Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zaprezentuje po raz pierwszy nowy model Outlander PHEV na tegorocznych targach Paris Motor Show ("Mondial de L' Automobile 2012"), które rozpoczną się we czwartek 27 września i trwać będą do niedzieli 14 października*1. Outlander PHEV zasilany jest hybrydowym systemem Plug-in EV, zaprojektowanym przez Mitsubishi na bazie modeli zasilanych wyłącznie silnikami elektrycznymi.
*1: Więcej informacji na stronie: http://www.mondial-automobile.com/en (strona w wersji angielskiej)
Outlander PHEV jest pierwszym na świecie samochodem typu SUV, zasilanym systemem hybrydowym typu plug-in. Łączy w sobie najlepsze cechy trzech światów: ekologiczną wydajność samochodów z silnikami elektrycznymi (EV), duży zasięg tradycyjnego samochodu z silnikiem wewnętrznego spalania (ICE) oraz zalety samochodu klasy SUV – dostrzegalne zarówno na drodze, jak i na bezdrożach. Pierwszym rynkiem, na który Mitsubishi Motors Corporation wprowadzi model Outlander PHEV będzie rynek japoński – stanie się to na początku 2013 roku.
Oprócz Outlander’a PHEV, w Paryżu zadebiutuje europejska wersja globalnego samochodu kompaktowego Mitsubishi (znanego w innych krajach pod nazwą Mirage), jak również kompaktowy crossover ASX, który w modelu 2013 został poddany modernizacji oraz pokazowy model w 100% elektrycznie zasilanego samochodu wyścigowego i-MiEV Evolution, który w sierpniu 2012 roku wziął udział w rozgrywanym w USA ekstremalnym górskim wyścigu Pikes Peak International Hill Climb.
1. Nowy Outlander PHEV
Nowy Outlander PHEV, po raz pierwszy zademonstrowany na zbliżającej się wystawie Paris Motor Show 2012, został skonstruowany na bazie nowego modelu Outlander, który zadebiutował w Rosji w lipcu tego roku i który zostanie wprowadzony na rynki europejskie począwszy od października. Model Outlander PHEV wykorzystuje zaprojektowany i zbudowany przez Mitsubishi hybrydowy napęd EV typu Plug-in, wywodzący się z w pełni elektrycznych systemów stosowanych między innymi w modelu i-MiEV oraz w innych samochodach elektrycznych produkowanych przez Mitsubishi. Outlander PHEV jest pierwszym na świecie samochodem klasy SUV, zasilanym systemem hybrydowym typu plug-in i łączy w sobie ekologiczną wydajność samochodów z silnikami elektrycznymi, zalety samochodu klasy SUV z napędem na 4 koła – dostrzegalne zarówno na drodze, jak i na bezdrożach – a także duży zasięg tradycyjnego samochodu z silnikiem wewnętrznego spalania.
Przeznaczony dla pojazdu średniej lub wyższej klasy hybrydowy system napędu EV typu plug-in samochodu Outlander PHEV, łączy w sobie technologie napędów elektrycznych EV, które w pełni zdały egzamin w produkowanym przez Mitsubishi modelu i-MiEV – pierwszym w pełni elektrycznym samochodzie dostępnym na rynku od roku 2009 – z najnowszymi, przyjaznymi dla środowiska technologiami silników wewnętrznego spalania, w tym z produkowanym przez Mitsubishi systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC*2. System hybrydowego napędu EV typu plug-in zapewnia Outlander’owi PHEV możliwość ładowania dużej mocy akumulatorów w domu lub na stacji ładowania lub też gdy system odzyskuje energię podczas hamowania. W połączeniu z silnikiem wewnętrznego spalania daje to ogromną łączną*3 efektywność wykorzystania paliwa, przekraczającą 61 km/litr, o wiele wyższą, niż posiadają samochody posiadające tylko silnik tradycyjny, zapewniając jednocześnie zasięg 880 km – porównywalny z możliwościami samochodu napędzanego silnikiem tradycyjnym.
*2: Zaprojektowany przez Mitsubishi, innowacyjny elektroniczny system zmiennych faz rozrządu i zmiennego skoku zaworów MIVEC
*3: Reprezentatywna wartość efektywności paliwowej, oparta o średnie zużycie paliwa w trybie w pełni elektrycznym (nazywane efektywnością paliwową z gniazdka - plug-in) oraz o zużycie paliwa w trybie hybrydowym (nazywane efektywnością hybrydową paliwa). Pomiary w stosowanym w Japonii trybie JC08.
Mitsubishi Motors Corporation wprowadzi model Outlander PHEV na rynek japoński na początku 2013 roku, a następnie pojazd zadebiutuje w Europie, Ameryce Północnej i innych krajach na całym świecie.
1) Automatyczny wybór trzech trybów jazdy optymalizujący wydajność
W zależności od warunków jazdy i aktualnego stanu naładowania akumulatora, hybrydowy system napędowy EV typu Plug-in automatycznie wybiera jazdę w jednym z trzech, opisanych poniżej, trybów jazdy, zapewniając pełen komfort podróżowania oraz najwyższą wydajność zużycia paliwa.
a) Tryb jazdy EV
Tryb jazdy EV jest trybem w 100% elektrycznym, w którym zarówno silnik przedni, jak i tylny napędzają samochód korzystając wyłącznie z energii zgromadzonej w akumulatorze. Zużycie benzyny podczas jazdy jest zerowe; nie ma również żadnej emisji CO2 – kierowca może więc cieszyć się z w pełni ekologicznej jazdy swoim samochodem.
b) Tryb jazdy hybrydowy szeregowy
W trybie jazdy hybrydowym szeregowym, silnik benzynowy działa jako generator produkujący prąd dla silników elektrycznych. System przełącza się w ten tryb, gdy poziom naładowania akumulatora spada poniżej pewnego ustalonego poziomu i gdy podczas jazdy wymagana jest większa moc samochodu, np. podczas wyprzedzania innego pojazdu lub podczas jazdy pod stromą górkę.
c) Tryb jazdy hybrydowy równoległy
W trybie jazdy hybrydowym równoległym, silnik benzynowy zapewnia większość mocy potrzebnej do napędu samochodu i jest wspierany przez silniki elektryczne. System przełącza się w ten tryb podczas jazdy z dużą prędkością, gdy silnik elektryczny pracuje z maksymalną wydajnością.
2) Akumulator o dużej pojemności zapewnia elastyczność
Litowo-jonowy akumulator napędowy, o dużej pojemności, wynoszącej 12 kWh, zapewnia Outlanderowi PHEV pracującemu w trybie jazdy EV zasięg ponad 55 km (tryb JC08*4), wystarczający do pracy wyłącznie na energii elektrycznej w większości codziennych sytuacji*5.
Kierowca może ręcznie przełączyć system aby pracował w trybie ładowania akumulatora, w którym silnik benzynowy działa jako generator i ładuje akumulator zarówno wtedy, gdy samochód stoi, jak i wtedy, gdy jest w ruchu. Tryb ładowania akumulatora daje kierowcy możliwość swobodnego wykorzystania silnika benzynowego jak generatora, na przykład jeśli kierowca chce korzystać z trybu jazdy EV o określonej porze, może tak dobrać tryby pracy, by odpowiednio naładować akumulator na ten czas.
*4: Oficjalny sposób mierzenia zużycia paliwa przez samochód, wprowadzony przez rząd Japonii
*5: „Większość codziennych sytuacji” to termin oparty o japoński program czystego powietrza (Japan Clean Air Program - JCAP), w którym badania pokazały, że średnia odległość pokonywana codziennie przez 85% Japończyków samochodem jest mniejsza niż 55 km.
3) System dwusilnikowego napędu na 4 koła zapewnia najwyższą moc
Outlander PHEV wykorzystuje system dwusilnikowego napędu na cztery koła o nazwie Twin Motor 4WD. Składają się na niego niezależne silniki elektryczne napędzające odpowiednio przednie i tylne koła. Oprócz lepszej przyczepności, system Twin Motor 4WD zapewnia lepszą pracę i dokładniejszą kontrolę nad pojazdem w porównaniu z tradycyjnymi systemami mechanicznymi. Odbywa się to wszystko bez wału napędowego i innych elementów, które składają się na tradycyjne systemy mechaniczne. System Twin Motor 4WD został zintegrowany z bardzo dobrze sprawdzonym systemem kontroli dynamiki pojazdu S-AWC (Super All Wheel Control – sterowanie wszystkimi kołami samochodu). W ten sposób zapewniony jest najwyższy poziom stabilności jazdy w każdych warunkach terenowych i pewność, że samochód zachowuje się dokładnie tak, jak oczekuje tego od niego kierowca.
Ponadto, oba silniki elektryczne, przedni i tylny, dają natychmiast pełny moment obrotowy, co jest charakterystyczną cechą wszystkich silników elektrycznych, a jednocześnie zapewniają przyspieszenie porównywalne do wartości osiąganych przez silniki wewnętrznego spalania o dużym skoku tłoka, mające wysoką moc. Dzięki temu Outlander PHEV ma nie tylko wysoką wydajność jazdy, ale jednocześnie jest przyjazny dla środowiska.
Dane techniczne modelu Outlander PHEV (przed homologacją)
Całkowita długość x szerokość z wysokość (mm) 4655 x 1800 x 1680
Rozstaw osi (mm) 2670
Opony 225x55R18
Waga pojazdu (kg) 1810
Liczba miejsc 5
System napędu Twin Motor 4WD
Silniki elektryczne Typ Magnes stały, synchroniczny
Liczba 2 (1 z przodu / 1 z tyłu)
Maks. moc (przód / tył) 60 kW / 60 kW
Maks. moment obr. (przód / tył) 137 N-m / 195 N-m
Akumulator Typ Litowo-jonowy
Łączne napięcie (V) 300 V
Pojemność (kWh) 12 kWh
Silnik benzynowy Typ 2,0 litra, 4-cylindrowy, MIVEC
Generator Moc generowana 7- kW
Docelowe czasy ładowania (od zero %)
200 V AC (15 Amp) około 4,5 godz. (do pełnego naładowania)
Szybkie ładowanie około 30 minut (naładowany do ok. 80%)
Docelowy zakres przy jeździe w trybie EV co najmniej 55 km (według JC08)
Docelowy zakres w trybie mieszanym co najmniej 880 km (według JC08)
Docelowa wydajność paliwowa (w trybie plug-in) co najmniej 61 km.litr (według JC08)
2. Europejska wersja nowego globalnego samochodu kompaktowego
Europejska wersja nowego globalnego samochodu kompaktowego produkowanego przez Mitsubishi Motors Corporation (znanego jako Mirage w innych krajach) została zaprojektowana z myślą o wysokiej wydajności paliwowej, oszczędności oraz niewielkich rozmiarach. Są to cechy poszukiwane przez amatorów samochodów kompaktowych, a jednocześnie spełniające wysokie wymagania stawiane w krajach rozwiniętych „samochodom ekologicznym” oraz sprawiają, że samochód ten może stać się modelem wyjściowym dla krajów rozwijających się.
Samochód ten zadebiutował w marcu 2012 roku w Tajlandii, gdzie jest też produkowany. Został następnie wprowadzony na rynki azjatyckie oraz do Japonii, w której w krótkim czasie zyskał wielu klientów. Nowy model zostanie wkrótce wprowadzony do sprzedaży na całym świecie, począwszy od Europy, poprzez Australię do innych krajów świata. Samochód pojawi się w Europie już w lutym 2013 roku.
W związku z zaostrzeniem zasad dotyczących emisji CO2 w Europie, na całym obszarze gwałtownie rośnie zapotrzebowanie na samochody ekologiczne. W europejskiej wersji nowego samochodu kompaktowego, poziom emisji CO2 będzie wynosił jedynie 92 g/km (silnik MIVEC o pojemności 1,0 litra, 3-cylindrowy, w wersji ze 5-stopniową manualną skrzynią biegów). Europejska wersja tego nowego globalnego samochodu kompaktowego jest w stanie osiągnąć tak niską wartość emisji dzięki przyjaznym dla środowiska sposobom zwiększenia wydajności, takim, jak redukcja ciężaru pojazdu (845 kg, 3710 mm długości, 1665 mm szerokości), zmniejszeniu oporów aerodynamicznych (wartość CD wynosi 0,27, mierzona w hali), użyciu całkowicie nowego trzycylindrowego silnika MIVEC, o pojemności 1,0 litra oraz zastosowaniu zaprojektowanego przez Mitsubishi systemu Auto Stop & Go (AS&G). Przy swoich niewielkich wymiarach, nowy samochód kompaktowy w wersji europejskiej zapewnia dobrą zwrotność oraz przyspieszenie, oferując jednocześnie maksymalne wykorzystanie przestrzeni wewnątrz samochodu, zapewniające optymalne rozmieszczenie bagaży.
3. Inne modele
1) ASX 2013 (wersja europejska)
Kompaktowy model ASX wprowadzony został na rynki europejskie w maju 2010 roku i szybko zdobył popularność, głównie z uwagi na swoją jakość, sportowy design i wygodne wnętrze, jak również wyjątkowe osiągi i pracę silnika przyjaznego dla środowiska.
Po przejściu wielu zmian, głównie w zakresie wyglądu zewnętrznego, ASX 2013 pojawi się na rynku już na jesieni, ukazując swoją nową, jeszcze bardziej wyrafinowaną i dopracowaną sylwetkę.
2) i-MiEV Evolution
i-MiEV Evolution jest w pełni elektrycznym samochodem wyścigowym, wykorzystującym ten sam silnik, akumulator napędowy i inne najważniejsze elementy modelu i-MiEV, wyposażonym w wyścigowe nadwozie o niewielkiej wadze i maksymalnych parametrach aerodynamicznych. Jeden silnik napędza przednie koła, zaś kolejne dwa silniki napędzają koła tylne, zapewniając napęd 4WD połączony z najwyższą wydajnością oraz stabilnością.
W swoim debiucie w ekstremalnym górskim wyścigu Pikes Peak International Hill Climb, który odbył się w sierpniu 2012 roku w USA, samochód i-MiEV ukończył zawody na drugim miejscu. Uczestnictwo w tych wyścigach pozwoliło firmie Mitsubishi Motor Corporation na zebranie wartościowych informacji i doświadczeń, które zostaną dogłębnie wykorzystane w projektowaniu i budowie kolejnych modeli samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym (elektryczno-benzynowym).
3) MiEV House
Na targach Paris Motor Show zostanie także zaprezentowana instalacja MiEV House, która była już pokazywana na ubiegłorocznych targach Tokio Motor Show oraz na targach Geneva Motor Show, które odbyły się w marcu tego roku.
Prezentacja i-MiEV oraz MiEV House jest dowodem na to, jak akumulatory napędowe i inne elementy składowe silników elektrycznych, jak również baterie słoneczne oraz stacje ładowania samochodów elektrycznych mogą być użyte do jak najlepszego wykorzystania energii. Jest ona również przykładem zastosowania silników elektrycznych w zintegrowanym systemie energii odnawialnej, który jest częścią systemu zarządzania energią w domu (Home Energy Management System – HEMS).
*6: Pierwsza generacja modelu Pajero została wprowadzona w Japonii w maju 1982 roku. Było to model z napędem na cztery koła, który jednocześnie zapewniał wygląd i komfort jazdy typowego samochodu osobowego. Od czasu jego wprowadzenia, samochód ten stale ewoluował, a kolejne wersje były wyposażane w coraz nowocześniejsze funkcje i wyposażenie, w tym napęd 4WD, co pozwoliło mu zachować pozycję lidera w swojej klasie. Rok 2012 oznacza 30 rocznicę wprowadzenia tego samochodu. Przez ten czas zostało wyprodukowanych 2,9 mln samochodów. Dziś Pajero obecny jest na drogach 170 krajów całego świata i okazuje się wygodnym pojazdem klasy SUV, mogącym poruszać się zarówno po bezdrożach, jak i drogach szybkiego ruchu i zapewniającym komfort jazdy dorównujący samochodom osobowym.
źródło: Mitsubishi
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz