wtorek, 15 maja 2012

Audi na Wörthersee Tour 2012

Na Wörthersee Tour, Audi prezentuje pojazdy koncepcyjne stworzone z myślą o komforcie, czasie wolnym i sporcie wyczynowym. Trzy nowe wersje Audi Q3 wprowadzają dodatkowe akcenty do tej rodziny modelowej, a prototyp e-bike Wörthersee Audi, z pomocą wiodących technologii Audi: „design”, „ultra”, „connect” oraz „e-tron”, definiuje na nowo koncepcję roweru. W ten sposób analizowane są granice technologicznych możliwości. Wielkie spotkanie fanów Audi, VW, Seata i Skody w Reifnitz nad jeziorem Wörthersee (Karyntia) odbędzie się w dniach od 16 do 19 maja, już po raz trzydziesty pierwszy.



Główną atrakcją Audi na Wörthersee Tour są trzy modele tematyczne stworzone na bazie Q3: nowe Audi Q3 red track, Audi Q3 jinlong yufeng, zwane też „Złotym Smokiem na Wietrze” oraz Audi RS Q3 concept. Wszystkie trzy, do unikalnych cech kompaktowego SUVa dodają nowe, każdorazowo inne aspekty – komfort, wytrzymałość lub dynamikę. Moc ich pięciocylindrowych silników TFSI mieści się w przedziale od 228 kW (310 KM) do 265 kW (360 KM).

Audi red track to auto dla fanów sportów zimowych. Na dachu umieszczone są dwie pary nart Audi-Ski z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). W bagażniku znaleźć można zasilane indukcyjnie: dwie latarki z grzejnikami promiennikowymi oraz termos. W wykładzinę bagażnika wbudowane są poduszki do siedzenia, które można podgrzać. Auto jest polakierowane w kolorze intensywnej czerwieni, przy tym dzięki zastosowaniu złotych cząsteczek z efektem perłowym, posiada szczególny blask. Elementy montowane na karoserii pokryte są szarym, matowym lakierem kwarcowym. Niektóre z nich zostaną wkrótce wprowadzone do programu akcesoryjnego Audi. W osłonie chłodnicy Singleframe listwy aluminiowe umieszczono pionowo, a czerwone osłony częściowo pokrywają wloty powietrza. Okolice szyb wyróżniają się wysokim połyskiem lakieru. Dwa kompaktowe reflektory diodowe zamontowane w relingu dachowym, wspomagają w ciemnościach reflektory ksenonowe. Końcówki podwójnego układu wydechowego wbudowane są w tylny dyfuzor. W przednich reflektorach, obszary w dolnej części pasów diodowych świateł do jazdy dziennej mają kolor karoserii.

We wnętrzu Audi Q3 red track dominuje czerń, szarość oraz czerwień. Siedzenia pokryto innowacyjną kombinacją materiału i skóry – wąskie pasy ze skóry, szerokie na zaledwie jedną dziesiątą milimetra, są przeplecione nićmi. Mniejsze elementy tapicerki obszyte są skórą Velvet, wytrzymałym materiałem, który dzięki zastosowaniu specjalnej procedury produkcyjnej, ma świetny wygląd i gwarantuje wysoki komfort użytkowania. Przy większych elementach tapicerki zastosowano tkaninę z wplecioną trójwymiarową siatką z nierdzewnej stali.

Pod maską Audi Q3 red track kryje się mocny napęd – pięciocylindrowy silnik TFSI z turbodoładowaniem, o pojemności 2,5 litra i 250 kW (340 KM). Moment obrotowy 450 Nm sprawia, że Q3 red track od zera do 100 km/h przyspiesza w 5,4 sekundy i rozpędza się maksymalne do 263 km/h. Siedmiobiegowa przekładnia S tronic oraz stały napęd na cztery koła przekazują moc na wszystkie koła. Na 20 calowe obręcze założono opony terenowe o rozmiarze 255/45. W porównaniu do seryjnych Q3, przednia i tylna oś są szersze o 40 milimetrów, a prześwit zwiększono o 30 milimetrów.

Audi Q3 jinlong yufeng - „Złoty Smok na Wietrze” oraz Audi RS Q3 concept debiutowały zaledwie przed kilkoma tygodniami na targach Auto China w Pekinie. Audi Q3 jinong yufeng z lśniącym żółtym lakierem Liuli oraz żółtym wnętrzem nawiązuje do motywów kitesurfingu. Jego 2,5 litrowy silnik TFSI dostarcza 228 kW (310 KM) mocy.

Silniejszy jest RS Q3 concept. Jego 2,5 litrowy silnik TFSI daje aż 265 kW (360 KM) – maksymalną moc przy maksymalnej dynamice. Karoseria w kolorze niebieskim jest poszerzona oraz jednocześnie obniżona o 25 milimetrów. Elementy obudowy zrobione są z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), polakierowanego częściowo na niebiesko, częściowo na czarno. W osłonie chłodnicy Singleframe pojedyncze oczka siatki w kształcie plastra miodu, skierowano lekko ku sobie. We wnętrzu panuje chłodna czerń. Stylistyka foteli, zwykle zastrzeżona dla siedzeń sportowych modeli S, łączy sportowe siedziska z oparciami ze zintegrowanymi zagłówkami.

Szczególną atrakcją stoiska Audi jest projekt technologii rowerowej, znany jako Audi e-bike Wörthersee – sprzęt sportowy, który nie pasuje do żadnej ze zwykłych kategorii. Nie jest to ani konwencjonalny rower, ani tzw. „pedelec”, czyli rower ze wspomaganiem elektrycznym. Najlepiej opisać go można jako „high-endowy” pedelec stworzony przez Audi z przeznaczeniem dla sportu, zabawy i akrobacji. Audi e-bike Wörthersee łączy w sobie najlepsze technologie Audi – design, ultra, connect oraz e-tron, a jednocześnie bada na nowo granice możliwości technicznych w zakresie stylistyki, lekkiej konstrukcji, wykorzystania sieci informatycznych i mobilności elektrycznej.

Już na pierwszy rzut oka, rower sprawia wrażenie pojazdu futurystycznego. Wszystkie elementy zostały zaprojektowane przez projektantów Audi. 26 calowe koła z CFRP, z których każde waży tylko 600 gramów, mają innowacyjny wzór w postaci szerokich, płaskich szprych. Ultralekka karbonowa rama Audi e-bike Wörthersee waży jedynie 1600 gramów i jest wykonana według bionicznych zasad wzorowanych na naturze. W konsekwencji wzmocnienia materiału są konieczne tylko tam, gdzie faktycznie występują obciążenia. Wahacz, który utrzymuje tylne koło, zbudowany jest również z CFRP. Podsumowując, Audi e-bike Wörthersee w pełni odzwierciedla doświadczenia marki w zakresie budowania ultralekkich konstrukcji.

Łańcuch przekazuje napęd na tylne koło. Za napęd elektryczny odpowiada stale włączony silnik synchroniczny, umieszczony w najniższym punkcie ramy, który oddziałuje bezpośrednio na wał przekładni. Maksymalny moment obrotowy przekazywany na tylne koło wynosi 250 Nm. Silnik elektryczny generuje moc 2,3 kW. To najwyższa wartość w świecie rowerów elektrycznych. Całkowity ciężar pojazdu to tylko 21 kilogramów. Stosunek mocy do masy to 9 kilogramów na 1 kW (odpowiada 7 kilogramom na 1 KM) - kolejna rekordowa wartość. Akumulator litowo-jonowy ukryty jest w ramie. Przy napięciu 48 V ma moc 530 Wh. Pełne naładowanie tego pięciokilogramowego akumulatora z gniazdka 230 V zajmuje 2,5 godziny. Poza tym, można go łatwo wyjąć i wymienić na inny, naładowany. Osoba jadąca e-bike Wörthersee ma do dyspozycji 5 programów jazdy, które wedle wyboru wspomagają pedałowanie lub umożliwiają pełny napęd elektryczny.

W programie „Pure”, napęd pochodzi wyłącznie od rowerzysty. W programie „Pedelec” wspomaga go silnik elektryczny. Można wtedy osiągnąć maksymalną prędkość 80 km/h i przejechać w takim trybie od 50 do 70 km. Program „eGrip” to całkowity napęd elektryczny przy maksymalnej prędkości do 50 km/h. Rowerzysta reguluje moc napędu za pomocą pokrętła i może ją dowolnie konfigurować używając komputera pokładowego.

Program „Wheelie”, wspomagając rowerzystę powoduje, że przepływ mocy jest elektronicznie kontrolowany w przypadku, kiedy przednie koło oderwało się od podłoża. Za pomocą smartfona lub bezpośrednio na e-bike’u, możliwy jest też wybór różnych opcji napędu – program „Power Wheelie” z regulacją kąta nachylenia dla mniej doświadczonych osób albo „Balanced Wheelie” dla doświadczonych. W „Balanced Wheelie” program utrzymuje równowagę pojazdu. Kiedy środek ciężkości rowerzysty przenoszony jest do przodu lub do tyłu, silnik elektryczny przyśpiesza lub wyhamowuje pojazd.

W ten sposób rowerzysta może – przenosząc ciężar ciała - wpływać na prędkość. Jeżeli pochyli się do przodu, rower przyspiesza. Jeżeli odchyli się do tyłu, rower zwalnia. Kiedy chce naciskać na pedały ze stałą siłą, wybiera program jazdy treningowej. Przy przeciwnym wietrze lub na wzniesieniach, silnik elektryczny zwiększa lub zmniejsza moc, umożliwiając w ten sposób trening przy stałych warunkach.

Audi e-bike Wörthersee jest doskonale wyposażony. 9-stopniowa przekładnia, uruchamiana hydraulicznie, zmienia biegi bardzo szybko, podobnie jak R tronic w Audi R8. Obydwa hamulce tarczowe są również hydrauliczne. Wysokość siodełka można bezstopniowo regulować, także podczas jazdy. Widełki przedniego koła, zgodne z systemem Upside-Down, są wyposażone w zawieszenie pneumatyczne i umożliwiają jego ugięcie aż do poziomu 130 milimetrów. Diodowe oświetlenie zapewnia jasne światło; przednie jest wbudowane w kierownicę, tylne w siodełko.

W górnej części ramy zainstalowany jest komputer pokładowy, obsługiwany za pomocą ekranu dotykowego. Do jego zadań należy zmiana programów jazdy, zapisywanie sekwencji trików oraz ustawianie funkcji e-bike, np. elektrycznego wspomagania i oświetlenia. Na ekranie wyświetlana jest prędkość, przebyty dystans, stan naładowania akumulatora, zużycie energii oraz aktualny kąt nachylenia.

Smartfon rowerzysty łączy się z komputerem pokładowym za pomocą sieci WLAN. Antena wbudowana jest w linkę hamulcową przedniego koła. Smartfonem dezaktywuje się również immobilizer roweru. Dzięki połączeniu między smartfonem a komputerem pokładowym możliwe jest także przesyłanie filmów z jazdy i całych sekwencji akrobacji do internetu lub do trenera. Każdy trik zakończony powodzeniem nagradzany jest punktami sukcesu. Przy wzrastającej liczbie punktów rowerzysta otrzymuje odznaczenia, a poziom wymagań wzrasta. Poprzez ogólny ranking w internecie, można się porównać z innymi rowerzystami i ze znajomymi. Osoba jadąca na Audi e-bike Wörthersee zna miejsce ich przebywania dzięki statusom na Facebook’u, które wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego roweru.

Stoisko Audi nad jeziorem Wörthersee
Przy okazji spotkania fanów GTI, na stoisku Audi obok Audi e-bike Wörthersee, wystawiono 16 modeli seryjnych z aktualnej palety produktowej koncernu. Nad jeziorem Wörthersee marka z czterema pierścieniami przedstawia swoim fanom między innymi nowe Audi A3. Ponadto publiczność może przyjrzeć się Audi S6 w szarym lakierze perłowym Daytona oraz A1 quattro w śnieżnobiałym metallic. Kolejnym modelem jest nowe Audi TT RS plus, które stoi obok RS4 Avant w niebieskim lakierze perłowym Sepang.

Przy wejściu na stoisko Audi nas jeziorem Wörthersee stoi Audi TT RS Light Showcar. Jest to przebudowane auto seryjne, zmodyfikowane w ciągu trzech miesięcy przez pięciu praktykantów AUDI AG. Podświetlona na czerwono osłona chłodnicy Singleframe, tylna szyba jako powierzchnia do projekcji obrazów i filmów wideo, czy też czerwone światła do jazdy dziennej wizualizujące poziom basów grającej wewnątrz muzyki, to tylko niektóre elementy niespotykanego wyposażenia tego auta.

Trzy pojazdy koncepcyjne Q3 będą od środy, 16 maja prezentowane co godzinę na specjalnym pokazie, na stoisku Audi. Po nich będzie możliwość rozmowy z ekspertami Audi.

Po pokazie Q3 zaplanowano dynamiczną prezentację Audi e-bike Wörthersee. Wyczynowy rowerzysta terenowy Julien Dupont oraz specjalistka od zjazdów Petra Bernhard pokażą na scenie swoje umiejętności. Dzięki rowerowi pokazowemu, który nie posiada przekładni, możliwa jest kontrolowana jazda na jednym kole. Czujniki przyspieszenia rozpoznają położenie roweru i rozłożenie środka ciężkości ciała, odnosząc je do siły przyciągania ziemi, a urządzenie sterujące reguluje odpowiednio moc silnika elektrycznego. Wyczyny pokazywane są na Facebooku i tam oceniane w odpowiednim systemie punktowym.

Nowe dodatki dla aut seryjnych

Od czasu rynkowej premiery A1, Audi Genuine Accesories, dwa razy do roku wprowadza nowe pakiety wyposażenia. Jako następców pakietu competition kit legends wprowadzono pakiety competition kit eleven oraz eleven plus.

Nowy pakiet eleven wyróżnia się detalami dachu, tylnej klapy i maski, oznaczonymi dużą cyfrą „11”. We wnętrzu uwagę zwracają osłony na wlotach powietrza, konsoli środkowej, uchwytach do drzwi i lusterku wewnętrznym oraz tekstylnych dywanikach.

Audi nadając pakietom nazwę „11”, przypomina o sportowych sukcesach marki w roku 2011. Właśnie 11 razy kierowcy z czterema pierścieniami na kombinezonach przyjeżdżali na metę jako pierwsi: czy to w serii wyścigów DTM czy na 24-godzinnym klasyku w Le Mans.

W przypadku competition kit eleven plus również boki pojazdu ozdobiono naklejkami. Idealnym uzupełnieniem pakietu competition kit eleven (lub eleven plus) jest spojler dachowy w kontrastowym kolorze czerwonym Misano, który jest dostępny wyłącznie w tym pakiecie. Dla podkreślenia różnicy pomiędzy Audi A1 a Audi A1 Sportback, spojler dachowy dla wersji pięciodrzwiowej został zaprojektowany na nowo.

źródło: Audi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz