up! nadwozie jest w pełni ocynkowane i zabezpieczone w ten sposób przed korozją. We wnętrzu znajdą się takie elementy jak system ułatwiający wsiadanie Easy Entry (wariant trzydrzwiowy), składana tylna kanapa, ramy otworów wentylacji w kontrastowym kolorze (white), wykładzina dywanowa i wyłożona tkaniną osłona bagażnika. Do wyposażenia funkcjonalnego take up! należy między innymi wycieraczka tylnej szyby, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, kolumna kierownicy z regulacją wysokości, komfortowy kierunkowskaz (1x dotknięcie dźwigienki = 3 mignięcia kierunkowskazu) oraz światła do jazdy w dzień. Elegancko wygląda błyszcząca czarna osłona na środku deski rozdzielczej, z wbudowanym m.in. sterowaniem ogrzewaniem, wentylacją i opcjonalnym systemem audio.

Małe auto, duże bezpieczeństwo. take up! wyposażony jest w przednie poduszki powietrzne oraz boczne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową, sygnalizację niezapiętych pasów kierowcy i pasażera, napinacze pasów z przodu, ABS z ASR, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP, zaczepy Isofix i TOP-Tether do mocowania fotelików dziecięcych z tyłu, funkcję dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej (w przypadku fotelika mocowanego na przednim siedzeniu).

Wyposażenie move up! (elementy dodatkowe w porównaniu z take up!)

Dobrze przemyślana wersja środkowa. Wyposażenie move up! związane z bezpieczeństwem jest identyczne, jak w take up! Natomiast wersje różnią się między innymi takimi elementami wyposażenia jak: lakierowane w kolorze nadwozia obudowy lusterek zewnętrznych i klamki, pełne kołpaki kół, chromowane elementy we wnętrzu reflektorów, wykonane z czarnego, błyszczącego materiału otwory wentylacji przy panelu obsługowym klimatyzacji i systemu audio, Dash Pad z beżowym karbowanym materiałem lub czarnym lakierem.
Fotel kierowcy w move up! posiada regulację wysokości. Do seryjnych elementów funkcjonalnych w move up! należy centralny zamek z pilotem, funkcja Memory dla systemu Easy Entry, elektrycznie otwierane przednie okna, tylna kanapa dzielona w stosunku 40:60, regulowana podłoga w bagażniku, pokrywa schowka na rękawiczki, lusterko do makijażu w prawej osłonie przeciwsłonecznej oraz obrotomierz.

Wyposażenie high up! (elementy dodatkowe w porównaniu z move up!)

Wersja najwyższa. Wygląd high up! uatrakcyjniają 15-calowe koła ze stopu metali lekkich (typ spoke). Bezpieczeństwo poprawiają reflektory przeciwmgielne. Wewnątrz Dash Pad może być pokryty lakierem black pearl, pure white, red, light blue lub dark silver. Prędkościomierz i otwory wentylacji mają chromowane pierścienie. Chromowana jest także rama konsoli środkowej, przycisk dźwigni hamulca ręcznego oraz przełączniki świateł i klimatyzacji. Komfort zwiększają elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, system radiowy RCD 215 odtwarzający pliki w formacie MP3, klimatyzacja i pakiet skórzany (kierownica, uchwyt dźwigni hamulca ręcznego obszyte skórą).

black up! (dodatkowe elementy w porównaniu z high up!)

Czarny i ekskluzywny. Dwa ekskluzywne modele black up! i white up!, opierają się na wersji high up!. W porównaniu z tą wersją, black up! będzie posiadać seryjnie lakier perłowy black pearl i srebrne, 16-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich (typ classic) z czarną osłoną piasty koła i oponami 185. Seryjne są także chromowane lusterka zewnętrzne, pierścienie wokół reflektorów przeciwmgielnych i listwy boczne. Tylne szyby są przyciemnione. Z przodu na drzwiach model specjalny będzie nosił logo black.

black up! – wnętrze. Siedzenia są pokryte ekskluzywną tkaniną w czarno-szarą kratę z białymi, kontrastowymi szwami. Zmodyfikowano również obszycie kierownicy i gałki dźwigni zmiany biegów. Dash Pad pokryty jest lakierem deep pearl. Dywaniki i listwy na progach mają kontrastowe obramowanie, dźwignia zmiany biegów i element ozdobny kierownicy z napisem „up” uzupełniają to specjalne wyposażenie. Również elementy funkcjonalne różnią się od pozostałych wersji. W black up! znajdziemy system radiowy RCD 215 oraz PID maps+more z 5-calowym ekranem dotykowym, zestaw głośnomówiący Bluetooth oraz system nawigacji.

white up! (dodatkowe elementy w porównaniu z high up!)

Biały i ekskluzywny. white up! różni się na zewnątrz od black up! tylko kolorystyką. Obręcze kół white up! mają biały kolor, nadwozie pokryte jest lakierem pure white. We wnętrzu w białym kolorze jest Dash Pad oraz zewnętrzne fragmenty drzwi. Również kontrastowe szwy i obszycia oraz ozdobne szwy osłony dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego są białe.

Indywidualizacja up!

Kolory i felgi. Prawie żaden up! nie będzie wyglądał tak, jak pozostałe. Gwarantują to kolory i obręcze kół tego Volkswagena. Osiem kolorów lakieru nadwozia, pięć rodzajów obręczy (od 14 do 16 cali), dwie kolorystyki wnętrza, sześć różnych odcieni Dash Pad i osiem rodzajów tapicerki pozwalają każdemu wybrać to, co mu się najbardziej podoba.

Mój up!. Dla up! dostępne są oczywiście klasyczne, pojedyncze elementy wyposażenia dodatkowego. Należą do nich na przykład: duży, panoramiczny, rozsuwany i podnoszony dach, system audio RCD 215, maps+more (patrz rozdział Technologie) system nagłośnieniowy, sportowe zawieszenie.
Zależnie od wersji można rozszerzyć wyposażenie up! za pomocą pakietów. Na przykład pakiet "Cool&Sound" zawiera klimatyzację z regulacją manualną oraz system radiowy RCD 215 z 2 głośnikami z przodu, odtwarzacz płyt CD, funkcję odtwarzania mp3 oraz gniazdo AUX-IN. Oferowany jest w cenie 2.190 zł (w wersji high up! jest elementem wyposażenia seryjnego). Innym przykładem jest „Pakiet Zimowy”, który zawiera lusterka elektrycznie ustawiane i podgrzewane, podgrzewane fotele przednie oraz reflektory przeciwmgielne. Jego cena to 1.290 zł (w wersji high up! jest elementem wyposażenia seryjnego).

up! boxes – małe wielkie rzeczy. Konstruktorzy up! zadali sobie pytanie, czy życie z samochodem nie mogłoby być jeszcze łatwiejsze i przyjemniejsze. Odpowiedź była jasna: Tak! Często drobiazgi są w stanie zdziałać wielkie rzeczy, i tak powstał pomysł up! boxes – małe, lekkie pudełka na różne okazje i potrzeby. Na przykład kid box przeznaczony dla rodziców z małymi dziećmi: zestaw zawiera torbę na wszystkie te drobiazgi, bez których nie można się obyć, gdy ma się małe dziecko, maskotkę i pudełko na obowiązkowe słodycze.
Pozostałe up! boxes to city box i travel box, których nazwa jednoznacznie określa przeznaczenie.


Zestawienie faktów - ważne aspekty w kolejności alfabetycznej
Automatyczna skrzynia biegów: zautomatyzowana przekładnia 5-biegowa
Bagażnik: 251 do 951 litrów
BlueMotion Technology: m.in. system Start-Stop, rekuperacja i opony zoptymalizowane pod kątem oporów toczenia
Cena take up! 44 kW/60 KM: 31.290 zł
Cena take up!, wersja pięciodrzwiowa, 44 kW / 60 KM: 32.350 zł
Charakter: funkcjonalne auto miejskie dla 4 osób
Design: Walter de Silva (koncern), Klaus Bischoff (marka)
Emisja CO2: od 79 g/km do 108 g/km
Indywidualizacja: pojedyncze elementy, „packs” i „up! boxes”
Infotainment: RCD 215, Sound plus, Portable Infotainment Device/ maps+more z 5-calowym ekranem dotykowym
Kolory: 4 lakiery uniwersalne (white, pure white, light blue, red); 3 lakiery metaliczne (light silver, dark silver, dark blue); 1 lakier perłowy (black pearl)
Kolorystyka wnętrza: antracytowy (dla take up!, move up!, high up!); beżowy (dla move up!, high up!)
Linie wyposażenia: take up!, move up!, high up!; modele ekskluzywne oferowane podczas wprowadzenia black up!, white up!
Masa take up!, 44 kW/60 KM: 929 kg (masa pustego pojazdu wg norm UE)
Miejsce produkcji: Bratysława (Słowacja)
Napęd: na przednie koła
Obręcze kół: 14-calowe obręcze stalowe z pełnymi kołpakami, opony 165; 15-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich „spoke” lub „waffle”, opony 185; 16-calowe obręcze ze stopu metali lekkich „classic” lub „triangle”, opony 185
Seryjna skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Silniki benzynowe: 44 kW/60 KM, 55 kW/75 KM
Silnik zasilany gazem ziemnym: 50 kW/68 KM
Systemy wspierające kierowcę i poprawiające dynamikę: elektroniczny program kontroli stabilności jazdy ESP, ABS, funkcja awaryjnego hamowania w mieście, czujniki parkowania (z tyłu)
Sztywność skrętna: 19.800 Nm/o (najlepsza w tej klasie)
Wartość Cw: 0,32; Cw x A: 0,67
Wymiary: długość 3540 mm, szerokość 1641 mm bez lusterek zewnętrznych, szerokość z lusterkami zewnętrznymi 1910 mm, wysokość 1478 mm; rozstaw osi 2420 mm, zwis przedni 585 mm, zwis tylny 535 mm
Zawieszenie: z przodu oś z kolumnami McPhersona z amortyzatorami prowadzącymi koła i trójkątnymi wahaczami poprzecznymi. Z tyłu oś z wahaczami zespolonymi. Opcjonalne zawieszenie sportowe (nadwozie obniżone o 15 mm).
Zbiornik 1.0 EcoFuel: 11 kg CNG + 10 l benzyny; teoretyczny zasięg powyżej 550 km
Zbiorniki 1.0 MPI: 35 litrów benzyny; teoretyczny zasięg w zależności od silnika do 833 km
Zużycie paliwa: 4,2 l/100 km do 4,7 l/ 100 km (benzyna bezołowiowa); 2,9 kg/100 km (CNG)

źródło: Volkswagen

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz