40 lat temu powołano do życia fabrykę samochodów w Bratysławie, wskazując jej siedzibę na bezpośrednich przedmieściach miasta - w Dewińskiej Nowej Wsi.
Bratislavské automobilové závody miały stanowić istotne wzmocnienie mocy produkcyjnych już funkcjonujących fabryk ŠKODA i zarazem miejsce wytwarzania nowoczesnej rodziny pojazdów, wywodzących się w linii prostej z programu prototypów Š720. Wielkość produkcji bratysławskich zakładów określono wstępnie na 150 tysięcy samochodów rocznie.
Sama budowa zaprojektowanej z rozmachem fabryki, pod wpływem przybierającego na sile, w drugiej połowie lat 70., spowolnienia socjalistycznej gospodarki, istotnie przeciągała się w czasie. Za to powołany niezwłocznie dział rozwojowy nowego przedsiębiorstwa od początku zaskakiwał swą skutecznością.
Już wiosną 1972 roku pracownie BAZ opuściły dwa w pełni funkcjonujące prototypy Š720, które poddawano długotrwałym próbom na drogach w pobliżu Bratysławy.
W późniejszym okresie, w omawianym miejscu, zrodziło się wiele świetnie przemyślanych opracowań pojazdów osobowych i użytkowych, a także pojedynczych podzespołów. W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde, jednak skala produkcji zakładów, stanowiła zaledwie niewielki ułamek tej zakładanej.
12 marca 1991 roku BAZ parafował porozumienie z VW, zakończone ostatecznie włączeniem fabryki w struktury niemieckiego koncernu. Już w lutym 1992 roku wyprodukowano w niej pierwszego VW Passata. Z czasem portfolio produkowanych w Bratysławie samochodów rozrosło się o kolejne modele produkowane przez marki wchodzące w skład Grupy Volkswagen.
źródło: SKODA Serwis Prasowy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz