Moc 221 kW (300 KM) i moment obrotowy 380 Nm - Audi S3 trzeciej generacji po raz kolejny podnosi poprzeczkę w swojej klasie. Lekki samochód klasy kompaktowej premium, który na początku 2013 roku pojawi się na rynku, łączy w sobie dynamiczne osiągi i wysoką efektywność, stanowiąc doskonałą kombinację wszystkich, najbardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych marki Audi.
Silnik
Silnik 2.0 TFSI, w jaki wyposażono Audi S3 zorientowany jest na długi skok tłoków i praktycznie został stworzony na nowo. Z jego poprzednikiem, który w latach 2005 – 2009 pięciokrotnie z rzędu został wybrany „silnikiem roku“, łączy go teraz jedynie pojemność skokowa 1984 cm3 (objętość cylindra x suw tłoków 82,5 x 92,8 mm). W zakresie pomiędzy 1800 i 5500 obr./min osiąga na wale korbowym stały moment obrotowy o wartości 380 Nm. Przy 5500 obr./min generuje moc znamionową 221 kW (300 KM), a maksymalny moment obrotowy uzyskuje przy 6800 obr./min.
Osiągi nowego Audi S3 są zadziwiające. Przyspieszenie do 100 km/h w połączeniu z automatyczną przekładnią S tronic trwa 5,1 s, a w zestawieniu z manualną skrzynią biegów – 5,4 s. Osiągnięcie prędkości maksymalnej, którą ograniczono do 250 km/h, nie stanowi żadnego problemu. Audi S3 z automatyczną przekładnią S tronic na 100 km zużywa średnio 6,9 l paliwa (ze skrzynią manualną: 7,0 l) – co daje wartość 159 (162) g CO2 i oznacza zmniejszenie zużycia paliwa (w wersji ze skrzynią manualną) o 1,5 l w stosunku do modelu poprzedniego.
Mocny, czterocylindrowy silnik posiada dwa wałki wyrównoważające, które rotują z podwójoną liczbą obrotów. Efektem tego jest wysoka kultura pracy mechanicznej silnika. Brzmienie jednostki napędowej jest pełne sportowych emocji, elektromechaniczny oscylator dźwiękowy przy przedniej ścianie sprawia, że wewnątrz pojazdu słyszalne są odgłosy jego pracy. Ponadto w układzie wydechowym znajduje się klapa różnicująca wydawane przez niego dźwięki. Otwiera się ona przy określonej liczbie obrotów i zapewnia Audi S3 sportowe, głębokie brzmienie.
Silnik 2.0 TFSI zadziwia wieloma nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi. Jednym z nich jest dodatkowy wtrysk pośredni. Stanowi on uzupełnienie bezpośredniego wtrysku benzyny FSI i uaktywnia się w zakresie obciążeń częściowych. Redukuje zużycie paliwa i emisję cząstek stałych. Bezpośredni wtrysk benzyny FSI, wytwarzający ciśnienie o wartości do 200 barów, aktywuje się przy rozruchu silnika i przy większych obciążeniach.
Tworząc nową koncepcję napełniania cylindrów, konstruktorzy Audi zastosowali inne zestopniowanie luzu: działający po stronie zaworów wypustowych układ zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system zmienia – wybierając jeden z dwóch stopni – skok tych zaworów. Możliwa jest zmiana położenia krzywek wlotu i wylotu na wałku rozrządu odpowiednio – o 30 i 60 stopni kąta obrotu wału korbowego. Stopień sprężania wynosi 9,3 :1 – w przypadku silnika turbo jest to nadzwyczaj wysoka wartość.
Kolektor wylotowy silnika zintegrowano z jego głowicą, gdzie jest chłodzony cieczą chłodzącą. Rozwiązanie to obniża temperaturę spalin oraz przyspiesza rozgrzewanie jednostki napędowej po starcie, co redukuje zużycie paliwa podczas fazy rozruchu silnika na zimno. Ponadto rozwiązanie to obniża także zużycie paliwa podczas sportowej jazdy, ponieważ zbędne jest w tym przypadku wzbogacanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Efektem myśli racjonalizatorskiej jest również dużych rozmiarów turbosprężarka. Wytwarza ona maksymalne ciśnienie doładowania o wartości do 1,2 bara i sprawia, że reakcje silnika są jeszcze bardziej żywiołowe. Zintegrowana z obiegiem wody, wysoce efektywna chłodnica międzystopniowa (intercooler) znacznie obniża temperaturę sprężonego powietrza i zwiększa w ten sposób ilość powietrza potrzebną do spalania.
W innowacyjnym systemie zarządzania temperaturą silnika 2.0 TFSI, dwa zintegrowane ze sobą zawory suwakowo-obrotowe regulują przepływ cieczy chłodzącej. Sprawiają, że olej silnikowy po starcie szybko osiąga właściwą temperaturę pracy i ustawiają temperaturę cieczy chłodzącej zależnie od obciążenia silnika w przedziale od 85 do 107 stopni C. Dzięki ich działaniu możliwe jest – przy każdym obciążeniu i prędkości obrotowej silnika – osiągnięcie optymalnej proporcji między minimalnym tarciem, a wysoką sprawnością termodynamiczną.
Silnik 2.0 TFSI został dostosowany do specjalnych wymagań nowego Audi S3. Tłoki z mocniejszymi sworzniami i nowymi pierścieniami oraz wzmocnione korbowody z nowymi łożyskami przenoszą siły na wał korbowy. Żeliwna skrzynia korbowa została usztywniona w miejscu mocowania łożysk i przy ich pokrywie. Głowicę silnika wykonano z nowego, niezwykle lekkiego stopu aluminiowo-krzemowego, odznaczającego się wysoką wytrzymałością i odpornością temperaturową.
Nowatorska powłoka płaszczy tłoków i łożyska toczne wałków wyrównoważających przyczyniły się do zmniejszenia tarcia wewnętrznego. Regulowana pompa olejowa potrzebuje tylko tyle energii napędowej, ile niezbędne jest przy danym obciążeniu silnika.
Mimo tak złożonej budowy i wysokich parametrów technicznych nowy silnik 2.0 TFSI waży jedynie 148 kg – ponad 5 kg mniej niż jego poprzednik. Jego wymiary są nieduże: 603 mm długości, 678 mm szerokości i 664 mm wysokości.
Układ przeniesienia napędu
Za przenoszenie sił napędowych w nowym Audi S3 standardowo odpowiedzialna jest manualna skrzynia z sześcioma biegami, o lekkiej obudowie, wykonanej z magnezu. Alternatywne rozwiązanie stanowi przekładnia automatyczna S tronic. Zadziwia ona dużą sprawnością i szerokim zakresem przełożenia szóstego biegu. Biegi niższe, w celu zapewnienia większej dynamiki jazdy, mają krótkie przełożenia, podobnie jak w przypadku manualnej skrzyni biegów.
Przekładnia S tronic składa się z dwóch podzespołów; przełożenia biegów odbywają się z wykorzystaniem dwóch sprzęgieł wielopłytkowych. Duże, położone na zewnątrz sprzęgło K1, przesyła moment obrotowy za pośrednictwem pełnego wałka na koła zębate biegów 1, 3 i 5. Wokół pełnego wałka rotuje wałek drążony. Jest on połączony z mniejszym sprzęgłem K2, umieszczonym we wnętrzu jego dużego odpowiednika (sprzęgła K1) i oddziałuje na koła zębate biegów 2, 4 i 6 oraz na bieg wsteczny.
Obie cząstkowe przekładnie są zawsze aktywne, ale tylko jedna z nich jest połączona w danej chwili z silnikiem. Jeśli kierowca przyspiesza na trzecim biegu, to w drugiej przekładni zostaje już włączony czwarty bieg. Przekładanie biegów odbywa się poprzez zmianę sprzęgieł. Ich przełączanie następuje w ciągu setnych sekundy tak szybko i płynnie, że jest prawie nieodczuwalne.
Przekładnia S tronic obsługiwana jest przy pomocy krótkiej dźwigni zmiany biegów, zakończonej okrągłą gałką, lub opcjonalnie – za pomocą manetek przy kierownicy. Obok trybu manualnego można ją również obsługiwać w dwóch trybach automatycznych D i S. Poprzez naciśnięcie przycisku kierowca może uruchomić funkcję Launch control, zapewniającą start z podwyższoną liczbą obrotów i minimalnym poślizgiem opon.
Permanentny napęd na cztery koła quattro jest stałym elementem układu przeniesienia napędu. Sprawia, że nowy najwyższy model rodziny S3 zyskuje niepodważalną przewagę nad autami z napędem na dwa koła. Przy wyjeżdżaniu z zakrętu Audi S3 może wcześniej i bezpieczniej przyspieszać: Prowadzi się go we wszystkich warunkach dynamicznie i stabilnie, zwłaszcza podczas opadów deszczu i śniegu.
Sercem napędu quattro jest elektronicznie sterowane i włączane hydraulicznie sprzęgło wielopłytkowe. W celu optymalizacji podziału obciążenia między osiami sprzęgło zostało umieszczone na końcu wału Kardana, przed mechanizmem różnicowym tylnej osi.
W jego wnętrzu znajduje się zespół płytek, który porusza się zanurzony w oleju. Metalowe pierścienie cierne są ułożone parami, jeden za drugim – jeden pierścień z pary jest trwale zazębiony z obudową, która obraca się wraz z wałem napędowym, a każdy drugi pierścień – z wałem zdawczym połączonym z mechanizmem różnicowym tylnej osi.
Podczas zwykłej jazdy sprzęgło kieruje siły napędowe z silnika w dużej części na koła przedniej osi. Przy zmniejszonej trakcji może – poprzez trwające parę milisekund, uporządkowane ściśnięcie zespołów płytek – płynnie przekierować moment obrotowy na tylną oś. Hydrauliczna pompa osiowo-tłokowa szybko zapewnia pożądane ciśnienie.
Podwozie
Nowe Audi S3 posiada właściwości jezdne samochodu sportowego. Spontanicznie i precyzyjnie reaguje na skręt kół, z dużą stabilnością pokonuje wszelkiego rodzaju zakręty przy dużej prędkości i nieznacznych skrętach kierownicy. Manewrowanie Audi S3 jest precyzyjne i bezpieczne oraz nie wymaga dużego wysiłku.
Sporo w tym zasługi doskonale dopasowanego podziału obciążeń między osiami. W porównaniu z modelem poprzednim oś przednia nowego Audi S3 została przesunięta do przodu o 52 mm. Nowy silnik 2.0 TFSI waży o 5 kg mniej niż jego dotychczasowa wersja i jest o 12 stopni bardziej pochylony ku tyłowi. Taka poprzeczna pozycja montażowa wynika z koncepcji modułowej budowy płyty podłogowej (MQB), zgodnie z którą zbudowano płytę podłogową Audi S3.
Ramę pomocniczą, tuleje wychylne zawieszenia McPhersona osi przedniej, system pochłaniający siły kolizji, przednie błotniki i maskę silnika wykonano z aluminium. Łącznie elementy te pozwalają zaoszczędzić prawie 17 kg ciężaru pojazdu. Zawieszenie przednich kół ma rozstaw 1535 mm i podobnie jak w przypadku osi tylnej, zastosowanie znalazł tu stabilizator.
Kolejną innowacją w Audi S3 jest progresywne wspomaganie układu kierowniczego. Drążek kierowniczy podłużny został tak zazębiony, że można zmieniać przełożenie, na bardziej pośrednie – przy położeniu pośrodku, czy bardziej bezpośrednie – przy większym skręcie. Rozwiązanie to gwarantuje kierowcy spokojne prowadzenie podczas jazdy na wprost i dużą spontaniczność w trakcie pokonywania ostrych zakrętów.
Mocny napęd elektryczny zasilający wspomaganie kierownicy, perfekcyjnie współgra z charakterem układu kierowniczego. Wraz z wzrastającą prędkością ingerencje wspomagania maleją. Podczas jazdy na wprost napęd wspomagania nie wymaga żadnych nakładów energii. Cecha ta sprawia, że zużycie paliwa zmniejsza się nawet do 0,3 l na 100 km.
Progresywne wspomaganie kierownicy współpracuje ściśle z różnymi systemami pokładowymi nowego Audi S3. Są to między innymi: będąca elementem wyposażenia seryjnego funkcja rekomendacji przerw podczas jazdy, montowany opcjonalnie aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist i asystent parkowania.
Czterowahaczowa oś tylna ma rozstaw kół 1511 mm. Jej wahacze podłużne o mieczowatym kształcie tłumią siły napędowe i siły hamowania. Aby zwiększyć komfort toczenia kół, wahacze mają stosunkowo elastycznie działające łożyska o dużym zakresie. Wahacze poprzeczne – po trzy przy każdym kole – są odpowiedzialne za przejmowanie sił bocznych. W celu uzyskania zwiększonej dynamiki jazdy przymocowano je na sztywno do stalowych wsporników osi. W porównaniu do Audi A3 zawieszenie jest zorientowane są na sportowy i sprężysty styl jazdy.
Wahacze osi tylnej wykonano z wysoce wytrzymałych gatunków stali, a wsporniki kół – z aluminium. Amortyzatory i kompaktowe resory sprężynowe są umiejscowione niezależnie od siebie. Dzięki temu ich reakcja jest precyzyjna, a pojemność bagażnika - większa. Sportowe zawieszenie sprawia, że karoseria w porównaniu z Audi A3 znajduje się 25 mm niżej.
Nowe Audi S3 jeździ na kołach odlanych ze stopów lekkich. Felgi mają wymiar 7,5 na 18 cali, a zaopatrzone są w opony o rozmiarze 225/40. Utrzymano je w stylistyce charakterystycznej dla modeli S – posiadają pięć równoległych ramion. Koła są wytwarzane z zastosowaniem złożonej technologii tłoczenia kształtowego. Podczas procesu produkcji obręcz felgi jest formowana poprzez walcowanie pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze. Gdy specjalne urządzenie modeluje obrabiany półfabrykat koła, równocześnie zagęszcza ono materiał, co z kolei pozwala uzyskać cieńszą ściankę felgi – koło jest tym samym lżejsze, a zarazem bardziej odporne. Mimo dynamicznej jazdy wszystkie opony dzięki niskiemu tarciu tocznemu przyczyniają się do większej wydajności nowego Audi S3.
Działanie hamulców pojazdu można dokładnie dozować, reakcja pedała hamulcowego jest spontaniczna i elastyczna. Przednie tarcze są wentylowane od wewnątrz. Mają średnicę 340 mm. Lakierowane na czarno zaciski hamulców przy przednich kołach ozdobiono emblematem "S". Nowy, elektromechaniczny hamulec postojowy, uruchamiany przez kierowcę przyciskiem, jest zintegrowany z układem hamulcowym tylnej osi. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC osiągnął w Audi S3 nowy stopień rozwoju, jego czujniki reagują z największą precyzją.
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select jest elementem wyposażenia seryjnego nowego Audi S3. Umożliwia kontrolę pracy pedału gazu, siły progresywnego wspomagania układu kierowniczego i przełożeń montowanej opcjonalnie automatycznej przekładni biegów S tronic. Za pomocą przycisku kierowca decyduje czy systemy te mają pracować w trybie comfort, auto, dynamic, efficiency czy też individual. W trybie individual (w połączeniu z radiem MMI lub systemem nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch) kierowca może samodzielnie skonfigurować (w rozsądnych granicach) pożądany styl jazdy.
W trybie efficiency funkcjonowanie wielu elementów wyposażenia standardowego zorientowane jest na ekonomikę zużycia paliwa. Dotyczy to komfortowej klimatyzacji automatycznej, tempomatu lub aktywnego tempomatu ACC i funkcji dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light. W trybie tym przekładnia S tronic po zwolnieniu przez kierowcę pedału przyspieszenia przechodzi w pracę na wolnym biegu.
Elementem opcjonalnym, zintegrowanym ze sterowaniem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, jest elektromagnetyczny system kontroli zawieszania Audi magnetic ride. W tłokach amortyzatorów cyrkuluje tu syntetyczny olej, zawierający cząsteczki magnetyczne mikroskopijnych rozmiarów. Jeśli w cewce pojawi się napięcie, to cząsteczki ustawiają się poprzecznie do kierunku przepływu oleju, hamując jego przepływ przez kanały tłoków.
Sterownik systemu nieprzerwanie analizuje stan drogi i styl jazdy kierowcy oraz w ciągu kilku milisekund na nowo dopasowuje siłę amortyzowania. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów. Podczas zwykłego trybu jazdy nowe Audi S3 porusza się w równy i spokojny sposób. Natomiast w trybie sportowym, dzięki sprężystemu poruszaniu się po drodze, Audi S3 ujawnia swój dynamiczny charakter. Reakcja układu kierowniczego jest jeszcze bardziej żywiołowa, a wszelkie odstępstwa od zaplanowanej trajektorii ruchu pojazdu są natychmiast redukowane.
Karoseria
Ultralekka konstrukcja to jedna z kluczowych kompetencji marki Audi. Nowe Audi S3 waży nie więcej niż 1395 kg – jest to waga stanowiąca ogromne osiągnięcie w segmencie samochodów kompaktowych premium. W porównaniu z poprzednim modelem jego ciężar własny zredukowano o 60 kg. Dzięki zaawansowanym technologicznie, hartowanym stopom stali karoseria nowego Audi S3 waży o 28 kg mniej niż karoseria poprzednika. Uzupełnieniem koncepcji lekkiej konstrukcji są duże elementy aluminiowe w przedniej części samochodu.
Ponadto karoseria trzydrzwiowego Audi S3 jest bardzo sztywna, odporna na uderzenia i zapewnia duży komfort akustyczny. Elementem standardowego wyposażenia jest dźwiękoszczelna szyba przednia. Współczynnik oporu cW wynosi tylko 0,33. Audi S3 ma 4254 mm długości, 1777 mm szerokości i 1435 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2595 mm, o 17 mm więcej niż w poprzednim modelu.
Stylistyka zewnętrzna
Podczas jazdy nowe Audi S3 zachowuje się sportowo i energicznie. Każdy element jego stylistyki wywiera wrażenie swoją precyzją i niezwykłą siłą wyrazu, jego atletyczna sylwetka - z niską maską silnika, charakterystyczną linią „tornado” poniżej okien i mocno pochylonymi słupkami C - wydłuża optycznie nadwozie. Elementem wyposażenia standardowego są reflektory wykonane w technologii ksenonowej Xenon plus z diodowymi światłami do jazdy dziennej.
Płaskie światła tylne ze zintegrowanym adaptacyjnym światłem hamowania są również zaopatrzone w diody.
Oparta na technologii ksenonowej funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów Audi adaptive light gwarantuje na zakrętach bardziej precyzyjne oświetlenie nawierzchni drogi. Ponadto jest zintegrowana z systemem nawigacji. Poprzez wybór odpowiedniej funkcji oświetlenia ułatwia również poruszanie się w ciemnościach po mieście, na drogach poza zabudowaniami, na autostradzie i na skrzyżowaniach, oraz zapobiega oślepianiu pojazdów zbliżających się z przeciwka. W połączeniu z przednią kamerą wideo można płynnie regulować granicę przestrzeni oświetlonej i nieoświetlonej przez reflektor. Podczas jazdy nocą pozwala to na znaczne zwiększenie zasięgu reflektorów.
Absolutnym novum w segmencie kompaktowych samochodów premium są opcjonalne reflektory diodowe, które dotychczas były dostępne w klasie luksusowych limuzyn. Światła mijania pochodzą tu z dwóch reflektorów z dynamiczną regulacją zasięgu, zbudowanych łącznie z dziewięciu wysoce wydajnych chipów diodowych. Natomiast źródło światła drogowego, które wydobywa się z reflektora poprzez matową, aluminiową osłonę ozdobną, stanowi dziesięć diod o wysokiej mocy świecenia. Zależnie od wybranego wyposażenia światło drogowe włącza się automatycznie, a diodowe światła doświetlania skrętu oświetlają ostre zakręty. Światło używane na drogach poza zabudowaniami i na autostradach oraz światło zapobiegające oślepianiu pojazdów zbliżających się z przeciwka stanowi uzupełnienie tych komfortowych funkcji oświetlenia. W warunkach mgły czy opadów śniegu, światła dostosowują się do warunków atmosferycznych i zapewniają bezpieczną jazdę Audi S3.
Audi S3 posiada charakterystyczną dla modeli S pojedynczo obramowaną osłonę chłodnicy Singleframe. Stanowi ona symbol jego bezkompromisowego, sportowego charakteru. Obramowanie osłony utrzymane jest w kolorze aluminium, podobnie jak jej podwójne, poziome pręty wzmacniające. Kratownica osłony jest natomiast matowa i ma platynowo - szary kolor. Na nowo zaprojektowanych zderzakach umiejscowiono boczne wloty powietrza z podwójnym ożebrowaniem, utrzymane w aluminiowej stylistyce. Duże wloty powietrza, osłonięte są czarnymi i lakierowanymi na wysoki połysk kratownicami (o stylizowanej na romby strukturze) i ujęte w mocno zarysowane obramowania. Przy dolnej krawędzi przodu pojazdu, po obu stronach osłony chłodnicy znajdują się dodatkowe wloty powietrza, kierujące uwagę na koła.
Boki Audi S3 przyciągają uwagę obudową lusterek bocznych w kolorze aluminium i wyrazistymi listwami progowymi. Również tylny zderzak został zaprojektowany na nowo. W strefie platynowoszarego dyfuzora znajdują się cztery owalne końcówki rur układu wydechowego, zaopatrzone w chromowane osłony. Duży spojler na brzegu dachu zwiększa docisk aerodynamiczny na tylną oś.
Emblematy S zdobią tył pojazdu i osłonę chłodnicy Singleframe. Wśród 14 dostępnych kolorów lakieru Audi S3 ekskluzywny charakter mają lakiery z efektem kryształowym w kolorze czarnym Panther i niebieskim Estoril.
Wnętrze
Wnętrze stanowi kontynuację atletycznej stylistyki zewnętrznej auta. Tablicę przyrządów okala lekko wysunięty łuk; sama tablica jest smukła i niewysoka, wydaje się być zawieszona na konsoli centralnej. Duże, okrągłe wyloty powietrza, elegancki panel klimatyzacji i dekoracyjne listwy z matowego szczotkowanego aluminium lub w kolorze czarnym z efektem trójwymiarowym stanowią wytworne, ozdobne akcenty. Obsługa przyrządów w nowym modelu S3 – jak w każdym aucie marki Audi – jest łatwa i intuicyjna, jakość wykończenia – wysoka, a wnętrze przestronne. Pojemność bagażnika wynosi 365 l, po złożeniu oparć tylnych siedzeń powiększa się do 1100 l.
Tarcze zegarów mają kolor szary, a ich wskazówki są białe. Kolejnym szczegółem charakterystycznym dla modeli S jest obrotomierz, który posiada teraz wskaźnik ciśnienia doładowania. System informacji kierowcy z rekomendacją przerw podczas jazdy jest elementem wyposażenia seryjnego. Elektrycznie wysuwany monitor pokładowy (element standardowy, w który Audi S3 jest wyposażone, jeśli na pokładzie znajduje się radio MMI) wita kierowcę po odpaleniu auta specjalnym ekranem S3. Nowo zaprojektowana, dostępna w opcji, skórzana wielofunkcyjna kierownica sportowa ma spłaszczony u dołu wieniec. W połączeniu z automatyczną przekładnią S tronic zaopatrzona jest w manetki zmiany biegów utrzymane w kolorze aluminium. Pedały i podparcia stóp wykonane są ze szczotkowanego aluminium.
Nowe są również siedzenia sportowe z wysuwanymi siedziskami. Tapicerka dostępna jest w trzech wariantach. W wariancie pierwszym podniesione profile boczne siedzeń pokryto skórą Pearl Nappa, a środkowe części ich siedzisk obciągnięte są tkaniną. Drugi wariant stanowi kombinacja perforowanej skóry Alcantara i skóry Pearl Nappa. Wariant trzeci to połączenie skóry Velvet ze skórą Fein Nappa. Na życzenie dostępne są ponadto siedzenia sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami i stebnowaniem w kształcie rombów.
Wnętrze Audi S3, łącznie z podsufitką, utrzymane jest w czerni, ozdobne akcenty stanowią tu kontrastowe szwy. Alternatywnie dostępna jest dwubarwna stylistyka Audi design selection w kolorach czarny/czerwony Korso. Na listwach progowych, na kierownicy, na gałce dźwigni zmiany biegów i na tablicy rozdzielczej umieszczono emblematy S. Kolejne elementy wyposażenia seryjnego Audi S3 to to pakiet schowków i komfortowa, automatyczna klimatyzacja, zapewniająca we wnętrzu auta dwie strefy temperatur.
Wyposażenie
Na życzenie, w nowym Audi S3 dostępne są wszystkie, charakterystyczne dla tej serii modeli i najbardziej zaawansowane technicznie rozwiązania mobilnych systemów Infotainment, oraz systemów wsparcia kierowcy.
Pod pojęciem Audi connect kryje się szeroka gama zindywidualizowanych usług online, które umożliwiają kierowcy dostęp do sieci informacyjno-komunikacyjnej oraz w szybki i prosty sposób dostarczają mu istotnych informacji.
W celu umożliwienia korzystania z nowych usług, Audi stworzyło szereg komponentów systemu Infotainment, z systemem nawigacji MMI Navigation na czele i z panelem dotykowym MMI touch. Ten system high-end wyróżnia się superpłaskim, wysuwanym elektrycznie, 7-calowym monitorem i nową koncepcją obsługi przy pomocy pokrętła obrotowego reagującego równocześnie na nacisk, zintegrowanego z panelem dotykowym MMI touch. Audi Phone Box to urządzenie umożliwiające wygodne połączenie telefonów komórkowych z pojazdem, a system nagłaśniający marki Bang & Olufsen, oferując brzmienie w jakości hi-fi, dostarcza prawdziwej przyjemności dla ucha. Jego głośniki niskotonowe umieszczone w przednich drzwiach, ozdobione są podświetlonymi, diodowymi obramowaniami.
Systemy wsparcia kierowcy dostępne w nowym Audi S3 zapożyczono bezpośrednio z klasy luksusowych limuzyn. Paletę otwiera tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control, który w połączeniu z funkcją ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front, inicjuje samoczynnie pełne hamowanie poniżej prędkości 30 km/h. Kolejne elementy oferty to asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist, aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist i korzystająca z kamery wideo funkcja rozpoznawania znaków drogowych. Paletę zamyka wysoce zaawansowany asystent parkowania z selektywnym wskazywaniem - ostrzeganiem przed nierozpoznanymi przeszkodami w bezpośrednim otoczeniu pojazdu. Dostępnych jest również sporo opcji związanych z komfortem i sportową jazdą, w tym funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light (również z płynną regulacją zasięgu wiązki światła reflektora), komfortowy kluczyk i panoramiczny, szklany dach.
Silnik 2.0 TFSI, w jaki wyposażono Audi S3 zorientowany jest na długi skok tłoków i praktycznie został stworzony na nowo. Z jego poprzednikiem, który w latach 2005 – 2009 pięciokrotnie z rzędu został wybrany „silnikiem roku“, łączy go teraz jedynie pojemność skokowa 1984 cm3 (objętość cylindra x suw tłoków 82,5 x 92,8 mm). W zakresie pomiędzy 1800 i 5500 obr./min osiąga na wale korbowym stały moment obrotowy o wartości 380 Nm. Przy 5500 obr./min generuje moc znamionową 221 kW (300 KM), a maksymalny moment obrotowy uzyskuje przy 6800 obr./min.
Osiągi nowego Audi S3 są zadziwiające. Przyspieszenie do 100 km/h w połączeniu z automatyczną przekładnią S tronic trwa 5,1 s, a w zestawieniu z manualną skrzynią biegów – 5,4 s. Osiągnięcie prędkości maksymalnej, którą ograniczono do 250 km/h, nie stanowi żadnego problemu. Audi S3 z automatyczną przekładnią S tronic na 100 km zużywa średnio 6,9 l paliwa (ze skrzynią manualną: 7,0 l) – co daje wartość 159 (162) g CO2 i oznacza zmniejszenie zużycia paliwa (w wersji ze skrzynią manualną) o 1,5 l w stosunku do modelu poprzedniego.
Mocny, czterocylindrowy silnik posiada dwa wałki wyrównoważające, które rotują z podwójoną liczbą obrotów. Efektem tego jest wysoka kultura pracy mechanicznej silnika. Brzmienie jednostki napędowej jest pełne sportowych emocji, elektromechaniczny oscylator dźwiękowy przy przedniej ścianie sprawia, że wewnątrz pojazdu słyszalne są odgłosy jego pracy. Ponadto w układzie wydechowym znajduje się klapa różnicująca wydawane przez niego dźwięki. Otwiera się ona przy określonej liczbie obrotów i zapewnia Audi S3 sportowe, głębokie brzmienie.
Silnik 2.0 TFSI zadziwia wieloma nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi. Jednym z nich jest dodatkowy wtrysk pośredni. Stanowi on uzupełnienie bezpośredniego wtrysku benzyny FSI i uaktywnia się w zakresie obciążeń częściowych. Redukuje zużycie paliwa i emisję cząstek stałych. Bezpośredni wtrysk benzyny FSI, wytwarzający ciśnienie o wartości do 200 barów, aktywuje się przy rozruchu silnika i przy większych obciążeniach.
Tworząc nową koncepcję napełniania cylindrów, konstruktorzy Audi zastosowali inne zestopniowanie luzu: działający po stronie zaworów wypustowych układ zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system zmienia – wybierając jeden z dwóch stopni – skok tych zaworów. Możliwa jest zmiana położenia krzywek wlotu i wylotu na wałku rozrządu odpowiednio – o 30 i 60 stopni kąta obrotu wału korbowego. Stopień sprężania wynosi 9,3 :1 – w przypadku silnika turbo jest to nadzwyczaj wysoka wartość.
Kolektor wylotowy silnika zintegrowano z jego głowicą, gdzie jest chłodzony cieczą chłodzącą. Rozwiązanie to obniża temperaturę spalin oraz przyspiesza rozgrzewanie jednostki napędowej po starcie, co redukuje zużycie paliwa podczas fazy rozruchu silnika na zimno. Ponadto rozwiązanie to obniża także zużycie paliwa podczas sportowej jazdy, ponieważ zbędne jest w tym przypadku wzbogacanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Efektem myśli racjonalizatorskiej jest również dużych rozmiarów turbosprężarka. Wytwarza ona maksymalne ciśnienie doładowania o wartości do 1,2 bara i sprawia, że reakcje silnika są jeszcze bardziej żywiołowe. Zintegrowana z obiegiem wody, wysoce efektywna chłodnica międzystopniowa (intercooler) znacznie obniża temperaturę sprężonego powietrza i zwiększa w ten sposób ilość powietrza potrzebną do spalania.
W innowacyjnym systemie zarządzania temperaturą silnika 2.0 TFSI, dwa zintegrowane ze sobą zawory suwakowo-obrotowe regulują przepływ cieczy chłodzącej. Sprawiają, że olej silnikowy po starcie szybko osiąga właściwą temperaturę pracy i ustawiają temperaturę cieczy chłodzącej zależnie od obciążenia silnika w przedziale od 85 do 107 stopni C. Dzięki ich działaniu możliwe jest – przy każdym obciążeniu i prędkości obrotowej silnika – osiągnięcie optymalnej proporcji między minimalnym tarciem, a wysoką sprawnością termodynamiczną.
Silnik 2.0 TFSI został dostosowany do specjalnych wymagań nowego Audi S3. Tłoki z mocniejszymi sworzniami i nowymi pierścieniami oraz wzmocnione korbowody z nowymi łożyskami przenoszą siły na wał korbowy. Żeliwna skrzynia korbowa została usztywniona w miejscu mocowania łożysk i przy ich pokrywie. Głowicę silnika wykonano z nowego, niezwykle lekkiego stopu aluminiowo-krzemowego, odznaczającego się wysoką wytrzymałością i odpornością temperaturową.
Nowatorska powłoka płaszczy tłoków i łożyska toczne wałków wyrównoważających przyczyniły się do zmniejszenia tarcia wewnętrznego. Regulowana pompa olejowa potrzebuje tylko tyle energii napędowej, ile niezbędne jest przy danym obciążeniu silnika.
Mimo tak złożonej budowy i wysokich parametrów technicznych nowy silnik 2.0 TFSI waży jedynie 148 kg – ponad 5 kg mniej niż jego poprzednik. Jego wymiary są nieduże: 603 mm długości, 678 mm szerokości i 664 mm wysokości.
Układ przeniesienia napędu
Za przenoszenie sił napędowych w nowym Audi S3 standardowo odpowiedzialna jest manualna skrzynia z sześcioma biegami, o lekkiej obudowie, wykonanej z magnezu. Alternatywne rozwiązanie stanowi przekładnia automatyczna S tronic. Zadziwia ona dużą sprawnością i szerokim zakresem przełożenia szóstego biegu. Biegi niższe, w celu zapewnienia większej dynamiki jazdy, mają krótkie przełożenia, podobnie jak w przypadku manualnej skrzyni biegów.
Przekładnia S tronic składa się z dwóch podzespołów; przełożenia biegów odbywają się z wykorzystaniem dwóch sprzęgieł wielopłytkowych. Duże, położone na zewnątrz sprzęgło K1, przesyła moment obrotowy za pośrednictwem pełnego wałka na koła zębate biegów 1, 3 i 5. Wokół pełnego wałka rotuje wałek drążony. Jest on połączony z mniejszym sprzęgłem K2, umieszczonym we wnętrzu jego dużego odpowiednika (sprzęgła K1) i oddziałuje na koła zębate biegów 2, 4 i 6 oraz na bieg wsteczny.
Obie cząstkowe przekładnie są zawsze aktywne, ale tylko jedna z nich jest połączona w danej chwili z silnikiem. Jeśli kierowca przyspiesza na trzecim biegu, to w drugiej przekładni zostaje już włączony czwarty bieg. Przekładanie biegów odbywa się poprzez zmianę sprzęgieł. Ich przełączanie następuje w ciągu setnych sekundy tak szybko i płynnie, że jest prawie nieodczuwalne.
Przekładnia S tronic obsługiwana jest przy pomocy krótkiej dźwigni zmiany biegów, zakończonej okrągłą gałką, lub opcjonalnie – za pomocą manetek przy kierownicy. Obok trybu manualnego można ją również obsługiwać w dwóch trybach automatycznych D i S. Poprzez naciśnięcie przycisku kierowca może uruchomić funkcję Launch control, zapewniającą start z podwyższoną liczbą obrotów i minimalnym poślizgiem opon.
Permanentny napęd na cztery koła quattro jest stałym elementem układu przeniesienia napędu. Sprawia, że nowy najwyższy model rodziny S3 zyskuje niepodważalną przewagę nad autami z napędem na dwa koła. Przy wyjeżdżaniu z zakrętu Audi S3 może wcześniej i bezpieczniej przyspieszać: Prowadzi się go we wszystkich warunkach dynamicznie i stabilnie, zwłaszcza podczas opadów deszczu i śniegu.
Sercem napędu quattro jest elektronicznie sterowane i włączane hydraulicznie sprzęgło wielopłytkowe. W celu optymalizacji podziału obciążenia między osiami sprzęgło zostało umieszczone na końcu wału Kardana, przed mechanizmem różnicowym tylnej osi.
W jego wnętrzu znajduje się zespół płytek, który porusza się zanurzony w oleju. Metalowe pierścienie cierne są ułożone parami, jeden za drugim – jeden pierścień z pary jest trwale zazębiony z obudową, która obraca się wraz z wałem napędowym, a każdy drugi pierścień – z wałem zdawczym połączonym z mechanizmem różnicowym tylnej osi.
Podczas zwykłej jazdy sprzęgło kieruje siły napędowe z silnika w dużej części na koła przedniej osi. Przy zmniejszonej trakcji może – poprzez trwające parę milisekund, uporządkowane ściśnięcie zespołów płytek – płynnie przekierować moment obrotowy na tylną oś. Hydrauliczna pompa osiowo-tłokowa szybko zapewnia pożądane ciśnienie.
Podwozie
Nowe Audi S3 posiada właściwości jezdne samochodu sportowego. Spontanicznie i precyzyjnie reaguje na skręt kół, z dużą stabilnością pokonuje wszelkiego rodzaju zakręty przy dużej prędkości i nieznacznych skrętach kierownicy. Manewrowanie Audi S3 jest precyzyjne i bezpieczne oraz nie wymaga dużego wysiłku.
Sporo w tym zasługi doskonale dopasowanego podziału obciążeń między osiami. W porównaniu z modelem poprzednim oś przednia nowego Audi S3 została przesunięta do przodu o 52 mm. Nowy silnik 2.0 TFSI waży o 5 kg mniej niż jego dotychczasowa wersja i jest o 12 stopni bardziej pochylony ku tyłowi. Taka poprzeczna pozycja montażowa wynika z koncepcji modułowej budowy płyty podłogowej (MQB), zgodnie z którą zbudowano płytę podłogową Audi S3.
Ramę pomocniczą, tuleje wychylne zawieszenia McPhersona osi przedniej, system pochłaniający siły kolizji, przednie błotniki i maskę silnika wykonano z aluminium. Łącznie elementy te pozwalają zaoszczędzić prawie 17 kg ciężaru pojazdu. Zawieszenie przednich kół ma rozstaw 1535 mm i podobnie jak w przypadku osi tylnej, zastosowanie znalazł tu stabilizator.
Kolejną innowacją w Audi S3 jest progresywne wspomaganie układu kierowniczego. Drążek kierowniczy podłużny został tak zazębiony, że można zmieniać przełożenie, na bardziej pośrednie – przy położeniu pośrodku, czy bardziej bezpośrednie – przy większym skręcie. Rozwiązanie to gwarantuje kierowcy spokojne prowadzenie podczas jazdy na wprost i dużą spontaniczność w trakcie pokonywania ostrych zakrętów.
Mocny napęd elektryczny zasilający wspomaganie kierownicy, perfekcyjnie współgra z charakterem układu kierowniczego. Wraz z wzrastającą prędkością ingerencje wspomagania maleją. Podczas jazdy na wprost napęd wspomagania nie wymaga żadnych nakładów energii. Cecha ta sprawia, że zużycie paliwa zmniejsza się nawet do 0,3 l na 100 km.
Progresywne wspomaganie kierownicy współpracuje ściśle z różnymi systemami pokładowymi nowego Audi S3. Są to między innymi: będąca elementem wyposażenia seryjnego funkcja rekomendacji przerw podczas jazdy, montowany opcjonalnie aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist i asystent parkowania.
Czterowahaczowa oś tylna ma rozstaw kół 1511 mm. Jej wahacze podłużne o mieczowatym kształcie tłumią siły napędowe i siły hamowania. Aby zwiększyć komfort toczenia kół, wahacze mają stosunkowo elastycznie działające łożyska o dużym zakresie. Wahacze poprzeczne – po trzy przy każdym kole – są odpowiedzialne za przejmowanie sił bocznych. W celu uzyskania zwiększonej dynamiki jazdy przymocowano je na sztywno do stalowych wsporników osi. W porównaniu do Audi A3 zawieszenie jest zorientowane są na sportowy i sprężysty styl jazdy.
Wahacze osi tylnej wykonano z wysoce wytrzymałych gatunków stali, a wsporniki kół – z aluminium. Amortyzatory i kompaktowe resory sprężynowe są umiejscowione niezależnie od siebie. Dzięki temu ich reakcja jest precyzyjna, a pojemność bagażnika - większa. Sportowe zawieszenie sprawia, że karoseria w porównaniu z Audi A3 znajduje się 25 mm niżej.
Nowe Audi S3 jeździ na kołach odlanych ze stopów lekkich. Felgi mają wymiar 7,5 na 18 cali, a zaopatrzone są w opony o rozmiarze 225/40. Utrzymano je w stylistyce charakterystycznej dla modeli S – posiadają pięć równoległych ramion. Koła są wytwarzane z zastosowaniem złożonej technologii tłoczenia kształtowego. Podczas procesu produkcji obręcz felgi jest formowana poprzez walcowanie pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze. Gdy specjalne urządzenie modeluje obrabiany półfabrykat koła, równocześnie zagęszcza ono materiał, co z kolei pozwala uzyskać cieńszą ściankę felgi – koło jest tym samym lżejsze, a zarazem bardziej odporne. Mimo dynamicznej jazdy wszystkie opony dzięki niskiemu tarciu tocznemu przyczyniają się do większej wydajności nowego Audi S3.
Działanie hamulców pojazdu można dokładnie dozować, reakcja pedała hamulcowego jest spontaniczna i elastyczna. Przednie tarcze są wentylowane od wewnątrz. Mają średnicę 340 mm. Lakierowane na czarno zaciski hamulców przy przednich kołach ozdobiono emblematem "S". Nowy, elektromechaniczny hamulec postojowy, uruchamiany przez kierowcę przyciskiem, jest zintegrowany z układem hamulcowym tylnej osi. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC osiągnął w Audi S3 nowy stopień rozwoju, jego czujniki reagują z największą precyzją.
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select jest elementem wyposażenia seryjnego nowego Audi S3. Umożliwia kontrolę pracy pedału gazu, siły progresywnego wspomagania układu kierowniczego i przełożeń montowanej opcjonalnie automatycznej przekładni biegów S tronic. Za pomocą przycisku kierowca decyduje czy systemy te mają pracować w trybie comfort, auto, dynamic, efficiency czy też individual. W trybie individual (w połączeniu z radiem MMI lub systemem nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch) kierowca może samodzielnie skonfigurować (w rozsądnych granicach) pożądany styl jazdy.
W trybie efficiency funkcjonowanie wielu elementów wyposażenia standardowego zorientowane jest na ekonomikę zużycia paliwa. Dotyczy to komfortowej klimatyzacji automatycznej, tempomatu lub aktywnego tempomatu ACC i funkcji dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light. W trybie tym przekładnia S tronic po zwolnieniu przez kierowcę pedału przyspieszenia przechodzi w pracę na wolnym biegu.
Elementem opcjonalnym, zintegrowanym ze sterowaniem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, jest elektromagnetyczny system kontroli zawieszania Audi magnetic ride. W tłokach amortyzatorów cyrkuluje tu syntetyczny olej, zawierający cząsteczki magnetyczne mikroskopijnych rozmiarów. Jeśli w cewce pojawi się napięcie, to cząsteczki ustawiają się poprzecznie do kierunku przepływu oleju, hamując jego przepływ przez kanały tłoków.
Sterownik systemu nieprzerwanie analizuje stan drogi i styl jazdy kierowcy oraz w ciągu kilku milisekund na nowo dopasowuje siłę amortyzowania. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów. Podczas zwykłego trybu jazdy nowe Audi S3 porusza się w równy i spokojny sposób. Natomiast w trybie sportowym, dzięki sprężystemu poruszaniu się po drodze, Audi S3 ujawnia swój dynamiczny charakter. Reakcja układu kierowniczego jest jeszcze bardziej żywiołowa, a wszelkie odstępstwa od zaplanowanej trajektorii ruchu pojazdu są natychmiast redukowane.
Karoseria
Ultralekka konstrukcja to jedna z kluczowych kompetencji marki Audi. Nowe Audi S3 waży nie więcej niż 1395 kg – jest to waga stanowiąca ogromne osiągnięcie w segmencie samochodów kompaktowych premium. W porównaniu z poprzednim modelem jego ciężar własny zredukowano o 60 kg. Dzięki zaawansowanym technologicznie, hartowanym stopom stali karoseria nowego Audi S3 waży o 28 kg mniej niż karoseria poprzednika. Uzupełnieniem koncepcji lekkiej konstrukcji są duże elementy aluminiowe w przedniej części samochodu.
Ponadto karoseria trzydrzwiowego Audi S3 jest bardzo sztywna, odporna na uderzenia i zapewnia duży komfort akustyczny. Elementem standardowego wyposażenia jest dźwiękoszczelna szyba przednia. Współczynnik oporu cW wynosi tylko 0,33. Audi S3 ma 4254 mm długości, 1777 mm szerokości i 1435 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2595 mm, o 17 mm więcej niż w poprzednim modelu.
Stylistyka zewnętrzna
Podczas jazdy nowe Audi S3 zachowuje się sportowo i energicznie. Każdy element jego stylistyki wywiera wrażenie swoją precyzją i niezwykłą siłą wyrazu, jego atletyczna sylwetka - z niską maską silnika, charakterystyczną linią „tornado” poniżej okien i mocno pochylonymi słupkami C - wydłuża optycznie nadwozie. Elementem wyposażenia standardowego są reflektory wykonane w technologii ksenonowej Xenon plus z diodowymi światłami do jazdy dziennej.
Płaskie światła tylne ze zintegrowanym adaptacyjnym światłem hamowania są również zaopatrzone w diody.
Oparta na technologii ksenonowej funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów Audi adaptive light gwarantuje na zakrętach bardziej precyzyjne oświetlenie nawierzchni drogi. Ponadto jest zintegrowana z systemem nawigacji. Poprzez wybór odpowiedniej funkcji oświetlenia ułatwia również poruszanie się w ciemnościach po mieście, na drogach poza zabudowaniami, na autostradzie i na skrzyżowaniach, oraz zapobiega oślepianiu pojazdów zbliżających się z przeciwka. W połączeniu z przednią kamerą wideo można płynnie regulować granicę przestrzeni oświetlonej i nieoświetlonej przez reflektor. Podczas jazdy nocą pozwala to na znaczne zwiększenie zasięgu reflektorów.
Absolutnym novum w segmencie kompaktowych samochodów premium są opcjonalne reflektory diodowe, które dotychczas były dostępne w klasie luksusowych limuzyn. Światła mijania pochodzą tu z dwóch reflektorów z dynamiczną regulacją zasięgu, zbudowanych łącznie z dziewięciu wysoce wydajnych chipów diodowych. Natomiast źródło światła drogowego, które wydobywa się z reflektora poprzez matową, aluminiową osłonę ozdobną, stanowi dziesięć diod o wysokiej mocy świecenia. Zależnie od wybranego wyposażenia światło drogowe włącza się automatycznie, a diodowe światła doświetlania skrętu oświetlają ostre zakręty. Światło używane na drogach poza zabudowaniami i na autostradach oraz światło zapobiegające oślepianiu pojazdów zbliżających się z przeciwka stanowi uzupełnienie tych komfortowych funkcji oświetlenia. W warunkach mgły czy opadów śniegu, światła dostosowują się do warunków atmosferycznych i zapewniają bezpieczną jazdę Audi S3.
Audi S3 posiada charakterystyczną dla modeli S pojedynczo obramowaną osłonę chłodnicy Singleframe. Stanowi ona symbol jego bezkompromisowego, sportowego charakteru. Obramowanie osłony utrzymane jest w kolorze aluminium, podobnie jak jej podwójne, poziome pręty wzmacniające. Kratownica osłony jest natomiast matowa i ma platynowo - szary kolor. Na nowo zaprojektowanych zderzakach umiejscowiono boczne wloty powietrza z podwójnym ożebrowaniem, utrzymane w aluminiowej stylistyce. Duże wloty powietrza, osłonięte są czarnymi i lakierowanymi na wysoki połysk kratownicami (o stylizowanej na romby strukturze) i ujęte w mocno zarysowane obramowania. Przy dolnej krawędzi przodu pojazdu, po obu stronach osłony chłodnicy znajdują się dodatkowe wloty powietrza, kierujące uwagę na koła.
Boki Audi S3 przyciągają uwagę obudową lusterek bocznych w kolorze aluminium i wyrazistymi listwami progowymi. Również tylny zderzak został zaprojektowany na nowo. W strefie platynowoszarego dyfuzora znajdują się cztery owalne końcówki rur układu wydechowego, zaopatrzone w chromowane osłony. Duży spojler na brzegu dachu zwiększa docisk aerodynamiczny na tylną oś.
Emblematy S zdobią tył pojazdu i osłonę chłodnicy Singleframe. Wśród 14 dostępnych kolorów lakieru Audi S3 ekskluzywny charakter mają lakiery z efektem kryształowym w kolorze czarnym Panther i niebieskim Estoril.
Wnętrze
Wnętrze stanowi kontynuację atletycznej stylistyki zewnętrznej auta. Tablicę przyrządów okala lekko wysunięty łuk; sama tablica jest smukła i niewysoka, wydaje się być zawieszona na konsoli centralnej. Duże, okrągłe wyloty powietrza, elegancki panel klimatyzacji i dekoracyjne listwy z matowego szczotkowanego aluminium lub w kolorze czarnym z efektem trójwymiarowym stanowią wytworne, ozdobne akcenty. Obsługa przyrządów w nowym modelu S3 – jak w każdym aucie marki Audi – jest łatwa i intuicyjna, jakość wykończenia – wysoka, a wnętrze przestronne. Pojemność bagażnika wynosi 365 l, po złożeniu oparć tylnych siedzeń powiększa się do 1100 l.
Tarcze zegarów mają kolor szary, a ich wskazówki są białe. Kolejnym szczegółem charakterystycznym dla modeli S jest obrotomierz, który posiada teraz wskaźnik ciśnienia doładowania. System informacji kierowcy z rekomendacją przerw podczas jazdy jest elementem wyposażenia seryjnego. Elektrycznie wysuwany monitor pokładowy (element standardowy, w który Audi S3 jest wyposażone, jeśli na pokładzie znajduje się radio MMI) wita kierowcę po odpaleniu auta specjalnym ekranem S3. Nowo zaprojektowana, dostępna w opcji, skórzana wielofunkcyjna kierownica sportowa ma spłaszczony u dołu wieniec. W połączeniu z automatyczną przekładnią S tronic zaopatrzona jest w manetki zmiany biegów utrzymane w kolorze aluminium. Pedały i podparcia stóp wykonane są ze szczotkowanego aluminium.
Nowe są również siedzenia sportowe z wysuwanymi siedziskami. Tapicerka dostępna jest w trzech wariantach. W wariancie pierwszym podniesione profile boczne siedzeń pokryto skórą Pearl Nappa, a środkowe części ich siedzisk obciągnięte są tkaniną. Drugi wariant stanowi kombinacja perforowanej skóry Alcantara i skóry Pearl Nappa. Wariant trzeci to połączenie skóry Velvet ze skórą Fein Nappa. Na życzenie dostępne są ponadto siedzenia sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami i stebnowaniem w kształcie rombów.
Wnętrze Audi S3, łącznie z podsufitką, utrzymane jest w czerni, ozdobne akcenty stanowią tu kontrastowe szwy. Alternatywnie dostępna jest dwubarwna stylistyka Audi design selection w kolorach czarny/czerwony Korso. Na listwach progowych, na kierownicy, na gałce dźwigni zmiany biegów i na tablicy rozdzielczej umieszczono emblematy S. Kolejne elementy wyposażenia seryjnego Audi S3 to to pakiet schowków i komfortowa, automatyczna klimatyzacja, zapewniająca we wnętrzu auta dwie strefy temperatur.
Wyposażenie
Na życzenie, w nowym Audi S3 dostępne są wszystkie, charakterystyczne dla tej serii modeli i najbardziej zaawansowane technicznie rozwiązania mobilnych systemów Infotainment, oraz systemów wsparcia kierowcy.
Pod pojęciem Audi connect kryje się szeroka gama zindywidualizowanych usług online, które umożliwiają kierowcy dostęp do sieci informacyjno-komunikacyjnej oraz w szybki i prosty sposób dostarczają mu istotnych informacji.
W celu umożliwienia korzystania z nowych usług, Audi stworzyło szereg komponentów systemu Infotainment, z systemem nawigacji MMI Navigation na czele i z panelem dotykowym MMI touch. Ten system high-end wyróżnia się superpłaskim, wysuwanym elektrycznie, 7-calowym monitorem i nową koncepcją obsługi przy pomocy pokrętła obrotowego reagującego równocześnie na nacisk, zintegrowanego z panelem dotykowym MMI touch. Audi Phone Box to urządzenie umożliwiające wygodne połączenie telefonów komórkowych z pojazdem, a system nagłaśniający marki Bang & Olufsen, oferując brzmienie w jakości hi-fi, dostarcza prawdziwej przyjemności dla ucha. Jego głośniki niskotonowe umieszczone w przednich drzwiach, ozdobione są podświetlonymi, diodowymi obramowaniami.
Systemy wsparcia kierowcy dostępne w nowym Audi S3 zapożyczono bezpośrednio z klasy luksusowych limuzyn. Paletę otwiera tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control, który w połączeniu z funkcją ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front, inicjuje samoczynnie pełne hamowanie poniżej prędkości 30 km/h. Kolejne elementy oferty to asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist, aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist i korzystająca z kamery wideo funkcja rozpoznawania znaków drogowych. Paletę zamyka wysoce zaawansowany asystent parkowania z selektywnym wskazywaniem - ostrzeganiem przed nierozpoznanymi przeszkodami w bezpośrednim otoczeniu pojazdu. Dostępnych jest również sporo opcji związanych z komfortem i sportową jazdą, w tym funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light (również z płynną regulacją zasięgu wiązki światła reflektora), komfortowy kluczyk i panoramiczny, szklany dach.
źródło: Audi
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz