wtorek, 18 września 2012

Fiat Professional na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym Hanower 2012

W dniach od 18 do 27 września odbędzie się 64. edycja Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Hanowerze, najważniejsza w Europie wystawa samochodów dostawczych i przemysłowych. Wydarzenie to przyciągnie do niemieckiego miasta liczne firmy oraz najważniejszych producentów w tym sektorze. Wśród tych ostatnich zaprezentuje się Fiat Group Automobiles z samochodami marki Fiat Professional. Marka ta już od dawna odgrywa ważną rolę w sprzedaży samochodów dostawczych na rynku niemieckim, stając się liderem wśród importerów.


Fiat Professional prezentuje podczas wystawy 10 modeli, oferując w ten sposób najszerszą gamę wśród lekkich samochodów dostawczych dostępnych obecnie na rynku - od samochodów typu van, opartych na konstrukcji samochodów osobowych, po Stradę, Fiorino, Doblò Cargo, Scudo i Ducato Maxi. Fiat posiada najbardziej ekologiczną gamę modeli, ponieważ aż 4 z nich posiadają instalację na metan, dostępną w standardowym wyposażeniu. Wystawa w Hanowerze jest zatem świetną okazją do zapoznania się z najnowszymi innowacjami w tej dziedzinie, jak i modelami, które całkowicie odnowiły gamę Fiat Professional, tworząc ofertę, która ulega ciągłemu udoskonalaniu, zawsze podążając za potrzebami Klientów i spełniając z ich oczekiwania.

Kluczowym elementem stoiska Fiata jest nowy Doblò Cargo XL, kolejny „specjalista" z rodziny Doblò, który, przy ponad 500 wariantach obejmujących kombinacje wersje nadwozia, drzwi i silnika, może pochwalić się największą gamą w tym segmencie. Nowa wersja „XL" prezentuje podobne wymiary jak Cargo Maxi, zapewniając lepszy dostęp do przedziału ładunkowego, co jest zasługą tylnych drzwi o wysokości 1455 mm oraz 1550 mm wysokości samego przedziału ładunkowego. Ponadto, dzięki tylnemu zawieszeniu typu bi-link, samochód ten można bez obaw załadować do maksymalnego dopuszczalnego obciążenia osi: 1200 kg z przodu i 1450 kg z tyłu. Mimo iż nowe Doblò Cargo XL charakteryzuje się wartościami typowymi dla wyższych segmentów - w tym pojemnością wynoszącą 5 m3 (5,4 m3 przy złożonym siedzeniu pasażera) - jest to samochód, który poważnie traktuje kwestię ograniczenia zużycia paliwa i ochrony środowiska.

Na wystawie w Niemczech zobaczyć będzie można także wersję Doblò Work Up, czyli pierwszą w segmencie zabudowę skrzyniową w całości zaprojektowana, wyprodukowaną i objętą gwarancją przez firmę Fiat. Przy powierzchni ładunkowej wynoszącej 4 m2, ładowności równej 1000 kg oraz dzięki praktycznemu otwieraniu burt i obecności licznych udogodnień (schowek na narzędzia, osłona kabiny, uchwyty do mocowania ładunku na osłonie kabiny, zewnętrzny stopień itd.), Doblò Work Up stanowi idealne rozwiązanie do zastosowania w rolnictwie, budownictwie, przy remontach i w szkółkach leśnych, jak również transporcie drzwi, okien, żaluzji i szkła.
Obydwie prezentowane wersje potwierdzają najlepsze cechy modelu Doblò Cargo, pierwszego i jedynego samochodu w tej kategorii, w którym dokonano zdecydowanego przełomu, odchodząc od konstrukcji opartej na samochodzie osobowym. Już na etapie projektu powstawał on jako samochód dostawczy w każdym znaczeniu tego słowa. Nie jest to bowiem zwyczajny mały van ale prawdziwy lekki samochód dostawczy, który można przystosować do wszystkich zadań związanych z pracą i do różnego typu zabudowy.

Będący przez ponad 15 lat pionierem Fiat Professional ma do zaoferowania najszerszą gamę samochodów dostawczych, fabrycznie wyposażonych w układ zasilania metanem, co pozwala marce utrzymać na rynku pozycję lidera. W Hanowerze Fiat Professional prezentuje trzy najważniejsze samochody z gamy Natural Power: Ducato, Fiorino i Doblò Cargo z podwójnym układem zasilania na benzynę/metan.

Modele Scudo i Ducato mogą pochwalić się pełnym asortymentem samochodów do transportu osób, z różnymi zabudowami przeznaczonymi do konkretnych zastosowań i dla określonych grup klientów, w tym modyfikacjami samochodów pochodzących z rynku wtórnego, przeznaczonych do indywidualnego i zbiorowego transportu osób z ograniczeniami w poruszaniu się. Reprezentantami szerokiej gamy tego typu pojazdów na targach będzie Scudo Panorama Executive 165 MultiJet - idealne rozwiązanie dla klientów biznesowych (przewóz między hotelem a lotniskiem, wynajem samochodu z kierowcą) - oraz modułowy Ducato Flex-Floor ( 9 osobowe).

Fiat Professional prezentuje dwie szczególne wersje modeli Ducato i Strada, które zarówno pod względem stylu, jak i wyposażenia nadają się do profesjonalnego użytku, w którym liczy się elastyczność, wszechstronność, ładowność i możliwość pokonania trudnego terenu. Podczas salonu w Niemczech zaprezentowany zostanie Fiat Ducato 150 MultiJet z innowacyjnym systemem „Traction+", który koryguje tor jazdy na trudnym terenie i podłożu o słabej przyczepności. Obok niego zobaczyć będzie można model Strada by Lumberjack, powstały w wyniku współpracy Fiata Professional i Lumberjack (legendarnej marki obuwia i odzieży wyjściowej) w oparciu o wspólne kluczowe wartości, obejmujące praktyczność, jakość i solidność.

Na targach będzie można zobaczyć także Ducato DHL, zabudowane przez znaną niemiecką firmę karoseryjną Sommer. Ducato jest przykładem niezliczonej możliwości adaptacji samochodów marki Fiat Professional, od zabudów warsztatowych po skrzyniowe, od samochodów typu izoterma po zabudowy typu chłodnia. Sektor ten nieustannie się rozwija - wystarczy wspomnieć, że w dzisiejszej Europie jeden na trzy samochody poddawany jest podobnym adaptacjom.

Samochód ten, wyróżniający się ze względu na typowy dla firmy DHL żółty kolor, powstał na bazie modelu Ducato (z długim rozstawem osi i super wysokim dachem) i posiada wiele elementów opracowanych specjalnie w celu zoptymalizowania usług kurierskich oraz bezpieczeństwa. Zminimalizowano odległość, jaką kurier musi pokonać pieszo, co zmniejsza obciążenie oraz ryzyko wypadku. Aby dostarczyć paczkę, kierowca nie musi już wysiadać z kabiny, ale dzięki blaszanej przegrodzie z wewnętrznymi przesuwanymi drzwiami o wysokości ponad 1,8 metra może dostać się do przedziału ładunkowego i zabrać z niego potrzebne rzeczy.

Zaangażowanie Fiata Professional, zawsze skierowane w stronę prawdziwych potrzeb jego profesjonalnych użytkowników, poszło teraz jeszcze krok do przodu w kwestii zmniejszenia poziomu emisji spalin, co jest zasługą nowego systemu eco:Drive, przeznaczonego dla samochodów dostawczych. Jako jedyny w swoim rodzaju umożliwia przeanalizowanie danych z podróży służbowym samochodem i sugeruje odpowiednie zachowanie, które sprawi, że nasza jazda będzie ekonomiczna i ekologiczna. Goście odwiedzający Salon w Hanowerze mogą podziwiać eco:Drive Professional, wersję oprogramowania opracowaną specjalnie dla samochodów dostawczych, która uwzględnia zmienne typowe dla tej kategorii, począwszy od przewożonego ładunku po rozmaite wersje, na wypadek gdyby samochód został poddany zabudowie. Dostępna jest również wersja eco:Drive mobile. Jest to aplikacja na smartphona, która umożliwia wyświetlanie danych dotyczących podróży i efektywności jazdy bezpośrednio na ekranie telefonu komórkowego, bez konieczności użycia komputera (w przypadku kierownika floty, dane te można przesłać ze smartphona na stronę internetową floty, również bez użycia komputera).

Światowa premiera Doblò Cargo XL

Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Hanowerze zadebiutuje nowe Doblò Cargo XL. Jest to kolejny „specjalista" z rodziny Doblò, który przy ponad 500 wariantach obejmujących kombinacje wersji nadwozia, drzwi i silnika może pochwalić się najszerszą gamą w segmencie. Wyróżnia się także lepszymi osiągami, właściwościami funkcjonalnymi, ładownością i pojemnością, a także niskim spalaniem przy równocześnie niskich kosztach utrzymania, a wszystko to w połączeniu z bezpieczeństwem i komfortem.

Nową wersję „XL", przy objętości wynoszącej 5 m3 (5,4 m3 przy złożonym siedzeniu pasażera) i ładowności równej 1000 kg, cechują wartości typowe dla wyższych segmentów, choć nadal jest to samochód, który przywiązuje wagę do kwestii ograniczenia zużycia paliwa i poszanowania środowiska. Nowe Doblò XL posiada podobne wymiary jak wersja Cargo Maxi, zapewniając lepszy dostęp do przedziału ładunkowego, co jest zasługą tylnych drzwi o wysokości 1455 mm oraz 1550 mm wysokości samego przedziału ładunkowego. Dzięki tylnemu zawieszeniu typu bi-link, samochód ten można bez obaw załadować do maksymalnego dopuszczalnego obciążenia osi: 1200 kg z przodu i 1450 kg z tyłu.

Gama silników nowego Doblò XL w wersji Cargo obejmuje trzy turbodoładowane jednostki Diesla- 1,6 MultiJet o mocy 105 KM, 1,6 MultiJet MTA o mocy 90 KM oraz 2,0 MultiJet o mocy 135 KM. Natomiast wersja Kombi dostępna jest z silnikiem 2,0 MultiJet o mocy 135 KM. Gamę silników uzupełnia benzynowa jednostka 1,4 TJet o mocy 120 KM, dostępna również dla wersji Cargo. Wszystkie wysokoprężne jednostki, zgodne z normą Euro 5, wyróżniają znakomite osiągi, cicha praca i niskie koszty utrzymania (zużycie paliwa i konserwacja), a także niezawodność i ekologia, co jest również zasługą obecności systemu Start&Stop oraz filtra cząstek stałych (Start&Stop dostępny na zamówienie na rynku polskim).

W kwestii bezpieczeństwa nowe Doblò XL nie ma sobie równych. W celu zapewnienia optymalnej dynamiki, komfortu i bezpieczeństwa aktywnego na każdej nawierzchni i przy każdym obciążeniu, samochód ten został wyposażony w innowacyjne rozwiązania mechaniczne, zwłaszcza zaś układ tylnego zawieszenia typu bi-link. Stałą przyczepność do nawierzchni zapewniono poprzez zastosowanie najnowocześniejszych urządzeń wchodzących w skład elektronicznego systemu stabilizacji dostępnych jako standard, w tym system ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD). Wyposażenie związane z bezpieczeństwem uzupełniają przednie poduszki powietrzne oraz przednie poduszki boczne, które chronią zarówno głowę, jak i klatkę piersiową (poduszka powietrzna pasażera oraz poduszki boczne dostępne na zamówienie na rynku polskim). Dyskretnie umiejscowione i nie rzucające się w oczy rozwiązania, takie jak:. umieszczona pod dachem półka, uchwyt na dokumenty na desce rozdzielczej i wiele praktycznych skrytek oraz duży schowek nad kabiną, do którego bezpośredni dostęp można uzyskać z przedziału ładunkowego, zmieniają kabinę w prawdziwe ruchome biuro. W samochodzie dostępne są również rozwiązania techniczne i wyposażenie, które stwarzają optymalne warunki komfortu i pomagają skupić uwagę na drodze. Obejmują one system klimatyzacji (dostępny również w wersji automatycznej), tempomat, tylne czujniki parkowania, wbudowany system Blue&Me obsługiwany bez pomocy rąk, nawigację Blue&Me TomTom oraz innowacyjny system eco:Drive Fleet Professional. (dostępne na zamówienie)

Doblò Work Up: Pierwsza fabryczna zabudowa skrzyniowa w swoim segmencie

Obok Fiata Doblò XL goście odwiedzający salon mogą również podziwiać Doblò Work Up, pierwszą fabryczną zabudowę skrzyniową w tym segmencie, w całości zaprojektowaną, wyprodukowana i objętą gwarancją przez firmę Fiat.

Ukazując nowe oblicze koncepcji zabudowy skrzyniowej, marka ta prezentuje model o niepowtarzalnym dla tego typu designie, samochód wchodzący do segmentu, który dla większości producentów wciąż stanowi niezbadane terytorium. Jest to nowa wersja skrzyniowa o bardzo ograniczonych wymiarach zewnętrznych, co ułatwia użytkowanie w warunkach miejskich, nawet na wąskich i trudno dostępnych przestrzeniach, takich jak alejki i przejazdy. Jednocześnie wymiary skrzyni ładunkowej Doblò Work Up pozwalają na wykorzystanie tego samochodu w działalności gospodarczej: 2,30 m długości, 1,82 m szerokości i 4 m2 powierzchni ładunkowej. Ładowność tego samochodu wynosi maksymalnie 1000 kg, co jest zasługą najnowszej generacji tylnego zawieszenia typu bi-link, które sprawia, że maksymalne dopuszczalne obciążenie osi jest całkiem spore: 1120 kg z przodu i 1450 kg z tyłu. Doblo Work Up jest konkurencyjny cenowo względem podobnie wyposażonego samochodu segmentu wyżej, przy podobnych możliwościach ładunkowych .

W celu zapewnienia odpowiednich możliwości ładunkowych, solidności, lekkości i mniejszego zużycia paliwa, w konstrukcji skrzyni ładunkowej zastosowano ramę ze stali o dużej wytrzymałości, podłogę z antypoślizgowej sklejki oraz burty z lekkiego aluminium. Pod podłogą znajduje się schowek służący do przechowywania narzędzi roboczych i przyrządów, nawet tych długich, o dużych gabarytach, z zapewnieniem bezpieczeństwa i ochrony przed kontaktem z innymi elementami. Po bokach samochodu znajduje się praktyczny stopień, ułatwiający dostęp do wnętrza skrzyni ładunkowej. Jest ona wyposażona w osłonę kabiny, uchwyty do mocowania ładunku oraz solidną kratkę ochraniającą kabinę i tylną szybę. Wszystkie te elementy sprawiają, że Doblò Work Up może posiadać zastosowanie w rolnictwie, budownictwie, przy remontach i w szkółkach leśnych, jak również służyć do transportu drzwi, okien, żaluzji i szkła. Z łatwością można załadować do niego 3 europalety lub 33 skrzynki z owocami.

Gama silników do Doblò Work Up składa się z trzech turbodoładowanych jednostkach diesla: 1,3 MultiJet o mocy 90 KM, 1,6 MultiJet o mocy 105 KM oraz 2,0 MultiJet o mocy 135 KM. Wszystkie silniki cechują znakomite osiągi, cicha praca, niskie koszty utrzymania (zużycie paliwa i konserwacja) oraz niezawodność i dbałość o środowisko, co gwarantuje ogromną satysfakcję z jazdy . System Start&Stop i filtr cząstek stałych dostępne są w ramach standardowego wyposażenia (opcja Start&Stop na rynku polskim).

W standardzie Doblò Work Up posiada również przednie poduszki powietrzne (poduszka powietrzna pasażera stanowi wyposażenie opcjonalne na rynku polskim), system ABS z EBD oraz tylne zawieszenie typu bi-link, podczas gdy system automatycznej klimatyzacji, tempomat, system Blue&Me i nawigacja „Blue&Me TomTom" dostępne są na zamówienie.

Natural Power: najbardziej ekologiczna gama na rynku

Fiat Professional oferuje najszerszą gamę samochodów dostawczych standardowo wyposażonych w instalację na metan. Wśród nich znajdują się następujące modele: Punto Van z silnikiem 1,4 Fire o mocy 70 KM, Doblò Cargo z silnikiem 1,4 Fire TJet o mocy 120 KM, Fiorino z silnikiem 1,4 Fire o mocy 70 KM oraz Ducato z silnikiem 3,0 16v o mocy 140 KM.

Wszystkie modele Fiata Professional z gamy Natural Power wyposażone są w dwupaliwowe jednostki (metan i benzyna). W normalnych warunkach są one zasilane metanem, wykorzystując benzynę tylko przy rozruchu (za wyjątkiem nowego Ducato, który korzysta z baku na benzynę tylko w trybie awaryjnym), po czym natychmiast automatycznie przełączają się na drugi układ zasilania. Silnik przełącza się na benzynę tylko wówczas, gdy gaz w cylindrach jest na wyczerpaniu. Niemniej jednak istnieje możliwość przełączenia się z metanu na benzynę i odwrotnie w dowolnym momencie, poprzez naciśnięcie przycisku znajdującego się na desce rozdzielczej. Oczywiście, umiejscowienie i pojemność zbiornika na metan różni się w zależności od modelu.

Gama Natural Power potwierdza zaangażowanie Fiata Professional w kwestie związane z ochroną środowiska i zrównoważoną mobilnością. Systemy zasilania metanem są obecnie najbardziej odpowiednim technologicznym wyborem, jeśli chodzi o ograniczenie poziomu zanieczyszczeń na obszarach miejskich, są również bardzo korzystne cenowo. Patrząc z ekologicznego punktu widzenia, metan jest najczystszym z obecnie dostępnych paliw i umożliwia poruszanie się na terenie miast objętych ograniczeniami ruchu drogowego. W przeciwieństwie do pojazdów z silnikami diesla, samochody napędzane metanem nie emitują cząstek stałych, a poziom emisji tlenku azotu wynosi mniej niż 90%. W porównaniu do układów zasilania benzyną, jednostki napędowe zasilane metanem gwarantują obniżenie emisji tlenku azotu o około 50%, węglowodoru o prawie 75% i CO2 o 23%, przyczyniając się w ten sposób do zmniejszenia efektu cieplarnianego.

Wybór metanu jest również efektywną alternatywą dla konwencjonalnych paliw z finansowego punktu widzenia, ponieważ gwarantuje niezwykle niskie koszty pokonania 1 kilometra drogi. Kolejnym ważnym czynnikiem, wziętym pod uwagę przy opracowywaniu jednostek napędzanych gazem ziemnym, jest bezpieczeństwo. Zgodnie ze standardem EPA (Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska), metan jest jednym z najbezpieczniejszych paliw, zajmującym drugie miejsce zaraz za olejem napędowym. Nie jest on gazem toksycznym i wykazuje niskie ryzyko zapłonu, ponieważ ma on mniejszą gęstość niż powietrze. W razie przypadkowego wycieku przybiera stan lotny i unosi się, nie tworząc niebezpiecznych stężeń. Z tej przyczyny pojazdy wyposażone w takie systemy zasilania mogą parkować w podziemnych garażach i być przewożone promami.

Oto krótka charakterystyka trzech samochodów z gamy Natural Power prezentowanych podczas Salonu Motoryzacyjnego w Hanowerze.

Nowy Doblò Cargo Natural Power

Fiat Doblò Cargo Natural Power jest wyposażony w silnik 1.4 T-Jet o podwójnym zasilaniu (benzynę i metan) i wchodzi w skład nowej rodziny turbodoładowanych silników benzynowych T-Jet, które cechuje prosta ale solidna konstrukcja, niezawodność oraz znakomite osiągi (prędkość maksymalna o wartości 172 km/h), niskie zużycie paliwa i zrównoważony poziom emisji spalin (134 g CO2 na km).

Turbodoładowanie, które jest realizowane za pośrednictwem chłodnicy międzystopniowej i przepustnicy, pozwala nowemu silnikowi osiągnąć moc maksymalną o wartości 120 KM przy 5000 obr./min, zarówno przy napędzie benzynowym, jak i metanowym oraz progresywne wartości momentu obrotowego o wartości 206 Nm przy 3000 obr./min, co umożliwia ruszanie i zapewnia dobry zryw nawet przy dużym obciążeniu. Doskonałe osiągi współgrają z imponująco niskim poziomem spalania (4,9 kg metanu na 100 km w cyklu mieszanym) i niewielkim kosztem jazdy. We Włoszech można pokonać odległość 200 kilometrów za jedyne 10 euro (prawie dwa razy większy koszt należy ponieść w przypadku silnika 1.6 MultiJet). Obecnie uzupełnianie zbiornika metanem kosztuje około 16 euro.

Samochód został domyślnie ustawiony na zasilanie gazem ziemnym. Silnik przy starcie wykorzystuje benzynę, a następnie automatycznie przełącza się na zasilanie metanowe, przy czym kierowca może w dowolnym momencie przełączyć układ paliwa na benzynę, przy użyciu przycisku znajdującego się na konsoli środkowej.

Nowy Doblò Cargo CNG oferuje dwa rodzaje systemu zbiorników, umieszczonych pod panelem podłogi, aby nie zmniejszały użytkowej objętości przedziału ładunkowego (od 3,4 do 4,2 m3, powiększonego o 0,4 m3 w wersjach z ruchomą przegrodą i składanym siedzeniem pasażera). Standardowy system czterech zbiorników posiada całkowitą pojemność wynoszącą 95 litrów, co odpowiada 16,15 kg metanu, zapewniając zasięg o długości 325 km i 300 km na benzynie, dzięki zbiornikowi o pojemności 22 litrów. Dodatkowy zbiornik o pojemności 35 litrów, dostępny jako opcja w wersjach z długim rozstawem osi, zwiększa całkowitą pojemność nowego Doblò Cargo, która wynosi 130 litrów. 5 zbiorników gwarantuje zasięg o długości 450 km, który wzrasta do 750 km, jeśli uwzględnimy zbiornik na benzynę.

Doblo Cargo, jako jedyny w tej klasie pojazdów oferuje układ tylnego zawieszenia typu bi-link, co umożliwia osiągnięcie rekordowej ładowności w wersji Doblò Cargo Natural Power, która wynosi od 910 do 980 kg, w zależności do wersji. Poziomy te są wyższe niż u konkurencji, nawet przy systemach na olej napędowy lub benzynę.

Fiorino Cargo Natural Power

Fiorino Natural Power, dostępny w dwóch odmianach (Cargo i Kombi) oraz w dwóch wersjach wyposażenia (Base i Elegant), to idealne rozwiązanie dla transportu miejskiego, również za sprawą swojego kompaktowego rozmiaru. Samochód jest wyposażony w silnik benzynowy o mocy 70 KM i pojemności 1,4 l, który wykorzystuje wielopunktowy, fazowy system sekwencyjny. To powoduje, że osiągi zasilanego metanem silnika są porównywalne z osiągami silników benzynowych, a ich prędkość maksymalna wynosi w przybliżeniu 150 km/h.

Fiorino Cargo Natural Power dysponuje mocą wynoszącą 70 KM (51 kW) przy 6000 obr./min, a moment obrotowy wynosi 104 Nm przy 3000 obr./min. Natomiast przy zasilaniu na benzynę osiągi silnika wynoszą 77 KM (57 kW) przy 6000 obr./min i 115 Nm przy 3000 obr./min. Fiorino Cargo Natural Power oferuje minimalny poziom emisji CO2, który wynosi 119 g/km w trybie metanowym, w porównaniu do 158 g/km przy zasilaniu na benzynę.

Gaz ziemny jest magazynowany w dwóch stalowych zbiornikach umieszczonych pod panelem podłogi. Ich całkowita pojemność wynosi 77 litrów (równa się około 13,2 kg gazu) i dzięki spalaniu 4,4 kg/100 km w cyklu mieszanym gwarantuje maksymalny zasięg wynoszący 300 km. Wydajność pracy jest szczególnie imponująca. Na przykład we Włoszech można pokonać 230 kilometrów za jedyne 10 euro przy zasilaniu metanem, o sto kilometrów więcej niż w przypadku silnika 1.3 MultiJet 75 KM, a koszty uzupełniania paliwa to tylko 13 euro. Zbiornik na benzynę (45 litrów) również umożliwia dalszą jazdę na dystansie dłuższym o 660 km. To oznacza, że całkowity zasięg wynosi około 900 km. Zasilany metanem Fiorino może się poszczycić optymalnym, regularnym przedziałem ładunkowym, który na całej swojej długość jest idealnie płaski. Dzięki temu objętość wynosi 2,1 m3, a ładowność 500 kg.

Ducato 140 Natural Power

Goście odwiedzający Salon Samochodowy w Hanowerze mogą podziwiać Fiata Ducato 140 Natural Power w wersji Furgon Maxi. Ten dwupaliwowy samochód na benzynę i metan zapewnia doskonałe osiągi, niskie zużycie paliwa i, przede wszystkim, minimalny poziom emisji spalin. Jest to zasługą jednostki mocy o pojemności trzech litrów, która przy zasilaniu metanowym osiąga moc maksymalną 136 KM (100 kW) w zakresie od 2750 do 3500 obr./min i maksymalną wartość momentu obrotowego równą 350 Nm przy 1500 obr./min. Zasilany w ten sposób Ducato Natural Power w wersji prezentowanej podczas salonu jest w stanie rozwinąć prędkość maksymalną o wartości 155 km/h, przyspieszyć do 100 km w 13,9 sekundy i posiada zryw 10,1 sekundy przy prędkości od 60 do 100 km/h (na piątym biegu), pokonuje wzniesienia o nachyleniu 21,5% i w końcu zużywa 8,8 kg metanu na każde 100 km przy emisji CO2 na poziomie 239 g/km.

Silnik ten został opracowany i wyprodukowany przez FPT - Fiat Powertrain Technologies. Jednostka ta od początkowych etapów projektowania miała być zasilana metanem i jest montowana wraz z licznymi specjalistycznymi komponentami w celu zapewnienia maksymalnej sprawności oraz wydajności, bez względu na rodzaj paliwa (metan lub benzyna). Samochód ten zaprojektowany został na zasilanie gazem ziemnym, a benzynowy układ paliwa uruchamiany jest dopiero wówczas, gdy gaz w zbiornikach jest na wyczerpaniu. W takiej sytuacji zbiornik paliwa (15 litrów) w trybie rezerwowym zapewnia pokonanie odległości wynoszącej 100 km do najbliższej stacji z metanem.

Zbiorniki z gazem zostały umieszczone pod podłogą, co umożliwia wykorzystanie całego przedziału ładunkowego. Dokładniej mówiąc, gazowy układ paliwa składa się z 5 zbiorników: dwóch o pojemności 50 litrów (czyli po 8,5 kg każdy) oraz trzech o pojemności 40 litrów (czyli po 6,8 kg każdy), dając łączną pojemność 220 litrów (czyli 37,4 kg), co umożliwia jazdę na dystansie 400 km.

Metan, magazynowany w zbiornikach pod ciśnieniem nominalnym o wartości 200 barów i w temperaturze 15°C, przechodzi przez reduktor/regulator ciśnienia, który zasila 4 wtryski paliwa pod niskim ciśnieniem (około 7 barów). Te z kolei zamontowane są na głowicy cylindrów i uruchamiane przez specjalny elektroniczny układ sterowania. Po wyczerpaniu metanu, układ ten automatycznie przełącza zasilanie na benzynę.

Radość podróżowania: Scudo i Ducato w wersji Panorama

Modele Scudo i Ducato mogą się poszczycić pełną gamą samochodów przeznaczonych do transportu osób. Dzięki zróżnicowanemu wyposażeniu przeznaczonemu do użytku specjalnego spełnia potrzeby wszystkich klientów, począwszy od zespołów pracowników wraz z ich sprzętem, poprzez duże rodziny, poszukujące komfortu i stylu, który wyróżnia samochody wielofunkcyjne MPV, osób, które w czasie wolnym uprawiają sport, po firmy transportowe świadczące usługi dla klientów biznesowych (transport wahadłowy z lotniska do hotelu, wynajem samochodów z kierowcą).

Ponadto, dzięki współpracy z najlepszymi firmami specjalizującymi się w montowaniu wyposażenia dla sektora mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo, oba modele mogą zostać przekształcone zgodnie z Programem Autonomy. Stanowi on inicjatywę Spółki Fiat Group Automobiles, która od roku 1995 pracowała nad stworzenia usług oraz środków transportu indywidualnego i zbiorowego na potrzeby osób o ograniczonych zdolnościach ruchowych, w zgodzie z bezustanną innowacyjnością produktu, wspierając mobilność osób niepełnosprawnych.

Scudo Panorama Executive 2.0 165 MultiJet

Scudo prezentowane podczas salonu samochodowego w Hanowerze to ekskluzywna wersja Panorama Executive z 6 siedzeniami, która została wyposażona w najnowszy silnik 2,0 165 Multijet (zgodnym z normą Euro 5). Szczególną zaletą tego samochodu jest fakt, iż został on wyposażony w innowacyjny, elastyczny system VitaMo firmy Sortimo, który umożliwia łatwe przekształcenie wnętrza z zachowaniem wysokiego standardu komfortu i bezpieczeństwa. Przesuwne siedzenia, które obracają się w zakresie 360°, oraz składane, ruchome stoliki można ustawić w taki sposób, aby utworzyły mały salon dla 4 osób.

Elastyczność systemu VitaMo umożliwia błyskawiczną zmianę ustawienia siedzenia lub innej części wyposażenia, w zależności od potrzeb. Prowadnice zamontowane w podłodze zabudowy VitaMo ułatwiają usuwanie siedzeń i stolików, a także dają możliwość łatwego transportu większych przedmiotów, rowerów lub innego sprzętu rekreacyjnego czy użytkowego poprzez przymocowanie go do specjalnych uchwytów i innych systemów zabezpieczających, opatentowanych przez firmę Sortimo.

Fiat Scudo, zaprojektowany z myślą o współczesnych potrzebach Europejczyków w zakresie transportu miejskiego i międzymiastowego towarów, został wyposażony w nowy, najwyższej klasy silnik 2,0 165 Multijet. Wszystkie wersje Fiata Scudo z tym wyposażeniem określa się mianem „Power" i oferuje w ramach standardowego pakietu wyposażenia ESP i elektronicznego sterowania klimatyzacją.

W połączeniu z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów oraz filtrem cząstek stałych, nowy silnik 2,0 165 Multijet z turbiną o zmiennej geometrii łopatek dostarcza moc o wartości 163 KM przy 3750 obr./min i moment obrotowy o wartości 340 Nm przy 2000 obr./min. Właściwości te zapewniają znakomite osiągi pod względem maksymalnej prędkości (170 km/h), przyspieszenia (do 100 km/h w 12,3 sekundy przy średnim obciążeniu) oraz zrywu (80-120 km w 11,3 sekundy na piątym biegu przy średnim obciążeniu). Uzyskano również doskonałe wyniki pod względem oszczędności paliwa (zaledwie 6,9 l/100 km w cyklu mieszanym dla wersji Furgon i 7,1 l/100 km dla wersji przeznaczonych do transportu osób) oraz emisji CO2 (181 g/km dla wersji Furgon i 185 g/km dla wersji Kombi i Panorama).

Fiat Scudo powstał w 2007 roku i osiągnął imponujące wyniki sprzedaży. Samochód ten ceniony jest przede wszystkim ze względu na cechy wersji Furgon oraz gamę przeznaczoną do przewozu osób. Ta ostatnia używana jest do celów zawodowych (taksówka, samochód do transportu wahadłowego i do przewozu osób niepełnosprawnych) oraz do celów prywatnych (rodzina, drużyny sportowe, cele społeczne).

Model ten od zawsze łączy w sobie osiągi, sposób prowadzenia i komfort typowe dla samochodów osobowych z pojemnością i wydajnością oraz niezawodnością i opłacalnością, które charakteryzują samochody dostawcze. Oferuje on ładowność 1000-1200 kg (razem z kierowcą) i objętości 5,6 i 7 m3 . (na rynku polskim dostępne są wersje z ładownością 1200 kg)

Modułowy Ducato Flex-Floor

Podczas salonu samochodowego w Hanowerze zaprezentowany zostanie Fiat Ducato Flex-Floor (samochód przeznaczony do przewozu osób wyposażony w 9 siedzeń), w którym zainstalowano znakomity silnik 130 MJet, połączony ze skrzynią biegów Comfort-Matic. Model ten cechuje się ogromną elastycznością. Posiadając jeden samochód, profesjonalista z branży turystycznej (hotelarz, kierowca taksówki, itd.) może spełnić oczekiwania każdego klienta, również osób niepełnosprawnych.

Model Ducato Flex-Floor (samochód do transportu osób, z 9 siedzeniami) został zainspirowany technologią lotniczą, którą cechuje wysoka wytrzymałość i minimalny ciężar. Dowodem na to jest specjalna podłoga w przedziale pasażerskim, którą wykonano z aluminium, zintegrowana z szynami zabezpieczającymi pojedyncze, przesuwne i łatwo zwalniane siedzenie (stanowiące standardowe wyposażenie). Warto zwrócić uwagę na modułową elastyczność cechującą podłogę w połączeniu z siedzeniami zintegrowanymi ze specjalnymi pasami bezpieczeństwa. To oznacza, że Ducato Flex-Floor prezentuje najwyższą jakość, jeżeli chodzi o transport osób, umożliwiając łatwą i bezpieczną optymalizację aranżacji siedzeń, stosownie do rodzaju usługi i wymagań przewożonych pasażerów.

Wraz z tą wersją Ducato , dostępna jest szeroka gama wyposażenia dodatkowego, zarówno na potrzeby turystyczne, jak i specjalne potrzeby do przewozu osób niepełnosprawnych. Opracowała je firma Olmedo, od ponad pięćdziesięciu lat specjalizująca się w wyposażaniu samochodów do transportu pasażerskiego. W dodatku, dzięki swojemu technicznemu charakterowi i modułowemu wnętrzu, nowy Ducato Flex-Floor umożliwia zainstalowanie specjalnego wyposażenia mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo, takiego jak mocowania do wózków inwalidzkich, siedzenia ze specjalnymi pasami bezpieczeństwa, systemy do podnoszenia wózków inwalidzkich, łatwa do mycia wykładzina przedziału pasażerskiego, itd.

Dostępny zarówno w wersji Panorama (o średnim rozstawie osi wynoszącym 3450 mm) oraz w wersji Kombi (o długim rozstawie osi wynoszącym 4035 mm), nowy Ducato Flex-Floor został stworzony po to, aby odegrać wiodącą rolę w segmencie samochodów przeznaczonych do przewozu osób, wyposażonych w 9 siedzeń, odpowiadając dzięki swej innowacyjności i ekskluzywności na potrzeby profesjonalistów pracujących w tym sektorze: począwszy od kierowców taksówek po firmy wynajmujące samochody, dostawców transportu publicznego i konsorcja.

Kolejną atrakcją modelu prezentowanego podczas salonu jest 6-biegowa zrobotyzowana skrzynia biegów Comfort Matic, która jest już dostępna z silnikiem 180 MultiJet Power i niedawno została wprowadzona dla silników 2.3, 130 i 150 MultiJet. Pod względem technicznym jest to zrobotyzowana, manualna skrzynia biegów. Dźwigniami zmiany biegów sterują elektroniczne siłowniki hydrauliczne. To wysoce zaawansowany i zdecydowanie najnowszy produkt, który gwarantuje błyskawiczną zmianę biegów i działa na zasadzie logiki samoadaptacyjnej.

Oprócz trybu automatycznego, przy użyciu drążka znajdującego się na tablicy rozdzielczej, samochód można przełączyć na tryb pół-automatyczny lub całkowicie manualny tak, aby dopasować jazdę do najbardziej zróżnicowanych wymagań. Warto również zwrócić uwagę na ekskluzywną funkcję UP. Po wciśnięciu specjalnego przycisku zostaje aktywowana logika operacyjna, zaprojektowana specjalnie dla tych, którzy posiadają potrzebę podróżowania przy pełnym obciążeniu, na krętych i stanowiących prawdziwe wyzwanie drogach. W tych sytuacjach system zapewnia lepsze hamowanie i szybsze zmiany biegów.

Ducato Traction+ i Strada Adventure by Lumberjack do zadań specjalnych

Fiat Professional prezentuje dwie wyjątkowe wersje modeli Ducato i Strada, które zarówno pod względem stylistyki, jak i wyposażenia znakomicie nadają się do zastosowań rekreacyjnych i zawodowych, gdzie liczy się uniwersalność, pojemność i zdolność pokonywania trudnych terenów.

Ducato z systemem „Traction+"

Ducato prezentowany podczas salonu samochodowego w Hanowerze jest wyposażony w system Traction+, który wspomaga kierowcę w sytuacjach słabej przyczepności, typowej dla samoblokującego, elektromechanicznego dyferencjału, lecz bez dodatkowego obciążenia i tarcia typowego dla napędu na cztery koła.

System wykorzystuje zaawansowany sprzęt komputerowy, obecny w samochodach wyposażonych w ESP, elektronicznie symulując działanie samoblokującego dyferencjału. W momencie, gdy koło zaczyna tracić przyczepność, układ sterowania systemu hamuje koło za pośrednictwem układu hydraulicznego i przenosi moment obrotowy na koło o największej przyczepności. To ułatwia wykonywanie manewrów na nawierzchniach o słabej przyczepności, takich jak zaśnieżone, błotniste lub oblodzone drogi, a także podłoże porośnięte trawą.

Nowy Ducato, który niedawno został poddany restylingowi, stanowi rozwinięcie najlepiej sprzedającego się modelu, który przez trzydzieści lat dzięki swoim pięciu generacjom, zdobywał międzynarodowe nagrody i sukcesy handlowe, czego dowodem jest poziom sprzedaży wynoszący ponad 2,4 miliona samochodów na całym świecie, począwszy od roku 1981 do dziś. Model posiada gamę silników, z których wszystkie spełniają normę Euro 5 i obecnie dostarczają jeszcze większą moc, a także są o wiele bardziej zróżnicowane i przeznaczone do wielu zadań. Każdy z nich jest liderem w swoim zakresie mocy, pod względem zużycia paliwa, poziomu emisji spalin i osiągów. Szczególnie ważnym silnikiem jest 115 MultiJet, o najniższym zużyciu paliwa i poziomie emisji CO2 (zaledwie 6,4 l/100 km i 169 g/km w przypadku wersji Combi) wraz z nowym, trzylitrowym silnikiem 180 MultiJet Power.

Gama silników obejmuje również silniki o pojemności 2,3 litra: silnik 130 MultiJet i silnik 150 MultiJet. Stosownie do wersji, silniki nowego Ducato są wyposażone w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek oraz układ wtryskowy MultiJet drugiej generacji, synonim technologii, osiągów i wydajności pracy.

Wszystkie silniki wyróżniają się znakomitymi osiągami, małą częstotliwością przeprowadzania przeglądów okresowych (co 48.000 km), niskim zużyciem paliwa (do 15% niższego niż w przypadku poprzednich silników, które spełniały normę Euro 4) oraz niskim poziomem emisji CO2, a także cichą pracą silnika i optymalnym ciężarem. Zrobotyzowana skrzynia biegów Comfort-Matic i łączy doskonałe osiągi oraz zużycie paliwa typowe dla manualnych skrzyni biegów z prostotą i wygodą, cechującą automatyczne skrzynie biegów.

Obecnie Ducato charakteryzuje się zmienionym wnętrzem z nową kombinacją kolorów deski rozdzielczej, siedzeniami, które można obracać w zakresie 180°, co czyni tę wygodną, praktyczną i wysoce funkcjonalną kabinę jeszcze bardziej atrakcyjną. Tablice rozdzielcze są dostępne w trzech stylach, w zależności od wyposażenia: w ciemnym odcieniu szarości (w wersji standardowej), Techno (z wywietrznikami w kolorze aluminium) oraz Elegant (z wywietrznikami w kolorze orzecha Dip-printTM oraz konsolą środkową).

Na uwagę zasługuje również zaawansowane wyposażenie informacyjno-telematyczne nowego Ducato, które obejmuje ekskluzywne i innowacyjne rozwiązania, takie jak nowe radio zintegrowane z tablicą rozdzielczą, myPort do nawigatora TomTom i zintegrowany system Blue&Me, który posiada przyciski sterujące na kierownicy i zarządza całą gamą funkcji łączności, takich jak niewymagające używania rąk rozmowy telefoniczne i odtwarzanie muzyki z urządzeń MP3 (w tym najnowszej generacji iPodyTM).

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że Fiat Ducato to pojazd stworzony, aby być kamperem („Born to be a motorhome"). Został wymyślony i opracowany przy współpracy z największymi w Europie producentami samochodów kempingowych, począwszy od etapu projektowania. Jest to widoczne w przyjętych rozwiązaniach mających na celu zoptymalizowanie zarówno jazdy, jak i życia toczącego się na pokładzie kampera, skonstruowanego na bazie Ducato. Oto jak został powołany do życia ten zwycięski produkt, zdolny do spełnienia wymagań każdego dostawcy sprzętu turystycznego. Wystarczy uwzględnić fakt, iż ze względu na możliwe konfiguracje nadwozi, pojemności i silników, możliwe jest osiągnięcie rekordowej liczby 700 specyficznych wersji samochodów kempingowych, a to jedna trzecia wszystkich wersji Ducato. Do tego można dodać łatwość doposażania, zmniejszone koszty, a przede wszystkim jakość i różnorodność zastosowań dla klienta końcowego. Efektem ostatecznym jest wiodący na rynku wyrób o rekordowej statystyce: ponad dwa na trzy samochody kempingowe sprzedawane w Europie są konstruowane na bazie Ducato.

W ostatnich miesiącach wprowadzono wiele rozwiązań, opracowanych z myślą o udoskonaleniu użytkowania samochodów kempingowych przez ich właścicieli. Zaczęto od nowej, bazowej wersji Furgon, odpowiedniego do samochodów kempingowych o dużej pojemności, połączonego ze specyficzną, lekką mechaniką z 15-calowymi felgami. Kolejny dodatek do gamy to debiut wersji Kabina i Podwozie z wydłużonym rozstawem osi (4300 mm), co gwarantuje lepszą dynamikę i świetną stabilność na drodze.

Fiat Strada by Lumberjack

Opracowany w oparciu o najwyższej klasy wyposażenie Adventure, nowy Fiat Strada by Lumberjack został stworzony przy współpracy firm Fiat Professional i Lumberjack, legendarnej marki obuwia i odzieży turystycznej, na podstawie wspólnych wartości, w tym praktyczności, jakości i solidności. To dlatego wybór samochodu handlowego, dla którego siły obu firm miały zostać połączone, mógł paść tylko i wyłącznie na nowego Fiata Stradę, pick-up, który bardziej niż inne modele nadaje się do zastosowań rekreacyjnych i zawodowych, gdzie liczy się żwawość, pojemność i zdolność do pokonywania warunków trudnej nawierzchni.

Fiat „Strada by Lumberjack" jest dostępny w dwóch wersjach kabiny: długa i podwójna. Obie wersje zostały wyposażone w znakomity silnik 1.3 MultiJet 16v Euro 5, który dostarcza moc maksymalną o wartości 95 KM i moment obrotowy wynoszący 200 Nm (20,4 kgm przy 1500 obr./min). Dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii łopatek i chłodnicy międzystopniowej silnik gwarantuje doskonałe osiągi przy niskich kosztach pracy i zużyciu paliwa (zaledwie 5,3 litrów/100 km w cyklu mieszanym). Te dane są jeszcze bardziej niezwykłe przy porównaniu z ciężarówkami typu pick-up, przeznaczonymi do przewozu przedmiotów wielkogabarytowych, produkowanymi przez konkurentów, z których każda łączy wysoką moc z wysokim zużyciem paliwa.

Na zewnątrz Fiata Stradę w nowej wersji cechuje specyficzne nadwozie w kolorze intensywnej czerwieni, plakietka z logo Lumberjack, boczne naklejki z napisem Natural Story i elektrycznie sterowane lusterka. Ponadto ten w 100% terenowy wygląd modelu potęgują relingi biegnące wzdłuż całego dachu, 15-calowe aluminiowe felgi i opony 205/65 R15 o ogromnych występach bieżników.

Fiata Strada by Lumberjack cechuje wewnętrzny komfort, stworzony na potrzeby pasażerów i bardzo precyzyjny projekt całości, czego dowodzi skórzana tapicerka siedzeń, specjalne dywaniki z logo Lumberjack i oryginalne, wyraźne i łatwe do odczytywania urządzenia, wyróżniające się trzema dodatkowymi urządzeniami: kompasem i pochyłościomierzem.

Ergonomiczne siedzenia z funkcją antisubmarining, zapobiegającą wysuwaniu się pasażerów spod pasów bezpieczeństwa, sterowanie klimatyzacją, ABS, przednie poduszki powietrzne i lampy przeciwmgłowe sprawiają, że podróżowanie i praca na pokładzie nowej, ekskluzywnej wersji Fiata Strady staje się przyjemna, wygodna i bezpieczna. W ramach opcji standardowej tak bogate wyposażenie zostało uzupełnione o elektroniczny dyferencjał blokujący E-Locker (Electronic Locking Differential), który stanowi skuteczną pomoc przy pokonywaniu nawierzchni o słabej przyczepności i gdzie, na ogół, wysokosprawny napęd na cztery koła nie jest wymagany. Dokładniej mówiąc, system może doprowadzić do zablokowania przedniego dyferencjału, przenosząc dostępny moment obrotowy na koło o najlepszej przyczepności, w celu uwolnienia samochodu z patowej sytuacji. Rezultat to wyczyn w stylu jazdy terenowej połączony ze wszystkimi najlepszymi właściwościami napędu 4x2. E-Locker nie powoduje wzrostu kosztu napędu 4WD, nie redukuje ciężaru własnego ani masy użytecznej samochodu i nie wpływa na zużycie paliwa i koszty utrzymania.

Wersja ta z pewnością spełni oczekiwania skupiającej uwagę na elementach wyposażenia i na cenie międzynarodowej klienteli, takiej jak: mieszkańcy osad górskich, właściciele gospodarstw agroturystycznych i hodowcy zwierząt oraz właściciele winnic, czyli osoby, które inwestują w ekologię i są silnie związanie ze swoją ziemią. Fiat Strada by Lumberjack został stworzony z myślą o nich. To pick-up przeznaczony do pracy, cechujący się duchem i atrakcyjnością samochodu, obecnie dostępny również z podwójną kabiną dla załogi, która może wygodnie pomieścić nawet do czterech osób, dla jeszcze bardziej uniwersalnych zastosowań, przy zachowaniu ładowności użytkowej (bez kierowcy) wynoszącej 350 kg. Jest to jeszcze bardziej interesujące ze względu na gabaryty zewnętrzne samochodu, którego długość wynosi 4,46 m, szerokość 1,71 m, a rozstaw osi 2,75 m, a także obszerna tylna skrzynia , której długość wynosi 1,33 m (w wersji z długą kabiną) lub 1,08 m (w wersji z podwójną kabiną), o szerokości 1,3 m (1,07 m między nadkolami).

Tylna skrzynia o regularnym kształcie, która ułatwia jej pełne wykorzystanie, jest pokryta materiałem ochronnym odpornym na zadrapania i warunki atmosferyczne. Solidne haki wykorzystywane w celu bezpiecznego mocowania transportowanych przedmiotów zostały umiejscowione na skrzyni tak , aby nie utrudniały operacji załadunku i rozładunku. Dostęp do przedziału ładunkowego również został ułatwiony dzięki tylnej burcie , pokrytej antypoślizgowym materiałem, którą można złożyć pod kątem 90°, a także usunąć. Płyta może wytrzymać ciężar o wartości 300 kg. Ładowność użytkowa wraz z kierowcą mieści się w zakresie od 630 do 665 kg, w zależności od wersji. Dopuszczalna Masa Całkowita samochodu wynosi 1.915 kg, a masa uciągu 1.000 kg (przyczepa z hamulcem, 450 kg przyczepa bez hamulca).

Ducato DHL: prosty i bezpieczny transport

Podczas salonu zostanie również przedstawiony model Ducato DHL, zabudowany przez renomowaną niemiecką firmę Sommer, . Ducato jest przykładem niezliczonej możliwości adaptacji samochodów marki Fiat Professional, od zabudów warsztatowych po skrzyniowe , od samochodów typu izoterma po zabudowy typu chłodnia. Sektor ten nieustannie się rozwija - wystarczy wspomnieć, że w dzisiejszej Europie jeden na trzy samochody poddawany jest podobnym adaptacjom.

Wyróżniający się nadwoziem w żółtym kolorze i logo DHL, samochód został wyprodukowany na bazie Ducato (w wersji z długim rozstawem osi i wysokim dachem) i posiada wiele cech opracowanych wyłącznie w celu udoskonalenia usług kurierskich i ich bezpieczeństwa. Na przykład odległość, jaką kurier musi pokonać pieszo, została ograniczona tak, aby zmniejszyć ryzyko przeciążenia i wypadków. W celu dostarczenia paczki, kierowca nie musi już wysiadać z kabiny, ale dzięki blaszanej przegrodzie z przesuwnymi drzwiami o wysokości przekraczającej 1,8 metra, może on przejść bezpośrednio do części z ładunkiem, aby wziąć wymagane artykuły. Dokładniej mówiąc, drzwi są w pełni zintegrowane z przegrodą, a paczki znajdujące się za nią nie ograniczają ruchów, ani nie utrudniają dostępu (dla większego bezpieczeństwa drzwi są wyposażone w zamek z kluczem).

W celu ułatwienia kurierowi poruszania się w kabinie i usprawnienia ergonomii, sufit kabiny został całkowicie zmieniony. Dach Ducato DHL jest o 1,8 m wyższy (ze względu na przegrodę), umożliwiając kierowcy zejście z siedzenia i poruszanie się w kabinie bez problemu. Na tym nie koniec. Siedzenie pasażera zostało usunięte w celu zwiększenia przestrzeni w kabinie, a zamiast niego w przegrodzie zainstalowany został składany fotel, który w razie konieczności, może być odpowiedni dla instruktora w trakcie szkolenia dla kierowców.

Dzięki płaskiej podłodze kabiny modelu Ducato każdy ruch na pokładzie samochodu jest łatwy, a zarazem bezpieczny. Ta cecha została jeszcze bardziej udoskonalona w wyposażeniu DHL, czego dowodzi wyłożenie przedziału ładunkowego solidną aluminiową płytą z blachy żeberkowej, która zapewnia większą odporność na zużywanie i znaczne obniżenie ryzyka upadku, nawet w zmoczonych butach. Element wyposażenia stanowi również uchwyt na podręczny komputer, mieszczący się w tablicy rozdzielczej. Dzięki temu kierowca zawsze może mieć to urządzenie pod ręką, jednocześnie chronić je w czasie jazdy. W kabinie znajduje się również kasa pancerna z zamkiem.

Przestrzenny i logicznie zorganizowany przedział ładunkowy został w pełni wykorzystany dzięki rozwiązaniom zaprojektowanym specjalnie dla klienta. Oświetlenie tego obszaru pracy stało się przedmiotem szczególnej uwagi, gdyż zastosowano tam diody LED, które włączają się automatycznie dzięki czujnikowi ruchu. Diody wyłączają się po 2 minutach od ostatnio wykrytego ruchu. Technologia LED, dzięki niskiemu zużyciu energii, umożliwia dłuższą żywotność akumulatora oraz wysokiej jakości oświetlenie większego obszaru. Mając na uwadze maksymalne bezpieczeństwo, podłoga przedziału ładunkowego została pokryta solidnymi, laminowanymi, antypoślizgowymi panelami, a profile zewnętrzne i części wystające są łatwo identyfikowalne dzięki liniom znakującym.

Tylna część Ducato DHL została uzupełniona o dwie szyny zintegrowane z podłogą, które gwarantują zabezpieczenie przedmiotów i mogą wytrzymać naprężenie o wartości 50 daN oraz o haki zabezpieczające o wytrzymałości 400 daN, które również zostały umieszczone na podłodze. Ściany zostały pokryte twardymi płytami ochronnymi i są wyposażone w składane półki, podzielone na 4 niezależne sekcje po stronie kierowcy i 2 po stronie przeciwległej. Co więcej, haki zabezpieczające, które są w stanie wytrzymać obciążenie o wartości 50 daN, zostały umieszczone wzdłuż końców każdej z półek. Ten specyficzny układ półek umożliwia całkowite zwolnienie podłogi, w celu wykorzystania 15 m3 oferowanych przez tylną część samochodu. Cztery pasy do mocowania ładunku stanowią uzupełnienie wyposażenia.

Na przegrodzie, która oddziela kabinę od przedziału ładunkowego, tuż obok bocznych drzwi przesuwnych, można umieścić paletę transportową (dzięki systemowi blokady można ją przewozić w pełni bezpiecznie) i z łatwością uzyskać dostęp do części tylnej przy użyciu dużego, pionowego uchwytu, umieszczonego na przegrodzie oraz dzięki wygodnemu stopniowi pod tylnymi drzwiami.

Dzięki kolorowej kamerze, która na ekranie umieszczonym w kabinie wiernie odtwarza to, co dzieje się z tyłu samochodu, manewry parkingowe są ułatwione i bezpieczniejsze

Eco:Drive Fiat Professional

Innowacyjne narzędzie eco:Drive Professional to aplikacja eco:Drive zaprojektowana specjalnie dla samochodów użytkowych. Wprowadza ona parametry typowe dla pojazdu dostawczego - ciężar przewożonych ładunków i powierzchnię części przedniej (jeżeli samochód jest zabudowany ) do wypróbowanej i przetestowanej aplikacji software eco:Drive, opracowanej przez Fiata w celu wydajniejszego i mniej szkodliwego dla otoczenia korzystania z własnego samochodu.

To jedyne w swoim rodzaju urządzenie umożliwia analizę danych dotyczących podróży samochodem, takich jak średnie zużycie paliwa, przebieg w milach oraz wpływ ładunku na wskaźnik wydajności, sugerując bardziej stosowne zachowanie dla ekonomicznego i zrównoważonego stylu jazdy. Na tym nie koniec. Bogate dane zgromadzone przez eco:Drive Professional mogą następnie być pogrupowane i przetworzone za pośrednictwem sieciowej platformy eco:Drive Fleet, która zarządza wszystkimi danymi dotyczącymi pojedynczych samochodów we flocie oraz umożliwia planowanie doskonalenia wydajności, stając się tym samym znaczącym środkiem pomiaru jakości floty.

Wraz z wprowadzeniem eco:Drive dla samochodów dostawczych, menedżer floty dysponuje jeszcze bardziej precyzyjnym narzędziem do doskonalenia szkolenia i wydajności swoich kierowców, znacznie w ten sposób zwiększając całkowite oszczędności floty w skali roku. Fakt, iż eco:Drive Fleet może wygenerować do 15% oszczędności kosztów paliwa i odegrać ważną rolę, jeżeli chodzi o normalne zużycie samochodu w eksploatacji, nie może być ignorowany. W rzeczywistości prawdziwa eko-jazda w sposób optymalny i najbardziej wydajny wykorzystuje wszystkie komponenty samochodu.

Aplikację dostępną dla modeli Fiorino i Doblò, jeżeli są one wyposażone w system Blue&Me, można pobrać za darmo ze strony www.fiat-fleet.com/ecodrive lub www.fiat.com/ecodrive.

Na koniec istnieje wersja eco:Drive mobile, aplikacja smartphona, którą można pobrać ze stron sklepów producentów telefonów komórkowych. To co wyróżnia tę aplikację, to łatwość obsługi: dane dotyczące jazdy i wydajności są wyświetlane bezpośrednio na smartphonie, bez konieczności korzystania z komputera (w przypadku Menedżera Floty, dane można przesłać z telefonu na Portal Floty, również bez konieczności korzystania z komputera).

źródło: Fiat

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz