Od 8 do 10 listopada br. stolica Włoch gościła jedenastą edycję konwencji „H2 Roma Energy & Mobility Show", połączonej z wystawą nowych, proekologicznych technologii stosowanych w samochodach. Bliższe informacje dostępne są na stronie internetowej www.h2roma.org.
W roli Partnera tegorocznego „H2 Roma Energy & Mobility Show" wystąpiła firma Fiat Group Automobiles, dla której problematyka poszanowania środowiska naturalnego stanowi priorytet o niezmiennie wysokiej ważności. Jego wyrazem są obecne na rynku produkty Fiat Group Automobiles, intensywne prace badawczo-rozwojowe, liczne inicjatywy w zakresie zrównoważonej mobilności podejmowane we współpracy z agendami rządowymi oraz programy inwestycyjne dedykowane rozwojowi nowych produktów. Wszystko to koncentruje się wokół dwóch kluczowych zagadnień: poprawy proekologicznych własności konwencjonalnych silników spalinowych oraz rozwoju alternatywnych systemów napędu z zastosowaniem m.in. metanu (Methane Power).
Za myśl przewodnią obecnej edycji „H2 Roma" przyjęto tezę „Silniki na paliwa neutralne oraz źródła energii odnawialnej: energia i mobilność w punkcie zwrotnym". Do dyskusji tematycznej, w obecności przedstawicieli sponsorów, prasy i publiczności, zaproszeni zostali inżynierowie reprezentujący agencje i firmy badawcze oraz producentów motoryzacyjnych. W panelach dyskusyjnych wzięli udział m.in. Maurizio Consalvo, dyrektor ds. jednostek napędowych i planowania rozwoju FIAT oraz Michelangelo Liguori, dyrektor ds. marketingu marki Fiat na kraje EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka).
Poza dyskusjami specjalistów - „H2 Roma Energy & Mobility Show" jest znakomitą okazją do obejrzenia i wypróbowania awangardowych rozwiązań już dostępnych na rynku. Eksponatem „obowiązkowym" był bez wątpienia nowy Fiat Panda 0.9 TwinAir Turbo Natural Power, idealny przykład nowoczesnej technologii, pozwalającej łączyć dynamikę jazdy z niskimi kosztami użytkowania i troską o środowisko. Zalety nowych technologii goście wystawy mogą zgłębiać w praktyce - za kierownicą wersji funkcjonalnej „Easy" albo ekskluzywnej „Trekking" nowego Fiata Panda 0.9 TwinAir Turbo Natural Power. Jest to pierwszy w świecie samochód osobowy wyposażony w niewielki, turbodoładowany silnik dwucylindrowy o mocy 80 KM zasilany gazem (metan). Ta dynamiczna jednostka napędowa charakteryzuje się wysoką mocą i momentem obrotowym, a dzięki spalaniu metanu, nowa Panda 0.9 TwinAir Turbo Natural Power odznacza się wyjątkowo niskim poziomem emisji CO2 (86 g/km) i zużyciem paliwa (3,1 kg/100 km w cyklu mieszanym). Należy podkreślić, że poziom emisji CO2 jest w tym przypadku rekordowy dla całej gamy pojazdów produkcji Fiat Group i należy do najniższych w skali całej branży samochodowej.
W tematyce paliw alternatywnych, zdaniem marki Fiat, metan jest obecnie najkorzystniejszym technologicznie sposobem zmniejszania zanieczyszczeń powietrza w aglomeracjach miejskich oraz ograniczania emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Silniki zasilane metanem pozwalają zredukować do minimum emisję tlenków węglowodoru i azotu przy praktycznie zerowej zawartości cząstek stałych (sadzy). Z tego względu metan jest dziś najczystszym ekologicznie rodzajem paliwa, a także najbardziej ekonomicznym w porównaniu z benzyną, o czym świadczy niższy o ponad 50 procent koszt w przeliczeniu na kilometr.
Jako pionier tej technologii od 15 już lat, Fiat jest obecnie pierwszym i jedynym producentem motoryzacyjnym, który oferuje w ramach ekologicznej linii modelowej Natural Power szeroką gamę samochodów na potrzeby transportu publicznego i profesjonalnego. Plasuje to firmę Fiat na pozycji europejskiego lidera w produkcji samochodów przystosowanych fabrycznie do spalania metanu (OEM), czego dowodem jest liczba ponad 500.000 samochodów osobowych i użytkowych tego typu sprzedanych od roku 1997.
Na rynku włoskim w przeciągu dziewięciu miesięcy 2012 zarejestrowano ponad 43.500 pojazdów napędzanych fabrycznie metanem, co stanowi wzrost o 34% w porównaniu identycznym okresem 2011 roku, najwyraźniej „pod prąd" istniejącej tendencji kryzysowej.
Nabywcy zdają się coraz bardziej dostrzegać zalety alternatywnych technologii, m.in. zasilania metanem, które umożliwia łączenie korzyści finansowych z ekologicznymi. W tym kontekście Fiat zbiera zasłużone laury swej polityki konstrukcyjno-modelowej - utrzymując ponad 87-procentowy udział w rynku pojazdów OEM „na metan" zarejestrowanych we Włoszech podczas pierwszych 9 miesięcy 2012 roku.
Zaakcentowania wymaga także strategiczne znaczenie metanu dla poszerzenia bazy paliw odnawialnych, stosowanych w sektorze transportu. Mowa tu o technologii pomostowej, prowadzącej do stworzenia substancji jeszcze korzystniejszej ekologicznie: bio-metanu. Jest to gaz pochodzenia nie-kopalnego wytwarzany w procesie beztlenowej fermentacji, a następnie oczyszczany do składu podobnego, jak gaz pochodzenia naturalnego. Ujmując to konkretnie - pojazd mechaniczny napędzany bio-metanem wytwarza tyle CO2, co pojazd elektryczny zasilany energią pozyskiwaną ze źródeł odnawialnych.
Tym sposobem rysuje się możliwość spełnienia przez Włochy wymogów Dyrektywy 2009/28/EC, narzucającej 10-procentowy udział energii odnawialnej w sektorze transportu, jako fragment docelowego programu podwyższenia udziału tej energii w gospodarce krajów Unii Europejskiej do 20 procent w perspektywie roku 2020.
Gama pojazdów Natural Power należy obecnie do najważniejszych elementów strategii ekologicznej firmy Fiat, dzięki czemu marka ta jest bezdyskusyjnym liderem europejskim w tej dziedzinie. Na przestrzeni ostatnich 5 lat Fiat osiągnął najniższy poziom emisji CO2 w gamie pojazdów sprzedawanych w Europie, wynoszący średnio 118,2 g/km za rok 2011 (tj. o 4,9 g/km mniej niż w roku 2010). Fiat zajmuje także w tej kategorii pierwsze miejsce jako Grupa - z wartością 123,3 g CO2/km. Dane te potwierdzone zostały oficjalnie przez wiodącą w skali światowej firmę konsultingowo-badawczą motoryzacji JATO Dynamics. Nie bez znaczenia jest także fakt, że w okresie ostatnich 4 lat Fiat Automobiles obniżył średnią emisję CO2 o 14 procent (z 137,3 do 118,2 g/km), a więc w stopniu wyższym, niż wyznaczony przez Unię Europejską cel 130 km/g na rok 2015.
Już czwarty rok z rzędu Fiat S.p.A. wyróżniony został w rankingu Dow Jones Sustainability Index (DSJI) World i Europe z wynikiem 91/100 w porównaniu ze średnią 74/100 dla firm działających w sektorze motoryzacyjnym, ustalaną wspólnie z Dow Jones przez szwajcarską agencję doradztwa inwestycyjnego w zakresie zrównoważonego rozwoju - Sustainable Asset Management (SAM). Obecność w klasyfikacji prestiżowych indeksów DJSI World i DSJI Europe ograniczona jest wyłącznie do firm uważanych za wiodące i najlepsze w kategoriach działalności gospodarczej, ochrony środowiska oraz relacji socjalnych. Innymi firmami motoryzacyjnymi dopuszczonymi do rankingu DJSI World na rok 2012/2013 są BMW i Volkswagen lecz do rankingu DJSI Europe weszły tylko firmy Fiat i BMW.
Za myśl przewodnią obecnej edycji „H2 Roma" przyjęto tezę „Silniki na paliwa neutralne oraz źródła energii odnawialnej: energia i mobilność w punkcie zwrotnym". Do dyskusji tematycznej, w obecności przedstawicieli sponsorów, prasy i publiczności, zaproszeni zostali inżynierowie reprezentujący agencje i firmy badawcze oraz producentów motoryzacyjnych. W panelach dyskusyjnych wzięli udział m.in. Maurizio Consalvo, dyrektor ds. jednostek napędowych i planowania rozwoju FIAT oraz Michelangelo Liguori, dyrektor ds. marketingu marki Fiat na kraje EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka).
Poza dyskusjami specjalistów - „H2 Roma Energy & Mobility Show" jest znakomitą okazją do obejrzenia i wypróbowania awangardowych rozwiązań już dostępnych na rynku. Eksponatem „obowiązkowym" był bez wątpienia nowy Fiat Panda 0.9 TwinAir Turbo Natural Power, idealny przykład nowoczesnej technologii, pozwalającej łączyć dynamikę jazdy z niskimi kosztami użytkowania i troską o środowisko. Zalety nowych technologii goście wystawy mogą zgłębiać w praktyce - za kierownicą wersji funkcjonalnej „Easy" albo ekskluzywnej „Trekking" nowego Fiata Panda 0.9 TwinAir Turbo Natural Power. Jest to pierwszy w świecie samochód osobowy wyposażony w niewielki, turbodoładowany silnik dwucylindrowy o mocy 80 KM zasilany gazem (metan). Ta dynamiczna jednostka napędowa charakteryzuje się wysoką mocą i momentem obrotowym, a dzięki spalaniu metanu, nowa Panda 0.9 TwinAir Turbo Natural Power odznacza się wyjątkowo niskim poziomem emisji CO2 (86 g/km) i zużyciem paliwa (3,1 kg/100 km w cyklu mieszanym). Należy podkreślić, że poziom emisji CO2 jest w tym przypadku rekordowy dla całej gamy pojazdów produkcji Fiat Group i należy do najniższych w skali całej branży samochodowej.
W tematyce paliw alternatywnych, zdaniem marki Fiat, metan jest obecnie najkorzystniejszym technologicznie sposobem zmniejszania zanieczyszczeń powietrza w aglomeracjach miejskich oraz ograniczania emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Silniki zasilane metanem pozwalają zredukować do minimum emisję tlenków węglowodoru i azotu przy praktycznie zerowej zawartości cząstek stałych (sadzy). Z tego względu metan jest dziś najczystszym ekologicznie rodzajem paliwa, a także najbardziej ekonomicznym w porównaniu z benzyną, o czym świadczy niższy o ponad 50 procent koszt w przeliczeniu na kilometr.
Jako pionier tej technologii od 15 już lat, Fiat jest obecnie pierwszym i jedynym producentem motoryzacyjnym, który oferuje w ramach ekologicznej linii modelowej Natural Power szeroką gamę samochodów na potrzeby transportu publicznego i profesjonalnego. Plasuje to firmę Fiat na pozycji europejskiego lidera w produkcji samochodów przystosowanych fabrycznie do spalania metanu (OEM), czego dowodem jest liczba ponad 500.000 samochodów osobowych i użytkowych tego typu sprzedanych od roku 1997.
Na rynku włoskim w przeciągu dziewięciu miesięcy 2012 zarejestrowano ponad 43.500 pojazdów napędzanych fabrycznie metanem, co stanowi wzrost o 34% w porównaniu identycznym okresem 2011 roku, najwyraźniej „pod prąd" istniejącej tendencji kryzysowej.
Nabywcy zdają się coraz bardziej dostrzegać zalety alternatywnych technologii, m.in. zasilania metanem, które umożliwia łączenie korzyści finansowych z ekologicznymi. W tym kontekście Fiat zbiera zasłużone laury swej polityki konstrukcyjno-modelowej - utrzymując ponad 87-procentowy udział w rynku pojazdów OEM „na metan" zarejestrowanych we Włoszech podczas pierwszych 9 miesięcy 2012 roku.
Zaakcentowania wymaga także strategiczne znaczenie metanu dla poszerzenia bazy paliw odnawialnych, stosowanych w sektorze transportu. Mowa tu o technologii pomostowej, prowadzącej do stworzenia substancji jeszcze korzystniejszej ekologicznie: bio-metanu. Jest to gaz pochodzenia nie-kopalnego wytwarzany w procesie beztlenowej fermentacji, a następnie oczyszczany do składu podobnego, jak gaz pochodzenia naturalnego. Ujmując to konkretnie - pojazd mechaniczny napędzany bio-metanem wytwarza tyle CO2, co pojazd elektryczny zasilany energią pozyskiwaną ze źródeł odnawialnych.
Tym sposobem rysuje się możliwość spełnienia przez Włochy wymogów Dyrektywy 2009/28/EC, narzucającej 10-procentowy udział energii odnawialnej w sektorze transportu, jako fragment docelowego programu podwyższenia udziału tej energii w gospodarce krajów Unii Europejskiej do 20 procent w perspektywie roku 2020.
Gama pojazdów Natural Power należy obecnie do najważniejszych elementów strategii ekologicznej firmy Fiat, dzięki czemu marka ta jest bezdyskusyjnym liderem europejskim w tej dziedzinie. Na przestrzeni ostatnich 5 lat Fiat osiągnął najniższy poziom emisji CO2 w gamie pojazdów sprzedawanych w Europie, wynoszący średnio 118,2 g/km za rok 2011 (tj. o 4,9 g/km mniej niż w roku 2010). Fiat zajmuje także w tej kategorii pierwsze miejsce jako Grupa - z wartością 123,3 g CO2/km. Dane te potwierdzone zostały oficjalnie przez wiodącą w skali światowej firmę konsultingowo-badawczą motoryzacji JATO Dynamics. Nie bez znaczenia jest także fakt, że w okresie ostatnich 4 lat Fiat Automobiles obniżył średnią emisję CO2 o 14 procent (z 137,3 do 118,2 g/km), a więc w stopniu wyższym, niż wyznaczony przez Unię Europejską cel 130 km/g na rok 2015.
Już czwarty rok z rzędu Fiat S.p.A. wyróżniony został w rankingu Dow Jones Sustainability Index (DSJI) World i Europe z wynikiem 91/100 w porównaniu ze średnią 74/100 dla firm działających w sektorze motoryzacyjnym, ustalaną wspólnie z Dow Jones przez szwajcarską agencję doradztwa inwestycyjnego w zakresie zrównoważonego rozwoju - Sustainable Asset Management (SAM). Obecność w klasyfikacji prestiżowych indeksów DJSI World i DSJI Europe ograniczona jest wyłącznie do firm uważanych za wiodące i najlepsze w kategoriach działalności gospodarczej, ochrony środowiska oraz relacji socjalnych. Innymi firmami motoryzacyjnymi dopuszczonymi do rankingu DJSI World na rok 2012/2013 są BMW i Volkswagen lecz do rankingu DJSI Europe weszły tylko firmy Fiat i BMW.
źródło: Fiat
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz