poniedziałek, 1 października 2012

Studyjny Golf GTI

Paryż stał się miastem Golfa GTI. Przed czterema laty zadebiutowała tutaj szósta generacja tego bestsellera – jeszcze jako wersja studyjna. Podczas tegorocznego Mondial de l’Automobile w stolicy Francji po raz pierwszy – także jako model studyjny – Volkswagen prezentuje siódmego Golfa GTI.


Jeden GTI, dwa stopnie mocy

220 KM i 230 KM. Nowy Golf GTI będzie napędzany udoskonalonym silnikiem z rodziny EA888 – dwulitrową jednostką benzynową z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 162 kW/220 KM. Po raz pierwszy w historii Golfa GTI oferowana będzie opcja zwiększenia mocy – pakiet Performance. W tej wersji moc maksymalna wyniesie 169 kW/230 KM. Oba warianty GTI są wyposażone seryjnie w system Start-Stop, spełniają obowiązującą dopiero od 2014 roku normę emisji spalin EU6 i z manualną, 6-biegową skrzynią biegów zużywają niewiele paliwa: wg normy DIN 6,0 l/100 km (CO2: 140 g/km). Średnie zużycie nowego Golfa GTI zostało obniżone w porównaniu z poprzednikiem (155 kW/210 KM) o 1,3 litra, czyli o 18 procent. Jako opcja dostępna jest dla obu wariantów 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG.

Powszechnie znana dynamika Golfa GTI została poprawiona w stosunku do poprzednika dwustopniowo:

Stopień 1 – seryjny GTI: Wersja podstawowa o mocy 220 KM jest o 10 KM mocniejsza, niż poprzednik. Jednocześnie maksymalny moment obrotowy zwiększył się aż o 70 Nm – do 350 Nm, do wartości, która dotychczas przypisana była do Golfa R, który napędzany był inną generacją TSI. Nowy GTI może pochwalić się doskonałą elastycznością: od 80 do 120 km/h przyspiesza na czwartym biegu w 5 sekund, na piątym biegu jest to 6 sekund. Na przyspieszenie do 100 km/h tylko 6,6 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 246 km/h.

Stopień 2 – Performance GTI: Osoby decydujące się na Golfa GTI z pakietem Performance mogą korzystać z dodatkowych 10 KM mocy. Maksymalny moment obrotowy jest identyczny, jak w wersji seryjnej. 230 KM pozwala rozpędzić się do 250 km/h* (*wartość prognozowana) i przyspieszyć do 100 km/h w 6,5 sekundy.


Nowa blokada poprzeczna przedniej osi i progresywny układ kierowniczy

Pakiet Performance oznacza nie tylko dodatkową moc, lecz także jeszcze lepsze właściwości jezdne: zamiast 16-calowych hamulców GTI z tym pakietem posiada 17-calowe tarcze (z logo GTI na zaciskach) oraz oferowaną po raz pierwszy w tej formie poprzeczną blokadę przedniej osi (VAQ).

Poprzeczna blokada przedniej osi. Elektronicznie regulowana blokada poprawia bezpieczeństwo czynne i dynamikę, ponieważ prawie eliminuje podsterowność związaną z mocą, występującą w mocnych samochodach z napędem na przednią oś, zwiększa precyzję zachowania się podczas jazdy i ma stabilizujące działanie przy nadsterowności wynikającej ze zmian obciążenia.

Sposób działania jest następujący: VAQ zwiększa siłę napędową na kole zewnętrznym, co pozwala na uzyskanie optymalnych prędkości na zakrętach. Poprawia się także trakcja przy ruszaniu na luźnym i mokrym podłożu oraz przy ostrych skrętach.


Progresywny układ kierowniczy. W nowym Golfie GTI swoją premierę ma nowy progresywny układ kierowniczy. Jest on elementem wyposażenia seryjnego każdego Golfa GTI. Dzięki temu układowi kierowca nie musi wykonywać wielu obrotów kierownicą, aby uzyskać żądany promień skrętu. Brzmi prosto, ale jest to rewolucyjne rozwiązanie. Tradycyjne układy kierownicze pracują ze stałym stosunkiem przełożenia. Natomiast nowy układ Golfa GTI ma progresywny stosunek przełożenia, który przy manewrowaniu i parkowaniu znacznie ogranicza ilość obrotów kierownicy, a na krętych drogach i przy skręcaniu w boczną drogę kierowca odczuje dodatkową dynamikę dzięki bardziej bezpośredniemu przełożeniu.

Pod względem technicznym różni się on od tradycyjnych układów zmiennym zazębieniem listwy zębatej i zębnika oraz mocniejszym silnikiem elektrycznym. Jeżeli chodzi o działanie, to inaczej niż przy stałym przełożeniu, które zawsze musi stanowić kompromis między dynamiką jazdy a komfortem, tutaj zazębienie listwy zębatej wyraźnie zmienia się wraz ze skrętem kierownicy. W rezultacie przejście między pośrednim zachowaniem się układu kierowniczego w środkowym zakresie (jazda na wprost) i bezpośrednim przy większych kątach skrętu kierownicy, jest progresywne i umożliwia znacznie precyzyjniejsze kierowanie podczas dynamicznej jazdy. Natomiast przy parkowaniu kąt skrętu kierownicy może być mniejszy, co znacznie poprawia komfort.


Nadwozie – wyposażenie i stylistyka

Symbole GTI. Jak wszystkie sześć Golfów GTI wcześniej, także zaprezentowana w Paryżu siódma generacja różni się od innych modeli tej serii licznymi dodatkowymi elementami wyposażenia oraz klasycznymi symbolami GTI. Na zewnątrz należą do nich czerwone zaciski hamulców, typowa dla GTI struktura osłony wlotów powietrza w formie plastra miodu, przyciemniane tylne światła diodowe z diodowym oświetleniem tablicy rejestracyjnej oraz chromowane końcówki rur wydechowych z prawej i lewej strony o średnicy 80 mm. Charakterystyczne od czasów pierwszego Golfa GTI są także seryjne kolory: czerwony Tornado i czarny oraz opcjonalny biały lakier Pure White. Volkswagen zmodernizował klasyczne felgi GTI Denver, Detroit i Glendale – cechy stylistyczne tych kół zostały przejęte do nowych, szlifowanych na połysk 17-calowych obręczy ze stopu metali lekkich Brooklyn. Optycznie sprawiają one wrażenie lżejszych i faktycznie są lżejsze. Na obręczach nałożone są opony 225/45. Jako opcja dostępne są dla GTI 18-calowe koła.

Stylistyka GTI. Golf siódmej generacji jest optycznie bardziej dynamiczny, niż jego poprzednik. Celem designerów było jeszcze mocniejsze podkreślenie sportowego charakteru nowego modelu – GTI powinien być bardziej płaski, szerszy i bardziej wyzywający. Styliści Volkswagena wprowadzili do nowego Golfa GTI liczne indywidualne rozwiązania i harmonijnie wkomponowali je w całość koncepcji stylistycznej. Interesujący jest przy tym fakt, że elementy stylistyczne typowe dla GTI nie są elementami „doklejanymi”, lecz stanowią integralną część samochodu. W końcu GTI był konstruowany równolegle do "standardowego” Golfa i dzięki temu możliwe było perfekcyjne dostosowanie cech różnicujących oba modele.
W przedniej części nadwozia, ze specjalnie zaprojektowanymi dla GTI diodowymi reflektorami przeciwmgielnymi, w oczy rzuca się typowy dla GTI element, jednak w zupełnie nowej formie: czerwony pas. W pierwszej generacji Golfa czerwony pas otaczał osłonę chłodnicy paliwa. GTI szóstej generacji miał dwa czerwone pasy – u dołu i na górze osłony chłodnicy. Teraz, w siódmej generacji, czerwony pas zamyka osłonę chłodnicy od dołu, ale po raz pierwszy rozciąga się dalej w prawo i w lewo aż do obudowy reflektorów bi-ksenonowych. Zatem czerwona linia ciągnie się przez cały przód samochodu.

Poniżej poziomej listwy w kolorze nadwozia, znajduje się czarny wlot powietrza (z kratką o strukturze plastra miodu). Teraz nie otaczają go już płaszczyzny w kolorze czarnym, lecz w kolorze nadwozia, dzięki czemu wlot powietrza bardziej rzuca się w oczy. Trzy czarne listwy aerodynamiczne pod reflektorami wprowadzają dodatkowe, charakterystyczne akcenty do oblicza nowego Golfa GTI. Kolejnym detalem wkomponowanym precyzyjnie w design tego modelu jest czarna dolna krawędź przedniego spojlera, znana z samochodów typowo sportowych. Czarne są także boczne progi oraz tylny dyfuzor. Te elementy w kolorze czarnym, jakby otaczające cały samochód sprawiają, że Golf GTI ze sportowym zawieszeniem (nadwozie obniżone o 15 mm) wizualnie jeszcze mocniej przylega do drogi.

Kolejnym przykładem harmonijnej integracji elementów typowych dla GTI jest nowy spojler na krawędzi dachu, znacznie większy niż w wersjach Golfa ze słabszymi silnikami, który został płynnie włączony w nadwozie i tylną klapę. Ponadto po raz pierwszy ten sportowy Volkswagen posiada oprócz liter GTI z przodu i z tyłu także czerwone plakietki ze znanym od dziesięcioleci logo GTI na przednich błotnikach, na wysokości linii załamującej światło.


Wnętrze – wyposażenie i wygląd

Symbole GTI we wnętrzu. Miał ją już pierwszy GTI – legendarną tapicerkę w kratę. Tkanina Jacky z Golfa GTI VI otrzymała w siódmej generacji nowy deseń i nową nazwę: Clark. Sportowe siedzenia (z przodu z szufladami pod fotelami) są niezwykle ergonomiczne. Wystarczy usiąść, ustawić pochylenie oparcia i odległość od kierownicy i już jest wygodnie. Przednie fotele wyposażone są seryjnie w regulację wysokości i manualną regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Czerwone szwy na siedzeniach i osłonie dźwigni zmiany biegów wprowadzają sportowe kontrasty, a czarna podsufitka – jak zawsze w GTI – dodatkowo podkreśla sportowy charakter wnętrza.

Wyposażenie GTI. Obok licznych seryjnych elementów, takich jak klimatyzacja, system rozpoznający zmęczenie kierowcy oraz radio Composition Touch (m.in. z portem kart SD i złączem AUX-IN) wnętrze zdobią elementy typowe dla GTI, na przykład specjalna sportowa kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów. Przypomina ona piłeczkę golfową i jest ukłonem w stronę pierwszego GTI, tak jak nowa skórzana kierownica.

Kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem, trzema metalowymi ramionami i czarnymi, błyszczącymi aplikacjami sprawia wrażenie lekkiej, doskonale leży w dłoniach i posiada seryjne przyciski do obsługi różnych systemów samochodowych, a na środku – w przeciwieństwie do kierownic w innych Golfach – okrągły przycisk klaksonu, podobny do klaksonu w pierwszym GTI.

Uwagę zwraca komputer pokładowy w GTI z kolorowym wyświetlaczem i charakterystyczną grafiką wskaźników. Ich podobieństwo do wysokiej klasy chronografów nie jest przypadkowe. Specyficzny wygląd wnętrza GTI uzupełnia czerwone oświetlenie, specjalne listwy dekoracyjne i osłony (w przednich drzwiach z oświetleniem), pedały i podpórka pod lewą nogę ze szczotkowanej stali nierdzewnej oraz listwy na przednich progach z aplikacjami ze stali nierdzewnej i z wbudowanym oświetleniem.

źródło: Volkswagen

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz