środa, 4 lipca 2012

Supermodny i praktyczny: Fiat 500L

Dokładnie w pięć lat po prezentacji Fiata 500 i 55 lat od debiutu historycznej „pięćsetki" -   4 lipca 2012r. świat ujrzy, znów w Turynie, samochód Fiat 500L. To zupełnie nowy rozdział w dziejach tej włoskiej ikony stylu, podążającej śladem wersji Abarth i Cabrio.


Nowy 500L łączy styl legendarnej „pięćsetki" ze współczesną  funkcjonalnością designu marki Fiat. Oparty na efektywnym wykorzystaniu przestrzeni nowy model Fiata zaprzecza niejako konwencjonalnej przynależności do segmentu - za sprawą obszernej kabiny pasażerskiej typu MPV w oprawie niewielkiego SUVa oraz funkcjonalności typowej dla samochodu klasy kompaktowej. Jako reprezentant tak nowatorskiej recepty na sukces, wieloklasowy Fiat 500L jest nową koncepcją samochodu dostatecznie wyrazistego i praktycznego, aby stać się  alternatywą dla tradycjonalnych przedstawicieli segmentu B i C.
Mając na swym koncie ponad 800.000 samochodów sprzedanych w 110 krajach całego świata, „pięćsetka" zasłużyła sobie na nowe wyzwania. Podczas gdy „500" jest idealnym super-kompaktem dla osób młodych żyjących w zatłoczonym mieście, Fiat 500L to pierwszy samochód tej rodziny gotów pomieścić drobne przyjemności i wielkie emocje jednocześnie: nasze pociechy, przyjaciół, urok podróży, fajną muzykę i radość z dobrego towarzystwa.
Fiat 500L jest czymś zupełnie nowym jeżeli chodzi o sposób wyrazu indywidualności stylistycznej, komunikacji ze światem zewnętrznym i otwarcia się na nowe wyzwania. Litera „L" w jego logo oznacza trzy wymiary nowej ideologii Fiata: Large (duży), rozumiany jako funkcjonalność i przestrzeń, Light (lekki), ponieważ jest przyjazny dla użytkownika i środowiska naturalnego oraz Loft (otwarty), jako symbol środowiska wzorcowego dla 'życia pełną piersią'.
Zamówienia na Fiata 500L przyjmowane będą we Włoszech oraz innych rynkach europejskich już od lipca bieżącego roku - w Polsce od października. Oficjalna premiera rynkowa we Włoszech przewidziana jest w formie Dni Otwartych 500L podczas pierwszego weekendu października, a następnie w innych krajach Europy. W roku 2013 Fiat 500L zawita do ponad 100 krajów całego świata, w tym także do Stanów Zjednoczonych.

LARGE: funkcjonalność i przestrzeń.

Fiat 500L to kwintesencja włoskiego stylu i niepowtarzalnego wyglądu oraz interpretacja tak wyjątkowej dla Fiata zdolności projektowania samochodów innowacyjnych zarówno w materii jak i w formie. Materią jest koncepcja efektywnego wykorzystania przestrzeni, która stała się wyróżnikiem najbardziej innowacyjnych Fiatów w historii. Tak, jak Fiat 600 Multipla stał się prekursorem mody na kompaktowe mikrovany, tak 500L jest współczesną interpretacją filozofii 'Simply More' (po prostu więcej) zastosowanej w koncepcji 'Multispace'. Nawiązując do detali  stylizacyjnych nowej „pięćsetki" w niespotykanej formie, Fiat 500L ponownie określa kategorię samochodu kompaktowego dla współczesnej rodziny, dotykając sfery stricte emocjonalnej.
Zgodnie z najnowszymi badaniami rynkowymi średnia długość samochodów sprzedawanych w Europie wynosi 4,1 metra, co najwyraźniej wystarcza na dalsze podróże jak i poruszanie się w ruchu miejskim:  Fiat 500L to  4 metry i 14 centymetrów, a jego przewaga polega na tym, iż mimo zaledwie większej o 7 cm długości niż Punto - może swobodnie pomieścić pięć osób o „koszykarskim" wzroście 2-metrowym wraz z ich walizkami, bez  wpływu na komfort jazdy. Fiat 500L jest liderem w swej kategorii pod względem stosunku wymiarów zewnętrznych (długość 414 cm x szerokość 178 cm x wysokość 166 cm) do objętości wnętrza oraz pojemności bagażowej sięgającej 400 litrów, co oznacza możliwość przewozu nawet pięciu podręcznych walizek na kółkach. Tylna kanapa przesuwa się wzdłużnie i składa w proporcji 60/40, a dzięki funkcji „Fold&Tumble" można ją całkowicie odchylić do przodu, uzyskując płaską podłogę ładunkową.
O tym, iż Fiat 500L jest zdecydowanie Large w kategoriach funkcjonalności, świadczy liczba 1500 możliwych konfiguracji wnętrza. I tak na przykład, aby przewieźć ładunek długości 2,4 metra wystarczy złożyć oparcia tylnej kanapy i fotela przedniego pasażera. Złożone płasko do przodu oparcie tego fotela służyć może jako wygodny „stolik" dla notatek albo laptopa kierowcy.
Również i ładowność Fiata 500L jest w porównaniu z jego wymiarami zewnętrznymi najwyższa dla tej kategorii. Trójpoziomowy system Cargo Magic Space w bagażniku pozwala oddzielnie zapakować segregując  przedmioty delikatniejsze i cięższe, czyste i zabrudzone albo mokre i suche.

LIGHT: altruistyczna technologia

„L" oznacza także Light  jako poczucie lekkości, zmierzającej do uproszczenia i poprawy jakości życia w rozumieniu, iż innowacyjność nie może być sztuką dla sztuki, ale winna służyć człowiekowi. Powszechnie wiadomo, iż marka Fiat znana jest z wyszukanych i nowoczesnych rozwiązań, które przez prostotę obsługi potrafią sprostać konkretnym potrzebom w dziedzinie codziennej mobilności i rosnącej świadomości społecznej lecz także troski o środowisko naturalne i bezpieczeństwa za kierownicą.
W momencie swej premiery rynkowej Fiat 500L oferowany będzie z trzema jednostkami napędowymi o wyjątkowo niskiej emisji spalin i dwutlenku węgla, zwiastującej konkretne oszczędności dla nabywcy w trakcie codziennej eksploatacji. Są to dwa silniki benzynowe (105-konny TwinAir o pojemności 0,9 litra oraz 95-konny 1,4-litrowy) i jeden  turbodiesel (85-konny MultiJet II o pojemności 1,3 litra). Warto wspomnieć, iż to właśnie dwucylindrowy, 105-konny TwinAir poszczycić się może rekordowo niską w swym segmencie emisją CO2 - zaledwie 122 g/km. Obsypany wieloma nagrodami silnik ten dzierży światowy laur w dziedzinie oszczędnego zużycia paliwa i czystości spalin w efekcie niewielkiej pojemności skokowej i zastosowania turbosprężarki o  wysokiej wydajności.
Już wkrótce Fiat 500L będzie jeszcze bardziej „ekologiczny", za sprawą metanu - obecnie najczystszego paliwa. W roku 2013 planowany jest debiut silnika TwinAir Turbo Natural Power, którego zaletą jest  efektywność kosztowa i walory ekologiczne spalania paliwa metanowego w połączeniu z wydajnością i mocą systemu TwinAir Turbo.
LIGHT to także łatwość użytkowania pokładowych technologii. Przykładem jest system multimedialny UConnect z ekranem dotykowym o przekątnej 5 cali (127 mm), pozwalający „zarządzać" radioodbiornikiem, telefonem komórkowym, odtwarzaczem multimedialnym, i-Podem lub smartfonem całkowicie bezprzewodowo, a w najbliższej przyszłości dostępny będzie także zintegrowany system nawigacji. To znakomity przykład „przyjaznych człowiekowi" interfejsów stosowanych przez Fiata w formie dostatecznie uproszczonej, aby móc korzystać z nich łatwo i bez zbędnej zwłoki.
System UConnect umożliwia słuchanie ulubionych audycji radiowych za pośrednictwem Twojego smartfona. Sterowanie komendami głosowymi oraz przyciski na kierownicy to sposób na bezpieczną łączność ze światem i odbieranie nadchodzących SMSów bez odrywania od niej rąk. Już niedługo, dzięki  integracji ze smartfonem będzie można korzystać z licznych aplikacji by pozostawać w kontakcie ze znajomymi na Facebooku i Twitterze oraz otrzymywać w czasie rzeczywistym bieżące informacje,  drogowe i pogodowe.
Pięciocalowy ekran dotykowy to także kanał dostępu w czasie rzeczywistym do firmowego programu eco:Drive LIVE. Jest to najnowsza wersja tej „ekologicznej" aplikacji, stworzonej przez Fiata w roku 2009 i mającej obecnie ponad 80.000 użytkowników. Na podstawie gromadzonych danych program ten analizuje styl i sposób prowadzenia samochodu podsuwając odpowiednie sugestie, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 16 procent.  W samochodzie 500L program eco:Drive staje sie LIVE, co oznacza, że ocenę swojego stylu prowadzenia można otrzymywać na bieżąco, a więc osiągać pożądane efekty bez zbędnej zwłoki. Dane z jazdy można także zapisywać na pendrivie USB albo w pamięci smartfona i następnie poddawać je analizie online za pośrednictwem domowego komputera. Otrzymywane w ten sposób, dostosowane do sposobu jazdy porady i sugestie pozwalają obniżyć zużycie paliwa nawet o 16 procent i zaoszczędzić rocznie kwotę rzędu 2000 Euro.

LOFT: format osobisty

Loft to format współczesny, otwarty i rozświetlony. Taki jest właśnie  nowy 500L, któremu początek dało wyobrażenie pięknego i funkcjonalnego, designerskiego domu. Wystylizowany przez projektantów Centro Stile Fiat czerpiących inspirację z koncepcji    cab forward Fiat 500L otrzymał niemal jednolite powierzchnie oszklone wokół karoserii, które obok doświetlenia wnętrza - potęgują wrażenie „panowania nad drogą" i ułatwiają parkowanie w ciaśniejszych miejscach.
Ogromne, liczące 1,5 metra kwadratowego szklane okno dachowe - największe w tej kategorii pojazdów, wprost zalewa przedział pasażerski potokami światła. Jest dostępne w dwóch wersjach: napędzanej elektrycznie oraz Skydome. Także i paleta 11 kolorów nadwozia należy do rekordowych w tym segmencie rynkowym. Łącznie z 3 kolorami dachu, czterema odmianami modelowymi (Pop, Pop Star, Easy i Lounge)  oraz trzema wzorami felg z lekkiego stopu oznacza to 333 możliwe kombinacje wyglądu i wyposażenia samochodu.
Co zrobić, aby Twój samochód był unikalny i „osobisty"? Odpowiedzią jest kolekcja Lineaccessori projektu Centro Stile Fiat, a produkowana przez Mopar, markę Grupy dedykowaną obsłudze technicznej i zaopatrzeniu w części zamienne oraz trosce o klienta. Oferta akcesoriów obejmuje ponad 100 produktów, podwyższających komfort i przyjemność przebywania na pokładzie Fiata 500L.
Od domowego zestawu Hi-Fi oczekujesz wysokiej jakości dźwięku. Dlatego też na wyposażeniu Fiata 500L, po raz pierwszy w Fiat Group, znajduje się nowy system nagłośnienia stworzony we współpracy z Beats Audio. Jego sercem jest zaawansowany algorytm korektora graficznego (equalizera), dzięki któremu uzyskuje się wyrazistość i czystość reprodukowanego dźwięku na miarę jakości wymaganej przez studio nagraniowe Jimmy'iego Lovine, artysty i producenta płyt Dr. Dre oraz szefa wytwórni Geffen A&M Records.

Produkcja

Fiat 500L produkowany jest w zakładzie Kragujewac (Republika Serbii) od kwietnia bieżącego roku, po trzech latach intensywnej rozbudowy istniejącej infrastruktury, obejmującej m.in. nowe konstrukcje hal, unowocześnienie poszczególnych wydziałów produkcyjnych, rekultywację gruntów oraz instalację najnowocześniejszych maszyn, oprzyrządowania i systemów organizacji wytwarzania. Oprócz udostępnionych przez Fiata zasobów intelektualnych, wartość poniesionych od roku 2010 nakładów inwestycyjnych sięga miliarda Euro. W przygotowywaniu zakładu do produkcji brało udział 2500 osób z przyszłej załogi liniowej oraz firm - dostawców. Krzewieniu nowej kultury przemysłowej poświęcono 1,1 mln godzin szkoleń personelu produkcyjnego, serwisowego i administracyjnego. Obecna wydajność zrekonstruowanego zakładu Kragujevac przekracza 700 samochodów dziennie.

Officine Grandi Riparazioni w Turynie

Na miejsce międzynarodowej prezentacji prasowej Fiata 500L wybrany został historyczny zakład remontowy taboru kolejowego Officine Grandi Riparazioni (OGR) w Turynie, czynny aż do roku 1970. Począwszy od  2011 jest to ważne miejsce popularyzacji współczesnej kultury oraz współtwórca sukcesu wystawy „Fare gli Italiani" powtórzonej i rozbudowanej w roku 2012. Wystawa ta odtwarza historię mieszkańców Włoch w czasach poprzedzających zjednoczenie kraju, poprzez uzyskanie jednolitej państwowości - aż do dnia dzisiejszego. A więc pasmo dziejów, przywodzących na myśl długi ciąg formowania narodowej tożsamości, z uwzględnieniem zdarzeń ten proces budujących - lecz także i temu procesowi czasami przeciwnych.
Wybór Officine Grandi Riparazioni w Turynie jest swoistą demonstracją  tradycyjnej więzi koncernu z głównym miastem Piemontu i miejscem narodzin Fabbrica Italiana Automobili Torino w roku 1899. To właśnie tam zaczęła się stuletnia historia sukcesu, która w roku 1957 zaowocowała pojawieniem się Fiata 500 - samochodu, który zjednoczył wszystkich Włochów w pierwszej fazie powszechnej motoryzacji Italii. To także dzięki Officine Grandi Riparazioni transport kolejowy zredukował geograficzne dystanse, otwierając drogę industrializacji Włoch oraz swobodzie przemieszczania się ich obywateli, ufnych w swe sny o lepszym życiu, ambicje i marzenia.

źródło: Fiat

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz