Najmocniejszy i najszybszy samochód marki Jeep w historii, Jeep Grand Cherokee SRT charakteryzuje się agresywnym i „muskularnym" nadwoziem osadzonym na 20-calowych kołach z lekkiego stopu, obniżoną budową, funkcjonalnymi detalami stylizacji oraz inspirowanym przygodą i wyczynem wystrojem wnętrza.
Jeep Grand Cherokee SRT łączy wyrafinowaną stylizację, funkcjonalność i doskonałe własności trakcyjne on-road/off-road ze sportowym charakterem i wyczynowymi osiągami rodem ze Street and Racing Technology (SRT®) Chrysler Group LLC. Efekt: najsilniejszy i najszybszy pojazd marki Jeep w historii. Wyjątkowa skuteczność hamowania i własności jezdne oraz mocna budowa i moc 6,4-litrowego silnika V-8 HEMI powodują, że gama produktowa Grand Cherokee zyskuje pojazd o modelowych wręcz osiągach i zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych.
Street and Racing Technology (SRT®) jest wydzielonym pionem sportu w strukturach Chrysler Group LLC, odpowiedzialnym za koncepcję i rozwój wyczynowych wersji najbardziej ekskluzywnych modeli w gamie Grupy. Obowiązuje zachowanie wszystkich z pięciu głównych „znamion" SRT - funkcjonalna, lecz sportowa stylizacja nadwozia, inspirowany przygodą i wyczynem wystrój wnętrza, wysoki komfort w połączeniu z wyjątkową charakterystyką jezdną i trakcyjną, wzorcowa skuteczność hamowania oraz imponujące mocą zespoły napędowe.
Jeep Grand Cherokee SRT jest doskonałym przykładem, że potencjał konstrukcyjny marki Jeep pod względem rozwoju systemów 4WD i funkcjonalności samochodów osiąga nowy poziom doskonałości. Osiągi i technologie autorstwa SRT w połączeniu z komfortem luksusowego SUVa dają pewność całkowitej kontroli w warunkach jazdy na autostradzie, nawierzchni o niskiej przyczepności, czy torze wyścigowym w dowolnych warunkach pogodowych.
Jeep Grand Cherokee SRT napędzany jest nową, 6,4-litrową jednostką HEMI® V-8 z systemem Fuel Saver Technology, który dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów w sytuacjach, gdy pełna moc V-8 nie jest potrzebna, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin do atmosfery. Silnik 6,4 HEMI V-8 rozwija moc 468 KM (344 kW) i moment obrotowy 624 Nm a współpracuje z doskonale sprawdzoną, pięciostopniową przekładnia automatyczną ze sterowaniem łopatkami na kierownicy lub selektorem Auto Stick na tunelu środkowym. Osiągi Grand Cherokee SRT są więc iście modelowe: przyspieszenie 0-100 km/h w ciągu 5 sekund, prędkość maksymalna 257 km/h i droga hamowania 100-0 km/h wynosząca zaledwie 35 metrów.
„Najlepiej prowadzący się Jeep w historii" wyposażony jest w zestrojone przez SRT aktywne, adaptacyjne zawieszenie o sztywności regulowanej za pomocą systemu Jeep Selec-TrackTM o pięciu trybach pracy.
Doskonałe własności jezdne i trakcyjne zapewnia system napędu 4x4 typu „on-demand", obejmujący skrzynkę rozdzielczą Quadra-Trac oraz elektronicznie sterowany tylny mechanizm różnicowy o zwiększanym tarciu wewnętrznym ELSD.
Tak jak wszystkie pojazdy ze stajni Street and Racing Technology, Jeep Grand Cherokee SRT odznacza się skutecznością hamowania najwyższej klasy światowej - w efekcie zastosowania wyczynowych hamulców Brembo wraz z 4-kanałowym systemem przeciwblokowania kół ABS.
Wyposażenie standardowe modelu SRT obejmuje szereg zaawansowanych elementów i rozwiązań ukierunkowanych na wysoki komfort jazdy. Są to min.: dwuczęściowe okno dachowe Command-View®, system infotainment i nawigacji Uconnect® z aktywowaną głosem technologią łączności bezprzewodowej Bluetooth Uconnect Phone, awangardowy system audio klasy Premium „sound-surround" Harman Kardon® o mocy 825 watów (19 głośników i subwoofer), adaptacyjny tempomat, system ostrzegania o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd, monitorowanie martwych pól widzenia i detektor ruchu przecinającego drogę cofania. Grand Cherokee SRT dostępny jest w europejskich salonach dealerskich Jeepa już od końca pierwszego kwartału bieżącego roku.
Obniżone o 30 mm zawieszenie, 20-calowe obręcze kół z lekkiego stopu, czarne wloty powietrza chłodzącego na masce silnika, nowy spojler klapy tylnej i podwójne końcówki wydechu to nieomylne znamiona DNA pojazdów ze stajni SRT. W inspirowanym przygodą i wyczynem, sportowym wnętrzu dominuje kierownica SRT z łopatkami sterowania skrzynią biegów, dekoracyjne akcenty z włókna węglowego oraz wyprofilowane, elektrycznie podgrzewane siedzenia SRT pokryte czarną skórą Nappa z kontrastującymi przeszyciami.
Stosownie do sportowego zacięcia pojazdu noszącego logo SRT, zawieszenie Grand Cherokee SRT zostało obniżone o 30 mm. Sportowy i „muskularny" wygląd nadwozia akcentują, poszerzone nadkola, pięcioramienne obręcze kół z lekkiego stopu o średnicy 20 cali, czarne wloty powietrza chłodzącego na masce silnika oraz spojler tylnej klapy nadwozia i sportowe, podwójne końcówki układu wydechowego.
Jednoczęściowy pas przedni mieści lampy LED z funkcją jazdy w dzień. Agresywności wyglądu dodają chromowane szczeliny lakierowanego w kolorze karoserii grila skontrastowane z czarnym, siatkowym tłem.
Dolna część pasa obejmuje podłużne wstawki w błyszczącym kolorze czarnym, pod którym znajdują się zintegrowane kanały chłodzenia hamulców dla redukcji zjawiska fadingu. Przód Grand Cherokee SRT8 wieńczy tłoczona pokrywa komory silnikowej z dwoma czarnymi wlotami powietrza dodatkowego chłodzenia silnika HEMI. W części tylnej uwagę przykuwa dolny dyfuzor oraz dwie podłużne, sportowe końcówki wydechu wkomponowane w pas tylny.
Inspirowane przygodą i wyczynem, sportowe wnętrze.
W obszernej i komfortowej kabinie Grand Cherokee SRT dominują elementy inspirowane przygodą i wyczynem. W skład wyposażenia standardowego wchodzi nowego kształtu, obszyta skórą i podgrzewana kierownica z łopatkami sterowania skrzynią biegów, z kolumną elektrycznie regulowaną w pionie i w poziomie.
Na obu horyzontalnych ramionach kierownicy znajdują się przyciski kontrolne centrum informacyjnego pojazdu EVIC, którymi sterować można także funkcjami SRT Performance Pages - systemu monitorującego pracę układu kierowniczego, bieżącą moc i moment obrotowy silnika, czas przyspieszenia 0-100 km/h, dystans hamowania 100-0 km/h, wartość przeciążeń (g-force) oraz stan techniczny silnika.
Wysoki komfort jazdy na co dzień oraz doskonałe „trzymanie" ciała podczas najbardziej nawet dynamicznej jazdy zapewniają stylizowane przez SRT, wyprofilowane siedzenia z regulowanymi zagłówkami, pokryte skórą Nappa i zamszem. Przednie fotele ozdobione zostały haftowanym logo SRT i kontrastującymi przeszyciami. Podgrzewanie przednich i tylnych siedzeń oraz wentylacja foteli przednich należy do standardu wyposażenia.
Obszyty perforowaną skórą uchwyt selektora biegów, skórzana tapicerka deski rozdzielczej i paneli drzwi, karbonowe akcenty dekoracyjne oraz metalizowane nakładki pedałów hamulca i przyspieszenia dopełniają sportowego charakteru wnętrza pojazdu.
Jeep Grand Cherokee SRT dostępny jest w czterech kolorach nadwozia: czarnym Brilliant Black, srebrnym Bright Silver, grafitowym Mineral Gary oraz burgundowym Deep Cherry. Czarna skórzana tapicerka wnętrza Black Nappa łączy sie idealnie z zamszowymi wstawkami i kontrastującymi przeszyciami.
Nowa 6,4-litrowa jednostka HEMI® V-8 o mocy 468 KM i momencie obrotowym 624 Nm wyposażona jest w system Fuel Saver Technology, umożliwiający obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin. Silnik ten współpracuje z pięciostopniową automatyczną skrzynią biegów ze sterowaniem łopatkami na kierownicy - obok tradycyjnego selektora Auto Stick.
Jeep Grand Cherokee SRT napędzany jest nowym silnikiem 6,4 HEMI V-8 wyposażonym w system Fuel Saver Technology, który dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów w sytuacjach, gdy pełna moc V-8 nie jest potrzebna, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin do atmosfery. Jednostka ta rozwija moc 468 KM (344 kW) i moment 624 Nm, tj. o 43 KM i 55 Nm więcej niż silnik 6,1-litrowy HEMI V-8 Grand Cherokee SRT poprzedniej generacji. Aktywny kolektor dolotowy oraz układ zmiennych faz rozrządu pozwalają uzyskać maksymalnie zwiększony moment przy niskich obrotach wału korbowego optymalizując jednocześnie oddawaną moc w szerszym zakresie obrotowym. I tak 90 procent maksymalnego momentu dostępne jest w przedziale 2800-6000 obr/min zwiększając przyspieszenia ze startu stojącego oraz dynamikę jazdy. Nowy Grand Cherokee SRT osiąga 100 km/h ze startu stojącego w czasie 5 sekund i prędkość maksymalną 257 km/h, a hamowanie od 100 do 0 km/h zajmuje tylko 35 metrów.
Tandem systemu Fuel Saver oraz aktywnego układu rozrządu umożliwia rozszerzenie zakresu użytecznych obrotów silnika w czterocylindrowym trybie pracy, czego efektem jest 13-procentowa oszczędność zużycia paliwa w cyklu pozamiejskim.
Pięciostopniowa przekładnia automatyczna.
Potężny 6,4-litrowy silnik HEMI V-8 współpracuje ze sprawdzoną pięciostopniową skrzynią automatyczną W5A580, której zaletą jest możliwość manualnej zmiany biegów podczas dynamicznej jazdy szosowej albo torowej przy pomocy łopatek na kierownicy, uzupełniających funkcjonalność standardowego selektora Auto Stick w konsoli środkowej. Można w ten sposób szybciej zmieniać przełożenia mając pewność, iż odpowiednia kalibracja kontrolera skrzyni zapobiega ewentualnemu „przekręceniu" silnika. W pełni adaptacyjny, elektroniczny system sterowania pozwala zwiększyć prędkość reakcji i płynność działania skrzyni przekładniowej. Funkcja Auto Stick umożliwia wybór automatycznego lub manualnego (driver-interactive) trybu pracy za naciśnięciem selektora w prawo lub w lewo.
Nowe, zmontowane przez SRT aktywne/adaptacyjne zawieszenie kół, zapewnia doskonałe własności trakcyjne. Pięć trybów pracy zaawansowanego systemu kontroli trakcji Jeep Selec-TrackTM oznacza możliwość optymalizacji osiągów w dowolnych warunkach jazdy.
Założeniem konstruktorów Street and Racing Technology była dalsza poprawa charakterystyki jezdnej Grand Cherokee SRT. Wyprodukowane przez SRT, aktywne/adaptacyjne zawieszenie kół kontrolowane przez nowy system Jeep Selec-TrackTM współpracuje z innymi układami pojazdu (stabilizacji toru jazdy, aktywnego tłumienia, mapy zmiany przełożeń, rozdziału momentu obrotowego w skrzynce rozdzielczej, mechanizmem różnicowym ELSD, sterowania przepustnicą i dezaktywacji cylindrów) tak, aby automatycznie dostosowywać dynamikę ruchu pojazdu do przyzwyczajeń prowadzącego i/lub bieżących warunków podróży. Kierowca Grand Cherokee SRT może ręcznie wybrać jedno z pięciu ustawień systemu w zależności od dynamiki preferowanego modelu jazdy:
Auto: jazda najbardziej komfortowa i automatyczna adaptacja do różnych warunków jazdy przy pomocy aktywnego doboru sztywności tłumienia
Sport: lekkie usztywnienie zawieszenia (ograniczenie przechyłów nadwozia) do nieco bardziej dynamicznej, sportowej jazdy na drogach publicznych
Tow (Holowanie): odpowiednie usztywnienie zawieszenia do holowania przyczepy
Track (Tor wyścigowy): „wyczynowe" usztywnienie zawieszenia i ograniczenie przechyłów nadwozia zapewniające najlepszą charakterystykę jezdną na torze wyścigowym
Snow (Śnieg): tryb bezpieczny, najmniej dynamiczny do jazdy w zimowych warunkach drogowych.
Aktywny system napędu na cztery koła Quadra-Trac i elektronicznie sterowany tylny mechanizm różnicowy o zwiększanym tarciu wewnętrznym ELSD: typowa dla marki Jeep sprawność przeniesienia momentu obrotowego oraz bezpieczeństwo dzięki napędowi 4WD w warunkach niskiej trakcji.
Wyposażeniem standardowym Grand Cherokee SRT jest aktywny system napędu 4x4 Quadra-Trac typu „on demand". Jednostopniowa skrzynka rozdzielcza systemu „zbiera" sygnały z różnych czujników pojazdu, aby możliwie niezwłocznie wykrywać i przeciwdziałać poślizgowi kół. Układ Throttle Anticipate z kolei - rejestruje szybkie ruchy pedału przyspieszenia przy ruszaniu z miejsca pod kątem zwiększenia trakcji, zanim nastąpi utrata przyczepności. W momencie wykrycia poślizgu kół - nawet 100 procent dostępnego momentu obrotowego może być przekazywane na jedno z tylnych kół, wykazujące maksimum trakcji wobec podłoża. Prowadzenie pojazdu wspomaga proporcjonalny rozdział mocy na obie osie w celu utrzymania zamierzonego przez kierowcę toru jazdy. Nowy Jeep Grand Cherokee SRT wyposażony jest w system kontroli trakcji z użyciem hamulców (BTCS) działający na oś przednią oraz aktywny tylny mechanizm różnicowy o elektronicznie ograniczanym tarciu wewnętrznym (ELSD), odpowiednio rozdzielający moc celem zapobiegania poślizgowi kół.
Zestrojone przez SRT, wyczynowe hamulce Brembo z czterokanałowym systemem przeciwblokowania kół ABS zapewniają światowej klasy skuteczność hamowania.
Samochody ze stajni teamu SRT słyną ze skuteczności hamowania najwyższej klasy światowej, nic więc dziwnego, że nowy Jeep Grand Cherokee SRT nie stanowi tu wyjątku. Modelowa moc hamowania nowego Grand Cherokee SRT to efekt zmontowanego przez SRT układu hamulcowego Brembo z 4-kanałowym systemem przeciwblokującym ABS. Niezwykle krótka, 35-metrowa droga hamowania jest z kolei zasługą 6- i 4-tłoczkowych zacisków hamulcowych, działających odpowiednio na 38- oraz 35-centymetrowe, wentylowane tarcze przednie i tylne.
Wspomagany hydraulicznie układ kierowniczy o charakterystyce sportowej otrzymał nową, wysokowydajną pompę typu heavy-duty wraz z chłodnicą płynu a optymalizacja przełożenia zapewnia oprócz lepszego samo-centrowania - także i bardziej bezpośrednie wyczucie drogi i kół.
Nowy Jeep Grand Cherokee SRT posiada bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego, w skład którego wchodzą m.in. innowacyjne systemy: ostrzegający o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd, monitorujący martwe pola widzenia i detekcji ruchu przecinającego drogę cofania.
Wyrazem zaangażowania marki Jeep® w sferę technologicznych innowacji są liczne elementy bezpieczeństwa czynnego i biernego Grand Cherokee SRT. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in.:
Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) wraz z systemem przeciwdziałania wywróceniu się pojazdu (ERM);
System przeciwblokowania kół ABS: wykrywa i zapobiega blokowaniu się kół polepszając sterowność pojazdu w warunkach hamowania awaryjnego i/lub obniżonej trakcji;
System kontroli trakcji z wykorzystaniem hamulców (BTCS): pozwala unikać poślizgu kół podczas ruszania z miejsca lub przyspieszania z niskiej prędkości poprzez przyhamowanie ślizgającego sie koła (kół);
System wspomagający ruszanie pod górę (HSA): wspomaga ruszanie pod górę utrzymując ciśnienie w układzie hamulcowym pojazdu przez krótki moment niezbędny dla przeniesienia stopy z pedału hamulca na pedał przyspieszenia. Jeżeli w tym czasie nie nastąpi „dodanie gazu" - hamulce przestają działać;
System kontroli stabilności holowanej przyczepy (TSC): umożliwia ograniczenie zjawiska „zarzucania" przyczepy i wspomaga utrzymanie stateczności pojazdu holującego w trudniejszych warunkach drogowych/pogodowych (wiatry boczne). Porównując zachowanie się pojazdu z zamierzonym przez kierowcę kierunkiem jazdy, TSC odpowiednio uruchamia hamulce celem zmniejszenia prędkości, a następnie przyhamowuje selektywnie jedno z przednich kół tak, by przeciwdziałać wywołanym przez przyczepę zakłóceniom normalnego toru ruchu;
Systemy Park Assist (czujniki parkowania przodem i tyłem) oraz kamera podglądu drogi cofania ParkView®;
Reflektory Bi-ksenonowe (HID) i system SmartBeam® (reagujący na jasność otoczenia oraz blask reflektorów pojazdów nadjeżdżających z przeciwka tak, aby w zapewnić optymalne oświetlenie drogi);
Zawansowane,wielostopniowe poduszki powietrzne i pełnowymiarowe boczne poduszki fotelowe;
Przednie i tylne kurtyny boczne;
Poduszka powietrzna ochrony kolan kierowcy;
Aktywne zagłówki: działają w przypadku kolizji tylnej, aby zminimalizować przestrzeń pomiędzy zagłówkiem, a głową kierowcy i pasażera;
Bezpieczna kolumna kierownicy: regulowana elektrycznie kolumna kierownicy wykorzystuje specjalnie skalibrowany element pracujący na zginanie, który umożliwia odpowiednie pochłonięcie i rozproszenie energii;
Czujnik deszczowy wycieraczek: wykrywa wilgoć na szybie czołowej i automatycznie uruchamia wycieraczki;
Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami wstępnymi;
Zaczepy mocowania standardowych fotelików dziecięcych ISOFIX;
Monitorowanie ciśnienia w ogumieniu: przy pomocy bezprzewodowych czujników w zaworach powietrznych informuje o stanie/spadku ciśnienia w każdym z kół;
System reakcji powypadkowej EARS: aby ułatwić ratownikom udzielenie pomocy, system EARS powoduje odblokowanie zamków drzwi i zapalenie świateł wewnętrznych w wyniku zadziałania systemu poduszek powietrznych po wypadku. Następuje również samoczynne odcięcie dopływu paliwa do silnika;
Tempomat adaptacyjny (ACC): zmniejsza ustawioną na tempomacie prędkość w przypadku zbliżania się do innego pojazdu na tym samym pasie ruchu lub zajechania drogi; utrzymuje zadaną odległość od pojazdu poprzedzającego w warunkach lekkiego natężenia ruchu bez konieczności ciągłej zmiany nastawów tempomatu;
W skład standardowego wyposażenia bezpieczeństwa wchodzą także innowacyjne systemy nowej generacji:
Ostrzegający o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd (FCW): system ten wykorzystuje czujniki radarowe, aby ostrzec kierowcę o nadmiernie szybkim zbliżaniu się do poprzedzającego pojazdu, umożliwiając podjęcie odpowiedniego działania celem uniknięcia kolizji;
Monitorowanie martwych pól widzenia (BSM): wykorzystuje szerokopasmowe czujniki radarowe do wykrywania obiektów w martwych polach widzenia kierowcy podczas zmiany pasa ruchu oraz wyprzedzania innych pojazdów i przez inne pojazdy. Obecność niewidocznych dla kierowcy pojazdów sygnalizowana jest podświetleniem ikonki w zewnętrznym lusterku wstecznym oraz sygnałem dźwiękowym;
System detekcji obiektów na drodze cofania (RCP): system ten działa po załączeniu biegu wstecznego i przy pomocy podświetlanych ikonek w zewnętrznym lusterku wstecznym oraz sygnału akustycznego - ostrzega kierowcę o zbliżaniu się obiektów przecinających drogę cofania.
Najnowocześniejsze technologie „w służbie" komfortu i relaksu dla kierowcy i pasażerów. Awangardowy system nagłośnienia Harman Kardon® z 19 głośnikami i subwooferem nowością w gamie Grand Cherokee.
Seryjne wyposażenie Grand Cherokee SRT obejmuje najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania w zakresie komfortu, infotainment i łączności bezprzewodowej: dwuczęściowe szklane okno dachowe Command-View®, system infotainment/multimedialny Uconnect GPS z 6,5-calowym ekranem dotykowym, dyskiem twardym o pojemności 30 GB i przyłączami USB/AUX, odtwarzaczem DVD oraz aktywowanym głosowo systemem komunikacji bezprzewodowej Bluetooth Uconnect Phone (mikrofon w wewnętrznym lusterku wstecznym). Do standardu należy także 19-głośnikowy (plus subwoofer) system audio typu „surround sound" z 32-woltowym układem TPS (Tracking Power Supply) i 12-kanałowym wzmacniaczem klasy D o mocy 825 watów firmy Harman Kardon®, zapewniający wyjątkową akustykę wielowymiarowego dźwięku najwyższej jakości dla wszystkich pasażerów pojazdu.
Wraz z nowym SRT gama modelowa Grand Cherokee otrzymuje dawkę dodatkowej mocy i zacięcia sportowego. Każda z pięciu wersji wyposażenia - Laredo, Limited, Overland, Overland Summit a teraz SRT - reprezentuje nieprzemijające wartości marki Jeep: poczucie wolności i wielkiej przygody, autentyczność, pasję życia oraz unikalność wśród konkurencji rynkowej.
Oprócz 6,4-litrowego silnika HEMI® V-8, nabywca ma do wyboru 3,0-litrowy Diesel V-6 Common Rail z bezpośrednim wtryskiem paliwa w technologii MultiJet II o mocy 241 KM i momencie obrotowym 550 Nm a także dwa silniki benzynowe: 3,6-litrowy Penastar V-6 rozwijający moc 286 KM i moment 347 Nm oraz 5,7-litrowy V-8 o mocy 352 KM i momencie 520 Nm z systemem zmiennej pojemności czynnej MDS. W wersji Laredo standardową jednostką napędową jest 190-konna (440 Nm) wersja 3,0-litrowego turbodiesla V-6 (Low Output).
Samochodów oznaczonych logo SRT nie sposób nazwać zwykłymi „maszynami do jeżdżenia", ponieważ są projektowane i budowane przez wydzielony w strukturach Chrysler Group LLC pion sportu Street and Racing Technology (SRT®), odpowiedzialny za koncepcję i rozwój wyczynowych wersji najbardziej ekskluzywnych modeli w gamie produktowej Chryslera, Jeepa i Dodge'a. Obowiązuje zachowanie wszystkich z pięciu głównych „znamion" SRT - funkcjonalna, lecz sportowa stylizacja nadwozia, inspirowany przygodą i wyczynem wystrój wnętrza, wysoki komfort w połączeniu z wyjątkową charakterystyką jezdną i trakcyjną, modelowa skuteczność hamowania oraz imponujące mocą zespoły napędowe.
Na rynku USA odnowiona gama pojazdów spod znaku SRT obejmuje cztery modele odznaczające się osiągami, komfortem i wyposażeniem bezpieczeństwa klasy światowej: Chrysler 300 SRT8, Dodge Challenger SRT8 , Dodge Charger SRT8 i Jeep Grand Cherokee SRT8.
źródło: Jeep
Świetny wpis. Będę na pewno tu częściej.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń