środa, 21 marca 2012

FIAT liderem wśród producentów aut w rankingu niskiej emisji CO2

Zgodnie z najnowszymi analizami JATO Dynamics, wiodącego dostawcy informacji o światowej branży motoryzacyjnej, średni poziom emisji CO2 dla samochodów fabrycznie nowych w Europie spadł z 140,9 g/km w roku 2010 - do 136,1 g/km w roku ubiegłym. Z analiz tych również wynika, iż niemal 30% sprzedawanych w Europie samochodów nowych kwalifikuje się do kategorii „niskiej emisji CO2" (101-120 g/km).


Informacje te ukazują się wraz najnowszym raportem JATO zatytułowanego „Sytuacja w zakresie emisji CO2 przez samochody nowe w Europie 2011", który obejmuje 21 rynków europejskich i pokazuje, że wartości docelowe 130 g/km wyznaczone na rok 2015 osiągnęło już osiem marek (producentów) samochodów osobowych.

Stała poprawa w sektorze marek wielkoseryjnych

Ze średnią emisją CO2 na poziomie 118,2 g/km liderem wśród marek wielkoseryjnych w Europie pozostaje Fiat, na drugie zaś miejsce wysunęła się w roku 2011 marka SEAT, osiągając średni poziom 125,2 g/km. Wykazując od roku 2010 tylko nieznaczną redukcję emisji CO2 z drugiego miejsca na czwarte spadła natomiast Toyota.

Pomimo pewnej poprawy, w przypadku marek niemieckich klasy Premium (Audi, BMW i Mercedes) utrzymuje się wciąż wysoka średnia emisji dwutlenku węgla, wynosząca odpowiednio 146,2 g/km, 149,3 g/km oraz 162,4 g/km.

Mówi Gareth Hession, wiceprezes ds. badań w JATO: „Producenci są świadomi konieczności osiągnięcia wartości docelowych emisji CO2 przy jednoczesnym utrzymaniu sprzedaży samochodów większych, a więc bardziej rentownych. Wyważenie tych czynników będzie więc dla nich poważnym wyzwaniem, albowiem na spełnienie limitów 2015 pozostaje okres zaledwie trzech lat."

Wyniki w segmentach rynkowych

Oba segmenty - B i C, które łącznie odpowiedzialne są za niemal 50% sprzedaży samochodów nowych w Europie wykazały obniżenie emisji CO2: w segmencie B (samochody małe) do średniego poziomu 120,9 g/km, a w segmencie C - do poziomu 130,2 g/km.

Dobre wyniki zanotowały też marki segmentu luksusowego i sportowego, m.in. Aston Martin, w którego przypadku emisja CO2 spadła w ciągu ubiegłego roku o 10,2 procent.

Mówi dalej Gareth Hession: „Producenci, których działalność koncentruje się w segmentach samochodów pełnowymiarowych i sportowych są wciąż pod stałym naciskiem, aby skuteczniej niż dotąd ograniczać emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Nie możemy jednak lekceważyć już dokonanych postępów, choćby na przykładzie Ferrari, które od roku 2007 zdołało zredukować średnią emisję CO2 o ponad 25 procent."

Rynki europejskie - zwycięzcy i przegrani pod względem emisji CO2.

Pozycję kraju o najmniejszym skażaniu powietrza w Europie utrzymuje Portugalia; jedynym krajem europejskim, w którym średnia emisja CO2 przekracza 150 g/km pozostaje wciąż Szwajcaria.

Spośród rynków „Wielkiej Piątki" redukcja średniej emisji poniżej 130 g/km powiodła się we Francji i Włoszech. Wciąż w tyle za większością krajów europejskich plasują się Niemcy, pomimo obniżenia emisji CO2 ze 151,5 g/km w roku 2010 do 145,6 g/km w 2011.

Wyraźnych postępów dokonało także kilka innych krajów Europy, szczególnie Holandia, która z siódmego miejsca w roku 2010 przeskoczyła na drugie już w rok później. Tak wyraźna zmiana jest zasługą lokalnej polityki podatkowej, faworyzującej sprzedaż pojazdów o niskiej emisji CO2.

Ogromny sukces osiągnięto także w Szwecji i Norwegii, gdzie spadek średniej emisji krajowej CO2 w roku 2011 wyniósł odpowiednio - 8,3 g/km oraz 7,2 g/km.

W Grecji, gdzie dominują samochody z silnikami benzynowymi, poziom emisji CO2 obniżył się w roku 2011 prawie o 10 g/km. Stanowi to dowód na fakt, iż nakłady na rozwój silników paliwo-oszczędnych przynoszą konkretnie przeliczalne efekty.

Podsumowując, Gareth Hession powiedział: „Region Europy scharakteryzować można zróżnicowanym tempem spadku emisji CO2, w czym udział swój mają zarówno uwarunkowania ekonomiczne jak i motywacyjne kroki rządowe. Bardzo interesujące może okazać się porównanie, jak dalece wysiłki producentów motoryzacyjnych dla osiągnięcia wyznaczonych przez Unię Europejską celów w 2015 wpłyną na krajowe poziomy emisji CO2."

Niniejsza skrótowa analiza pochodzi z najbliższego raportu JATO „Sytuacja w zakresie emisji CO2 przez samochody nowe w Europie 2011", dotyczącego 21 krajów Europy, w którym przedstawiono obraz emisji CO2 do atmosfery w każdym kraju oraz przez poszczególne segmenty rynkowe i produkty danej marki (z uwzględnieniem wolumenu sprzedaży samochodów). Zamieszczono tam również pogłębione studium efektów technologii ograniczających emisję CO2 oraz stan przepisów podatkowych w odniesieniu do emisji dwutlenku węgla na poszczególnych rynkach.

Pełny raport dostępny będzie pod koniec marca 2012 roku.
Stan emisji CO2 z uwzględnieniem wolumenu sprzedaży jest wynikiem mnożenia podawanej przez producenta emisji CO2 dla każdej wersji oferowanego samochodu przez wolumen sprzedaży tej wersji w określonym czasie, a uzyskany wynik ogólny dzielony jest przez łączną liczbę sprzedanych pojazdów danej marki we wszystkich wersjach modelowych.

Firma JATO powstała w roku 1984 i zajmuje dostarczaniem najbardziej aktualnych, dokładnych i terminowych informacji w zakresie sprzedaży i rejestracji samochodów i pojazdów, ich specyfikacji i cenników oraz innych wiadomości oraz wydarzeń (w tym także o rządowych programach ekologicznych i ekonomicznych) dotyczących światowej branży motoryzacyjnej.
Firma JATO prowadzi przedstawicielstwa w ponad 40 krajach świata, których zadaniem jest sporządzanie specjalizowanych analiz rynkowych i gospodarczych. Baza klientów JATO obejmuje wszystkich liczących się producentów światowych, stwarzając możliwość reagowania na krótkoterminowe zjawiska rynkowe oraz planowania w perspektywie długofalowej. Pozwala więc w konsekwencji skutecznie odgadywać i spełniać potrzeby różnych grup konsumenckich.

Gromadzona przez JATO wiedza służy także szerokiej publiczności, która za pośrednictwem internetowych portali motoryzacyjnych dokonywać może porównań określonych modeli pojazdów i samochodów pod kątem własnych preferencji i potrzeb.

Doświadczenia i zasoby informacyjne JATO wykorzystywane są także przez wiodące firmy leasingowe dla opracowywania ekonomicznych założeń strategii działania.
Dalsze informacje dostępne są na stronie internetowej www.jato.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz