Interdyscyplinarny projekt łączy różne wizje sztuki: od działań performatywnych z baletem i operą na czele, po architekturę i design. Ma wspierać młodych polskich twórców w realizowaniu innowacyjnych przedsięwzięć artystycznych związanych ze zrównoważonym rozwojem i mobilnością przyszłości. W ramach OperaLab organizowane będą warsztaty, konkursy i wystawy.
Pierwszą fazą OperaLab jest konkurs pod hasłem „Projektowanie tożsamości/Tożsamość projektowania”. Ma on na celu zaprezentowanie najnowszych przykładów projektowania wzorniczego i architektonicznego w kontekście przestrzeni Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
W kategorii architektura konkurs dotyczy projektu pawilonu, który będzie mobilną przestrzenią do realizacji takich aktywności, jak wystawy, projekcje filmowe, prezentacje baletowe i operowe, koncerty, czy panele dyskusyjne. Otwarty charakter pawilonu ma prowokować odbiorców do interakcji. Projekt ma składać się z modułów łatwych do aranżacji zarówno w otwartej przestrzeni miejskiej, jak i we wnętrzu, ze szczególnym uwzględnieniem wnętrza Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
W kategorii design przedmiotem konkursu będzie zaprojektowanie dwóch produktów z linii sygnowanej marką̨ OperLab. Projekty mają odnosić się do tożsamości marek Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i BMW, w innowacyjny sposób inspirować́ się ich dziedzictwem, tworząc nowoczesny produkt o wysokim poziomie estetycznym i funkcjonalnym. Materiałem do inspiracji i punktem odniesienia przy projektowaniu produktów będą elementy architektury, wyposażenia wnętrz, historii samego budynku Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz projekty BMW Group.
Do jury zaproszeni zostali eksperci z dziedziny architektury i wzornictwa. Honorowym przewodniczącym jury jest dyrektor naczelny Teatru Wielkiego – Opery Narodowej - Waldemar Dąbrowski. Zespół sędziowski tworzą: prof. Jerzy Porębski z Wydziału Wzornictwa warszawskiej ASP, prof. Konrad Kucza-Kuczyński z Politechniki Warszawskiej, Jacek Froehlich, szef Exterior Design BMW Group, scenograf Boris Kudlička oraz architekci i projektanci: Marcin Mostafa, Natalia Paszkowska i Tomek Rygalik.
Projekty konkursowe można zgłaszać do początku grudnia tego roku. W połowie grudnia wyniki zostaną ogłoszone. Zwieńczeniem konkursu będzie wystawa nagrodzonych projektów. Przestrzeń wystawy i jej architektoniczna koncepcja powierzona zostanie laureatom, którzy w ramach zespołów kreatywnych zostaną zaproszeni do jej zaprojektowania. Wystawę będzie można oglądać w pierwszych miesiącach 2013 r. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
BMW Group od ponad czterdziestu lat jest zaangażowane we wspieranie kultury i sztuki na całym świecie. To ważny element strategii firmy i odpowiedzialności społecznej. Sztuka współczesna i nowoczesna, jazz i muzyka klasyczna, architektura i design – BMW Group realizuje długoterminowe działania we wszystkich tych obszarach, od początku współpracując z największymi artystami, m. in.: Andym Warholem, Royem Lichtensteinem, Jenny Holzeri Jeffem Koonsem. Warszawski Teatr Wielki – Opera Narodowa stanowi kolejną szanowaną instytucję, którą wspiera BMW Group Polska.
Teatr Wielki – Opera Narodowa odgrywa strategiczną rolę w polskiej kulturze. Dzięki włączaniu w jego działalność nowych dziedzin kultury realizuje ambicje stawania się instytucją o charakterze interdyscyplinarnym i innowacyjnym. Takie działania są przykładem zmieniającej się roli instytucji kultury, która nie zapominając o priorytetowych działaniach statutowych, rozszerza zakres aktywności: łączy różne dziedziny sztuki i buduje między nimi dialog. Ukłon w stronę dziedzin projektowych podkreśla ich znaczenie dla polskiej kultury i wskazuje na potrzebę ich popularyzacji.
BMW tworzy niezwykłe auta, charakteryzujące się zarówno ultranowoczesnymi technologiami, jak i wyjątkowym designem; dające radość z jazdy i poczucie komfortu. Firmie bliskie jest to, co określa prawdziwą sztukę – kreatywność, wolność oraz tworzenie nowych jakości przy zachowaniu klasycznych wartości i elegancji formy. Projekt OperaLab to efekt fascynacji sztuki technologią i technologii sztuką, a partnerstwo BMW Group Polska z Teatrem Wielkim – Operą Narodową buduje innowacyjną przestrzeń dla polskiej sztuki.
W kategorii architektura konkurs dotyczy projektu pawilonu, który będzie mobilną przestrzenią do realizacji takich aktywności, jak wystawy, projekcje filmowe, prezentacje baletowe i operowe, koncerty, czy panele dyskusyjne. Otwarty charakter pawilonu ma prowokować odbiorców do interakcji. Projekt ma składać się z modułów łatwych do aranżacji zarówno w otwartej przestrzeni miejskiej, jak i we wnętrzu, ze szczególnym uwzględnieniem wnętrza Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
W kategorii design przedmiotem konkursu będzie zaprojektowanie dwóch produktów z linii sygnowanej marką̨ OperLab. Projekty mają odnosić się do tożsamości marek Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i BMW, w innowacyjny sposób inspirować́ się ich dziedzictwem, tworząc nowoczesny produkt o wysokim poziomie estetycznym i funkcjonalnym. Materiałem do inspiracji i punktem odniesienia przy projektowaniu produktów będą elementy architektury, wyposażenia wnętrz, historii samego budynku Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz projekty BMW Group.
Do jury zaproszeni zostali eksperci z dziedziny architektury i wzornictwa. Honorowym przewodniczącym jury jest dyrektor naczelny Teatru Wielkiego – Opery Narodowej - Waldemar Dąbrowski. Zespół sędziowski tworzą: prof. Jerzy Porębski z Wydziału Wzornictwa warszawskiej ASP, prof. Konrad Kucza-Kuczyński z Politechniki Warszawskiej, Jacek Froehlich, szef Exterior Design BMW Group, scenograf Boris Kudlička oraz architekci i projektanci: Marcin Mostafa, Natalia Paszkowska i Tomek Rygalik.
Projekty konkursowe można zgłaszać do początku grudnia tego roku. W połowie grudnia wyniki zostaną ogłoszone. Zwieńczeniem konkursu będzie wystawa nagrodzonych projektów. Przestrzeń wystawy i jej architektoniczna koncepcja powierzona zostanie laureatom, którzy w ramach zespołów kreatywnych zostaną zaproszeni do jej zaprojektowania. Wystawę będzie można oglądać w pierwszych miesiącach 2013 r. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
BMW Group od ponad czterdziestu lat jest zaangażowane we wspieranie kultury i sztuki na całym świecie. To ważny element strategii firmy i odpowiedzialności społecznej. Sztuka współczesna i nowoczesna, jazz i muzyka klasyczna, architektura i design – BMW Group realizuje długoterminowe działania we wszystkich tych obszarach, od początku współpracując z największymi artystami, m. in.: Andym Warholem, Royem Lichtensteinem, Jenny Holzeri Jeffem Koonsem. Warszawski Teatr Wielki – Opera Narodowa stanowi kolejną szanowaną instytucję, którą wspiera BMW Group Polska.
Teatr Wielki – Opera Narodowa odgrywa strategiczną rolę w polskiej kulturze. Dzięki włączaniu w jego działalność nowych dziedzin kultury realizuje ambicje stawania się instytucją o charakterze interdyscyplinarnym i innowacyjnym. Takie działania są przykładem zmieniającej się roli instytucji kultury, która nie zapominając o priorytetowych działaniach statutowych, rozszerza zakres aktywności: łączy różne dziedziny sztuki i buduje między nimi dialog. Ukłon w stronę dziedzin projektowych podkreśla ich znaczenie dla polskiej kultury i wskazuje na potrzebę ich popularyzacji.
BMW tworzy niezwykłe auta, charakteryzujące się zarówno ultranowoczesnymi technologiami, jak i wyjątkowym designem; dające radość z jazdy i poczucie komfortu. Firmie bliskie jest to, co określa prawdziwą sztukę – kreatywność, wolność oraz tworzenie nowych jakości przy zachowaniu klasycznych wartości i elegancji formy. Projekt OperaLab to efekt fascynacji sztuki technologią i technologii sztuką, a partnerstwo BMW Group Polska z Teatrem Wielkim – Operą Narodową buduje innowacyjną przestrzeń dla polskiej sztuki.
źródło: BMW
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz