wtorek, 30 października 2012

Nowe Mitsubishi Outlander już w Polsce!

Na polskim rynku zadebiutował właśnie nowy model: innowacyjny Mitsubishi Outlander trzeciej generacji. Ten przestronny, produkowany w japońskiej fabryce Okazaki, siedmioosobowy SUV to niezwykle dopracowany i bezpieczny pojazd. Wyróżniają go znakomite osiągi i własności jezdne, niskie spalanie oraz najwyższa jakość wykonania i materiałów.


Mocną stroną Mitsubishi Outlandera jest zaawansowany technicznie napęd 4x4, sprawdzony w najcięższych terenowych rajdach. Dobre osiągi gwarantują nowe silniki: cicha, 2-litrowa benzynowa jednostka o mocy 150 KM i wysokiej kulturze pracy, współpracująca z automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów CVT i 5-biegową przekładnią manualną oraz oszczędny, turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 2.2 litra i mocy 150 KM, który jest dostępny z nową automatyczną przekładnią oraz 6-biegową manualną skrzynią biegów.

Dzięki obniżonej masie pojazdu, niskiemu współczynnikowi oporu powietrza oraz nowemu trybowi pracy układu napędu na 4 koła zwanemu ECO 4WD użytkowanie nowego Outlandera wiąże się z wyjątkowo małym spalaniem i niższymi kosztami.

Nowe, wielowahaczowe zawieszenie Outlandera gwarantuje większą stabilność oraz lepsze prowadzenie. Elektromechaniczny układ kierowniczy precyzyjnie dostosowuje się do sposobu kierowania, który zależy od miejsca i warunków jazdy.

Outlander trzeciej generacji tworzy nowy standard w zakresie bezpieczeństwa w tej klasie samochodów. Oferuje 7 poduszek bezpieczeństwa, wzmocnioną konstrukcję nadwozia RISE i najnowocześniejsze rozwiązania dotąd stosowane w samochodach wyższej klasy: system zapobiegania kolizjom czołowym, adaptacyjny tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz system ostrzegania przed opuszczaniem pasa ruchu. 

Doskonale znany rodzimym klientom i słynący z niezawodności Outlander jest teraz oferowany z 4-letnią gwarancją do 300 000 km i możliwością przedłużenia tej gwarancji do 5 lat.

Na liście wyposażenia nowego Outlandera znajdują się dwustrefowa klimatyzacja, kamera cofania z monitorem dotykowym, multimedialny system MMCS z nawigacją i ekranem o wysokiej rozdzielczości oraz najwyższej jakości zestawem nagłośnienia Rockford Fosgate, elektrycznie sterowana klapa bagażnika i wiele innych elementów, które zapewniają komfort i wygodę użytkownikom.

W polskiej ofercie klienci znajdą 11 wersji nowego Outlandera a ceny tego modelu zaczynają się od 98 990 zł.

Protoplasta crossoverów

Nazwa crossover weszła do motoryzacyjnego słownika 11 lat temu wraz z pojawieniem się koncepcyjnego samochodu Mitsubishi pokazanego na Detroit Motor Show 2001. Pierwsze wcielenie Outlandera to zatem prekursor samochodów typu crossover. Od czerwca 2001 roku do końca kwietnia 2012 roku na całym świecie sprzedano łącznie ponad 960 tysięcy Outlanderów dwóch poprzednich generacji. W 2009 i 2010 roku Mitsubishi Outlander był najczęściej kupowanym SUV-em w Polsce. Po polskich drogach jeździ obecnie ponad 10 000 takich samochodów.

Z zewnątrz

Przy podobieństwie wymiarów zewnętrznych do poprzedniego modelu, Outlander nowej generacji pokazuje wyraźnie nowy styl projektów Mitsubishi, którego kluczowymi wyznacznikami są pojęcia “jakość – bezpieczeństwo – prostota“ i kształty, które z nich wynikają – dynamiczny wygląd i gładkie powierzchnie. Z punktu widzenia architektury konstruktorzy i projektanci poszukiwali sposobów na uzyskanie jak najwyższej sztywności struktury w połączeniu z jak najniższą masą. Stąd kształt karoserii, który zapewnia dużą sztywność nadwozia i najefektywniejsze przenoszenie obciążeń.

Aerodynamika

Kształt nadwozia musiał być odpowiedni dla zapewnienia komfortu podróży wszystkim pasażerom i pomieszczenia ich bagaży. Jednocześnie bryła ta musiała być na tyle aerodynamiczna, by obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin, a także hałasy wywołane opływem powietrza. W rezultacie Outlander nowej generacji uzyskał współczynnik czołowego oporu powietrza równy 0,33 (według badań MMC), czyli o 7% niższy, niż jego poprzednik. Wynik taki osiągnięto stosując najnowsze techniki symulacji komputerowej i weryfikując wszystko w czasie rozbudowanych testów w tunelu aerodynamicznym.

100 kg lżejszy

10% redukcji masy samochodu pozwala na zaoszczędzenie do 6,5% paliwa i na analogiczne ograniczenie emisji spalin. Ten efekt uzyskano dzięki wykorzystaniu metody odpowiedniego naprężania blach nadwozia, by zwiększyć ich sztywność i przenosić za ich pomocą większe obciążenia. Uzyskano też mniejszą masę surowego nadwozia poprzez optymalizację struktury nadwozia za sprawą szerszego korzystania ze stali nadwoziowej o podwyższonej wytrzymałości, rezygnację z systemu zmiennych faz rozrządu MIVEC w silniku 2.2 DiD Clean Diesel i nową kinematykę mechanizmów trzeciego rzędu siedzeń (-10 kg na samochód).

Funkcjonalne i komfortowe wnętrze

Zajmując tę samą powierzchnię, co poprzedni, całkiem komfortowy model, Outlander nowej generacji miał oferować więcej miejsca, szczególnie pasażerom podróżującym w ostatnim rzędzie siedzeń. Zadanie było utrudnione dodatkowym wymogiem powiększenia przestrzeni bagażowej.

Samochód, któremu w podróży ma towarzyszyć cisza i atmosfera relaksu, musiał zostać drobiazgowo dopracowany we wszystkich szczegółach i bardzo starannie wykończony. Wnętrze samochodu daje wrażenie kontaktu z materiałami wysokiej jakości, które nie tylko dobrze wyglądają, ale też są rzeczywiście starannie dobrane pod kątem wytrzymałości i trwałości. Zadbano o jakość każdego detalu i wybrano prostsze kształty elementów; są one teraz większe i jest ich mniej, co pozwala na lepsze dopasowanie w rejonie deski rozdzielczej. Zastosowano miękkie pokrycie deski rozdzielczej, osłony wskaźników i przednich paneli drzwiowych. Poprzednio stosowaną “techniczną strukturę“ powierzchni zastąpiono bardziej naturalną strukturą przypominającą wykończenie skórą. Skórzane elementy tapicerki obszyto podwójnym ściegiem, a w przypadku tapicerki materiałowej zastosowano nowe satynowe wykończenie. Panel centralny i panel wentylacji po stronie kierowcy wykonano w czerni fortepianowej. Po stronie pasażera umieszczono poziomo biegnący srebrny pas o trójwymiarowej strukturze, kontynuując ten motyw na panelu drzwiowym. Nowe przyciskowe włączniki trybu pracy systemu 4WD umieszczone na konsoli centralnej zastąpiły poprzednio stosowane pokrętło, poprawiając ergonomię obsługi i wygląd tych elementów. Tarcze zegarów oraz pokrętła regulacyjne klimatyzacji zostały obwiedzione srebrnymi pierścieniami.

Poprzez staranne i cierpliwe rozważanie różnych możliwości rozmieszczenia komponentów w dostępnej przestrzeni, inżynierowie z ośrodka badawczego w Okazaki wypełnili postawione przed nimi wzajemnie sprzeczne cele, uzyskując następujące wyniki:

* 80 mm więcej miejsca między drugim i trzecim rzędem siedzeń (na wysokości bioder),
* powiększoną do 872 mm przestrzeń ładunkową przy złożonych siedzeniach trzeciego rzędu,
* o 335 mm dłuższą przestrzeń ładunkową przy złożonych siedzeniach drugiego i trzeciego rzędu (uzyskując 1685 mm długości przestrzeni bagażowej),
* całkowicie płaską przestrzeń bagażową, dzięki nowo zaprojektowanym kładzionym oparciom i odchylanym siedziskom foteli,
* nowy schowek o dużej pojemności pod podłogą bagażnika za trzecim rzędem siedzeń,
* objętość przestrzeni bagażowej wynoszącą:


Oszczędne i dynamiczne silniki

Nowa generacja Outlandera będzie oferowana z dwoma opcjami silnikowymi:

1. Benzynowym “4J11” konstrukcji MMC – 110 kW (150KM) 2.0 l MIVEC
Ten silnik został zbudowany jako następca jednostek benzynowych rodziny “4B1“ nazywanej w MMC “World Engine“. Nowy silnik o oznaczeniu “4J1“ może się poszczycić znacznie lepszą sprawnością, a przez to niższym zapotrzebowaniem na paliwo i niższą emisją spalin, dzięki następującym zmianom:
1. płynnej regulacji skoku zaworów dolotowych VVL w systemie zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych MIVEC przy jednoczesnym ..
2. ..zmniejszeniu wymiarów oraz masy silnika oporze zastosowanie systemu SOHC, co poskutkowało lepszą sprawnością wytwarzania energii
3. uzyskano poprawę sprawności mechanicznej silnika , dzięki zastosowaniu niesymetrycznych tłoków i oleju o klasyfikacji lepkościowej 0W-20.


2. MMC “4N14” – 110 kW (150KM) 2.2 l Clean Diesel

Wprowadzony do produkcji w 2010 w Outlanderze poprzedniej generacji, “4N14“ jest wspólnym dziełem Mitsubishi Motors Corporation oraz Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. Wraz z mniejszym silnikiem 1,8 l “4N13“, silnik o pojemności 2,2 l należy do zupełnie nowej rodziny zaawansowanych technicznie, czystych silników Diesla o oznaczeniu “4N1”. Silniki rodziny “4N1” są ultraefektywnymi, całkowicie aluminiowymi czterocylindrowymi jednostkami napędowymi z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC), 16 zaworami, bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail, zbudowanymi z myślą o ograniczeniu oddziaływania na środowisko i spełniającymi normy czystości spalin Euro 5. Wśród silników Diesla obecnych na rynku mają one jeden z najniższych stopni sprężania (14,9:1).Silniki spełniają obowiązującą dzisiaj normę Euro 5, ale “4N1” opracowywano już z myślą o spełnieniu przyszłej, jeszcze ostrzejszej normy Euro 6, z zostawieniem zapasu na kolejne zaostrzenie przepisów. Przewidziano także spełnienie norm obowiązujące w innych rejonach świata (“Tier 2 Bin 5” w USA oraz “Post New Long Term” w Japonii).

Konstruktorom MMC udało się zachować dynamikę i elastyczność silnika, znaną z poprzedniego modelu Outlandera dzięki zmianie geometrii łopatek turbosprężarki a także sposobu jej sterowania, co spowodowało optymalizację ciśnienia doładowania bez konieczności stosowania systemu MIVEC.

Inżynierowie MMC uzyskali obniżenie emisji spalin bez dodatkowego komplikowania budowy silnika wynikającego ze stosowania systemu zmiennych faz rozrządu MIVEC. Te i inne rozwiązania pozwoliły na bardzo znaczącą redukcję zużycia paliwa i emisji spalin i zejście poniżej granicy 130 g CO2 na kilometr.

W połączeniu z obniżoną masą i poprawioną aerodynamiką, nowe układy napędowe pozwoliły na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin, przy utrzymaniu osiągów na poziomie zbliżonym do Outlandera wyposażonego debiutujący w 2010 roku silnik „4N14”:


Skrzynie biegów

Nowa generacja Outlandera wykorzystuje cztery przekładnie: manualną 5-biegową, manualną 6-biegową, automatyczną 6-biegową oraz bezstopniową przekładnię CVT.
Przekładnia bezstopniowa CVT INVECS* III (wyłącznie dla silników benzynowych):

Nowe rozwiązania zastosowane w najnowszej wersji przekładni CVT obejmują między innymi:

- nową funkcję kontroli przyspieszania: prędkość obrotowa silnika i prędkość jazdy samochodu są ze sobą zsynchronizowane, a obroty silnika zależą od położenia pedału przyspieszenia, dzięki czemu wrażenie poślizgu przekładni typowe dla samochodów wyposażonych w CVT zostało zredukowane,
- nowe funkcje dodane do opracowanego przez MMC systemu INVECS wzbogacające jego możliwości „uczenia się”:
- kontrola zjeżdżania ze wzniesienia: system posiada obecnie funkcję określania nadmiaru lub niedostatku momentu hamującego pochodzącego od silnika, poprzez analizowanie położenia pedału przyspieszenia i hamulca, co umożliwia dobranie optymalnego momentu hamującego do danych warunków jazdy,
- kontrola jazdy po płaskiej nawierzchni i wjeżdżania na wzniesienie: zależnie od warunków drogowych, wstępnie dobrana prędkość obrotowa jest zwiększana, celem niedopuszczenia do nadmiernego spadku obrotów silnika.
- jednocześnie określany jest aktualny styl jazdy kierowcy – im bardziej sportowo prowadzony jest samochód, tym bardziej podwyższane są obroty silnika.

Nowy system Automatic Stop&Go

Dążąc do dalszego obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin, w MMC opracowano nowy system AS&G mogący współpracować z przekładniami CVT. Rozwiązanie to wprowadzono na rynku japońskim w październiku 2011 roku, a obecnie będzie ono oferowane w Europie pod maską nowego Outlandera z silnikiem benzynowym. Dodanie nowego elektronicznego modułu sterującego (AS&G ECU) do systemu elektronicznej kontroli pojazdu oznacza, że nowy system AS&G jest integralnie związany z układami sterującymi pracą silnika, przekładni CVT, systemem aktywnej kontroli stabilności (ASC) oraz pracą klimatyzacji. System ten współpracuje także z przekładnią manualną. Najnowsza wersja systemu AS&G, którą opracowano dla nowego Outlandera, została wyposażona w tzw. “inteligentny czujnik akumulatora”, umożliwiający precyzyjniejsze działanie systemu w zależności od stanu naładowania akumulatora. Co więcej, dostosowanie systemu AS&G do nowego silnika benzynowego “4J11” MIVEC umożliwia szybki restart tego silnika i natychmiastowe ruszanie z miejsca w sposób, który nie różni się od ruszania samochodem pozbawionym systemu AS&G.

*INVECS : skrót od “Intelligent & Innovative Vehicle Electronic Control System” – system opracowany przez MMC

Przekładnia manualna 5-biegowa (silnik benzynowy) oraz 6-biegowa (Diesel)

Przekładnie manualne opracowywano z myślą o obniżeniu emisji spalin, poprawie cichobieżności i uzyskaniu lepszych osiągów.  Charakteryzują się one między innymi następującymi rozwiązaniami:

* przełożenia biegów 4, 5 i przełożenie główne (oraz przełożenie biegu 6 w przekładni 6-biegowej) zostały zoptymalizowane pod kątem obniżenia zużycia paliwa,
* w mechanizmie sterowania zmianą biegów zastosowano łożyska ślizgowe zmniejszające opory tarcia,
* biegi 1, 2 (oraz 3 w przekładni 6-biegowej) wyposażono w potrójne synchronizatory celem uzyskania wyższego komfortu zmiany biegów. Przekładnia 6-biegowa posiada także podwójny synchronizator 4 biegu,
* w przekładni 6-biegowej powierzchnie zębów kół 2 i 3 biegu oraz przełożenia głównego są poddawane honowaniu, by wyciszyć pracę przekładni,
* obudowy przekładni i sprzęgła mocowane są wahliwie, celem obniżenia hałasów przedostających się do kabiny,
* ze względów środowiskowych (recykling) zrezygnowano ze stosowania materiałów z zawartością sześciowartościowego chromu oraz cynku.

Przekładnia automatyczna 6-biegowa INVECS II (wyłącznie dla silników Diesla)

Kolejną istotną różnicą w porównaniu z poprzednią generacją Outlandera jest dostępność nowej, opartej na systemie Lepelletier, 6-biegowej przekładni automatycznej, produkowanej przez japońskiego producenta JATCO. Nowa przekładnia charakteryzuje się niską masą i gwarantuje świetną dynamikę i niskie zużycie paliwa.
Charakterystyczne cechy nowej przekładni, to między innymi:

1. blokada przekładni hydrokinetycznej na 3,4,5 i 6 biegu. Dzięki tej blokadzie wyeliminowano poślizg i zminimalizowano zużycie paliwa.

2. Tryby pracy “Ds” i “L”:
* “Ds”: automatyczne wybieranie biegów od 1 do 5,
* “L”: automatyczne wybieranie biegów od 1 do 2,
3. Ręczna zmiana biegów łopatkami w trybie “Sport”.

Nowy system napędu na 4 koła “Multi-Select” 4WD

Oprócz wersji z napędem na przednią oś, nowy Outlander będzie też oferowany z najnowszą wersją opracowanej przez MMC, wysoko cenionej technologii napędu 4WD, która znalazła się w systemie napędowym 4 kół “Multi-Select”, gwarantującym poprawę stabilności jazdy, lepsze wykorzystanie przyczepności kół do nawierzchni oraz obniżenie emisji spalin.

System ten wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło międzyosiowe oraz moduł 4WD ECU sterujący pracą tego sprzęgła. Moduł 4WD ECU jest z kolei połączony za pośrednictwem magistrali CAN z każdym czujnikiem znajdującym się w samochodzie i z innymi modułami sterującymi (ECU), co pozwala na analizowanie w czasie rzeczywistym zachowań kierowcy i dynamiki pojazdu.

Mimo podniesienia o 10% wartości maksymalnego momentu obrotowego przenoszonego przez sprzęgło międzyosiowe, największą zaletą nowego systemu MMC Multi-Select jest zakres informacji wykorzystywanych do sterowania pracą sprzęgła. Zwiększono liczbę danych przesyłanych do modułu sterującego 4WD ECU, zwiększono też szybkość ich transmisji.


Podwyższenie poziomu bezpieczeństwa czynnego uzyskano także poprzez wprowadzenie kilku nowych rozwiązań, jak informacja o prędkości kątowej samochodu dostarczana do modułu sterowania sprzęgłem międzyosiowym. Pozwala to monitorować i korygować zachowanie samochodu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.
System Multi-Select 4WD oferuje 3 tryby pracy:

4WD ECO - tryb jazdy ekonomicznej- zapewnia stały napęd przedniej osi 2WD i załącza napęd wszystkich kół 4WD, gdy zostanie wykryty uślizg kół przednich
4WD AUTO - tryb normalnej jazdy - zapewnia dobre warunki trakcyjne w większości sytuacji drogowych, przekazując napęd w systemie 4WD. Jest optymalnym trybem pracy na wysychającej kostce, mokrym asfalcie, w czasie jazdy po śniegu itp.
4WD LOCK - tryb maksymalnej przyczepności kół - odpowiedni w bardzo trudnych warunkach drogowych, w terenie, w czasie ruszania „zakopanym” samochodem. Dodatkowo tryb ten umożliwia zachowanie pełnych zdolności trakcyjnych na zwykłej drodze, zapewniając napęd 4WD od najmniejszych do dużych prędkości jazdy.

Bardziej precyzyjny, a to dzięki rozbudowanej elektronice, nowy system “Multi-Select” przyczynia się do poprawy parametrów środowiskowych Outlandera nowej generacji, także dzięki zastąpieniu trybu pracy 2WD trybem 4WD ECO. Pracę nowego układu napędowego w trybie 4WD ECO można w największym skrócie zobrazować następująco:
o przez większość czasu moc przekazywana jest tylko na koła przednie, a jeśli warunki drogowe będą tego wymagały (np. na śliskiej drodze), system  działający w trybie 4WD ECO zacznie dodatkowo napędzać tylne koła, zapewniając w ten sposób wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego, ale przy niższym zużyciu paliwa, niż w trybie pracy “4WD AUTO“.

Zawieszenie i własności jezdne

Niska masa poprawia własności dynamiczne samochodu (a w tym przypadku obniża także środek ciężkości) i chociaż poprzedni Outlander był znany z dobrych manier na drodze, postęp będzie zawsze mile widziany – szczególnie w Europie, gdzie kierowcy cenią sobie radość z jazdy bardziej, niż w jakimkolwiek innym rejonie świata.

Chcąc zadowolić europejskie gusta, oprócz odchudzenia całego samochodu, pracowano też nad charakterystycznym dla MMC zawieszeniem z kolumnami MacPherson z przodu i wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu, a w rezultacie w nowym Outlanderze zastosowano:

w zawieszeniu przednim:
* podwójną ramę pomocniczą, która podwyższa sztywność, dzięki czemu poprawie ulega prowadzenie samochodu i stabilność jazdy, a także zachowanie nadwozia w razie zderzenia,
* nowo zaprojektowane górne mocowania kolumn MacPherson, co redukuje hałasy i podwyższa komfort jazdy,
* precyzyjnie dobrano charakterystyki sprężyn i amortyzatorów,

w zawieszeniu tylnym:
* wprowadzono bierną zmianę zbieżności kół, poprzez odpowiednią konstrukcję geometrii wahaczy,
* wahacze wykonano z wytłoczek, celem ograniczenia masy nieresorowanej,
* wprowadzono geometrię drążków zapewniającą precyzyjniejszą kontrolę zbieżności, co zapewnia płynniejsze ruchy pionowe koła i podwyższa komfort jazdy

Bezpieczeństwo

W najważniejszym obszarze działania, jakim pozostaje bezpieczeństwo, inżynierowie wzięli pod lupę trzy różne obszary.
- Bezpieczeństwo aktywne, które podwyższono, precyzyjnie doskonaląc rozwiązania stosowane w poprzednim Outlanderze i wprowadzając nowe systemy.
- Bezpieczeństwo bierne, które wzrosło dzięki najnowszej wersji opracowanej przez MMC struktury nadwozia o podwyższonej wytrzymałości zderzeniowej RISE*.
* RISE - Reinforced Impact Safety Evolution

Opracowana przez Mitsubishi Motors struktura nadwozia RISE* jest strukturą samonośną, która przynosi radykalną poprawę ochrony pasażerów w przypadku wielokierunkowych zderzeń pod różnymi kątami. RISE jest systemem rozpraszania energii zderzeń bocznych i tylnych przy ściśle kontrolowanych odkształceniach, co podwyższa poziom ochrony pasażerów oraz układu paliwowego przy uderzeniach w tylną część Outlandera.

Niektóre elementy systemów bezpieczeństwa nowego Outlandera:

* nowo wprowadzona podwójna podłużnicowa przednia rama pomocnicza, która między innymi lepiej przejmuje i rozprasza energię zderzenia czołowego,
* nadpodłogowe i podpodłogowe wzmocnienia, (lewe i prawe) redukują odkształcenia kabiny podczas zderzenia czołowego,
* ewentualne obrażenia dolnej części nóg kierowcy ograniczono zapobiegając cofaniu się pedałów w czasie bardzo silnego zderzenia czołowego.
* pasy miejsca przedniego pasażera wyposażono w podwójne napinacze,
* ochronę głowy pieszego poprawiono inaczej konstruując maskę silnika, przednie błotniki i podszybie przedniej szyby samochodu,
* nowo zaprojektowany zderzak przedni otrzymał strukturę lepiej pochłaniającą energię, co pozwoliło na poprawę ochrony nóg pieszego.
- Zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym zastosowane po raz pierwszy przez Mitsubishi Motors:
 
Tempomat adaptacyjny ACC*

W przednim wlocie powietrza zamontowano głowicę radaru pracującego na częstotliwości 77 GHz, radar mierzy względną odległość i prędkość samochodu jadącego przed Outlanderem.

System ACC utrzymuje bezpieczną odległość od samochodu jadącego przed Outlanderem, przy zasięgu działania systemu do 200 m. Odległość, jaką system ACC będzie utrzymywał za poprzedzającym pojazdem jest ustawiana przez kierowcę mającego do wyboru 3 możliwe odległości. Gdy przed Outlanderem nie ma innych pojazdów, adaptacyjny tempomat ACC pracuje, jak zwykły tempomat utrzymujący zadaną prędkość jazdy. Gdy z przodu pojawia się inny samochód, tempomat przechodzi w tryb utrzymywania ustawionej odległości. Jeżeli samochód z przodu zwalnia, ACC zredukuje także prędkość Outlandera. Gdy samochód z przodu przyspiesza, Outlander również przyspieszy, ale nie przekraczając ustawionej przez kierowcę prędkości. Jeśli samochód z przodu zwalnia lub się zatrzymuje, tempomat adaptacyjny robi to samo z Outlanderem. Po zatrzymaniu się, system ACC po około 1 sekundzie zwolni hamulec, przywracając pełną kontrolę kierowcy nad samochodem. Szeroki kąt widzenia radaru wykorzystywanego przez tempomat pozwala systemowi sprawnie działać na zakrętach, a także wykrywać pojazdy włączające się do ruchu.

*Adaptacyjny tempomat ACC nie jest w stanie prawidłowo działać w każdej sytuacji drogowej i przy każdym natężeniu ruchu, a także w dowolnych warunkach pogodowych i drogowych.

*Adaptacyjny tempomat ACC nie może wykrywać wszelkich typów pojazdów. System AAC pracuje najlepiej wykrywając pojazdy o rozmiarach samochodu osobowego lub większe.
 
System zapobiegania kolizjom czołowym FCM*

System zapobiegania kolizjom czołowym (FCM) korzysta z tego samego radaru 77 Ghz. Jest to system wykrywający przeszkody znajdujące się na drodze przed pojazdem i automatycznie rozpoczynający hamowanie celem uniknięcia kolizji lub złagodzenia jej skutków. Gdy pojawia się niebezpieczeństwo kolizji czołowej, kierowca jest ostrzegany sygnałem dźwiękowym i zapaleniem sygnalizatora w zespole wskaźników. Jeśli kierowca rozpocznie hamowanie, funkcja wspomagania hamowania awaryjnego zostanie aktywowana wcześniej, niż w normalnie, Jeśli ryzyko kolizji staje się bardzo wysokie, zostaje uruchomiona dwustopniowa funkcja automatycznego hamowania:

* przy pierwszym stopniu działania nastąpi stosunkowo spokojne przyhamowanie pojazdu, mające na celu skłonienie kierowcy do uniknięcia kolizji,
* przy drugim stopniu działania, hamulce zostaną włączone z dużą siłą, by uniknąć, bądź złagodzić skutki zderzenia.

Skuteczna pomoc systemu FCM w unikaniu kolizji może mieć miejsce, gdy samochód porusza się z prędkością do 30 km/h, a przeszkoda jest nieruchoma. W przypadku innych poruszających się pojazdów, system FCM również może pomóc w uniknięciu wypadku, jeśli różnica prędkości między Outlanderem, a innym pojazdem wynosi mniej, niż przy 30 km/h. Przy większych różnicach prędkości system FCM nie będzie w stanie zapobiegać kolizjom, ale będzie przyczyniał się do łagodzenia ich skutków.

*System zapobiegania kolizjom czołowym (FCM) nie jest w stanie prawidłowo działać w każdej sytuacji drogowej i przy każdym natężeniu ruchu, a także w dowolnych warunkach pogodowych i drogowych.
*System zapobiegania kolizjom czołowym (FCM) nie może wykrywać wszelkich typów pojazdów. System FCM pracuje najlepiej wykrywając pojazdy o rozmiarach samochodu osobowego lub większe.
 
System ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchu (LDW)*

Pozycja samochodu na pasie ruchu określana jest za pomocą kamery systemu LDW znajdującej się za przednią szybą. System LDW pomaga kierowcy w unikaniu niekontrolowanej zmiany pasa ruchu w wyniku utraty koncentracji lub zmęczenia. System LDW działa przy prędkościach powyżej 65 km/h, jeśli pozwalają na to warunki drogowe, między innymi szerokość pasa ruchu powyżej 2,60 m.

*System ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchu (LDW) nie jest w stanie prawidłowo działać w każdej sytuacji drogowej i przy każdym natężeniu ruchu, a także w dowolnych warunkach pogodowych i drogowych.
 
hamulce:
* udoskonalone układy wspomagania hamowania (tarcze wentylowane i pełne) i układy wspomagania, a w tym:
* hydrauliczne wspomaganie awaryjnego hamowania (poprzednio mechaniczne),
* dostosowanie do systemu adaptacyjnego tempomatu i systemu zapobiegania kolizjom czołowym.
* nowe funkcje i rozwiązania współpracują z systemami, które posiadał już Outlander poprzedniej generacji: ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania, kontrola trakcji, system aktywnej kontroli stabilności, system światła stopu przy hamowaniu awaryjnym i wspomaganie ruszania na wzniesieniu.

Bogate wyposażenie

Na koniec nie sposób nie wspomnieć o możliwości zaspokojenia najróżniejszych potrzeb i gustów przyszłych klientów, a to dzięki jeszcze dłuższej liście wyposażenia opcjonalnego, jakie będzie dostępne w nowym Outlanderze. Na liście tej znajdzie się między innymi:

1. dwustrefowa klimatyzacja z podziałem stref na lewą i prawą. Klimatyzacja ta jest pierwszą tego typu w ofercie MMC, lżejsza od stosowanej w poprzednim modelu klimatyzacji jednostrefowej i bardziej ergonomiczna w obsłudze (panel znajduje się bliżej oczu) i bardziej elegancko zaprojektowana (prosta graficznie, z ograniczoną ilością elementów regulacji, z estetycznym czarnym panelem),

2. ekran systemu audio najnowszej generacji:
- kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 6,1’ i 4-krotnie zwiększonej rozdzielczości,
- system monitorowania sytuacji za pojazdem,
- obsługa formatów MP3/WMA/AAC/WAV
- cyfrowe złącze audio (dla wersji europejskich),
- wbudowane przyłącze USB/iPod,

3. specjalnie i wyłącznie opracowany do stosowania w Outlanderze zestaw audio klasy premium 710W “Rockford Fosgate” z 9 głośnikami rozmieszczonymi w 7 miejscach wnętrza, wyposażony w nowe funkcje (regulowana kompensacja głośności, zależna od prędkości jazdy, selektor pozycji słuchacza pozwalający dostosować dźwięk do miejsca zajmowanego w samochodzie przez słuchającego, wielokanałowy system konwersji dźwięku “DTS Neural Surround” itp.),

4. nowa wielofunkcyjna kierownica z regulacją wzdłużną i pionową,

5. nowy zespół wysokokontrastowych wskaźników z kolorowym wyświetlaczem LCD wysokiej rozdzielczości o przekątnej 4,2’, z prostą i logiczną grafiką ułatwiającą obsługę urządzeń w samochodzie, szczególnie przy korzystaniu z zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa Outlandera, jak adaptacyjny tempomat.

Przyszłość modelu

Outlander trzeciej generacji - bardzo starannie opracowany i wykonany samochód zapowiada pojawienie się całej gamy zupełnie nowych produktów MMC. Od samego początku był projektowany z myślą o układach napędowych opartych nie tylko o silniki spalinowe, ale także o systemach hybrydowych z zewnętrznym doładowaniem i z silnikami elektrycznymi (PHEV). Nowy Outlander PHEV jest pierwszym na świecie samochodem typu SUV z napędem 4x4, zasilanym hybrydowym systemem typu plug-in.  Światowa premiera Outlandera PHEV odbyła się podczas tegorocznej wystawy w Paryżu a samochód zadebiutuje w Polsce latem 2013 roku.

źródło: Mitsubishi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz