wtorek, 17 kwietnia 2012

Przyszłość Mazdy zaczyna się dziś - wszystko o CX-5

Przyjemność z jazdy, która przełamuje konwencje: CX-5 to początek nowej ery dla Mazdy. To pierwszy samochód z nowej generacji pojazdów marki, kompaktowy SUV, który łączy w sobie zabawę, bezpieczeństwo i odpowiedzialność ekologiczną – w jednym, atrakcyjnym opakowaniu.


CX-5 symbolizuje kolejny krok firmy w dążeniu do Jinba Ittai, poczuciu jedności między kierowcą i samochodem znanego z legendarnej MX-5. To pierwsza Mazda oferująca komplet nowych technologii SKYACTIV, tworzących wydajniejsze, przyjemniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska lekkie samochody. Toruje tym samym drogę nowej generacji samochodów Mazda. Dzięki nowatorskiemu podejściu inżynierów Mazdy do projektowania i produkcji, twórcy SKYACTIV skutecznie połączyli pozornie wykluczające się założenia i zaprezentowali nową linię silników, skrzyń biegów, układów jezdnych i karoserii, które oferują klientom zupełnie nowe wartości.

Projektanci tego wyjątkowego modelu skupili się na czterech kluczowych wartościach, jakie ze sobą niesie. Stąd przyjemny dla oka, wzbudzający pozytywne emocje kształt karoserii oraz znakomita funkcjonalność i jakość wykonania wnętrza. Odpowiedzialność za środowisko była również najwyższym priorytetem, zarówno jeśli chodzi o wpływ samochodu na środowisko, jak i bezpieczeństwo. Wreszcie żywiołowa, lecz przewidywalna dynamika jazdy była obowiązkowa dla najnowszego modelu Mazdy.

Wyjątkowe zespoły napędowe CX-5 mają wszystkie cechy, które czynią samochód przyjemnym w jeździe i posiadaniu; dzięki wyższemu momentowi obrotowemu, lepszej reakcji na przyspieszanie i mniejszemu zużyciu paliwa. To najnowsze wcielenie Odpowiedzialnego Zoom-Zoom – samochód reagujący dokładnie tak, jak kierowca się spodziewa.

Użytkownik otrzymuje również wszystkie zalety wynikające ze strategii obniżania masy wprowadzonej przez Mazdę. Aby obniżyć masę aut kolejnej generacji o minimum 100kg, inżynierowie szukali potencjalnych miejsc do optymalizacji w taki sposób, aby zyskiwała na niej sztywność nadwozia i bezpieczeństwo pasażerów. Poza wyjątkowym bezpieczeństwem pasywnym uzyskanym dzięki zupełnie nowemu projektowi karoserii zgodnemu z założeniami koncepcji SKYACTIV, CX-5 dysponuje również wieloma systemami aktywnymi, wcześniej niedostępnymi w samochodach tego segmentu. Nie do pominięcia jest również wyjątkowo dobra widoczność, jaką cieszyć może się kierowca.

To tylko jeden z przykładów inteligentnego projektowania Mazdy CX-5. Podstawą nowego wyglądu samochodów marki jest innowacyjna idea “KODO – Dusza Ruchu”, z jej wyraźnie zaznaczoną przednią częścią samochodu i wyjątkowym „skrzydłem”, które podkreśla przeprojektowaną, pięcioboczną osłonę chłodnicy. Przestronna kabina i zaskakujące rozwiązania Karakuri, takie jak wyjątkowe tylne fotele składane w proporcjach 4:2:4, czy intuicyjnie obsługiwany system informacyjno-multimedialny HMI sprawiają, że CX-5 wznosi wygodę na zupełnie nowy poziom.

Dzięki swobodnie adaptowalnemu w miarę potrzeb wnętrzu, przewidywalnemu prowadzeniu, wiodącym w klasie zużyciu paliwa i emisji CO2, Mazda CX-5 podnosi poprzeczkę w klasie kompaktowych SUV-ów na nowy poziom.

PERFEKCYJNE POŁĄCZENIE FORMY I FUNKCJI

Mazda postanowiła wejść w konkurencyjny rynek kompaktowych SUVów z samochodem, który wyróżnia się wśród modeli konkurencji i wzbudza emocje godne znaku Mazdy. Dlatego CX-5 po raz pierwszy prezentuje nową linię projektową Mazdy - “KODO – Dusza Ruchu”. Mazda CX-5, inspirowana pięknem i potęgą natury wraz z różnymi formami ruchu, to znakomite połączenie stylu i osiągów.

KODO zostało po raz pierwszy zaprezentowane w roku 2010 w Maździe Shinari, koncepcji czterodrzwiowego, sportowego coupé, a następnie w Maździe Minagi, prototypowym kompaktowym SUV-ie, na którym bazuje CX-5. Dziś, począwszy od CX-5, KODO będzie wyznaczać styl nowej generacji samochodów Mazda.

Witalność, emocje i aktywność KODO odnaleźć można w sposobie, w jaki poruszają się zwierzęta. Projektanci CX-5 studiowali w tym celu gepardy – najszybszych biegaczy – obserwując jak używają one całego swego ciała jako sprężyny, akumulującej ogromną energię i przekształcającej ją w ruch z niedoścignioną sprawnością i gracją. To niezaprzeczalne piękno spowodowało, że projektanci tchnęli w kompaktowego SUV-a nowego ducha inspirowanego koncepcją KODO.

Jednym z rezultatów ich prac jest wyrafinowany kształt samochodu, który wyrażając tradycyjne wartości SUV-ów – solidność i funkcjonalność – wyraźnie wskazuje elegancję ruchów i spodziewaną przyjemność z prowadzenia.

Z zewnątrz: forma spotyka funkcjonalność
Projektanci szukali sportowego, robiącego wrażenie kształtu, który zapewni najlepszy balans między formą a funkcjonalnością – nie zapominając o osiągach. Stąd też kombinacja, której można było spodziewać się po kompaktowym SUV-ie: mocna, skupiona sylwetka – z charakterystyczną dla Mazdy dynamiczną, pełną emocji stylizacją.

CX-5 przykuwa uwagę wyraźnie zarysowanym przodem i masywnymi przednimi błotnikami.
Połączona z przednimi lampami nowa osłona chłodnicy to znak firmowy języka KODO, wyrażający głębię i moc. Trapezoidalna dolna osłona przyczynia się do mocnej postury samochodu i przyciąga uwagę do jego przedniej części.

Wyraźnie zaznaczone tylne błotniki i klapa bagażnika podkreślają eleganckie i solidne kształty CX-5, odróżniając ją jeszcze bardziej od typowego SUV-a. Tylny spoiler nie tylko wygląda sportowo, ale znacząco przyczynia się do poprawy aerodynamiki. Do osiągów przyczyniają się nawet zderzaki – wykonane ze specjalnego kompozytu są tak samo wytrzymałe jak konwencjonalne, lecz o około 20% lżejsze. Tylne lampy uformowane w nawiązaniu do przednich, w kształcie skrzydeł, dodają wyjątkowego charakteru, szczególnie w nocy.

Oglądana z profilu, CX-5 tchnie dynamiką. Trójwymiarowe burty i ogromne łuki nadkoli (mieszczą się w nich koła 17- lub 19-calowe) podkreślają moc samochodu. Kąt, pod jakim nachylone są słupki A daje kierowcy znakomite pole widzenia, co zwiększa nie tylko poziom bezpieczeństwa, ale i przyjemność z jazdy.

Projektantom CX-5 udało się osiągnąć znakomite wyniki aerodynamiczne. Założeniem było uzyskanie współczynnika oporu o wartości zaledwie 0,33. Udało się to dzięki niekonwencjonalnemu myśleniu – to kolejny przykład harmonijnego połączenia formy i funkcji w nowej Maździe CX-5.

Wnętrze: kierowca w centrum uwagi
Wnętrze CX-5 jest zorientowane na kierowcę, a jego solidny i dojrzały design współgra z solidnością i atrakcyjnością wyglądu zewnętrznego.
Kabina łączy w sobie moc idei KODO z nowym poziomem jakości, wyjątkową ergonomią i znakomitą widocznością na drogę.

Nowe są również wszystkie fotele, zapewniające świetne trzymanie boczne i znakomite podparcie pleców. Nowe materiały i konstrukcja foteli sprawiają, że są one dużo lżejsze.

Wszystkie elementy, od koła kierownicy po przełączniki zespolone (montowane na kierownicy, desce rozdzielczej i panelu sterującym systemem rozrywkowym*), zaprojektowano tak, aby tworzyły spójną architekturę sterowania całą kabiną.

Deska rozdzielcza zapożycza swoją formę od legendarnego roadstera MX-5 Mazdy. Wygląd kabiny po stronie kierowcy, w szczególności daszek nad zestawem zegarów, przypomina kokpit samolotu.
Dostępne opcje tapicerki to skóra i dwa rodzaje tkaniny. Skórzane obicia foteli i boczków drzwi występują w dwóch kolorach – czarnym (o sportowym charakterze) i piaskowym (nadającym jaśniejszy, elegancki charakter wnętrzu). Najwyższa wersja wyposażenia zawiera stylowe kontrastowe szwy i specjalną perforację.

Mazda nie zapomniała oczywiście o pasażerach, którzy równie łatwo jak kierowca mogą obsługiwać na przykład specjalnie zaprojektowany do tego samochodu system dźwiękowy Bose®.

Najczęściej dotykane elementy we wnętrzu (takie jak ramiona kierownicy czy klamki drzwi) wykończono satynowanym chromem. Miękkie tworzywa deski rozdzielczej i tapicerki drzwi kontrastują z panelem centralnym, pokrytym czarnym lakierem fortepianowym, po raz pierwszy zaprezentowanym w RX-8.

BEZKOMPROMISOWA WYGODA

Nowa Mazda CX-5 ma wnętrze komfortowe i przyjazne dla użytkownika. Przestrzeń zagospodarowana jest efektywnie, a elementy użytkowe rozmieszczone w inteligentny sposób. Inżynierowie zaprojektowali na przykład fotele w taki sposób, aby zarówno kierowca jak i siedzący obok pasażer znajdowali się w idealnej dla siebie pozycji. CX-5 korzysta również z najlepszych rozwiązań jeśli chodzi o możliwości przewożenia bagażu, włącznie z pierwszym na świecie zestawem tylnych foteli składanym w proporcji 4:2:4, z funkcją prostego składania z bagażnika wszystkich trzech elementów*. Wszystko to stworzono z dbałością o ergonomię i w celu zapewnienia użytkownikom jeszcze większej przyjemności z jazdy.

Kluczowe wymiary
Mimo kompaktowej karoserii, CX-5 jest zaskakująco pojemna wewnątrz. Szerokość (1840 mm) i rozstaw osi (2700 mm) należą do największych w segmencie. Jak w typowym SUV-ie, kierowca zajmuje podniesioną pozycję w aucie, jednak Mazda poszła o krok dalej. Znaleziono optymalną wysokość, przy której kierowca ma najlepszy widok na drogę, ale równocześnie może operować pedałami i pozostałymi przyrządami zachowując całkowity komfort. Wysiłek opłacił się: CX-5 ma najlepsze w klasie kąty widzenia zarówno w pionie jak w poziomie.
Nachylenie słupków A oraz odległość między nimi a lusterkami dodatkowo zwiększa jeszcze zasięg wzroku kierowcy, co ułatwia obserwację pieszych na przejściach, wypatrywanie samochodów nadjeżdżających z przeciwnej strony zakrętu czy jazdę z dużymi prędkościami po autostradzie. Oznacza to dla kierowcy przewidywalną jazdę, a przez to bezpieczniejszą i bardziej komfortową podróż. Nawet po dotarciu do celu, bo CX-5 posiada najbardziej zaawansowany układ wspomagania parkowania w historii Mazdy, łączący zintegrowaną kamerę tylną z sygnalizacją dźwiękową oraz wizualizacją bezpiecznych stref parkowania.

Szczyt wygody
Wyobraźmy sobie cztery dorosłe osoby podczas długiej podróży, dysponujące przestrzenią pozwalającą na zajęcie wygodnej pozycji i wszystkimi ważnymi przełącznikami i regulatorami pod ręką. Projektując rozwiązania ergonomiczne CX-5, Mazda zidentyfikowała optymalne z punktu widzenia biomechaniki stawów pozycje wszystkich pasażerów i odpowiednio rozłożyła w samochodzie systemy sterowania i schowki. Pasażerowie są odizolowani od czynników zewnętrznych i mogą dzięki temu komfortowo podróżować i wypoczywać, a tymczasem kierowca może w pełni skupić się na prowadzeniu samochodu. Inżynierowie Mazdy sprawdzili nawet jak wsiada się i wysiada z samochodu za pomocą „cyfrowego manekina”, a następnie zmienili kształt drzwi i słupka B, aby zajmowanie miejsca w samochodzie było możliwie najprostsze i narażające ciało na najmniejsze naprężenia.

Środkowe podłokietniki są tak szerokie, że zapewniają miejsce dla obu osób, a odległość między centralnym punktem bioder (czyli środkiem oparcia) a tapicerką drzwi zapewnia miejsce nawet większym pasażerom. Przestrzeń na wysokości ramion również jest znakomita. Z kolei miejsce na nogi – 997 mm dla pasażerów tylnych foteli – jest wyjątkowo duże jak na ten segment. Miejsce na kolana jest największe w klasie (66 mm), tak samo jak przestrzeń na stopy, sprytnie uzyskana przez zagłębienie pod przednimi fotelami.

Wygodne fotele
Kierowca i pasażer siedzą wygodnie i bezpiecznie w nowych, przednich fotelach. Mają one lekką, wytrzymałą i sztywną konstrukcję, która polepsza tłumienie drgań i izoluje wibracje. Wpływa to na jakość podróżowania. Fotele zapewniają podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa i mocno trzymają barki, co zmniejsza zmęczenie – równocześnie ograniczają do minimum ruchy ciała w zakrętach. Fotel kierowcy jest dostępny z opcjonalną regulacją elektryczną w ośmiu płaszczyznach (standardowo w najwyższej wersji wyposażenia), w tym z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego – to kolejna nowość w segmencie.

Z tyłu CX-5 oferuje wyjątkowe rozwiązanie Karakuri, z pierwszym w klasie, układem niezależnych trzech foteli składających się w proporcjach 4:2:4. Obsługiwane są one za pomocą niewielkich dźwigienek umieszczonych pod oknami bagażnika lub ze środka samochodu przyciskami w oparciu foteli. Składające się w podłogę fotele tworzą niemal idealnie płaską powierzchnię ładunkową o niespotykanej elastyczności aranżacji.
Część środkowa może posłużyć za piąty fotel, środkowy podłokietnik o szerokości 250 mm z dwoma dodatkowymi uchwytami na napoje, lub złożyć się do transportu długich przedmiotów. I wciąż pozostaje wygodne miejsce na dwa foteliki dziecięce lub dwoje dorosłych.

Funkcjonalny bagażnik
To tylko jeden z przykładów jak CX-5 przewozi bagaże bez wpływu na komfort pasażerów. Bagażnik ma formę sześcianu, w który nie wnikają niemal żadne elementy samochodu oraz tylną klapę zaprojektowaną tak, aby ułatwić załadunek. Bagażnik o pojemności 463 litrów (503 l ze schowkiem pod podłogą, kolejny najlepszy wynik w klasie) pomieści cztery kompletne torby golfowe lub cztery duże walizki. Po rozłożeniu tylnych foteli bagażnik osiąga pojemność 1620 litrów, wliczając schowek.
Codzienna użyteczność i wyjątkowa funkcjonalność to kluczowe elementy małego SUV-a. Dlatego CX-5 wyposażono również w roletę Karakuri, która otwiera się i zamyka wraz z klapą bagażnika – to pierwsze takie rozwiązanie w segmencie. Cały mechanizm waży raptem 2 kg (połowę tego, co roleta w Maździe 6 kombi), można go wymontować jednym ruchem i schować w całości w schowku pod głównym bagażnikiem.

Projektując schowki w CX-5 inżynierowie Mazdy postanowili osiągnąć trzy rzeczy: pojemność, wygodę i dostępność. W rezultacie schowek przed dźwignią zmiany biegów jest dość obszerny, a w kieszeniach drzwi można pomieścić litrowe butelki. Są również uchwyty na napoje z przodu i z tyłu oraz liczne schowki na mniejsze przedmioty.

Wydajność na zimno i na gorąco: klimatyzacja i ogrzewanie
Mazda zmniejszyła wagę całego układu klimatyzacji i jego zapotrzebowanie na energię tworząc jeden z najlepszych systemów w klasie.
Ogrzewanie zostało zoptymalizowane pod kątem działających w niższych temperaturach silników SKYACTIV, które debiutują w CX-5. Nowa elektryczna pompa wody działa nawet gdy układ i-stop wyłącza silnik (na przykład na światłach). Zapewnia to źródło ciepła znacznie dłużej niż konwencjonalne silniki z mechanicznie napędzaną pompą wody.

Co do komfortu jazdy, dołożono starań, aby kierowca odczuwał niezbędne wibracje i wstrząsy wspomagające prawidłowe prowadzenie samochodu, równocześnie filtrując możliwie najwięcej hałasów i drgań nieprzyjemnych. Blokując drogi rozprzestrzeniania się hałasu z komory silnika do kabiny skorzystano z nowych materiałów absorbujących dźwięki, a kontrolując rezonans zawieszenia i przepływ energii kinetycznej przez podłogę uzyskano najniższe wartości hałasu wewnętrznego w całej klasie kompaktowych SUV-ów.

WIELKA PRZYJEMNOŚĆ, MAŁE EMISJE

CX-5 to pierwsza Mazda zbudowana w oparciu o wysokowydajne jednostki SKYACTIV. Wykorzystuje w pełni zalety technologii SKYACTIV, dzięki czemu w każdej sytuacji drogowej kierowca ma do dyspozycji duży moment obrotowy, nawet przy niewielkich obrotach silnika. Dostrajając sposób przyspieszania do oczekiwań, Mazda nie zapomniała o pozostawieniu kierowcom pełnej swobody działania, dzięki czemu udało się osiągnąć nie tylko liniowy charakter rozwijania mocy przez silniki, ale również połączyć go z niewielkim zużyciem paliwa.

Pod maską CX-5 znajdziemy jeden z trzech oszczędnych silników czterocylindrowych – dwa silniki diesla i jeden benzynowy – połączone z sześciobiegowymi przekładniami ręcznymi lub automatycznymi i dalej z napędem na obie osie (AWD) lub oś przednią (FWD). Niezależnie od wybranej kombinacji wszystkie modele CX-5 wyposażone są w i-stop, wyjątkowy system automatycznego wyłączania silnika zapewniający najszybszy na świecie ponowny rozruch.

Moc czystego diesla
Silniki SKYACTIV są efektem prac nad możliwie najbardziej efektywnym spalaniem paliwa. 2,2-litrowy SKYACTIV-D występuje w dwóch wersjach: podstawowej, osiągającej moc 110kW/150KM przy 4500 obr/min. i maksymalny moment obrotowy o wartości 380Nm w zakresie 1800-2600 obr/min. oraz wzmocnionej (tylko AWD) o mocy 129kW/175KM przy 4500 obr/min. i ogromnym momencie obrotowym 420 Nm przy 2000 obr/min. Wyposażona w sześciobiegową ręczną skrzynię biegów SKYACTIV-MT, mocniejsza wersja CX-5 przyspiesza od zera do 100km/h w jedynie 8,8 sekundy i rozwija maksymalnie prędkość 207km/h. Ten sam silnik połączony ze skrzynią automatyczną pozwala na sprint do 100 km/h w 9,4 s i prędkość maksymalną 204 km/h.
CX-5 ze standardowym silnikiem SKYACTIV-D i skrzynią ręczną osiąga 100 km/h w 9,2 sekundy (wersja z napędem na przednią oś) lub 9,4 sekundy (wersja z napędem na obie osie), a ze skrzynią automatyczną odpowiednio 10,0 s i 10,2 s. Prędkości maksymalne wersji z ręczną skrzynią to 202 km/h (z napędem na przednią oś) i 197 km/h (z napędem na obie osie) a z automatyczną: 198 km/h (z napędem na przednią oś) i 194 km/h (z napędem na obie osie).

Jednak mimo wyjątkowych wartości momentu obrotowego i znakomitych osiągów silniki SKYACTIV-D są wyjątkowo czyste i ekonomiczne, nawet jak na diesle. Już na niemal trzy lata przed wprowadzeniem, obie wersje spełniają normy emisji Euro 6, bez konieczności stosowania kosztownych systemów dodatkowego oczyszczania spalin. Sekretem tego osiągnięcia jest wyjątkowo niski stopień sprężania, niewielka masa własna i specjalna dwustopniowa turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownic, dająca maksymalne ciśnienie doładowania 2,7 bara – choć to nie wszystkie pomysłowe rozwiązania, które trafiły do produkcji.

Aż dziewięć cykli wtrysku generowanych przez 10-otworowe piezoelektryczne wtryskiwacze o maksymalnym ciśnieniu 2000 bar sprawia, że zaskakującą cechą CX-5 jest średnie zużycie paliwa wynoszące jedynie 4,6l/100km (w cyklu mieszanym samochodu z silnikiem diesla w wersji podstawowej, z napędem na przednią oś i ręczną skrzynią biegów). Oznacza to emisję CO2 na poziomie 119g/km – to jeden z najlepszych w Europie wyników wśród kompaktowych SUV-ów. Wartości dla pozostałych CX-5 napędzanych silnikiem SKYACTIV-D o standardowej mocy to: 5.3 l/100 km i 139 g/km (FWD z automatem); 5.2 l/100 km and 136 g/km (AWD ze skrzynią ręczną); 5.5 l/100 km i 144 g/km (AWD z automatem). Mocniejsze wersje z napędem na obie osie zużywają 5.2 l/100 km (skrzynia ręczna) i 5.5 l/100 km (automat), emitując odpowiednio 136 g/km i 144 g/km.

Benzyna ultrasprężona
Projektanci silnika benzynowego SKYACTIV-G szukali sposobu na konstrukcję lekkiej jednostki, która generowałaby większą moc z mniejszej ilości paliwa. Tak jak w przypadku silnika diesla, kluczem okazał się stopień sprężania i to on jest przyczyną sukcesu dwulitrowej jednostki SKYACTIV-G. W jej przypadku jest jednak wyjątkowo wysoki (14:1) i korzysta z nowo zaprojektowanego kolektora wydechowego 4-2-1 i specjalnych tłoków, dzięki czemu udało się rozwiązać problemy jakie napotykane są w silnikach o wysokim stopniu sprężania (na przykład spalanie stukowe). W rezultacie SKYACTIV-G jest o 10% lżejszy i ma znacząco niższe opory wewnętrzne niż jednostka 2.0 MZR, którą zastępuje, a przy tym ma wyższy moment obrotowy, mniejsze zużycie paliwa i emituje mniej trujących substancji.

Napędzana na przednią oś CX-5 z silnikiem benzynowym (tylko z ręczną skrzynią biegów*) osiąga moc 121kW/165KM przy 6000 obr/min. i maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr/min.; w wersji czteronapędowej jest to odpowiednio 118kW/160KM i 208 Nm. W wersji przednionapędowej CX-5 wystarcza to do sprintu 0-100km/h w czasie 9,2 sekundy i osiągnięcia maksymalnej prędkości 200 km/h. Średnie zużycie wynosi 6,0l/100km i odpowiada emisji CO2 w wysokości 139g/km – co również plasuje ją wśród najlepszych w klasie, między innymi dzięki układowi bezpośredniego wtrysku paliwa rozpylającemu paliwo przez sześciootworowe wtryskiwacze z ciśnieniem 30-200 bar. To wyjątkowo szeroki zakres pracy. CX-5 z napędem na obie osie rozwija prędkość 100 km/h w ciągu 10,5 sekundy (z ręczną skrzynią biegów) lub nawet 9,6 sekundy (ze skrzynią automatyczną) i osiąga maksymalnie odpowiednio 197 i 187 km/h. Zużycie 6,6 l/100 km i emisja 155g/km (średnio) jest taka sama dla wersji z każdą ze skrzyń biegów w wersji z napędem na obie osie.

Aby przenieść moc na koła, Mazda zaprojektowała dwie nowoczesne skrzynie biegów, które debiutują w CX-5. To wspomniana wyżej ręczna SKYACTIV-MT oraz automat SKYACTIV-Drive. Ta druga, wyposażona w blokadę przetwornika momentu obrotowego działającą na każdym biegu, znakomicie imituje zachowania skrzyni ręcznej, łącząc w sobie wszystkie cechy różnych rodzajów skrzyń automatycznych. Łagodne zmiany biegów i liniowe przyspieszenia osiągane są we wszystkich samochodach z napędem na cztery koła oraz w przednionapędowej wersji ze standardowym silnikiem diesla. SKYACTIV-MT z kolei daje kierowcy to samo poczucie precyzyjnej skrzyni biegów z krótkimi drogami przełączania co legendarna już skrzynia biegów w roadsterze MX-5. Oba typy skrzyń biegów, lżejszych i wydajniejszych niż ich poprzedniczki, przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa i lepszych osiągów samochodu.

i-stop: teraz również do silników diesla i skrzyń automatycznych

Mazda oferuje i-stop, innowacyjny i inteligentny system wyłączania silnika również z silnikami diesla oraz w kombinacji z automatyczną skrzynią biegów SKYACTIV Drive. i-stop jest standardowym wyposażeniem wszystkich CX-5.

i-stop zadebiutował w benzynowych wersjach Mazdy3 i Mazdy5 w 2009 r., i został w całości skonstruowany przez Mazdę. Teraz został udoskonalony, aby wykorzystać nową generację technologii SKYACTIV.

To jedyny układ start-stop wykorzystujący do ponownego rozruchu energię spalania benzyny, co powoduje, że rozrusznik elektryczny używany jest wyłącznie w celu nadania inercji w początkowym stadium ponownego rozruchu. Poza oszczędnością paliwa takie podejście pozwala na wyjątkowo szybkie i łagodne ponowne uruchomienie silnika: CX-5 z benzynowym silnikiem SKYACTIV-G uruchamia się automatycznie w 0,35 sekundy, a SKYACTIV-D w 0,4 sekundy – obie wartości są najlepsze na rynku.

i-stop korzysta ze specjalnego modułu kontrolnego, który umożliwia zatrzymanie silnika dokładnie w środku suwu zapłonu (w silnikach benzynowych) lub sprężania (w silnikach diesla), optymalny z punktu widzenia ponownego uruchomienia. i-stop jest w stanie określić dokładną pozycję tłoków w każdym momencie i zatrzymać silnik tak, aby jeden z nich był gotowy do uruchomienia jednostki napędowej na żądanie. Trwa to tak krótko, że kierowca nie jest w stanie dostrzec całego procesu.

Systemy konwencjonalne orientują się, który tłok jest we właściwym położeniu dopiero wtedy, gdy rozrusznik kręci wałem. Opóźnia to rozruch i wymaga znacznie więcej energii. Konkurencyjne silniki diesla nie uruchamiają się wcześniej, niż przy dopiero drugim obrocie wału. SKYACTIV-D Mazdy startuje niemal natychmiast, w trakcie pierwszego obrotu.

Takie cechy powodują, że wystarczy stosować w samochodzie jeden akumulator a nie dwa, co oszczędza miejsce i masę. Badając bieżące parametry akumulatora, i-stop decyduje o strategii wyłączania silnika, dążąc do coraz częstszego oszczędzania paliwa.

Kierowca i pasażerowie CX-5 nie muszą rezygnować z korzystania z żadnego urządzenia elektrycznego. Nawet klimatyzacja działa bez przerwy, chyba że potrzebna jest pełna moc chłodzenia lub ogrzewania. Jeśli tak się zdarzy, i-stop automatycznie uruchomi silnik.

To kolejny element Odpowiedzialnego Zoom-Zoom, inicjatywy Mazdy mającej na celu zmniejszenie negatywnego wpływu motoryzacji na środowisko.

WYDAJNE STRUKTURY

Konstruktorzy nadwozia nowej Mazdy CX-5 skoncentrowali się na najważniejszych elementach – maksymalizacji osiągów, przy zachowaniu atrakcyjnej ceny i minimalnej masy. Rezultatem jest podwozie SKYACTIV-Chassis i nadwozie SKYACTIV-Body, idące w parze z mocnymi, sportowymi i oszczędnymi silnikami SKYACTIV CX-5. To kolejne elementy Jinba Ittai, poczucia jedności między kierowcą a samochodem. Od podstaw zaprojektowane dla całej generacji produktów oferujących przewidywalne i harmonijne zachowanie podczas jazdy.

Zawieszenie na cztery pory roku
Aby całkowicie odmienić jakość prowadzenia samochodu, inżynierowie sprawdzili od początku wszystkie elementy zawieszenia i układu kierowniczego. W rezultacie nowe zawieszenie SKYACTIV-Chassis CX-5 daje jakość prowadzenia nieznaną jeszcze w klasie małych SUV-ów. Ta lekka konstrukcja składa się z przedniego zawieszenia z kolumnami McPhersona oraz tylnego zawieszenia wielowahaczowego. Zapewnia ono precyzję i przewidywalność reakcji przy każdej prędkości, gdy samochód przyspiesza, hamuje czy skręca.

Elektronicznie sterowane wspomaganie układu kierowniczego korzysta z wielu czujników, mierzących przeciążenia, prędkości obrotowe kół, kąty ich skrętu i ruchy kierownicy. Dane używane są do regulacji siły wspomagania w zależności od sytuacji.

Zwiększając wydajność zespołu napędu na cztery koła AWD i zmniejszając jego masę, projektanci znaleźli idealny balans między osiągami a ekonomią. Mazdę satysfakcjonowało przy konstrukcji CX-5 tylko najlepsze, więc i system zarządzania napędem AWD jest zoptymalizowany pod kątem użycia mocy i minimalizacji strat energii. Moment obrotowy przekazywany na tylne koła jest dynamicznie regulowany, a precyzyjny układ wykrywania uślizgów przekazuje moc dokładnie tam, gdzie jest w danej chwili potrzebna, oszczędnie gospodarując przy tym paliwem.

Solidna karoseria
Nadwozie SKYACTIV-Body współgra z charakterem CX-5, pomaga uzyskiwać optymalne prowadzenie i stabilność, równocześnie zapewniając niskie zużycie paliwa i minimalizując hałasy. Mimo lekkości konstrukcji zaprojektowano ją tak, aby uzyskiwała najwyższe noty w testach zderzeniowych, takich jak Euro NCAP.

Jedną z najbardziej rzucających się w oczy cech karoserii CX-5 jest jej solidność. Znacząco poprawiono sztywność poszczególnych istotnych miejsc samochodu, takich jak mocowania silnika i skrzyni biegów. Zdając sobie sprawę z tego jak wielką rolę w całkowitej sztywności nadwozia odgrywa jego tylna część, projektanci zoptymalizowali grubość blach i miejsca zgrzewania poszczególnych elementów w kluczowych lokalizacjach – obramowaniu tylnej klapy, tylnych nadkolach i progach. Obszar tylnego zderzaka otrzymał podwójne wzmocnienia dodatkowymi blachami, aby stłumić wibracje pochodzące od zawieszenia. Pozwoliło to dalej polepszyć sztywność skrętną nadwozia i obniżyć hałas, redukując przy tym wagę karoserii.

Większość tego, co „zrzuciła” CX-5, zawdzięcza optymalizacji konstrukcji. To pierwszy samochód w historii korzystający z ultrawytrzymałej stali 1800MPa. Użyto jej we wzmocnieniach zderzaków, czyniąc je o 20% mocniejszymi, ale przy tym o 4,8 kg lżejszymi od zderzaków poprzedniej generacji. Wysokowytrzymała stal to 61% materiału użytego na karoserię CX-5 i jest przez to najistotniejszym elementem przyczyniającym się do lekkości i wytrzymałości karoserii CX-5, przy tym lekkość sprawia że samochód lepiej skręca i zużywa mniej paliwa. Nawet zderzaki przyczyniają się do oszczędności. Ich nowo wymyślony kompozytowy materiał jest równie wytrzymały jak konwencjonalny, lecz o 20% lżejszy.

Daleko od hałasu
Nowe podejście do tłumienia hałasów zastosowane przez Mazdę umożliwia samym materiałom służącym do budowy samochodu posłużenie jako blokada hałasu. Praca silnika wygłuszona jest przez nadkola, kierujące hałas w stronę przedniej grodzi, wyłożonej nowym, znakomicie tłumiącym dźwięk materiałem. Nadkola odpowiadają też za eliminację szumów toczenia, a hałas generowany przez opływające progi powietrze jest przenoszony na podłogę i tam eliminowany nowymi, absorbującymi dźwięk wykładzinami.
Inżynierowie zajęli się też rezonansem zawieszenia, aby stłumić wibracje pojawiające się w miejscu mocowania belek głównych przedniego zawieszenia. Zwiększono również sztywność podłogi, aby pochłaniała więcej energii. Dzięki tym i innym zabiegom, CX-5 osiąga znakomite wyniki w badaniach hałasu niezależnie od nawierzchni po jakiej się porusza, jednak różnica najbardziej odczuwalna jest na drogach o niskiej jakości. Ogólny wynik 40,5dB hałasu silnika i 68,6dB szumu opon (z kołami w rozmiarze 19 cali) – to jedne z najniższych wartości w klasie. Mimo relaksującej ciszy we wnętrzu, kierowca może usłyszeć dźwięki i wyczuć wibracje, które pomagają mu w bezpiecznej jeździe.

Aerodynamiczny SUV
Na gładkiej drodze do głosu dochodzi nowy projekt podłogi samochodu, która kieruje powietrze w górę, wygładzając jego przepływ pod samochodem i zapobiegając turbulencjom za autem. Dzięki znakomitemu kształtowi karoserii, CX-5 to jeden z najbardziej aerodynamicznych kompaktowych SUV-ów. Współczynnik oporu powietrza (cx) o wartości 0,33 przyczynia się do oszczędności paliwa i jest kolejnym elementem Odpowiedzialnego Zoom-Zoom.

PRZED KONKURENCJĄ

Mazda CX-5 zaprojektowana jest tak, aby pomagać kierowcom unikać wypadków, a jeśli jakiś się jednak zdarzy – aby zmniejszyć do minimum jego konsekwencje. CX-5 wyposażona jest w najnowsze technologie bezpieczeństwa aktywnego, takie jak układ automatycznego hamowania SCBS (Smart City Brake Support) i ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu LDW (Lane Departure Warning System), oraz najwyższej klasy zabezpieczenia pasywne. Od lekkich i bardzo wytrzymałych elementów SKYACTIV-Body i rozmaitych innowacji strukturalnych pochłaniających energię uderzenia, aż po drobne detale rozrzucone między maską a tylną klapą. Celem Mazdy jest uzyskanie wyłącznie najwyższych not w testach zderzeniowych na całym świecie.

Aktywne bezpieczeństwo: technologia i nieco więcej
Bezpieczeństwo aktywne zaczyna się w kabinie, która pozwala na sprawną ocenę sytuacji dzięki znakomitej widoczności. To Mazda, cechuje się więc charakterystycznym dla marki przewidywalnym zachowaniem na drodze. A jako pierwszy model nowej generacji wyposażona jest w cały szereg nowoczesnych rozwiązań bezpieczeństwa.

CX-5 podnosi poprzeczkę bezpieczeństwa aktywnego wśród kompaktowych SUV-ów z pomocą zestawu systemów nigdy wcześniej nie stosowanego w tym segmencie, w tym Smart City Brake Support* i Lane Departure Warning System*. CX-5 ułatwia prowadzenie, dzięki udoskonalonemu układowi monitorowania tyłu pojazdu Rear Vehicle Monitoring* (RVM). Jak w innych Mazdach, RVM rozpoznaje pojazdy zbliżające się od tyłu i pozostające w martwym polu, ostrzegając przed nimi diodami LED umieszczonymi w lusterkach wstecznych. Jeśli kierowca zignoruje ostrzeżenie i włączy kierunkowskaz, aby zmienić pas, dioda zaczyna pulsować a dodatkowo uruchamia się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. Nowością (poza regulowaną głośnością sygnału) jest nowa funkcjonalność systemu – który wyróżniono nagrodą Euro NCAP Advanced Award - który sprawdzi się teraz również w korkach, gdyż działa już od prędkości 30 km/h (poprzednia wersja od 60 km/h)
*) W zależności od wersji wyposażenia

Unikanie zagrożeń
Polepszenie widoczności w nocy było kolejnym ważnym wyzwaniem dla inżynierów Mazdy. Według statystyk 70% śmiertelnych wypadków zdarza się w nocy, a w większości z nich uczestniczą samochody z włączonymi tylko światłami mijania**. Mazda CX-5, jako jeden z pierwszych samochodów w segmencie, została wyposażona w układ automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych (High Beam Control System, HBCS). HBCS automatycznie przełącza między światłami mijania a drogowymi, aby zapewnić optymalną widoczność dla kierowcy. System korzysta z kamery umieszczonej na górze przedniej szyby i rozpoznającej światła nadjeżdżających pojazdów z odległości nawet 600 metrów (tylne lampy samochodów na tym samym pasie rozpoznawane są z odległości 500 m) i automatycznie przełącza światła długie na mijania, aby nie oślepiać innych kierowców po czym włącza je z powrotem gdy jest to możliwe. HBCS wyłącza światła drogowe również w sytuacjach, gdy nie są potrzebne – przy niskich prędkościach lub w jasno oświetlonych centrach miast.
**) Źródło: Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis (Japonia), 2007

Ruszanie pod górę nie będzie już stanowić problemów dzięki asystentowi Hill Launch Assist (HLA) w CX-5. Kontrolując ciśnienie w układzie hamulcowym i uniemożliwiając stoczenie się samochodu, Hill Launch Assist zapewnia płynne ruszanie na wzniesieniach o nachyleniu 2 i więcej stopni. Czujnik przyspieszenia w CX-5 ma nawet funkcję samouczenia, dzięki czemu system sam adaptuje się do indywidualnego dla każdego kierowcy sposobu ruszania.

CX-5 oczywiście wyposażona jest w najnowsze wersje układów ABS z EBD, asystenta awaryjnego hamowania, DSC (dynamicznej kontroli stabilności) i TCS (kontroli trakcji).

W kabinie Mazda zoptymalizowała pozycję słupków A oraz lusterek, aby zwiększyć pole widzenia kierowcy. To jeszcze jeden przykład na to jak aktywnie można wspomagać kierowcę – bo w końcu podróż z punktu A do B będzie bezpieczna tylko wówczas, gdy zadba o to osoba za kierownicą.

Smart City Brake Support
Kolejny debiut: CX-5 to pierwsza Mazda oraz pierwszy kompaktowy SUV wyposażony w system Smart City Brake Support (SCBS) zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach (4-30km/h).

SCBS korzysta z czujnika podczerwieni umieszczonego w przedniej szybie, służącego do monitorowania ruchu pojazdów przed CX-5 w odległości do 6 metrów. W razie wykrycia ryzyka kolizji, SCBS błyskawicznie podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym i przygotowuje samochód do awaryjnego hamowania.

Jeśli niebezpieczeństwo zniknie lub uda się go uniknąć bez hamowania, ciśnienie w układzie wraca natychmiast to standardowego poziomu. Jednak jeśli kierowca nie podejmie reakcji, SCBS automatycznie wciska hamulec. Pozwala to na uniknięcie większości kolizji z prędkością do 15 km/h i znacząco redukuje konsekwencje kolizji przy prędkościach nawet 30 km/h. Dzięki temu zmniejsza się prawdopodobieństwo obrażeń oraz uszkodzenia samochodu.


Lane Departure Warning System - LDW
Nowy układ wspomagający utrzymywanie pasa ruchu Mazdy doczekał się debiutu na pokładzie CX-5. Dzięki temu kompaktowy SUV Mazdy jest jednym z pierwszych aut w segmencie wyposażonych w ten system.
Po włączeniu układu, kamera w przedniej szybie monitoruje pozycję białych pasów na jezdni podczas jazdy z prędkością 65 km/h i wyższą. Jeśli system rozpozna ryzyko niezamierzonej zmiany pasa, ostrzega kierowcę charakterystycznym dźwiękiem dochodzącym z odpowiedniej strony samochodu.

Układ LDWS oblicza ryzyko zmiany pasa bazując na kącie wychylenia kierownicy, przeciążeniu bocznym i innych danych. Oczywiście jeśli kierowca ma zamiar zmienić pas – co sygnalizuje np. włączeniem kierunkowskazu – ostrzeżenie nie następuje.
Układ Lane Departure Warning System Mazdy jest wyjątkowy - to pierwszy system tego rodzaju, który przekazuje ostrzeżenie (brzmiące jak dźwięk opon jadących po tarce) przez głośniki samochodu i to w stereo. Badania potwierdzają, że jest to skuteczniejszy sposób na spowodowanie reakcji kierowcy niż ostrzeżenia monofoniczne czy piszczące ostrzeżenia na desce rozdzielczej.

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu jest intuicyjny w obsłudze, adaptuje się do zachowań kierowców, aby uniknąć fałszywych alarmów. Pozwala nawet na ręczne dostrojenie odległości od pasa, w której uruchamia się ostrzegawczy dźwięk.


Bezpieczeństwo pasywne: absorbowanie energii
Inżynierowie Mazdy zaprojektowali CX-5 w taki sposób, aby energia uderzenia rozpraszana była jak najdalej od kabiny pasażerskiej.

Jako pierwsza Mazda korzystająca z kompletu rozwiązań SKYACTIV, CX-5 wyposażona jest w lekkie, ale sztywne nadwozie SKYACTIV Body (patrz rozdział 6). Korzystając z prostszej konstrukcji i wyjątkowo wydajnej struktury wielokierunkowego rozkładu obciążeń, karoseria SKYACTIV zaprojektowana jest tak, żeby uzyskać najwyższe oceny w testach zderzeniowych na całym świecie.

Wysokowytrzymała stal jest wykorzystywana znacznie szerzej niż kiedykolwiek do tej pory było w pojazdach Mazdy. 61% stali użytej do konstrukcji CX-5 to ten właśnie gatunek. Słupek B i poprzeczki dachu wykorzystują ją do wzmocnienia kabiny pasażerskiej, tak samo jak podłoga, zabezpieczenia w drzwiach i progi. CX-5 to pierwszy samochód w historii, wykorzystujący superwytrzymałą i lekką stal 1800MPa, użytą w zderzakach.

Takie działania pozwalają rozłożyć obciążenia powstające w trakcie kolizji poza kabinę pasażerską i zminimalizować ryzyko jej deformacji. Wielokierunkowy rozkład obciążeń karoserii SKYACTIV zapewnia optymalną dystrybucję energii podczas uderzenia czołowego przez kilka ścieżek rozpraszania energii. A z tyłu samochodu inżynierowie Mazdy stworzyli prostą, wytrzymałą ramę tylnej klapy i zoptymalizowali jej kształt, łącząc go równocześnie mocno z tylną podłogą i ramą słupka B. Dzięki temu energia uderzenia, niezależnie czy w przód, czy w tył samochodu, jest lepiej absorbowana.

Absorbowanie uderzeń było jednym z najważniejszych aspektów projektowania CX-5. To dzięki niemu zastosowano nowatorską strukturę przedniego zawieszenia, w której silnik urywa się z mocowań podczas uderzenia. Dzięki temu absorbuje on więcej energii i tworzy dodatkową strefę zgniotu. Wersja z napędem na cztery koła wyposażona jest w wał napędowy, który absorbuje ruch cofającego się silnika. Wał odłącza się od podłogi w chwili wypadku i ulega zmiażdżeniu, równocześnie odpinając się od tylnego dyferencjału. Dzięki temu pochłania energię, ale nie przekazuje jej dalej po samochodzie i nie narusza kabiny pasażerskiej.

Mazda ma również innowacyjny system pochłaniania energii drobnych kolizji (do prędkości ok. 15 km/h), dzięki czemu CX-5 jest prosta i tania w naprawie. W takich przypadkach impet uderzenia kierowany jest w trzy obszary – górne wzmocnienie pasa przedniego, zderzak i jego pochłaniacz energii oraz pochłaniacz energii belki głównej zawieszenia. To łatwe do wymiany, mocowane na śruby części. Tym samym łatwo jest uniknąć uszkodzenia przedniego zawieszenia i komory silnika.


W kabinie
Wnętrze CX-5 pełne jest najnowszych rozwiązań bezpieczeństwa pasywnego. Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne są standardowe we wszystkich wersjach CX-5, tak samo jak napinacze przednich pasów** oraz ograniczniki obciążeń, które zmniejszają ryzyko uszkodzenia klatki piersiowej. Kolumna kierownicza (wyposażona dla komfortu w regulację osiową i pionową) chowa się podczas uderzenia, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko dla kierowcy.

Przednie fotele (opisane w rozdziale 4) zostały całkowicie przeprojektowane jako nowa, lekka konstrukcja. Mając na względzie bezpieczeństwo, bloki fotela ukształtowano tak, aby wyeliminować kontakt z klatką piersiową zasiadającej w nim osoby. Dużą wagę przyłożono do eliminacji ryzyka uszkodzenia karku, korzystając z projektu zmniejszającego potencjalne urazy kręgosłupa szyjnego w trakcie kolizji tylnej. Fotel zmniejsza ruch ciała oraz głowy i zmniejsza nacisk, jaki pasażer wywiera na zagłówek i oparcie. Uzyskano ten efekt dzięki podniesieniu zagłówka, sztywniejszym bokom i luźniejszemu środkowi oparcia i zmniejszeniu dopuszczalnego kąta pod jakim w czasie kolizji może pochylić się fotel. Mimo tych zabiegów, fotele są wciąż o 700g lżejsze niż siedzenia poprzedniej generacji.

W drugim rzędzie foteli Mazda wprowadziła wewnętrzny mechanizm przeciwnurkowy, który ogranicza ruch ciała w czasie kolizji. Konstrukcja siedziska foteli dzielonych w proporcji 4:2:4* ogranicza ruch miednicy pasażera, natomiast w przypadku kanapy dzielonej w proporcji 6:4* temu samemu służy odpowiednio ukształtowana struktura pianowego wypełnienia siedziska. Okucia, zawiasy i punkty mocowania tylnych siedzeń zostały wzmocnione, aby lepiej chronić pasażerów tylnego rzędu przed bagażem i przedmiotami przewożonymi w bagażniku. Dla najmniejszych pasażerów CX-5 ma punkty mocowania ISOFIX wraz z dodatkowym górnym punktem kotwiczenia, zapewniające maksymalne bezpieczeństwo pasażera fotelika oraz łatwość jego montażu.

*w zależności od wersji wyposażenia

Pieszy w polu widzenia
Kolejna premiera Mazdy to absorbujący energię kształt przodu samochodu, zmniejszający ryzyko uszkodzeń ciała pieszych. Maska CX-5 ma specjalną strefę zgniotu nad silnikiem. Podszybie i zestaw zegarów skonstruowano z materiałów miękkich, aby zmniejszyć ryzyko fatalnego w skutkach wypadku, gdyby pieszy uderzył głową w przednią szybę. Przedni zderzak wyłożony jest materiałem absorbującym uderzenia, aby zmniejszyć potencjalne uszkodzenia nóg, a jego specjalny kształt zmniejsza ryzyko wciągnięcia nóg pod samochód.

Mazda CX-5 jest wyjątkowo bezpiecznym samochodem. Już podczas własnych testów zderzeniowych Mazdy zaprezentowała wyjątkowe rezultaty, w tym w takich sytuacjach jak pełna i częściowa kolizja czołowa, czy też uderzenie boczne w słup.

źródło: Mazda

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz