Marka Volkswagen Samochody Użytkowe od wielu lat oferuje wybrane modele z napędem na cztery koła, od tego roku w salonach dostępna jest pełna paleta produktów z 4MOTION. Najdłuższej z napędem na cztery koła sprzedawany jest Transporter, który w serii T3 w 1985 roku został wyposażony w napęd Syncro. W 2009 roku paletę wzbogacił produkowany w Poznaniu Caddy 4MOTION, a od 2010 roku dostępny jest pickup Amarok.
W tym roku we współpracy z austriacką firmą Achleitner Volkswagen wprowadził do sprzedaży Craftera 4MOTION. Tego rodzaju samochodami zainteresowane są przede wszystkim firmy, których siedziby mieszczą się w trudno dostępnych regionach np. obszary górzyste, przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją energii ze źródeł alternatywnych, firmy budowlane oraz służby ratunkowe. W Europie udział samochodów z napędem na cztery koła w całej sprzedaży marki Volkswagen Samochody Użytkowe wynosi około 20%.
Crafter 4MOTION z napędem firmy Achleitner
Volkswagen Samochody Użytkowe wyposażył w tym roku swój największy model w napęd na wszystkie koła. Duża masa Craftera z ładunkiem wymagała zastosowania specjalnej konstrukcji napędu. Skorzystano z systemu firmy Achleitner z przełożeniem terenowym (2,5:1). System ten rozdziela siły w sposób stały między obie osie w stosunku 50:50 i posiada seryjną blokadę mechanizmu różnicowego w przekładni rozdzielczej i na tylnej osi. Jako opcję można zamówić także blokadę przedniej osi. Z takim wyposażeniem granice możliwości Craftera 4MOTION wyznaczają tylko prawa fizyki, bowiem gdy włączone są wszystkie blokady, każde z kół może przenosić samodzielnie do 100 procent momentu napędowego. Poślizg występuje tylko w najsłabszym miejscu: między bieżnikiem opony a podłożem.
Firma Achleitner wprowadziła wiele zmian do przedniej osi z niezależnym zawieszeniem kół i sztywnej osi tylnej. Wzmocnione zostały sprężyny z większą drogą ugięcia, amortyzatory z progresywną charakterystyką są bardziej twarde, zmodyfikowane zostały także stabilizatory. Zmiany te spowodowały podwyższenie nadwozia o około dziesięć centymetrów, w zależności od rodzaju opon (terenowe lub drogowe).
Crafter 4MOTION jest napędzany wyłącznie najmocniejszym silnikiem bi-turbo o mocy 120 kW (164 KM). Znana również z Amaroka i Transportera 2-litrowa jednostka (odpowiednio zmodyfikowana na potrzeby potężnego Craftera) rozwija maksymalny moment obrotowy 400 Nm już przy 1800 obr./min. To wystarczająca siła, aby w razie potrzeby po wciśnięciu przycisku na zredukowanym pierwszym biegu pokonać najtrudniejszy teren z pełnym obciążeniem 3,5 lub 5 ton.
Podstawę oferty Craftera tworzy kilka wersji nadwozia. Do wyboru jest Crafter w wersji kombi z maksymalnie dziewięcioma miejscami siedzącymi, Crafter furgon i skrzyniowy oraz samo podwozie z pojedynczą lub podwójną kabiną, przeznaczone do zabudowy specjalnej. Do tego dochodzą trzy rozstawy osi od 3250 mm (krótki rozstaw) przez 3665 mm (średni rozstaw) do 4325 mm (długi rozstaw). W zależności od zabudowy i rozstawu osi dopuszczalna masa całkowita Craftera 4MOTION wynosi od 3500 kg (Crafter 35) do 5000 kg (Crafter 50).
T5 4MOTION
Napędzane na wszystkie koła Volkswageny T5 - Transporter, Caravelle, Multivan i California cieszą się coraz większą popularnością. Dla 4MOTION z 6-biegową przekładnią manualną do wyboru są silniki TDI o mocy 103 kW/140 KM i 132 kW/180 KM oraz silnik TSI o mocy 150 kW/204 KM. W połączeniu z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym i silnikiem benzynowym dostępna jest również kombinacja napędu na wszystkie koła i 7 stopniowej automatycznej skrzyni biegów DSG.
Najnowsza generacja sprzęgła wielotarczowego zoptymalizowanego pod kątem tarcia wyznacza standardy pod względem trakcji, bezpieczeństwa, komfortu i oszczędności. W odróżnieniu od stosowanego wcześniej, regulowanego mechanicznie modułu Haldex2, nowe sprzęgło sterowane jest elektronicznie. Dlatego ciśnienie oleju wewnątrz sprzęgła wielotarczowego, potrzebne do rozdziału momentów obrotowych na tylne koła, nie jest już generowane przez różnicę prędkości obrotowych między przednią a tylną osią, lecz przez pompę elektryczną. Jednocześnie zbiornik ciśnieniowy pozwala na tymczasowe odłączenie pompy elektrycznej i w ten sposób zmniejsza zużycie paliwa. Dzięki sterowanemu elektronicznie zaworowi ciśnienie ze zbiornika może być przekazywane na tarcze sprzęgła, a wysokość ciśnienia reguluje w sposób płynny przepływ sił na tylne koła. W ekstremalnym przypadku możliwe jest nawet przekazanie 100 procent momentu obrotowego na tylną oś. Sprzęgło Haldex napędzane jest przez wał Kardana.
Najmłodszym członkiem rodziny Transporterów z 4MOTION jest Rockton. To typowo terenowy Transporter przeznaczony do dowożenia ludzi i sprzętu do trudno dostępnych miejsc. Firmy budowlane, przedsiębiorstwa układające tory, ratownicy górscy, leśnicy i wiele innych grup zawodowych potrzebuje samochodu, który może elastycznie dostosować się do ich potrzeb, a do tego poradzi sobie w każdej sytuacji.
Rockton bazuje na Transporterze Kombi, lecz dzięki seryjnemu napędowi na wszystkie koła dysponuje o wiele lepszą przyczepnością na nieutwardzonych drogach. Stały napęd na wszystkie koła 4MOTION ze sprzęgłem Haldex IV generacji, seryjna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi, podwyższone o 30 mm zawieszenie oraz mocniejsze amortyzatory (DMC 3,2 t) pozwalają niezawodnie dowieźć nie tylko załogę, lecz także ładunek w miejsca, do których nie prowadzi utwardzona droga.
Amarok
Amarok jest najmłodszym modelem marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Jego produkcja rozpoczęła się w 2010 roku w Argentynie, od maja 2012 roku samochód powstaje także w fabryce w Hanowerze.
Dla Amaroka przygotowano trzy różne układy przenoszenia napędu: stały napęd na wszystkie koła (4Motion), załączany napęd na wszystkie koła (4Motion) i napęd na tylne koła (4x2). Ten ostatni przeznaczony jest dla podstawowej wersji i skierowany do klientów, którzy zainteresowani są przede wszystkim specjalnymi właściwościami nadwozia typu pickup i szerokim spektrum jego zastosowania. Wszystkie warianty z napędem na cztery koła doskonale czują się poza utwardzonymi drogami.
Do pracy w każdym rodzaju terenu idealnym rozwiązaniem jest Amarok 4Motion z załączanym napędem na wszystkie koła i czerwoną „4” w napisie. Wykorzystuje on sprawdzone w pickupach sprzęgło kłowe w skrzyni rozdzielczej. Po naciśnięciu przycisku załącza się stałe przenoszenie siły na obie osie w stosunku 50:50. Do najtrudniejszych zadań przekładnia ma dodatkowo przełożenie redukcyjne. Pozwala to na pokonywanie wyjątkowo trudnych odcinków, 100-procentowe wzniesienia nie stanowią żadnej przeszkody nawet przy pełnym obciążeniu. Ponadto pakiet resorów Heavy Duty z trzema głównymi i dwoma dodatkowymi piórami gwarantuje dużą odporność na przeciążenia i jednakowy komfort niezależnie od stopnia załadowania.
Napędzany w sposób stały na wszystkie koła Amarok 4Motion z czarną „4” jest bardziej komfortowy. Pozwala on poczuć zalety napędu na wszystkie koła także na utwardzonych drogach. Mechanizm różnicowy typu Torsen jest nowością w tej klasie. Rozdziela on siły napędowe w sposób zmienny między przednią a tylną oś; w podstawowym ustawieniu siły są rozdzielane w stosunku 40:60. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie doskonałej dynamiki jazdy połączonej z dobrą trakcją.
Wszystkie warianty napędu posiadają ponadto elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, która dzięki automatycznym ingerencjom w układ hamulcowy poprawia trakcję na wszystkich rodzajach podłoża. Dla Amaroków, które będą musiały wykonywać wyjątkowo trudne zadania, jako opcja oferowana jest mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi.
Caddy 4MOTION
Volkswagen Caddy z napędem na cztery koła oferowany jest od 2009 roku. W 2010 roku marka zaprezentowała nową wersję tego najbardziej popularnego samochodu dostawczego Volkswagena w Polsce. Samochód został udoskonalony pod każdym względem. Całkowicie nowa konfiguracja serii wyposażenia, design w stylu nowego Amaroka oraz jeszcze niższe koszty utrzymania czynią nowe Caddy jednym z najbardziej innowacyjnych miejskich samochodów dostawczych i kompaktowych vanów na świecie.
Caddy oferowany jest w dwóch wersjach nadwoziowych: w wersji Furgon (dwuosobowej) oraz w wersji Kombi (pięcio lub siedmioosobowej). Dla wymagających klientów przygotowano cztery wersje stylistyczne Startline, Trendline, Comfortline i Highline różniące się między sobą standardem wyposażenia. Ponadto w ofercie znajduje się wariant dla aktywnych turystów – wersja Tramper. Wszystkie wymienione wersje dostępne są z napędem 4MOTION, zarówno z krótkim, jak i długim rozstawem osi (Caddy Maxi). Każde z tych wszechstronnych aut dysponuje seryjnie nową generacją ESP.
Caddy może być napędzane jednym z ośmiu silników. W ofercie są dwa silniki TSI doładowywane turbosprężarką, a paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komór spalania czterech cylindrów. Z pojemności skokowej 1,2 litra rozwijają one moc 63 kW/85 KM i 77 kW/104 KM. Silniki wysokoprężne dysponują mocą 55 kW/75 KM, 75 kW/102 KM, 81 kW/110 KM i 103 kW/140 KM. Każda z tych czterocylindrowych jednostek pracuje z wyjątkowo cichym bezpośrednim wtryskiem Common Rail. Seryjnie wszystkie TDI są połączone z filtrem cząstek stałych. TDI o mocy 102 KM może być połączony z 7-biegową DSG. Dla mocniejszego, 140-konnego TDI do dyspozycji jest 6-biegowa DSG. W ofercie są także silniki zasilane gazem: ziemnym – EcoFuel o mocy 109 KM oraz LPG – BiFuel o mocy 102 KM.
Crafter 4MOTION z napędem firmy Achleitner
Volkswagen Samochody Użytkowe wyposażył w tym roku swój największy model w napęd na wszystkie koła. Duża masa Craftera z ładunkiem wymagała zastosowania specjalnej konstrukcji napędu. Skorzystano z systemu firmy Achleitner z przełożeniem terenowym (2,5:1). System ten rozdziela siły w sposób stały między obie osie w stosunku 50:50 i posiada seryjną blokadę mechanizmu różnicowego w przekładni rozdzielczej i na tylnej osi. Jako opcję można zamówić także blokadę przedniej osi. Z takim wyposażeniem granice możliwości Craftera 4MOTION wyznaczają tylko prawa fizyki, bowiem gdy włączone są wszystkie blokady, każde z kół może przenosić samodzielnie do 100 procent momentu napędowego. Poślizg występuje tylko w najsłabszym miejscu: między bieżnikiem opony a podłożem.
Firma Achleitner wprowadziła wiele zmian do przedniej osi z niezależnym zawieszeniem kół i sztywnej osi tylnej. Wzmocnione zostały sprężyny z większą drogą ugięcia, amortyzatory z progresywną charakterystyką są bardziej twarde, zmodyfikowane zostały także stabilizatory. Zmiany te spowodowały podwyższenie nadwozia o około dziesięć centymetrów, w zależności od rodzaju opon (terenowe lub drogowe).
Crafter 4MOTION jest napędzany wyłącznie najmocniejszym silnikiem bi-turbo o mocy 120 kW (164 KM). Znana również z Amaroka i Transportera 2-litrowa jednostka (odpowiednio zmodyfikowana na potrzeby potężnego Craftera) rozwija maksymalny moment obrotowy 400 Nm już przy 1800 obr./min. To wystarczająca siła, aby w razie potrzeby po wciśnięciu przycisku na zredukowanym pierwszym biegu pokonać najtrudniejszy teren z pełnym obciążeniem 3,5 lub 5 ton.
Podstawę oferty Craftera tworzy kilka wersji nadwozia. Do wyboru jest Crafter w wersji kombi z maksymalnie dziewięcioma miejscami siedzącymi, Crafter furgon i skrzyniowy oraz samo podwozie z pojedynczą lub podwójną kabiną, przeznaczone do zabudowy specjalnej. Do tego dochodzą trzy rozstawy osi od 3250 mm (krótki rozstaw) przez 3665 mm (średni rozstaw) do 4325 mm (długi rozstaw). W zależności od zabudowy i rozstawu osi dopuszczalna masa całkowita Craftera 4MOTION wynosi od 3500 kg (Crafter 35) do 5000 kg (Crafter 50).
T5 4MOTION
Napędzane na wszystkie koła Volkswageny T5 - Transporter, Caravelle, Multivan i California cieszą się coraz większą popularnością. Dla 4MOTION z 6-biegową przekładnią manualną do wyboru są silniki TDI o mocy 103 kW/140 KM i 132 kW/180 KM oraz silnik TSI o mocy 150 kW/204 KM. W połączeniu z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym i silnikiem benzynowym dostępna jest również kombinacja napędu na wszystkie koła i 7 stopniowej automatycznej skrzyni biegów DSG.
Najnowsza generacja sprzęgła wielotarczowego zoptymalizowanego pod kątem tarcia wyznacza standardy pod względem trakcji, bezpieczeństwa, komfortu i oszczędności. W odróżnieniu od stosowanego wcześniej, regulowanego mechanicznie modułu Haldex2, nowe sprzęgło sterowane jest elektronicznie. Dlatego ciśnienie oleju wewnątrz sprzęgła wielotarczowego, potrzebne do rozdziału momentów obrotowych na tylne koła, nie jest już generowane przez różnicę prędkości obrotowych między przednią a tylną osią, lecz przez pompę elektryczną. Jednocześnie zbiornik ciśnieniowy pozwala na tymczasowe odłączenie pompy elektrycznej i w ten sposób zmniejsza zużycie paliwa. Dzięki sterowanemu elektronicznie zaworowi ciśnienie ze zbiornika może być przekazywane na tarcze sprzęgła, a wysokość ciśnienia reguluje w sposób płynny przepływ sił na tylne koła. W ekstremalnym przypadku możliwe jest nawet przekazanie 100 procent momentu obrotowego na tylną oś. Sprzęgło Haldex napędzane jest przez wał Kardana.
Najmłodszym członkiem rodziny Transporterów z 4MOTION jest Rockton. To typowo terenowy Transporter przeznaczony do dowożenia ludzi i sprzętu do trudno dostępnych miejsc. Firmy budowlane, przedsiębiorstwa układające tory, ratownicy górscy, leśnicy i wiele innych grup zawodowych potrzebuje samochodu, który może elastycznie dostosować się do ich potrzeb, a do tego poradzi sobie w każdej sytuacji.
Rockton bazuje na Transporterze Kombi, lecz dzięki seryjnemu napędowi na wszystkie koła dysponuje o wiele lepszą przyczepnością na nieutwardzonych drogach. Stały napęd na wszystkie koła 4MOTION ze sprzęgłem Haldex IV generacji, seryjna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi, podwyższone o 30 mm zawieszenie oraz mocniejsze amortyzatory (DMC 3,2 t) pozwalają niezawodnie dowieźć nie tylko załogę, lecz także ładunek w miejsca, do których nie prowadzi utwardzona droga.
Amarok
Amarok jest najmłodszym modelem marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Jego produkcja rozpoczęła się w 2010 roku w Argentynie, od maja 2012 roku samochód powstaje także w fabryce w Hanowerze.
Dla Amaroka przygotowano trzy różne układy przenoszenia napędu: stały napęd na wszystkie koła (4Motion), załączany napęd na wszystkie koła (4Motion) i napęd na tylne koła (4x2). Ten ostatni przeznaczony jest dla podstawowej wersji i skierowany do klientów, którzy zainteresowani są przede wszystkim specjalnymi właściwościami nadwozia typu pickup i szerokim spektrum jego zastosowania. Wszystkie warianty z napędem na cztery koła doskonale czują się poza utwardzonymi drogami.
Do pracy w każdym rodzaju terenu idealnym rozwiązaniem jest Amarok 4Motion z załączanym napędem na wszystkie koła i czerwoną „4” w napisie. Wykorzystuje on sprawdzone w pickupach sprzęgło kłowe w skrzyni rozdzielczej. Po naciśnięciu przycisku załącza się stałe przenoszenie siły na obie osie w stosunku 50:50. Do najtrudniejszych zadań przekładnia ma dodatkowo przełożenie redukcyjne. Pozwala to na pokonywanie wyjątkowo trudnych odcinków, 100-procentowe wzniesienia nie stanowią żadnej przeszkody nawet przy pełnym obciążeniu. Ponadto pakiet resorów Heavy Duty z trzema głównymi i dwoma dodatkowymi piórami gwarantuje dużą odporność na przeciążenia i jednakowy komfort niezależnie od stopnia załadowania.
Napędzany w sposób stały na wszystkie koła Amarok 4Motion z czarną „4” jest bardziej komfortowy. Pozwala on poczuć zalety napędu na wszystkie koła także na utwardzonych drogach. Mechanizm różnicowy typu Torsen jest nowością w tej klasie. Rozdziela on siły napędowe w sposób zmienny między przednią a tylną oś; w podstawowym ustawieniu siły są rozdzielane w stosunku 40:60. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie doskonałej dynamiki jazdy połączonej z dobrą trakcją.
Wszystkie warianty napędu posiadają ponadto elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, która dzięki automatycznym ingerencjom w układ hamulcowy poprawia trakcję na wszystkich rodzajach podłoża. Dla Amaroków, które będą musiały wykonywać wyjątkowo trudne zadania, jako opcja oferowana jest mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi.
Caddy 4MOTION
Volkswagen Caddy z napędem na cztery koła oferowany jest od 2009 roku. W 2010 roku marka zaprezentowała nową wersję tego najbardziej popularnego samochodu dostawczego Volkswagena w Polsce. Samochód został udoskonalony pod każdym względem. Całkowicie nowa konfiguracja serii wyposażenia, design w stylu nowego Amaroka oraz jeszcze niższe koszty utrzymania czynią nowe Caddy jednym z najbardziej innowacyjnych miejskich samochodów dostawczych i kompaktowych vanów na świecie.
Caddy oferowany jest w dwóch wersjach nadwoziowych: w wersji Furgon (dwuosobowej) oraz w wersji Kombi (pięcio lub siedmioosobowej). Dla wymagających klientów przygotowano cztery wersje stylistyczne Startline, Trendline, Comfortline i Highline różniące się między sobą standardem wyposażenia. Ponadto w ofercie znajduje się wariant dla aktywnych turystów – wersja Tramper. Wszystkie wymienione wersje dostępne są z napędem 4MOTION, zarówno z krótkim, jak i długim rozstawem osi (Caddy Maxi). Każde z tych wszechstronnych aut dysponuje seryjnie nową generacją ESP.
Caddy może być napędzane jednym z ośmiu silników. W ofercie są dwa silniki TSI doładowywane turbosprężarką, a paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komór spalania czterech cylindrów. Z pojemności skokowej 1,2 litra rozwijają one moc 63 kW/85 KM i 77 kW/104 KM. Silniki wysokoprężne dysponują mocą 55 kW/75 KM, 75 kW/102 KM, 81 kW/110 KM i 103 kW/140 KM. Każda z tych czterocylindrowych jednostek pracuje z wyjątkowo cichym bezpośrednim wtryskiem Common Rail. Seryjnie wszystkie TDI są połączone z filtrem cząstek stałych. TDI o mocy 102 KM może być połączony z 7-biegową DSG. Dla mocniejszego, 140-konnego TDI do dyspozycji jest 6-biegowa DSG. W ofercie są także silniki zasilane gazem: ziemnym – EcoFuel o mocy 109 KM oraz LPG – BiFuel o mocy 102 KM.
źródło: Volkswagen
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz