poniedziałek, 1 października 2012

Audi crosslane coupé świętuje swój debiut na targach motoryzacyjnych w Paryżu

Swoim pojazdem koncepcyjnym crosslane coupé, Audi rozpoczyna nowy rozdział w dziedzinie stylistyki oraz rozwiązań dotyczących motoryzacji i stosowanych w niej napędów. To całkowicie nowatorska fuzja techniki, inżynierii i wzornictwa, zapowiadająca przyszłą linię modeli serii Q.


Pionierski pojazd, wykorzystując Multimaterial Space Frame, wyznacza całkowicie nową drogę w zakresie wagi pojazdów, kosztów i łącznego bilansu energetycznego. Staje się kolejnym etapem rewolucji Audi ultra – czyli systematycznie wdrażanej przez koncern zasady lekkich konstrukcji.

Innowacyjny i wydajny napęd Plug-in Hybrid, bazuje na specjalnie skonstruowanym, 1,5 litrowym, trzycylindrowym silniku TFSI i dwóch silnikach elektrycznych. Spala tylko 1,1 litra na 100 km i emituje zaledwie 26 gram CO2., redefiniując obecne założenia.
Rezultatem tych rozwiązań jest pojazd miejski, adresowany w dużej mierze do młodych, lubiących sport klientów. Przemawia za tym również zdejmowany dach i system Audi connect - usługi dopasowywane do indywidualnych potrzeb.

Pionierski: Multimaterial Space Frame

Multimaterial Space Frame kompaktowego Audi crosslane coupé składa się z trzech materiałów – aluminium, tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK) i tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GFK). Bez obciążenia samochód koncepcyjny waży około 1390 kilogramów, razem z dużym akumulatorem litowo-jonowym.

Profile aluminiowe tworzą zamkniętą, sztywną strukturę wokół kabiny auta. Wsporniki pod maską łączą z kabiną ramę nośną chłodnicy Singleframe, również wykonaną z aluminium. Przednie i tylne konstrukcje chroniące przed zderzeniami zbudowane są z tworzywa CFK (wzmacnianego włóknem węglowym). Do nośnych struktur CFK w kabinie auta należą progi wewnętrzne, tunel środkowy, ściana czołowa i wsporniki poprzeczne w podłodze. Koncepcję nadwozia uzupełniają płaskie części wykonane z tworzywa GFK (zbrojonego włóknem szklanym) i częściowo wzmocnione tworzywem CFK.

Koncern Audi jest przekonany, że wysoce zintegrowana struktura Multimaterial Space Frame to właściwa drogą do przyszłości. Jej waga znajduje się na poziomie monolitycznej karoserii z CFK. Dla użytkowników oznacza to znaczące korzyści pod względem kosztów zakupu i codziennej eksploatacji.

Innowacyjny: Dual-Mode Hybrid

Napęd hybrydowy Plug-in Audi crosslane coupé, nazwany Dual-Mode Hybrid, jest zarówno innowacyjny, jak i wydajny. Składa się na niego silnik spalinowy, dwa silniki elektryczne i pojedyncza przekładnia; moc jednostki wynosi 130 kW (177 KM). Audi crosslane coupé przyspiesza od zera do 100 km/h w 8,6 sekundy, w trybie elektrycznym - w 9,8 sekundy. Prędkość maksymalna to 182 km/h. Średnie zużycie paliwa 1,1 litra na 100 km, emisja CO2 to 26 gram na km. Akumulator litowo-jonowy 17,4 kWh pozwala w trybie elektrycznym na przejechanie około 86 km.

Silnik spalinowy to specjalnie stworzony, trzycylindrowy TFSI o pojemności 1,5 litra, generujący moc 95 kW (130 KM) i moment obrotowy 210 Nm. Przekładnia daje możliwość połączenia silnika spalinowego wraz z prądnicą z pozostałym napędem, za pomocą sprzęgła kłowego.

Dual-Mode Hybrid umożliwia różne sposoby pracy. Przy prędkości do 55 km/h auto jest napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym EM 2, a potrzebna energia pochodzi przede wszystkim z akumulatora. W pracy szeregowej silnik spalinowy i prądnica (silnik elektryczny EM 1) wytwarzają energię elektryczną dla wsparcia akumulatora, odciążenia go lub zastąpienia, gdy jest wyczerpany.

Jazda z napędem elektrycznym jest możliwa do prędkości 130 km/h. Od prędkości 55 km/h system napędowy pozwala połączyć silnik TFSI i prądnicę z wałem napędowym. Podczas pracy w opcji hybrydowej źródła napędu optymalizują sprawność i wydajność. Powyżej 130 km/h auto jest napędzane w przeważającej części poprzez trzycylindrowy silnik, ale w razie potrzeby może go wspomagać EM 1.

Kierowca Audi crosslane coupé może wybierać pomiędzy programami „cruise” i „race”. Program „cruise” kładzie większy nacisk na jazdę elektryczną. Kierowca nie odczuwa ani zmian biegów, ani charakterystycznego odgłosu startu silnika. Kiedy silnik TFSI pracuje, jego obroty zawsze są dopasowane do aktualnej prędkości, bez efektu „gumowej taśmy”. Wysoki współczynnik sprawności przekładni sprawia, że napęd Dual-Mode Hybrid jest bardzo wydajny przede wszystkim podczas jazdy po mieście.

Przyszłościowy: wygląd zewnętrzny

Długość czteromiejscowego (2 + 2) Audi crosslane coupé to 4,21 metra, szerokość - 1,88 metra, wysokość - 1,51 metra. Rozstaw kół wynosi 2,56 metra. Sylwetka karoserii sprawia wrażenie mocnej, wyrazistej i stanowi zapowiedź nadchodzącej stylistyki w generacji modeli Audi Q.

W przedniej części pojazdu dominuje chłodnica Singleframe, podzielona na liczne segmenty. Jej wyrazista rama jest wbudowana jako część nośna w Multimaterial Space Frame. Rozwiązanie to stanowi konstrukcyjną myśl przewodnią w Audi crosslane coupé: nowatorskie połączenie wizji, techniki i stylistyki.

Trapezowate reflektory wykorzystują technologię Audi Matrix LED. Małe, indywidualnie regulowane diody posiadają wszystkie funkcje świecenia, a mikroreflektory pozwalają na ich dokładne ustawienie. W zderzaku znajdują się duże wloty powietrza o gładkiej powierzchni. Dwa wąskie otwory w masce ukazują górne wsporniki aluminiowe Multimaterial Space Frame.

Boki samochodu przykuwają wzrok poziomymi krawędziami nad kołami. Tylne szyby kończą się mocno wygiętym słupkiem C, podkreślając sportowy charakter Audi crosslane coupé. Ponadto, dzięki specjalnie skonstruowanej ramie, możliwe było niskie osadzenie progów i drzwi. Przy ich otwieraniu widoczne są aluminiowe struktury Multimaterial Space Frame.

Tylne lampy różnią się nieco od przednich reflektorów i podzielone są linią klapy bagażnika na dwie części. W dolnej części zderzaka, zbudowanej z tworzywa CFK, umieszczony jest biegnący ku górze, aluminiowy dyfuzor. Dach składa się z dwóch powłok CFK i waży zaledwie 10 kilogramów. Kierowca i pasażer mogą go elektrycznie odblokować, zdjąć i umieścić nad bagażnikiem.

Przesuwalny: bagażnik

Bagażnik tworzy oddzielną platformę w strukturze karoserii. Jest przytwierdzony do oparć tylnych siedzeń, które z kolei oddzielone są od siedzisk. Po naciśnięciu przycisku cała część przesuwa się około 40 centymetrów do przodu, dzięki czemu zdemontowany dach może zostać schowany w taki sposób, by jednocześnie chronić bagaż. W takim położeniu zostaje udostępniona przestrzeń pod bagażnikiem, oferując płaski schowek na brudne lub mokre przedmioty.

Kierowca i pasażer zasiadają w sportowych, elektrycznie regulowanych fotelach z wbudowanymi zagłówkami, których powłoki pokryte są włóknami CFK. W środkową konsolę wbudowany jest duży drążek, który wysuwa się przy starcie i służy do obsługi napędu hybrydowego. W kierownicy umieszczone są panele kontrolne, umożliwiające kierowcy obsługiwanie większości funkcji przy pomocy kciuków. Podobną łatwość obsługi zapewnia duży ekran dotykowy na konsoli środkowej.

Nisko umieszczona deska rozdzielcza jest wyraźnie zwrócona w stronę kierowcy. Pokrętła klimatyzacji mają miniaturowe wyświetlacze. Wskaźniki deski rozdzielczej można przełączać na dwa poziomy, miernik mocy wizualizuje stan pracy napędu.

Audi crosslane coupé prezentuje nowe usługi online po hasłem Audi connect. Pasażerowie przez cały czas połączeni są z Internetem – korzystając z Twittera, Facebooka, lub wysyłając zdjęcia i filmy, które zrobili po drodze. Nowość stanowi „Escape Manager” – program, za pomocą którego pasażerowie mogą oceniać i komentować swoim znajomym przebyte odcinki dróg.

Geometryczna wyrazistość: wygląd wewnętrzny

Wygląd wewnętrzny Audi crosslane coupé to konsekwentna kontynuacja kształtów geometrycznej i wyrazistej sylwetki tego samochodu. Na przykład pokrycia instrumentów i kratki wywietrzników nawiązują do kształtu trapezu. Wąskie szczeliny i trójwymiarowe powierzchnie odzwierciedlają bezkompromisowość Audi w utrzymaniu wysokiego standardu.

Głównym materiałem we wnętrzu Audi crosslane coupé jest tworzywo CFK, zastosowane w różnych odmianach. W belkach deski rozdzielczej włókna ułożone są w jednym kierunku – co stanowi nowość w branży motoryzacyjnej. W niektórych strefach zastosowano jaśniejsze odmiany tworzywa, w innych – ciemniejsze. Efekt ten osiągnięto poprzez różną ilość warstw zastosowanego lakieru.

To samo zróżnicowanie dotyczy elementów aluminiowych. Większość jest błyszcząca, jednak wywietrzniki powietrza wykonane są z czarnego, anodowanego stopu. Podłoga pojazdu zbudowana jest z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GFK). W niektórych miejscach zastosowano materiał składający się z grubych sznurów, przeplatanych gumowymi wstawkami, tworzący wytrzymałą, sztywną wykładzinę.

Także w przypadku skóry projektanci Audi zdecydowali się na materiały najwyższej jakości. Głównym gatunkiem jest miękka skóra półanilinowa. Element kontrastowy stanowi czarny welur o solidnej, nieco szorstkiej powierzchni przypominającej zamsz.

źródło: Audi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz